Εσείς τι κάνετε όταν έρθει η ώρα της αλλαγής των ελαστικών;

Αλλαγή ελαστικών

20.518 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 3/7/2016

Τα ελαστικά είναι ίσως το πιο σημαντικό προϊόν αυτοκινήτου που θα κληθούμε να αγοράσουμε. Είμαστε όμως σωστά πληροφορημένοι για μια τόσο σημαντική αγορά; Κάθε πότε τα αλλάζετε; Κάνετε... αλχημείες στην αλλαγή τους;

 
Για τους περισσότερους ο κινητήρας και το στήσιμο της ανάρτησης είναι το σημαντικότερο σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο, αφού από αυτά εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό η οδική του συμπεριφορά και οι επιδόσεις.

Για να περάσουν όμως, η οδική συμπεριφορά και οι επιδόσεις στο δρόμο, χρειαζόμαστε και τα κατάλληλα ελαστικά. Κάποια από αυτά είναι προσανατολισμένα στην άνεση, άλλα στις επιδόσεις, κάποια στην οικονομία καυσίμου, άλλα σε συγκεκριμένες εποχές και τύπους αυτοκινήτων κ.λ.π. Όλα όμως πληρούν ορισμένες προδιαγραφές ασφάλειας μιας και είναι το μοναδικό σημείο επαφής του αυτοκινήτου με το δρόμο. 

Από τι αποτελούνται; 
Τα ελαστικά είναι κατασκευασμένα από φυσικό και συνθετικό καουτσούκ, ενώ, για να αυξηθεί η αντοχή τους στο σημείο ένωσης με τις ζάντες, χρησιμοποιείται ειδική επίστρωση από χάλυβα. Φυσικά, αποτελούνται και από άλλα συστατικά, όπως λινά, οξείδιο ψευδαργύρου, θείο και διάφορες άλλες οργανικές ουσίες. 

Τα είδη των ελαστικών
Στο εμπόριο, μπορούμε να βρούμε διάφορα είδη ελαστικών, τα οποία απευθύνονται σε παντός τύπου οχήματα, αλλά και ανάλογα με τις απαιτήσεις του καταναλωτή. Πρώτα από όλα, το μεγαλύτερο ρόλο παίζει η κατηγορία όπου ανήκει το όχημα, δηλαδή, αν είναι ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης, ένα μικρομεσαίο όχημα, μία μπερλίνα, ένα SUV ή και ακόμα ένα σπορ όχημα υψηλών επιδόσεων. Ανάλογα με την κατηγορία, αλλάζουν και τα τεχνικά χαρακτηριστικά κάθε μοντέλου ελαστικού. Έπειτα, θα πρέπει το ελαστικό αυτό να καλύπτει τις απαιτήσεις μας, ανάλογα με το έδαφος στο οποίο κινούμαστε συνήθως και τις καιρικές συνθήκες. Δηλαδή, αναφερόμαστε σε χειμερινά ελαστικά, σε θερινά, σε ελαστικά χιονιού ή σε εκτός δρόμου ελαστικά. Ας δούμε όμως, πιο συγκεκριμένα, ποιες είναι οι κατηγορίες, αλλά και τι μας προσφέρουν. 

Χειμερινά ελαστικά 
Τα εν λόγω ελαστικά απευθύνονται σε αυτούς που πραγματοποιούν τις μετακινήσεις τους σε περιοχές με έντονες χειμερινές συνθήκες. Δηλαδή, όταν η θερμοκρασία του περιβάλλοντος και αντιστοίχως του δρόμου είναι αρκετά χαμηλή, όπου ένα χειμερινό ελαστικό μπορεί να αναπτύξει ευκολότερα θερμοκρασία σε σχέση με ένα θερινό ελαστικό. Aποδίδουν άριστα και σε βρεγμένο οδόστρωμα και αυτό συνήθως οφείλεται στη χάραξη του πέλματός τους. Σκοπός της χάραξης ενός χειμερινού ελαστικού είναι να αποβάλλει από το πέλμα όσο το δυνατό μεγαλύτερες ποσότητες νερού, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο της υδρολίσθησης και η απώλεια ελέγχου του αυτοκινήτου.

Θερινά ελαστικά

Αυτή η κατηγορία των ελαστικών είναι η πιο διαδεδομένη στην Ελλάδα και συνιστάται για στεγνό οδόστρωμα με υψηλές θερμοκρασίες αλλά και σε βρεγμένο. Πλέον, τα περισσότερα από αυτά αποδίδουν το ίδιο καλά και στους δύο τομείς, λόγω των χωρισμένων τμημάτων του πέλματός τους, το οποίο διαθέτει σχεδιασμό ανάλογα με την περίσταση. Ο ασύμμετρος σχεδιασμός λοιπόν, βοηθάει ώστε το ελαστικό να προσαρμόζεται και να αποδίδει ανάλογα με τις καιρικές συνθήκες. 

Ελαστικά για 4x4 και SUV 
Τα ελαστικά για 4x4 και SUV έχουν διαφορετική χάραξη πέλματος από τα ελαστικά των υπόλοιπων κατηγοριών, με εξαίρεση τα SUV υψηλών επιδόσεων. Υπάρχουν διάφορες κατηγορίες ελαστικών για τετρακίνητα μοντέλα όπως για χιόνι, για λάσπη ή και ακόμα και αυτά που συνδυάζουν τα προαναφερθέντα εδάφη με την άσφαλτο. Έτσι, ανάλογα με τις ανάγκες των οδηγών και ιδιοκτητών τετρακίνητων μοντέλων, υπάρχει και το ανάλογοελαστικό. Όμως, τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου ελαστικά μειώνουν το κράτημα του οχήματος στην άσφαλτο και παράγουν αυξημένα επίπεδα θορύβου.

Αλλαγή ελαστικών:
Σε σχέση με τα άλλα αναλώσιμα του αυτοκινήτου, τα λάστιχα έχουν την ευκολία ότι είναι εξωτερικά. Δηλαδή τα βλέπουμε. Ξέρουμε σε τι κατάσταση είναι, μπορούμε να τα συντηρήσουμε ή να τα διατηρήσουμε, να τα ελέγξουμε και να τα αλλάξουμε κατά το δοκούν. 

Παλιότερα ένας τρόπος που διατηρούσε τη ζωή των ελαστικών αλλά σιγά σιγά ξεχάστηκε ήταν η αλλαγή εμπρός-πίσω. Επειδή ο εμπρός άξονας έχει την κίνηση αλλά και το στρίψιμο, τα ελαστικά φθείρονται πολύ περισσότερο από ότι στον πίσω. Έτσι με ένα πρόγραμμα κάθε 10.000 χλμ. μπορούν τα ελαστικά να αλλάζουν άξονα (όχι όμως και πλευρά, εκτός και αν δεν έχουν δείκτη περιστροφής) ώστε η φθορά τους να γίνεται ομοιόμορφη. 

Είναι ο απλούστερος τρόπος να βγάλουμε περισσότερα χιλιόμετρα από ένα σετ ελαστικών. Αρκετοί όμως δεν το κάνουν. Είτε αμελούν είτε δεν το ξέρουν, είτε θεωρούν πως δεν πρέπει να γίνεται. Αυτό το δεύτερο πηγάζει από την κακή συνήθεια κάποιων να κάνουν την αλλαγή αυτή αφού τα εμπρός έχουν λιώσει και τα πίσω είναι ακόμη καλά. Αυτό δεν πρέπει να γίνεται γιατί τότε η διαφορά πρόσφυσης μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα κάνουν το αυτοκίνητο να συμπεριφέρεται απρόβλεπτα και άρα επικίνδυνα

Αυτό που μπορεί να γίνει σε αυτές τις περιπτώσεις είναι να αλλάζονται τα ελαστικά στον έναν άξονα, σε αυτόν που έχουν φθαρεί. Μια συνήθεια που στην Ελλάδα δεν την έχουμε. Ακόμη και όταν τα πίσω είναι σε καλή κατάσταση, αλλάζουμε την τετράδα για να είναι όλα καινούργια. Σαφώς και αυτό είναι το καλύτερο, δεν είναι όμως το οικονομικότερο, ειδικά όταν τα πίσω είναι σε καλή κατάσταση. 

Και μετά είναι ο τύπος. Ο δείκτης φορτίου και ταχύτητας πρέπει πάντα να είναι σύμφωνα με τις απαιτήσεις του κατασκευαστή. Κάποιοι θεωρούν πως ένα σπορ λάστιχο θα είναι καλύτερο ακόμη και σε κανονικές συνθήκες κίνησης, και συχνά υπερβάλλουν με λάστιχα που αργούν να ζεσταθούν και άρα να αποδώσουν, δαπανώντας πολλά λεφτά μόνο για να συνειδητοποιήσουν πως η πρόσφυση, στη χρήση που κάνουν, έχει χαθεί. 

Εσείς όμως τι κάνετε για να πετύχετε οικονομία και απόδοση από τα ελαστικά σας; Τα γυρίζετε μπρος πίσω με σύστημα; Τα κρατάτε στη σωστή πίεση; Τα ελέγχετε καθόλου να δείτε πως φθείρονται και να πράξετε αναλόγως; 

Θα αλλάζατε λάστιχα μόνο σε έναν άξονα αν τα άλλα ήταν καλά; Βρίσκετε σωστό κάτι τέτοιο ή θεωρείτε πως ζυγίζετε έτσι περισσότερο την οικονομία και λιγότερο την ασφάλεια σας; 

Θα δίνατε παραπάνω χρήματα για λάστιχα που θεωρείτε καλύτερα από αυτά που συνιστά ο κατασκευαστής; Προσέχετε επαρκώς τους δείκτες φορτίου και ταχύτητας ή ότι συμφέρει;

 
  • nikos

    όταν παμε να βαλουμε καινουργια ελαστικα το πρωτο που κοιταμε είναι αν ανταποκρίνονται στις δυνατότητες του αμαξιου μας π.χ δεν χρειαζετε σε ένα αμαξι 100 ιππων λάστιχα με δεικτη ταχύτητας V και πανω γιατι ποτε αυτό το αμαξι δε θα πιασει τα 240 χιλιόμετρα που είναι το οριο του ελαστικου και το οποιο ανεβαζει το κοστος.Επισης δεν είναι αναγκη να βαλουμε ολοι Michelin υπαρχουν και άλλες μαρκες εξισου καλες και πιο οικονομικες και η αλλαγη των μπρος πισω πρεπει να γινετε κάθε 20000 με 25000 χιλιόμετρα το πολύ.Τελος η αλλαγη των ελαστικων γινεται από 2 παραγοντες,πρωτος τα χιλιόμετρα που εχουν κανει αν υπερβενουν τα 60000 χιλ πρεπει να αλλαχτουν γιατι το πελμα οσο και να δειχνει ότι εχει και άλλο εχει φαγωθεί και δεν αποδιδει το ελαστικο και 2ος παραγοντας ο χρονος μετα τα 5 ετη από την παραγωγη του ελαστικου πρεπει να αλλαχτεί γιατι χανει την ελαστικοτητα του και ξερενεται,οτι από τα 2 ερθει πρωτο τα ελαστικα πρεπει να αλλαχτουν.

      8
  • nikolas

    Οδηγω οσο πιο προσεκτικα και συνετα γινεται προκειμενου να φροντισω για να διατηρηθουν σε αριστη κατασταση και να μειωσω την καταναλωση καυσιμου. Ακομη, ελεγχω τακτικα την πιθεση τους και φροντιζω να μην αποκλινει απο αυτη που οριζει ο κατασκευαστης. Επισης, δεν θα αλλαζα τα λαστιχα μονο στον ενα αξονα αλλα και στους δυο για τη μεγιστη δυνατη ασφαλεια. Και τελος, ναι, στο θεμα των ελαστικων θα εδινα το κατι περισσοτερο, προκειμενου να παρω ενα ελαστικο αξιοπιστο, γιατι το αυτοκινητο μου με εξυπηρετει πολυ και με αυτο μεταφερω την οικογενεια μου.

      7
  • Mazdakias

    Με 260 αλογα θα επρεπε λογικα τα ελαστικα να φθειρονται σχετικα γρηγορα. Ομως τα τελευταια Goodyear F1 Asymmetric 2 κρατησαν 4 χρονια κανοντας καθε 10-15.000 χλμ το μπρος πισω. Επισης ο δεικτης φθορας των συγκεκριμενων ελαστικων ηταν ο υψηλοτερος στην κατηγορια τους (300) και αυτο βοηθησε επισης στο να κρατησουν τοσο πολυ. Οσον αφορα την πιεση εξ οσων γνωριζω ο κατασκευαστης γραφει το μινιμουμ πιεσης στο ταμπελακι στην πορτα. Εγω βαζω παντα περισσοτερο και αναλογα το ελαστικο ποσο μαλακο ή σκληρο ειναι. Πχ στα μαμα Bridgestone που ηταν πολυ σκληρα εβαζα 33-30. Τωρα εχω βαλει τα καινουρια Dunlop Sport Maxx RT 2 και επειδη ειναι πιο μαλακα τους βαζω 36-33.

      4
  • Μικές

    Εγώ έχω μία BMW 318i και ως πισωκίνητη δεν έχω την πολυτέλεια να κάνω τα μπρος/πίσω. Αν είχα μπροστοκίνητο σίγουρα θα το έκανα.

      3
  • Fifo

    Στα ελαστικά δεν κάνω ποτέ οικονομία. Τα ποιοτικά επώνυμα είναι πιο ανθεκτικά σε χτυπήματα, βγάζουν περισσότερα χιλιόμετρα και είναι καλύτερα σε κράτημα. Ποτέ δεν αλλάζω σε μπρος πίσω. Πάντα όλα μαζί.

      2
  • Panagiotis

    Με αλλαγές εμπρός-πίσω, τακτικό έλεγχο πιέσεων και φύλαξη σε γκαράζ έχω βγάλει σε 4 έτη 70.000χλμ (Michelin Primacy3) με προσεκτική οδήγηση. Βλέπεις, όταν δίνεις 700 ευρώ για λάστιχα, αναγκάζεσαι να ξεζουμίσεις και το τελευταίο ευρώ από αυτά. Από Σεπτέμβρη πάμε για αλλαγή και τοποθέτηση των ίδιων ώστε να είμαι σίγουρος ότι θα βγάλω άλλα 70.000χλμ (λογικά).

      2
  • γιωργος

    εγω ολα τa λαστιχα τα παω είτε στα τρια χρόνια είτε στα 40000 χλμ και παντα σε καλες μαρκες αυτην την εποχή φοραω goodyear assymetrico 2 και στο αλλο αυτοκινητο conti sport 5 και απο τα δυο ειμαι παρα πολυ ευχαριτημενος , τα good year εχουν πανω τους 20000χλμ και τα conti ειναι δυο ετών με καμια 20000 χλμ , παλιοτερα ειχα βαλει και toyo sport T1 ωραιο λαστιχο το οποιο έβγαλε 47000 χωρις ιδιαίτερα προβλήματα

      1
  • Nike

    Στις εποχές που ζούμε εννοείται πως κάνω τα πάντα για να γλιτώσω χρήματα. Συμφωνώ με το άρθρο που λέει πως δεν πρέπει τα μπρος πίσω να γίνονται όταν τα εμπρός έχουν φθαρεί εντελώς. Είναι σημαντικό το σωστό timing για τα μπρος/πίσω. Ευτυχώς εγώ έχω καλό λαστιχά και με είχε πληροφορήσει.

      1