Πόσο ζημιογόνο είναι τελικά το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟx), που έχει οδηγήσει στον θάνατο του diesel;

Πόσο ζημιογόνο είναι τελικά το μονοξείδιο του αζώτου (ΝΟx), που έχει οδηγήσει στον θάνατο του diesel;

Δολοφόνος ή υπερβολή;

6.007 Επισκέψεις στο άρθρο (12/2/2017)

Αλήθεια, είναι τόσο επικίνδυνα τα οξείδια του αζώτου ώστε να βάλουμε το ντίζελ στη μαύρη λίστα, να το βαφτίσουμε «δολοφόνο» και να το απαγορέψουμε από τις πόλεις μας; Ή μήπως υπερβάλουμε;

Τι είναι αυτά τα NOx, τα οξείδια του αζώτου, που στο κάτω κάτω άζωτο αναπνέουμε συνέχεια αφού αποτελεί σχεδόν το 80% του αέρα; Το μείγμα μονοξείδιου και διοξείδιου του αζώτου που ονομάζουμε NOx παράγεται όταν καίμε καύσιμο παρουσία αέρα. Επειδή το οξυγόνο του αέρα, που κάνει την καύση, αντιδρά με το άζωτο του αέρα σε υψηλές θερμοκρασίας, τα NOx  παράγονται κυρίως μέσα στους κινητήρες.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

 
Και δυστυχώς, όσο υψηλότερη η θερμοκρασία καύσης, όσο δηλαδή ανεβαίνει η αποδοτικότητα ενός μοτέρ, όπως στα ντίζελ που είναι σχεδόν 10 μονάδες πάνω από τη βενζίνη, τόσο περισσότερα ΝΟx παράγονται. Οι κατασκευαστές πρέπει να κάνουν έναν συμβιβασμό στο πόσους ρύπους εκπέμπουν τα μοτέρ και πόσο αποδοτικά είναι. Αλλιώς, την χαμηλή κατανάλωση και υψηλή απόδοση την πληρώνουμε με την υγεία μας.
 
Βλέπεις τα NOx δεν επιβαρύνουν απλά το περιβάλλον. Σαφώς συμβάλουν στη δημιουργία όξινης βροχής, όμως το μεγάλο πρόβλημα είναι η δημιουργία νέφους. Αυτό που αποκαλούμε νέφος είναι ένας συνονθύλευμα μικροσωματιδίων (αιθάλης), μονοξείδιου του άνθρακα, υδρογονανθράκων και άλλων οργανικών ενώσεων, και όζοντος. Αυτό το τελευταίο είναι που δημιουργούν τα NOx.
 
Και δεν μιλάμε για το όζον που μας προστατεύει από την υπεριώδη ακτινοβολία, που γενικά είναι καλό για τον πλανήτη στην τροπόσφαιρα, αλλά για όζον που παράγεται από τα NOx που εκπέμπουν τα (ντίζελ κυρίως) αυτοκίνητα, και μένει κοντά στο έδαφος. Ειδικά στις ηλιόλουστες πόλεις, όπως η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη, τα ΝΟx διασπώνται με το φως και δημιουργούν όζον το οποίο εισπνέουμε καθημερινά.
 
Τρείς σε κάθε 100 θανάτους είναι τώρα συνδεδεμένοι με το νέφος, ενώ το όζον είναι υπεύθυνο  για ένα σωρό νευρολογικές παθήσεις, από λαχάνιασμα και επιβάρυνση του άσθματος, μέχρι χρόνια αποφρακτική πνευμονοπάθεια, γνωστή και ως νόσος των καπνιστών, που οδηγεί σε τεράστια προβλήματα υγείας με τη σειρά της.
 
Δεν είναι τυχαίο ότι οι πρώτες πρωτεύουσες που ανακοίνωσαν την απαγόρευση του ντίζελ μετά το 2025 είναι ηλιόλουστες, Μεξικό, Παρίσι, Μαδρίτη, Αθήνα, αφού το νέφος που δημιουργείται από τα NOx και το φως είναι πραγματικά φονικό.
 
Είναι λοιπόν υπερβολή; Όταν η βιομηχανία παραδέχεται ότι όλα τα αυτοκίνητα, ακόμη και αυτά που δεν κλέβουν, εκπέμπουν NOx μέχρι και 7 φορές πάνω από το όριο; Και όταν αυτά που κλέβουν είναι 40 φορές πάνω από αυτό; Αξίζει η οικονομία καυσίμου τέτοια θυσία στην υγεία μας; Τι λέτε;
 
 

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

peugeot
skoda