Οι περισσότερες μεταφορές προϊόντων, τόσο εντός των συνόρων, όσο προς το εξωτερικό παραμένουν μέχρι σήμερα ανασφάλιστες, με τις ζημιές να αντιστοιχούν σε εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο.

Τι ισχύει με την ασφάλιση των μεταφορών

Ημερομηνία δημοσίευσης: 9/12/2014

Η ραγδαία αύξηση των εξαγωγών από την Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, όταν πλήθος ελληνικών επιχειρήσεων αναζήτησε διέξοδο από την οικονομική κρίση στις αγορές του εξωτερικού, δεν αποτυπώθηκε και στην πορεία των ασφαλίσεων μεταφορών.

 

Οι περισσότερες μεταφορές προϊόντων, τόσο εντός των συνόρων, όσο προς το εξωτερικό παραμένουν μέχρι σήμερα ανασφάλιστες, με τις ζημιές να αντιστοιχούν σε εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο. Είναι χαρακτηριστικό ότι η παραγωγή των ασφαλίστρων στην κατηγορία «Ασφαλίσεις Μεταφορών» μειώθηκε κατά 2,5% και κατά τη διάρκεια του πρώτου εξαμήνου του 2014, ξεπερνώντας μετά βίας τα 11 εκατ. ευρώ, παρά τα σημαντικά οφέλη που παρέχουν στις επιχειρήσεις έναντι σχετικά μικρού κόστους.

Πιο συγκεκριμένα, τα ασφαλιστικά προγράμματα για την προστασία των μεταφορών, διασφαλίζουν τις επιχειρήσεις από οποιαδήποτε ζημία ή απώλεια συμβεί σε διακινούμενα εμπορεύματα, με κάθε κοινώς αναγνωρισμένο μεταφορικό μέσο και από οποιοδήποτε βίαιο, απρόβλεπτο ή εξωτερικό γεγονός, καθώς περιλαμβάνουν καλύψεις έναντι προβλημάτων που μπορεί να οφείλονται στη συσκευασία, τη φόρτωση, την εκφόρτωση, τις κλιματολογικές συνθήκες, αλλά και σχεδόν κάθε άλλη περίπτωση, ανάλογα και με τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης. Η ασφάλιση των μεταφορών δε, ισχύει συνήθως τόσο για εισαγωγές και εξαγωγές από και προς κάθε χώρα του εξωτερικού, όσο και για εσωτερικές διακινήσεις, αλλά ακόμη και για μεταφορές από χώρα σε χώρα, χωρίς ενδιάμεσο σταθμό την Ελλάδα, με την προϋπόθεση να υπάρχει νόμιμο συμφέρον για την ελληνική επιχείρηση

Όρια καλύψεων και ιδιαίτερα χαρακτηριστικά της ασφάλισης μεταφορών

Τα ασφαλιστικά συμβόλαια που κυκλοφορούν στην Ελλάδα και αφορούν τον τομέα των μεταφορών, ποικίλουν και όσον αφορά τις καλύψεις τους, αλλά και βάσει των σχετικών ορίων τους στις αποζημιώσεις και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, γεγονός που μετατρέπει σε απαραίτητη προϋπόθεση, τον πλήρη έλεγχό τους, πριν την υπογραφή. Οι καλύψεις τις περισσότερες φορές, περιλαμβάνουν κάθε ενδεχόμενο ζημιάς του μεταφερόμενου φορτίου, από τη σύγκρουση, την πρόσκρουση και την ανατροπή του ιδίου ή του οχήματος, μέχρι την ανατίναξή του ή την κλοπή του, αλλά συχνά υπάρχουν εξαιρέσεις στα είδη εμπορευμάτων που προστατεύονται. Η δε ασφάλεια, αφορά συγκεκριμένα οχήματα (αν ένας μεταφορέας έχει 4 φορτηγά, θα πρέπει να συνάψει 4 ασφαλιστήρια συμβόλαια) με τον ιδιοκτήτη ή το μισθωτή του φορτηγού να είναι συμβαλλόμενος στην ασφάλιση, αλλά τον ιδιοκτήτη του εμπορεύματος να είναι ο μόνος δικαιούχος της αποζημίωσης. Τέλος, υπάρχουν συγκεκριμένα όρια κάλυψης ανάλογα με το ασφαλιστικό προϊόν, τα οποία συνήθως συνδέονται με τη μέγιστη χωρητικότητα των φορτηγών και άρα αυτή θα πρέπει να λαμβάνεται σοβαρά υπόψη σε κάθε δρομολόγιο.

Έξτρα συμπληρωματικές καλύψεις

Πέραν των βασικών καλύψεων που περιλαμβάνει η πλειοψηφία των ασφαλιστικών προγραμμάτων και στην Ελλάδα και οι οποίες συμβαδίζουν συνήθως με τις ρήτρες του Ινστιτούτου των Αγγλων Ασφαλιστών (Institute Cargo Clauses), υπάρχει και μία σειρά από συμπληρωματικές καλύψεις που διατίθενται προαιρετικά από τις ασφαλιστικές εταιρείες προς τις ασφαλιζόμενες επιχειρήσεις, όταν αυτές επιθυμούν να είναι καλυμμένες ακόμη και από σπάνιες εξειδικευμένες «απειλές» προς τα εμπορεύματά τους, ειδικά όταν αυτά «ταξιδεύουν» ανά τον κόσμο σε τακτά χρονικά διαστήματα.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα τέτοιων έξτρα καλύψεων είναι και οι εξής:

· Κάλυψη ζημιών ή απωλειών από πόλεμο, επανάσταση, πολιτική εξέγερση ή οποιαδήποτε εχθρική ενέργεια από ή κατά εμπόλεμης δύναμης.
· Κάλυψη απωλειών εξαιτίας κατάληψης, κατάσχεσης, σύλληψης, περιορισμού ή κατακράτησης που προέρχεται από τους κινδύνους που καλύπτονται από τις σχετικές ρήτρες.
· Κάλυψη ζημιών από εγκαταλελειμμένες νάρκες, τορπίλες, βόμβες ή άλλα εγκαταλελειμμένα πολεμικά όπλα.
· Κάλυψη απωλειών που προέρχονται από απεργούς, ανταπεργούς ή πρόσωπα που μετέχουν σε εργατικές ταραχές, εξεγέρσεις ή πολιτικές ταραχές, ακόμη και τρομοκράτες.
· Κάλυψη εξόδων γενικής αβαρίας και σώστρων που γίνονται σε σχέση με τους πιο πάνω καλυπτομένους κινδύνους ή για την αποφυγή τους.
· Κάλυψη απωλειών λόγω στάσεων και απεργιών που αφορούν τα μεταφορικά μέσα της χώρας από ή προς την οποία μεταφέρονται τα εμπορεύματα.

 

Τελευταία νέα