Ποια αυτοκίνητα θεωρείτε σπορ και πια όχι; Και πως τα χωρίζετε;
Ποιο χαρακτηριστικό κάνει ένα αυτοκίνητο σπορ;
6.667 Επισκέψεις στο άρθρο (19/1/2015)
Χαμηλό, πισωκίνητο, φαρδύ, γρήγορο, διθέσιο, ξεχωριστό. Ή και όχι. Το ερώτημα παραμένει, τι κάνει ένα σπορ αυτοκίνητο να είναι σπορ;
Θα έλεγε κανείς με την πρώτη ανάγνωση ότι μιλάμε για μοντέλα της Ferrari. Όμως σπορ αυτοκίνητα ανάμεσά μας κυκλοφορούν πολλά και δεν είναι όλα ίδια. Για κάποιον σπορ είναι μία Mercedes CLS, ενώ για άλλον ένα VW Scirocco. Αυτοκίνητα που δεν μοιράζονται απολύτως κανένα κοινό μεταξύ τους, εκτός από το γεγονός ότι είναι σπορ.
Το πιθανότερο ένα σπορ αυτοκίνητο να πρέπει να έχει το σωστό μοτέρ. Και ίσως αυτός να είναι ο κοινός παρονομαστής. Ποιο μοτέρ όμως; Ένα δυνατό 1.600άρι τούρμπο κάνει;
Και όμως ένα τέτοιο μοτέρ υπάρχει σε αρκετά αυτοκίνητα. Ας πάρουμε για παράδειγμα το ΤΤ. Μοιράζεται τα μοτέρ του με ένα σωρό αυτοκίνητα, κάποια μάλιστα είναι SUV ή ακόμη και πολυμορφικά.
Aρα δεν είναι το μοτέρ. Ούτε καν οι επιδόσεις. Όποιος έχει βρεθεί πίσω από το τιμόνι ενός MX-5 μπορεί να πιστοποιήσει πως το ρόουντστερ της Mazda είναι σπορ χωρίς να είναι γρήγορο. Τι το κάνει σπορ; Η οδηγική απόλαυση, ίσως, αν είναι όμως έτσι σπορ μπορεί να πει κανείς πως είναι και μία BMW Σειρά 5. Μιλάμε για μία τετράθυρη μεγάλη λιμουζίνα. Μπορείς να την πεις σπορτίφ, σπορ όμως δύσκολα τη λες.
Και γι αυτό φταίει το σχήμα της. Αρα είναι το σχήμα που καθορίζει αν ένα αυτοκίνητο είναι σπορ; Πρέπει να είναι τρίθυρο, κουπέ ή κάμπριο; Τότε τι σόι σπορ είναι ένα Ford Focus ST; Μπορεί να μην ταιριάζει το σχήμα του στην περιγραφή, αφού μιλάμε για ένα τρίθυρο χάτσμπακ μικρομεσαίο. Σπορ όμως είναι σίγουρα και το αποδεικνύει στο δρόμο με την υποδειγματική οδική συμπεριφορά του. Τι μένει;
Μήπως τελικά ο όρος σπορ δεν περιγράφει ένα είδος αυτοκινήτου; Μήπως είναι πιο πολύπλοκο ή μήπως υποκειμενικό; Εσείς τι λέτε όμως; Ποια αυτοκίνητα θεωρείτε σπορ και πoια όχι; Και πως τα χωρίζετε;
Κυρίως ένας καλός λόγος ισχύος/ βάρους, (170 ίπποι ανά τόνο είναι ένα καλό νούμερο), βάρος μέχρι 1.5 τόνο, σφιχτή ανάρτηση, κοφτερό τιμόνι, καλά φρένα, ημιμπάκετ καθίσματα και συμμαζεμένες διαστάσεις. Κατά προτίμηση όχι εμπροσθοκίνητο. Τα υπόλοιπα είναι δευτερεύοντα.
Σπορ κατασκευη,ειναι οταν υπαρχει αριστο κρατημα,με την βοηθεια ενος αριστου τιμονιου.Καθως η πληροφοριση που εχει ο οδηγος στο τιμονι,πρεπει να ειναι τελεια,σε σημειο να ξερει που κοιταζουν οι τροχοι.Το κρατημα πρεπει να ειναι εργοστασιακα ρυθμιζομενο,η με την μικροτερη μεταροπη.Τωρα για το θεμα του κινητηρα/αποδοσης,τα τελευταια χρονια στην Ελλαδα,εχουμε μπερδεψει τις εννοιες,γρηγορο αμαξι με γρηγορος οδηγος.Τι καλυτερο,οταν με κλιο 1,2 σε δρομο με στροφες,σε γεμιζει τους καθρεπτες Α3 1.8Τ στην ευθεια,και τον ξαναβλεπεις οταν τελειωσουν οι στροφες?
H λέξη σπορ υποδηλώνει κυρίως αθλητικές δραστηριότητες, που μπορεί να εμπεριέχουν, ή όχι τον συναγωνισμό, με σκοπό την βελτίωση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων και συγχρόνως να παρέχουν ψυχαγωγία στους συμμετέχοντες. Αν λάβουμε υπόψη μας τα παραπάνω, σπορ λέγεται ένα αυτοκίνητο που μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις αυτές. Βασικά, σπορ αυτοκίνητα είναι τα αυτοκίνητα αγώνων και κατά δεύτερο λόγο τα αυτοκίνητα που μοιάζουν, ή προέρχονται από αυτά, ή ακόμα διαθέτουν ανάλογα χαρακτηριστικά. Έτσι για να χαρακτηρίσουμε ένα αυτοκίνητο σπορ, θα πρέπει να έχει ένα όσο το δυνατό πιό ισχυρό κινητήρα, ένα όσο το δυνατό πιό ακριβές σύστημα διεύθυνσης, ισχυρά φρένα και καλή ανάρτηση και όλα αυτά με το μικρότερο δυνατό βάρος αμαξώματος και καλή αεροδυναμική. Η πίσω κίνηση επίσης είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που ευνοεί το σπορ χαρακτήρα. Μην ξεχνάμε ότι τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα έχουν πίσω κίνηση. Στα πλαίσια αυτά ένα καλό σπορ αυτοκίνητο, χωρίς όμως να είναι απαραίτητο, θα πρέπει να έχει 2 πόρτες και 2 θέσεις. Βέβαια πολλά αυτοκίνητα που ονομάζονται σπορ, έχουν κάνει συμβιβασμούς, προκειμένου να κερδίσουν περισσότερους αγοραστές και ξεφεύγουν από τους παραπάνω κανόνες. Έτσι έχουν 4 πόρτες, 4 θέσεις, κίνηση μπροστά, λιγότερο ισχυρούς κινητήρες κ.λ.π. Πάντως αν θεωρήσουμε ότι τα καλά σπορ αυτοκίνητα είναι οι Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche κ.λ.π. όλα τα υπόλοιπα με υποδεέστερα χαρακτηριστικά, προσπαθούν να ικανοποιήσουν σπορ απαιτήσεις, αλλά όχι στο βαθμό που τις ικανοποιούν τα ακραία σπορ αυτοκίνητα.
Σπόρ είναι τα αυτοκίνητα που σε έλκουν να βρεις τα όρια τους. Όμως στη σημερινή δύσκολη εποχή δεν βρίσκουν κοινό και μοιραία έχουν περάσει στο περιθώριο, πιθανόν για πάντα.
Ας ξεκινήσουμε από το πιο βασικό... τη δυνατότητα ΠΛΗΡΟΥΣ απενεργοποίησης του συστήματος ελέγχου ευστάθειας (γνωστό και ως ESP, VSC, κτλ)!
Κυρίως ένας καλός λόγος ισχύος/ βάρους, (170 ίπποι ανά τόνο είναι ένα καλό νούμερο), βάρος μέχρι 1.5 τόνο, σφιχτή ανάρτηση, κοφτερό τιμόνι, καλά φρένα, ημιμπάκετ καθίσματα και συμμαζεμένες διαστάσεις. Κατά προτίμηση όχι εμπροσθοκίνητο. Τα υπόλοιπα είναι δευτερεύοντα.
Σπορ κατασκευη,ειναι οταν υπαρχει αριστο κρατημα,με την βοηθεια ενος αριστου τιμονιου.Καθως η πληροφοριση που εχει ο οδηγος στο τιμονι,πρεπει να ειναι τελεια,σε σημειο να ξερει που κοιταζουν οι τροχοι.Το κρατημα πρεπει να ειναι εργοστασιακα ρυθμιζομενο,η με την μικροτερη μεταροπη.Τωρα για το θεμα του κινητηρα/αποδοσης,τα τελευταια χρονια στην Ελλαδα,εχουμε μπερδεψει τις εννοιες,γρηγορο αμαξι με γρηγορος οδηγος.Τι καλυτερο,οταν με κλιο 1,2 σε δρομο με στροφες,σε γεμιζει τους καθρεπτες Α3 1.8Τ στην ευθεια,και τον ξαναβλεπεις οταν τελειωσουν οι στροφες?
H λέξη σπορ υποδηλώνει κυρίως αθλητικές δραστηριότητες, που μπορεί να εμπεριέχουν, ή όχι τον συναγωνισμό, με σκοπό την βελτίωση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων και συγχρόνως να παρέχουν ψυχαγωγία στους συμμετέχοντες. Αν λάβουμε υπόψη μας τα παραπάνω, σπορ λέγεται ένα αυτοκίνητο που μπορεί να ικανοποιήσει τις απαιτήσεις αυτές. Βασικά, σπορ αυτοκίνητα είναι τα αυτοκίνητα αγώνων και κατά δεύτερο λόγο τα αυτοκίνητα που μοιάζουν, ή προέρχονται από αυτά, ή ακόμα διαθέτουν ανάλογα χαρακτηριστικά. Έτσι για να χαρακτηρίσουμε ένα αυτοκίνητο σπορ, θα πρέπει να έχει ένα όσο το δυνατό πιό ισχυρό κινητήρα, ένα όσο το δυνατό πιό ακριβές σύστημα διεύθυνσης, ισχυρά φρένα και καλή ανάρτηση και όλα αυτά με το μικρότερο δυνατό βάρος αμαξώματος και καλή αεροδυναμική. Η πίσω κίνηση επίσης είναι ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό που ευνοεί το σπορ χαρακτήρα. Μην ξεχνάμε ότι τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα έχουν πίσω κίνηση. Στα πλαίσια αυτά ένα καλό σπορ αυτοκίνητο, χωρίς όμως να είναι απαραίτητο, θα πρέπει να έχει 2 πόρτες και 2 θέσεις. Βέβαια πολλά αυτοκίνητα που ονομάζονται σπορ, έχουν κάνει συμβιβασμούς, προκειμένου να κερδίσουν περισσότερους αγοραστές και ξεφεύγουν από τους παραπάνω κανόνες. Έτσι έχουν 4 πόρτες, 4 θέσεις, κίνηση μπροστά, λιγότερο ισχυρούς κινητήρες κ.λ.π. Πάντως αν θεωρήσουμε ότι τα καλά σπορ αυτοκίνητα είναι οι Ferrari, Maserati, Lamborghini, Porsche κ.λ.π. όλα τα υπόλοιπα με υποδεέστερα χαρακτηριστικά, προσπαθούν να ικανοποιήσουν σπορ απαιτήσεις, αλλά όχι στο βαθμό που τις ικανοποιούν τα ακραία σπορ αυτοκίνητα.
Σπόρ είναι τα αυτοκίνητα που σε έλκουν να βρεις τα όρια τους.
Όμως στη σημερινή δύσκολη εποχή δεν βρίσκουν κοινό και μοιραία έχουν περάσει στο περιθώριο, πιθανόν για πάντα.