Πότε έχει νόημα η χρήση καυσίμου ανώτερης ποιότητας και τιμής στο αυτοκίνητό μας;

Πότε έχει νόημα η χρήση καυσίμου ανώτερης ποιότητας και τιμής στο αυτοκίνητό μας;

Απλό ή Super καύσιμο;

75.810 Επισκέψεις στο άρθρο (15/8/2015)

Είναι απαραίτητη η χρήση καυσίμου ανώτερης ποιότητας; Και αν ναι, σε ποιους κινητήρες; Τι πρέπει να ξέρουμε πριν γεμίσουμε το όχημά μας;

Κλασική συζήτηση μεταξύ των εραστών της αυτοκίνησης είναι το κατά πόσο οφελούνται τα αυτοκίνητα από την χρήση καυσίμου ανώτερης ποιότητας, το αν δηλαδή αυξάνεται η αποδιδόμενη ιπποδύναμη και η ροπή του κινητήρα από την χρήση τέτοιων καυσίμων. Εν προκειμένω, η συζητήση αφορά την βενζίνη με τα 95 ή 100 οκτάνια και το diesel με αυξημένο αριθμό κετανίων που είναι το αντίστοιχο των οκτανίων στο diesel. Ας δούμε τι ισχύει.
Βενζίνη
Οι βενζίνες στην Ελλάδα χωρίζονται σε δύο κύριες κατηγορίες. Αυτές που έχουν 95 οκτάνια και αυτές που έχουν 100. Το οκτάνιο είναι ένα νούμερο που μας επιτρέπει να μάθουμε το πόσο αντέχει η βενζίνη να συμπιεστεί. Όσο πιο πολλά τα οκτάνια τόσο καλύτερα αντιστέκεται η βενζίνη στην συμπίεση. 
Ποιοι κινητήρες όντως οφελούνται από χρήση βενζίνης υψηλού αριθμού οκτανίων; Οι κινητήρες που συμπιέζουν πολύ τον αέρα είναι η απάντηση. Και ποιοι είναι αυτοί; 
Οι turbo κινητήρες ανεξαρτήτως συμπιέσεως και οι ατμοσφαιρικοί με γεωμετρική συμπίεση, άνω του 11:1 που είναι συνήθως άμεσου ψεκασμού όπως οι FSI του ομίλου VW. Γενικά όμως, οι κινητήρες που διαθέτουν άμεσο ψεκασμό είτε είναι turbo είτε όχι έχουν οφέλη. 
Ωραία όλα αυτά. Τι συμβαίνει για παράδειγμα σε έναν turbo κινητήρα άμεσου ψεκασμού όταν χρησιμοποιείται καύσιμο με χαμηλά οκτάνια; Απλά ο κινητήρας μειώνει είτε την συμπίεση, είτε την πίεση του turbo και έτσι προσαρμόζεται. Αυτή όμως η προσαρμογή οδηγεί σε μείωση της ιπποδύναμης και της ροπής. 
Αυτός είναι και ο λόγος που οι κατασκευαστές στα manuals των οχημάτων τους αναφέρουν ότι αν χρησιμοποιείται καύσιμο με χαμηλότερο αριθμό οκτανίων οι επιδόσεις είναι ελαφρώς χειρότερες.Το πόσο χειροτερεύουν τα νούμερα, έχει να κάνει με το πόσο πουσαρισμένος είναι ο κινητήρας από τον κατασκευαστή. 
Για παράδειγμα, η Mercedes-Benz A45 AMG με 180 ίππους/λίτρο είναι πιο ευαίσθητη σε καύσιμο με χαμηλό αριθμό οκτανίου σε σχέση με μια A250 η οποία διαθέτει παρόμοιο κινητήρα με πολύ πιο μετριοπαθή ρύθμιση όμως (105.5 ίπποι/λίτρο). 
Σίγουρα η βενζίνη με αυξημένο αριθμό οκτανίων είναι μια καλύτερη επιλογή για τον κινητήρα εν γένει, αφού πέραν των οκτανίων, συνήθως περιέχουν και άλλα πρόσθετα, τα οποία συμβάλλουν στην μακροζωϊα του κινητήρα, ωστόσο μερικές φορές το αυξημένο κόστος της βενζίνης 100 οκτανίων σε σύγκριση με εκείνο της 95 οκτανίων, ίσως να μην μπορεί να δικαιολογηθεί επαρκώς. 
Αυτό που μένει σαν συμπέρασμα είναι, ότι οι σύγχρονοι κινητήρες έχουν την δυνατότητα να λειτουργήσουν με βενζίνη 95 οκτανίων, απλά όταν ο οδηγός θέλει το κάτι παραπάνω θα πρέπει να πάει σε κατοστάρα αν ο κινητήρας του είναι turbo, ενώ σε ατμοσφαιρικούς τα οφέλη είναι από μικρά ως καθόλου.
Πετρέλαιο
Στα πετρέλαια, μας ενδιαφέρει ο αριθμός κετανίου. Τι μας δείχνει αυτός ο αριθμός; Το πόσο εύκολα και γρήγορα μπορεί να αναφλεγεί το πετρέλαιο όταν εισάγεται στον κύλινδρο. 
Στους πετρελαιοκινητήρες μας ενδιαφέρει με το που μπαίνει το καύσιμο στον κύλινδρο να αναφλεγεί όσο πιο γρήγορα γίνεται γιατί το καύσιμο εισάγεται περίπου στο τέλος της συμπιέσεως και επειδή δεν υπάρχει μπουζί, πρέπει να αναφλεγεί σχεδόν επιτόπου. 
Γενικά ο υψηλός αριθμός κετανίων στο πετρέλαιο δεν είναι τόσο σημαντικός σε ότι αφορά την επίτευξη της μέγιστης ισχύος και της ροπής ενός πετρελαιοκινητήρα, όσο είναι ο αντίστοιχος αριθμός οκτανίων στην βενζίνη και ο λόγος είναι ότι οι κινητήρες πετρελαίου δουλεύουν με φτωχό μείγμα και ως εκ τούτου το καύσιμο είναι πιο εύκολο να χρησιμοποιηθεί πλήρως.
Ο υψηλός αριθμός κετανίων στο πετρέλαιο ωστόσο υποβοηθά τον πετρελαιοκινητήρα σε ορισμένους τομείς όπως είναι ευκολότερο κρύο ξεκίνημα, λιγότερο «κροτάλισμα», καλύτερη αποδοτικότητα του καυσίμου και μείωση των ρυπών. 
Το πόσο βελτιώνονται όλα αυτά έχει να κάνει με τον ίδιο κινητήρα αυτόν καθαυτόν και τις προδιαγραφές που έχει θέσει ο κατασκευαστής του. Γενικά όμως, ο καθημερινός οδηγός και δη ο επαγγελματίας, όπου το κόστος του καυσίμου παίζει πρωταρχικό ρόλο, δεν έχει και πολλά να περιμένει από την χρήση ενισχυμένου diesel.Εσείς τι πιστεύετε; Είναι απαραίτητη η χρήση καυσίμων ανώτερης ποιότητας η το αυξημένο κόστος που αυτά παρουσιάζουν δεν μπορεί να δικαιολογηθεί;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

Mercedes
moto