Παρουσίαση

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  28/2/2006
Ημερομηνία δημοσίευσης: 28/2/2006
Παρουσίαση
Tι σημαίνουν τα ονόματα των αυτοκινήτων
Golf, Corolla, Astra και ό,τι άλλο βάζει ο νους σας. Το όνομα ενός μοντέλου μπορεί να καθορίσει την πορεία του στο χρόνο. Ας δούμε μερικές ενδιαφέρουσες τακτικές βαπτίσεων.
Δεν είναι κανόνας ότι, τα φοβερά και ευφάνταστα ονόματα εξασφαλίζουν επιτυχία σε ένα όχημα. Τα πιο θρυλικά και επιτυχημένα όμως οχήματα είχαν εύστοχα, μοναδικά ή έστω έξυπνα ονόματα.
Η σημασία
Το όνομα πρέπει να κάνει το όχημα να ξεχωρίζει, να μένει αλησμόνητο και να εμπνέει συναισθήματα, να δημιουργεί συνειρμούς και εικόνες στο μυαλό του υποψήφιου αγοραστή. Επίσης, για εμάς του Έλληνες, πρέπει να δέχονται εύκολα υποκοριστικό (το Getzάκι, η Golfάρα, η Clioύμπα, η Corollάρα κ.λπ.). Όπως και να' χει, τα ονόματα των αυτοκινήτων έχουν ενδιαφέρον… Ας γνωρίσουμε ορισμένα (όλα δεν είναι δυνατόν άλλωστε).

Tα ελληνικά...
Πάντα επίκαιρα, με κύρος και με μεγάλη ζήτηση, τον τελευταίο καιρό, είναι τα ελληνικής προέλευσης ονόματα όπως Fiat Idea, Kia Cerato, Mitsubishi Carisma, Renault Clio και Thalia κ.λπ.. Ο πιο ένθερμος υποστηρικτής αυτής της τακτικής είναι βέβαια η Lancia (Ypsilon, Musa, Thesis, Phedra και πιο παλιά Delta κ.λπ. ή τα πρωτότυπα Nea, Dialogos κ.λπ.). Χαρακτηριστική και η περίπτωση του μυθολογικού Φαέθωνα, o oποίος "έγινε" υπερπολυτελές VW (Phaeton). Αρκετά δημοφιλή είναι και τα λατινογενή π.χ. Renault Laguna και Modus ("λίμνη" και "τρόπος", αντίστοιχα).

Τα… αθλητικά
Δύσκολη κατηγορία τα αθλητικά, αλλά έχει δύο best-sellers να επιδείξει, τα VW Golf και Polo. Έχουν ονόματα αθλημάτων και πολύ ελιτίστικων μάλιστα.

Κλασσικές και νέες μέθοδοι
Τα ονόματα (όταν πρόκειται για κάτι εντελώς νέο) συνήθως προκύπτουν μετά από έρευνες μηνών. Η Toyota, ωστόσο, χρησιμοποίησε ηλεκτρονικό υπολογιστή, για να διαλέξει το όνομα του μεσαίου οχήματος, που θα αντικαθιστούσε το Carina. Δόθηκαν παράμετροι, που περιέγραφαν το όχημα και το μηχάνημα κατέληξε στο Avensis, ελέγχοντας κάθε πλευρά του ονόματος (πόσο εύηχο, πόσο ξεχωριστό είναι κ.λπ.). Μια άλλη λύση (παλαιότερη) ήταν η πρόκληση των εργαζομένων μιας εταιρείας να βρουν το όνομα για το εκάστοτε "καμάρι" της. Στις Η.Π.Α., αυτό έγινε π.χ., όταν εξελισσόταν το μετέπειτα γνωστό ως Thunderbird. Ο διαγωνισμός είχε μάλιστα και βραβείο (ένα κοστούμι αξίας 250 δολαρίων ή 800 δολ. με σημερινές τιμές). Το Thunderbird (φωτό το T`Bird του 1955) επιλέχθηκε, αφού εξετάστηκαν περιπτώσεις, όπως Hep Cat, Beaver, Detroiter, Runabout, Arcturus, El Tigre ή Coronado και 5.000 ακόμη προτάσεις (κανένα δεν είναι τόσο σωστό όσο το Thunderbird ε;). Για την ιστορία, νικητής ήταν ο νεαρός σχεδιαστής Άλντεν Γκίμπερσον, o οποίος μάλιστα δεν πήρε και το δώρο του!

Αριθμολαγνεία
Η χρήση λέξεων για την ονομασία των οχημάτων εμπεριέχει κινδύνους. Σε πολλές αγορές μπορεί να μην προφέρεται σωστά το όνομα ή να σημαίνει κάτι όχι ευχάριστο (θυμηθείτε την περίπτωση του Seat Malaga, το οποίο, για να μην αποτελέσει αιτία περιπαικτικών λογοπαιγνίων του στυλ "Βρε Malaga, το Malaga πήγες και αγόρασες;", ονομάστηκε Gredos). Πιο ασφαλής είναι η μέθοδος των αριθμητικών κωδικών, που υποστηρίζουν πάρα πολλές εταιρείες. Μπορεί να χρησιμοποιείται μόνο αριθμός (π.χ. 147, 159 η 2,3,5,6 κ.λπ. από τις Alfa Romeo και Mazda αντίστοιχα) ή συνδυασμός γράμματος και αριθμού. Η Citroen και η Audi χρησιμοποιούν το αρχικό τους γράμμα μαζί με αριθμό, που δείχνει την κλίμακα της κατηγορίας (C1, C2, C3 κ.ο.κ. ή A2, A3,… A8). H BMW δείχνει την κατηγορία με αριθμό (1,3,5,6,7 κ.λπ.) και τα άλλα δύο νούμερα προέρχονται από τον κυβισμό. Αντιστοίχως, η Volvo επιλέγει το S, το V ή το XC, όταν πρόκειται για σεντάν, βάγκον ή crossvcountry (SUV) όχημα και ακολούθως έναν αριθμό, που υποδηλώνει το μέγεθος (π.χ. S40, S60, S80 κ.λπ.). Η Mercedes υποδηλώνει την κατηγορία με ένα γράμμα (A, B, C, E, S κ.λ.π.) και τον κυβισμό με ένα τριψήφιο κωδικό (150, 180, 350, 500 κ.λπ.). Η Saab θέτει το 9 σε όλα τα μοντέλα (λύση που, συνδέεται με την αεροπορική ιστορία της εταιρείας) και ακολούθως έναν αριθμό, ενδεικτικό του μεγέθους του οχήματος (9-3, 9-5, 9-7X κ.λπ.).

Απλά και ξεκάθαρα
Πολλές εταιρείες επιλέγουν ονόματα, τα οποία περιγράφουν ακριβώς το όχημά τους. Για παράδειγμα, το Citroen C3 Pluriel δείχνει τον “πολλαπλό” του χαρακτήρα, με τις διάφορες επιλογές, που παρέχει η οροφή του, το Ford Fusion δηλώνει ότι, πρόκειται για “πρόσμειξη” διαφορετικών στοιχείων σε ένα όχημα, τα Smart fortwo και forfour ξεκαθαρίζουν ακριβώς για πόσα άτομα προορίζονται, το Suzuki Swift είναι αυτό που, λέει το όνομά του (σβέλτο και ευέλικτο), ενώ οι άνθρωποι της Maserati, όταν ήθελαν όνομα για το νέο τετράθυρο μοντέλο τους δε δίστασαν και το είπαν απλώς… τετράθυρο (Quattroporte).

Αμυντική περίπολος με εξερευνητή, δασοφύλακα της φυλής Τουαρέγκ…
Ανεξάρτητα απ' το ότι, τα SUV και τα εκτός δρόμου οχήματα θα κινηθούν στο 90% των περιπτώσεων στην άσφαλτο, τα ονόματα αυτών των μοντέλων παραπέμπουν όλα σε εικόνες δράσης, ελευθερίας, εύκολης αντιμετώπισης κινδύνου, πολεμικού κλίματος, μυστηριακών πόλεων της Άγριας Δύσης κ.λπ. Έχουμε και λέμε λοιπόν: Hyundai Santa Fe και Tucson (αμφότερες πόλεις της Αριζόνα), Jeep Cherokee, Grand Cherokee και Wrangler (η φυλή των Ινδιάνων και ο "καβγατζής"), Land Rover Defender, Discovery και Freelander (ο αμυντικός, η ανακάλυψη και κάτι, που θυμίζει ελεύθερη χώρα), Mitsubishi Outlander (ο ξένος), Nissan Pathfinder και Patrol (εξερευνητής και περίπολος), Subaru Forester (δασοφύλακας ή άνθρωπος, που ζει σε δάσος), Toyota Land Cruiser (καταδρομικό της ξηράς), VW Touareg (φυλή της Β. Αφρικής) κ.λπ.

Τα… μουσικά
Εδώ τα πράγματα είναι μεν απλά, αλλά ρυθμικά: το "ψαγμένο" Honda Jazz, το "κλασσικό" Hyundai Sonata, αλλά και το πολύ… εορταστικό Ford Fiesta.

Πίστη σε μια κατάληξη
Εταιρείες, όπως η Νissan και η Opel, δεν αλλάζουν στα περισσότερα μοντέλα τους την κατάληξη στο γράμμα "-a" (Micra, Almera, Primera ή Agila, Corsa, Astra, Vectra, Zafira, Tigra αντίστοιχα). Η Nissan όμως έχει και μια άλλη προσφιλή κατάληξη τη "-no", η οποία χρησιμοποιείται σε δύο θηριώδη SUV (Terrano και Murano). Εξάλλου, τα πολυχρηστικά της VW καταλήγουν όλα σε "-an" (Touran, Sharan).

Δήλωση… ευρυχωρίας
Τα πολυχρηστικά και ειδικά τα μεγάλα έχουν θαλάμους επιβατών, με διαστάσεις γηπέδου… μπάσκετ. Η συνήθης τακτική είναι λοιπόν να το "λέει η καρδιά τους", όταν πρόκειται για μεταφορές πολλών ατόμων και αποσκευών, αλλά να το λέει και το όνομά τους. Κλασσικά παραδείγματα: το Renault Espace (διάστημα, χώρος), τα Μitsubishi Space Star και Space Wagon, το Ford Galaxy κ.λπ.. Εναλλακτικά συναντούμε το Chrysler Voyager (φέρνει στο νου εικόνα ταξιδιού), αλλά και το εξαθέσιο Fiat Multipla, που υποδηλώνει τις πολλαπλές επιλογές στη διαρρύθμιση του εσωτερικού.

Οι διαμάχες
Με τόσες εκατοντάδες ονόματα και τόσες χιλιάδες άλλα προϊόντα, εκτός των οχημάτων, είναι εύκολο να υπάρξουν ενοχλητικές συμπτώσεις. Η Ford λοιπόν αντιμετώπισε πρόβλημα στη Γερμανία, όταν λάνσαρε το Focus, διότι είναι συνονόματο με επιστημονικό περιοδικό, πολύ διαδεδομένο πανευρωπαϊκά. Το ζήτημα λύθηκε, η Ford χρησιμοποίησε το όνομα, αλλά "πλήρωσε" με κάποιες ώρες παροχής κοινωνικών υπηρεσιών. Μία ανάλογη περίπτωση θα μπορούσε ακόμη να προκύψει στο μέλλον (αν και δεν έχει ακουστεί κάτι σχετικό), με αιτία το νέο κουπέ-κάμπριο της VW, με το όνομα Eos, καθώς EOS αποκαλούνται ορισμένες από τις πιο διάσημες φωτογραφικές μηχανές της εταιρείας Canon.

Εις το όνομα του πατρός…
Αριθμητικούς κωδικούς, με βάση τον κυβισμό, τους κυλίνδρους κ.λπ., χρησιμοποιεί η Ferrari για να ονομάσει τα μοντέλα της. Όταν όμως έπρεπε να ονομαστεί το κορυφαίο και ήδη μυθικό όχημά της (φωτό) με τους 12 κυλίνδρους και τους 660 ίππους και την εντελώς απόκοσμη εμφάνιση, δεν το πολυσκέφτηκε. Ένα ήταν το σωστό όνομα, αυτό του ιδρυτή και πατριάρχη της φίρμας: Εnzo (1898-1988). Μάλιστα, το όχημα δεν αποκαλείται Ferrari Enzo αλλά Enzo Ferrari, λες και είναι η προσωποποίησή του.

Ζωάκια και θηρία
Εμπεριέχει ένα ρίσκο, όμως υπάρχουν και ονόματα ζώων στο βασίλειο των αυτοκινήτων: Fiat Panda και VW Fox (αλεπού το δεύτερο) είναι δύο σχετικά συγκρατημένα, ενώ τα Opel Tigra και Porsche Cayman είναι πιο …επιθετικά (το δεύτερο σε ένα είδος πολύ ευέλικτου αλιγάτορα “μπρρρρρ!”).

Τα πικάντικα
Εδώ ανήκει προπαντός το Kia Picanto, αλλά και το Porsche Cayenne (το δεύτερο χρησιμοποιεί το όνομα ενός είδους κοκκινοπίπερου).

Με αρχικά…
Δείγμα αυτής της τακτικής είναι το Suzuki Liana, το όνομα του οποίου προέρχεται από τα εξής αρχικά: Life In A New Age (ζωή σε μια νέα εποχή).

Εξωτική γεωγραφία
Πρωταγωνιστική θέση κατέχει εδώ το Kia Rio (μη ρωτάτε τι θυμίζει), αλλά και ένα ακόμη Kia, το Sorento. To όνομά του προέρχεται από το δημοφιλή και πανέμορφο τουριστικό προορισμό στην Ιταλία, την περιοχή Sorrento, κοντά στη Νάπολη. Γεωγραφικής φύσεως είναι η πολιτική και της Seat, καθώς όλα τα αυτοκίνητά της έχουν ονόματα ισπανικών πόλεων (Ibiza, Leon, Toledo, Alhambra, Cordoba και Altea).

Το best-seller…
… της αγοράς, τα τελευταία χρόνια, είναι Toyota Corolla και σημαίνει, "πέταλα που σχηματίζουν στεφάνη κάλυκα άνθους". Το περιμένατε;