Περιοδικό - Θέματα αγοράς mtx

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  6/11/2001
Ημερομηνία δημοσίευσης: 6/11/2001

ΝΕΑ
ΔΙΕΘΝΗ

Ενας Φορντ και πάλι στο τιμόνι της Ford
 

Eντυπωσιακές αλλαγές έλαβαν χώρα την προηγούμενη εβδομάδα στη διοίκηση του ομίλου Ford. Η κυριότερη από αυτές αφορά την από καιρό φημολογούμενη απομάκρυνση του επικεφαλής του Αμερικανικού ομίλου, Ζακ Νάσερ, ο οποίος αντικαταστάθηκε τελικά από το Γουίλιαμ Κλέι Φορντ Τζούνιορ, μέλος της οικογένειας Φορντ, η οποία ελέγχει περισσότερο από το 40% των μετοχών της εταιρείας. 
Ο 44χρονος Φορντ είναι το πρώτο μέλος της οικογένειας που αποκτά τον επιχειρησιακό έλεγχο της 2ης σε μέγεθος αυτοκινητοβιομηχανίας του κόσμου, μετά το 1979, οπότε ο Χένρι Φορντ ο νεότερος είχε αποχωρήσει από τη θέση του διευθύνοντος συμβούλου της εταιρείας. Η απομάκρυνση του Νάσερ πρέπει να αναζητηθεί στη ραγδαία μείωση της τιμής της μετοχής της Ford τους τελευταίους μήνες, στη μείωση των κερδών και φυσικά στο μεγάλο θέμα της ανάκλησης εκατομμυρίων ελαττωματικών ελαστικών Firestone, τα περισσότερα των οποίων είχαν τοποθετηθεί σε οχήματα της Ford. To κόστος της ανάκλησης για την Αμερικανική φίρμα έφθασε τα 3 δις δολάρια, πλήττοντας τα κέρδη και την εικόνα της ως μάρκα. 
Στο εσωτερικό της Ford αρκετοί είναι αυτοί που άσκησαν στο Νάσερ αρνητική κριτική για την επιδίωξή του να διαμορφώσει την Αμερικανική φίρμα ως μία εταιρεία παροχής υπηρεσιών στους καταναλωτές. Ο Νάσερ προχώρησε στη δημιουργία νέων επιχειρήσεων ηλεκτρονικού εμπορίου και κοινοπραξιών στον τομέα των υπηρεσιών τηλεματικής, οι οποίες όμως δεν απέδωσαν σύμφωνα με τις προσδοκίες του και η λειτουργία τους συνέβαλε σημαντικά στη μείωση των κερδών της εταιρείας. 
Τον τελευταίο επίσης καιρό η παραγωγή και η ποιότητα των προϊόντων της Ford -δύο τομείς για τους οποίους η εταιρεία ξεχώριζε στο παρελθόν- είχαν πάρει την κατιούσα. Παρά τα πολλά προβλήματα που είχε να αντιμετωπίσει πάντως, ο Νάσερ έχαιρε του σεβασμού της διεθνούς αυτοκινητοβιομηχανίας και για το λόγο αυτό η Ford έσπευσε να υπογράψει ένα συμφωνητικό μαζί του, με το οποίο του παρέχει μία παχυλή αποζημίωση υπό τον όρο να μην εργασθεί σε ανταγωνιστική εταιρεία. Θεωρείται ότι ο νέος Διευθύνων Σύμβουλος και Πρόεδρος της Ford, Γουίλιαμ Κλέι Φορντ Τζούνιορ (δισέγγονος του ιδρυτή της Ford, Χένρι Φορντ), θα προχωρήσει σε σημαντικές αλλαγές που θα αφορούν τη στρατηγική της εταιρείας και συγκεκριμένα την επιστροφή της στις κύριες δραστηριότητές της, δηλαδή στην κατασκευή και πώληση αυτοκινήτων. 
Σημαντικές όμως διοικητικές αλλαγές υπήρξαν και σε άλλα επίπεδα. Ο Νικ Σιλ, έως πριν λίγες ημέρες Αντιπρόεδρος των επιχειρήσεων Β. Αμερικής, προήχθη στη θέση του Διευθυντή Λειτουργιών του ομίλου και του επικεφαλής των αυτοκινητιστικών επιχειρήσεων της Ford, ενώ ονομάστηκε παράλληλα μέλος του Δ.Σ. της εταιρείας. O Σιλ χαίρει της εκτίμησης της οικογένειας Φορντ, καθώς ως επικεφαλής της Jaguar το διάστημα 1992-1999 είχε καταφέρει να διπλασιάσει τις πωλήσεις της εταιρείας και να βελτιώσει σημαντικά την ποιότητα και την εικόνα της ως μάρκα, ενώ έκανε πολύ καλή δουλειά και αργότερα ως επικεφαλής της Ford Motor Europe. 
Τη θέση του Αντιπροέδρου της Ford Β. Αμερικής καταλαμβάνει ο Τζέιμς Παντίλα. Αντιπρόεδρος του ομίλου ονομάστηκε ο Καρλ Ρέιχαρντ, ο οποίος ανέλαβε παράλληλα την προεδρία της επιτροπής οικονομικών στο Δ.Σ. Εξω από τον όμιλο οδηγήθηκε και ο γενικός διευθυντής της Jaguar, Τζόναθαν Μπράουνινγκ, ο οποίος όμως λέγεται ότι αποχώρησε οικειοθελώς, καθώς δεν ήθελε να παίζει βοηθητικό ρόλο στο management της Jaguar. Και αυτό γιατί η Ford προχωρά στη συγκέντρωση των κέντρων λήψεως αποφάσεων για τις βρετανικές της φίρμες, δηλαδή τις Jaguar, Aston Martin και Land Rover, σε μία νέα επιτροπή, της οποίας θα ηγείται ο Μπομπ Ντόβερ, διευθύνων σύμβουλος της Land Rover. 
O επικεφαλής των πολυτελών μαρκών του ομίλου Ford, Βόλφγκανγκ Ρίτζλε, δήλωσε σχετικά ότι οι ταυτότητες των 3 μαρκών θα παραμείνουν ξεχωριστές, αλλά θα γίνει προσπάθεια να εκμεταλλευθούν από κοινού την τεχνογνωσία, την εμπειρία και τις μεθόδους που διαθέτει η κάθε μία. Εάν αυτό το πείραμα πετύχει, θα υπάρξουν στενότεροι δεσμοί και με τις Volvo και Lincoln. Οσον αφορά τον επικεφαλής της Mazda, Μαρκ Φιλντς, ο τελευταίος δήλωσε ότι η διοικητική αναδιάρθρωση στον όμιλο δε θα έχει αντίκτυπο στη θέση του ούτε στη στρατηγική που ακολουθεί η Ιαπωνική φίρμα. 
Πληροφορίες αναφέρουν ότι μέσα στην εβδομάδα το Δ.Σ. της Ford θα συνεδριάσει για τη λήψη απόφασης σχετικά με νέες διοικητικές αλλαγές.




Η νέα επικεφαλής διοικητική ομάδα του ομίλου Ford. Από αριστερά προς τα δεξιά: Νικ Σιλ, Γουίλιαμ Κλέι Φορντ Τζούνιορ και Καρλ Ρέιχαρντ.



Tο θέμα της ανάκλησης εκατομμυρίων ελαττωματικών ελαστικών Firestone που ήταν τοποθετημένα ως επί το πλείστον στο Ford Explorer, έπληξε καίρια την εικόνα της Ford και τα οικονομικά της αποτελέσματα.


Ο απερχόμενος Πρόεδρος της Ford, Ζακ Νάσερ, πλήρωσε μεταξύ άλλων τα σχέδιά του για επέκταση των δραστηριοτήτων της εταιρείας στον τομέα της παροχής διαφόρων υπηρεσιών.