Scoop

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  4/5/2010
Scoop
Nέο 4θέσιο smart
«Τα μιλήσαμε, τα συμφωνήσαμε…»
Διαβάστηκε από 5128 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:4/5/2010
Mε φόντο την πρόσφατη συμφωνία της Daimler με τις Renault-Nissan, το επόμενο smart θα αποκτήσει εκ νέου και 4θέσια έκδοση στην γκάμα του και θα μοιράζεται πολλά κοινά στοιχεία με το επόμενο Renault Twingo.
Η συμφωνία της Daimler με τις Renault-Nissan "έλυσε" τα χέρια της γερμανικής εταιρείας σε ό,τι αφορά στις διαδικασίες εξέλιξης του νέου 4θέσιου smart, αλλά και γενικά στην κατεύθυνση της διεύρυνσης της γκάμας του smart. Στη φωτό αριστερά διακρίνεται ο Κάρλος Γκον, ηγέτης του γαλλο-ιαπωνικού ομίλου Renault - Nissan και ο Ντίτερ Ζίτσε, το "αφεντικό" της Daimler.

Με μια ματιά
Νέο 4θέσιο smart
Με τη συνεργασία των Renault-Nissan
Πισωκίνητο και με συρόμενες πόρτες
Στην παραγωγή μετά το 2013
Σε χρόνο ρεκόρ φαίνεται πως ολοκληρώθηκε η συμφωνία της Daimler με τον όμιλο
Renault-Nissan για ανταλλαγή τεχνολογιών, πλαισίων και μηχανικών συνόλων στο άμεσο μέλλον. Ας μην ξεχνάμε άλλωστε, πως δεν υπάρχει χρόνος για χάσιμο για κανέναν κατασκευαστή πλέον, όσο βαρύ όνομα και έχει. Οι πιέσεις για μείωση του μέσου όρου εκπομπών ρύπων στην γκάμα κάθε εταιρείας, αλλά και η ραγδαία αυξανόμενη ζήτηση της παγκόσμιας αγοράς για λιγότερο ενεργοβόρα και "καθαρά" αυτοκίνητα οδηγούν πλέον υποχρεωτικά σε συμμαχίες, που ακόμα και ένα χρόνο πριν, έμοιαζαν να ανήκουν στη σφαίρα της επιστημονικής φαντασίας .
To «παλιό» 5θυρο forfour 
O προκάτοχος, λοιπόν, του νέου 4θέσιου smart που ετοιμάζει η Daimler, είναι το γνωστό μας forfour. Είχε 5θυρο αμάξωμα και κίνηση στους εμπρός τροχούς. Παρουσιάστηκε την άνοιξη του 2003 και η παραγωγή του σταμάτησε στα τέλη του 2006, αφού μάλλον δε σημείωσε την εμπορική επιτυχία που είχαν προγραμματίσει οι άνθρωποι της γερμανικής φίρμας.
Όλα φυσικά γίνονται με απώτερο στόχο την εξοικονόμηση χρημάτων από το κόστος παραγωγής και ανάγονται σε αυτό που ο επιχειρηματικός κόσμος ονομάζει τεχνοκρατικά "στρατηγικής σημασίας συνεργασία" (strategic cooperation). Την επιτυχία των διαπραγματεύσεων Daimler και Renault-Nissan ακολούθησε η επίσημη ανακοίνωση των δύο πλευρών, ότι μεταξύ τους αποκτούν μετοχές σε ποσοστό 3,1% η μία της άλλης. Όσο όμως και αν φαίνεται μικρό αυτό το νούμερο, περιλαμβάνει ενδιαφέρουσες εξελίξεις για μοντέλα που θα μας απασχολήσουν έντονα τα επόμενα χρόνια. Ένα από αυτά είναι και η 4θέσια έκδοση του επόμενης γενιάς smart, που αναμένεται να δούμε μετά το 2013 στην παραγωγή.
"Project Edison" ονομάζεται ανεπίσημα...
... το κομμάτι της συνεργασίας των Daimler και Renault-Nissan, που αφορά σε κόμπακτ και ηλεκτρικά μοντέλα. Mε βάση αυτό, τα επόμενης γενιάς smart fortwo, το νέο 4θέσιο smart, το επόμενο Τwingo, αλλά και το κόμπακτ ηλεκτρικό Renault Twizy θα μοιράζονται την ίδια κοινή πλατφόρμα, αλλά και πολλά μηχανικά μέρη ανά περίπτωση. Τα "αδερφά" αυτά μοντέλα θα είναι πισωκίνητα, με τον κινητήρα από το κέντρο και πίσω, όπως δηλαδή συμβαίνει και με το σημερινό smart fortwo. Μάλιστα, τόσο το 4θέσιο smart όσο και το Twingo θα κατασκευάζονται στο εργοστάσιο της Renault, στο Νovo Mesto της Σλοβενίας.
Για 4 επιβάτες, αλλά όχι forfour;
Αυτό που ακόμα η Daimler δεν είναι σε θέση να επιβεβαιώσει, είναι το αν το νέο 4θέσιο smart θα ονομάζεται "forfour", όπως δηλαδή συνέβαινε με την προηγούμενη γενιά του μοντέλου της, που είχε στην γκάμα του 4θέσια έκδοση. Βέβαια, οι διαφορές που θα έχει το νέο μοντέλο δε θα περιορίζονται εκεί. Η ηλεκτρονικά επεξεργασμένη κατασκοπευτική φωτογραφία που έχουμε στα χέρια μας μαρτυρά, πως το νέο μοντέλο της smart θα είναι μεν 4θέσιο, αλλά με δύο πόρτες για όλους τους επιβάτες, και όχι 5θυρο χάτσμπακ, όπως ήταν το forfour.
Με συρόμενες πόρτες!
Οι εκπλήξεις όμως σε ό,τι αφορά στο νέο 4θέσιο smart δε σταματούν εκεί. Προκειμένου να εξασφαλίζεται εύκολη πρόσβαση για τους πίσω επιβάτες, οι άνθρωποι της Daimler σκοπεύουν να τοποθετήσουν στο νέο τους μοντέλο συρόμενες πόρτες, χωρίς όμως αυτό να επιβεβαιώνεται επίσημα ακόμα. Πάντως, αυτό φαίνεται και στη φωτογραφία, από τη χειρολαβή της πόρτας που είναι τοποθετημένη πολύ μπροστά, αλλά και από τη μικρή "ράγα", που διακρίνεται στο τελείωμα του πλαϊνού μέρους. Κατά τα άλλα, η γνώριμη σχεδιαστική φιλοσοφία των smart φαίνεται πως θα περάσει και στην επόμενη γενιά του, η οποία διαφοροποιείται περισσότερο σε επιμέρους στοιχεία, όπως είναι τα φωτιστικά σώματα και ο προφυλακτήρας.
Κινητήρες μικρού κυβισμού και ηλεκτρισμός
Η δεύτερη σημαντική πτυχή του Project Edison αφορά στην από κοινού κατασκευή κινητήριων συνόλων. Η συμφωνία περιλαμβάνει την περαιτέρω εξέλιξη της τεχνολογίας του υπάρχοντος, περιορισμένης παραγωγής ηλεκτρικού smart, αλλά και νέων 3κύλινδρων και 4κύλινδρων κινητήρων βενζίνης και diesel, που θα τοποθετηθούν σε αυτοκίνητα Mercedes, smart, Renault και Nissan. Δεν αποκλείεται βέβαια να δούμε και μοτέρ μικρότερα των 1,2 λίτρων. Σε κάθε περίπτωση, η νέα αυτή γενιά μηχανικών συνόλων θα περάσει και στο νέο 4θέσιο smart, το οποίο σχεδόν σίγουρα θα διαθέτει και ηλεκτροκίνητη έκδοση.