Οι διαφορές ροπής και ισχύος σε ένα αυτοκίνητο. Εσάς τι σας ενδιαφέρει;
Θες άλογα ή ροπή;
67.581 Επισκέψεις στο άρθρο (12/5/2017)
Μεγάλη ιπποδύναμη ή μεγάλη ροπή; Ξέρεις ποια είναι η διαφορά τους στην πράξη; Εσύ τι προτιμάς;
Αφορμή για αυτό το άρθρο, λάβαμε από την σύγχυση που υπάρχει στους οδηγούς σχετικά με την διαφορά της ροπής και της ισχύος σε ένα αυτοκίνητο, αλλά και για να εξηγηθεί καλύτερα στο που μας χρειάζονται αυτά τα δύο μεγέθη όταν οδηγούμε και σε ποιο στυλ οδηγών απευθύνονται.
Ισχύς
Η μέγιστη ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου επηρεάζει άμεσα τις επιταχύνσεις από στάση, για παράδειγμα το 0-60, 0-100 κτλ και αυτό γιατί αυτές οι επιταχύνσεις μετρώνται με τον κινητήρα στα κόκκινα, όπου εκεί αποδίδεται συνήθως η μέγιστη ιπποδύναμη.
Επίσης η μέγιστη ισχύς είναι σε άμεση συνάρτηση με την τελική ταχύτητα που επιτυγχάνει ένα αυτοκίνητο. Με λίγα λόγια η ισχύς χρησιμοποιείται για να υπερνικηθούν όλες οι αντιστάσεις που αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο όταν κινείται με μεγάλες ταχύτητες, που κυρίως είναι αεροδυναμικές.
Συνεπώς η τελική ταχύτητα ενός αυτοκινήτου είναι το σημείο που η ισχύς του αυτοκινήτου εξισώνεται με την ισχύ των αντιστάσεων στην τελική ταχύτητα. Πολύ κρίσιμη είναι η ισχύς επίσης όταν κινείται κάποιος σε μια πίστα, όπου θέλει να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του.
Επίσης, λόγω του ότι η μέγιστη ιπποδύναμη παίζει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη του 0-100, είναι και ένας λόγος για ψυχολογική τόνωση του κάθε ιδιοκτήτη του οποίου το αυτοκίνητο επιτυγχάνει ένα κολακευτικό 0-100.
Ροπή
Η ροπή είναι το μέγεθος που δείχνει την ευκολία με την οποία τείνουν να περιστραφούν οι τροχοί του οχήματος σε μια δεδομένη στιγμή. Στην πραγματικότητα η ροπή μας ενημερώνει για το πόση ισχύ έχουμε στην διάθεσή μας σε κάποιες στροφές του κινητήρα.
Όσο περισσότερη ροπή σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες στροφές, τόσα περισσότερα άλογα έχουμε σε αυτές τις στροφές. Αυτό ο οδηγός το αντιλαμβάνεται στον δρόμο κυρίως στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις από χαμηλές στροφές, για παράδειγμα 30-60, 40-80, 80-120 κτλ.
Η μεγάλη ροπή συνεπώς, είναι χρήσιμη όταν οδηγάς, για να έχεις γρήγορες ρεπρίζ, ή την αίσθηση του να κολλάς στο κάθισμα όταν χαϊδεύεις το γκάζι. Η μεγάλη ροπή έχει και παράπλευρα οφέλη επίσης, όπως το ότι οι κατασκευαστές όταν έχουν μεγάλα αποθέματα ροπής χρησιμοποιούν μακρύτερα κιβώτια ταχυτήτων, με αποτέλεσμα να ρίχνουν τις στροφές του κινητήρα και να μειώνουν την κατανάλωση.
Το μειονέκτημα της μεγάλης ροπής, είναι πολλές φορές η δύσκολη διαχείρισή της από το διαφορικό και τους τροχούς του αυτοκινήτου, ειδικά σε οχήματα με κίνηση και κινητήρα μπροστά.
Συμπεράσματα
Η ροπή είναι χρήσιμη για όλους τους οδηγούς αλλά κυρίως για τους μέσους καθημερινούς, με τις αρετές που προσφέρει σε ένα αυτοκίνητο, ειδικά στα σημερινά οχήματα που είναι όλο και ελαφρύτερα σε σχέση με τους προκατόχους τους.
Η μέγιστη ισχύς από την άλλη, είναι κρίσιμη πιο πολύ για τον «εραστή» της οδήγησης που θέλει να συμμετέχει με όλες του τις αισθήσεις πίσω από το τιμόνι και θέλει να εκμεταλλεύεται πλήρως τα άλογα και τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του.
Εσείς τι λέτε; Κοιτάτε τα άλογα ή την ροπή και σε ποιες στροφές αυτή αποδίδεται σε ένα αυτοκίνητο; Ποιο από τα δύο θεωρείτε πιο σημαντικό;
Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »
Ισχύς
Η μέγιστη ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου επηρεάζει άμεσα τις επιταχύνσεις από στάση, για παράδειγμα το 0-60, 0-100 κτλ και αυτό γιατί αυτές οι επιταχύνσεις μετρώνται με τον κινητήρα στα κόκκινα, όπου εκεί αποδίδεται συνήθως η μέγιστη ιπποδύναμη.
Επίσης η μέγιστη ισχύς είναι σε άμεση συνάρτηση με την τελική ταχύτητα που επιτυγχάνει ένα αυτοκίνητο. Με λίγα λόγια η ισχύς χρησιμοποιείται για να υπερνικηθούν όλες οι αντιστάσεις που αντιμετωπίζει ένα αυτοκίνητο όταν κινείται με μεγάλες ταχύτητες, που κυρίως είναι αεροδυναμικές.
Συνεπώς η τελική ταχύτητα ενός αυτοκινήτου είναι το σημείο που η ισχύς του αυτοκινήτου εξισώνεται με την ισχύ των αντιστάσεων στην τελική ταχύτητα. Πολύ κρίσιμη είναι η ισχύς επίσης όταν κινείται κάποιος σε μια πίστα, όπου θέλει να εκμεταλλευτεί πλήρως τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του.
Επίσης, λόγω του ότι η μέγιστη ιπποδύναμη παίζει καθοριστικό ρόλο στην επίτευξη του 0-100, είναι και ένας λόγος για ψυχολογική τόνωση του κάθε ιδιοκτήτη του οποίου το αυτοκίνητο επιτυγχάνει ένα κολακευτικό 0-100.
Ροπή
Η ροπή είναι το μέγεθος που δείχνει την ευκολία με την οποία τείνουν να περιστραφούν οι τροχοί του οχήματος σε μια δεδομένη στιγμή. Στην πραγματικότητα η ροπή μας ενημερώνει για το πόση ισχύ έχουμε στην διάθεσή μας σε κάποιες στροφές του κινητήρα.
Όσο περισσότερη ροπή σε όσο το δυνατόν χαμηλότερες στροφές, τόσα περισσότερα άλογα έχουμε σε αυτές τις στροφές. Αυτό ο οδηγός το αντιλαμβάνεται στον δρόμο κυρίως στις ενδιάμεσες επιταχύνσεις από χαμηλές στροφές, για παράδειγμα 30-60, 40-80, 80-120 κτλ.
Η μεγάλη ροπή συνεπώς, είναι χρήσιμη όταν οδηγάς, για να έχεις γρήγορες ρεπρίζ, ή την αίσθηση του να κολλάς στο κάθισμα όταν χαϊδεύεις το γκάζι. Η μεγάλη ροπή έχει και παράπλευρα οφέλη επίσης, όπως το ότι οι κατασκευαστές όταν έχουν μεγάλα αποθέματα ροπής χρησιμοποιούν μακρύτερα κιβώτια ταχυτήτων, με αποτέλεσμα να ρίχνουν τις στροφές του κινητήρα και να μειώνουν την κατανάλωση.
Το μειονέκτημα της μεγάλης ροπής, είναι πολλές φορές η δύσκολη διαχείρισή της από το διαφορικό και τους τροχούς του αυτοκινήτου, ειδικά σε οχήματα με κίνηση και κινητήρα μπροστά.
Συμπεράσματα
Η ροπή είναι χρήσιμη για όλους τους οδηγούς αλλά κυρίως για τους μέσους καθημερινούς, με τις αρετές που προσφέρει σε ένα αυτοκίνητο, ειδικά στα σημερινά οχήματα που είναι όλο και ελαφρύτερα σε σχέση με τους προκατόχους τους.
Η μέγιστη ισχύς από την άλλη, είναι κρίσιμη πιο πολύ για τον «εραστή» της οδήγησης που θέλει να συμμετέχει με όλες του τις αισθήσεις πίσω από το τιμόνι και θέλει να εκμεταλλεύεται πλήρως τα άλογα και τις δυνατότητες επιτάχυνσης του οχήματός του.
Εσείς τι λέτε; Κοιτάτε τα άλογα ή την ροπή και σε ποιες στροφές αυτή αποδίδεται σε ένα αυτοκίνητο; Ποιο από τα δύο θεωρείτε πιο σημαντικό;
Η ιπποδύναμη (ισχύς) και η ροπή πάντα πάνε μαζί. Κάθε αυτοκίνητο με μεγάλη ιπποδύναμη έχει και μεγάλη ροπή. Επομένως δεν υπάρχουν αυτοκίνητα με μικρή ιπποδύναμη και μεγάλη ροπή ούτε με μεγάλη ιπποδύναμη και μικρή ροπή. Μόνο σε ειδικά οχήματα μπορεί να συμβεί αυτό, όπως π.χ. στα τρακτέρ, όπου η μικρή σχετικά ιπποδύναμη, συνδυάζεται με κοντά κιβώτια ταχυτήτων, τα οποία κάνουν τον κινητήρα να πολλαπλασιάζει τη ροπή του. Αυτό έχει ως συνέπεια, το τρακτέρ να μην έχει μεγάλη τελική ταχύτητα, αλλά έχει την απαιτούμενη μεγάλη ροπή, για να τραβήξει το άροτρο και να οργώσει. Στα αυτοκίνητα όμως, όπου η τελική ταχύτητα έχει μεγάλη σημασία, το κιβώτιο ταχυτήτων είναι σχεδιασμένο με πιό μακριές σχέσεις, έτσι ώστε να δίνει αυτή τη μέγιστη ταχύτητα, αλλά παράλληλα να εκμεταλλεύεται και τη μέγιστη δυνατή ροπή του κινητήρα, για γρήγορες ρεπριζ. Άρα κάθε αυτοκίνητο συνδυάζει την ισχύ και τη ροπή έτσι ώστε να μας δίνει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Τώρα αν ο κινητήρας δεν έχει πολύ μεγάλη ισχύ και ροπή, τότε ο οδηγός που θέλει να επιταχύνει δυνατά, για να προσπεράσει, αναγκαστικά θα χρειαστεί να κατεβάσει μια ή δύο σχέσεις, στο κιβώτιο ταχυτήτων και να πατήσει τέρμα το γκάζι, όπως ακριβώς θα έκανε για το 0-100. Αν πάλι έχει μεγάλη ισχύ και ροπή, αρκεί να πατήσει λίγο παραπάνω το γκάζι, χωρίς να αλλάξει σχέση και να επιτύχει μια ικανοποιητική επιτάχυνση. Το αποτέλεσμα είναι ότι και στη μια και στην άλλη περίπτωση μπορεί κάποιος να επιταχύνει ικανοποιητικά, εκμεταλλευόμενος, είτε την ισχύ, είτε τη ροπή, ανάλογα με το κάθε αυτοκίνητο που οδηγεί. Εγώ τουλάχιστον έτσι οδηγώ και όταν δεν έχω μεγάλη ιπποδύναμη, εκμεταλλεύομαι τις μικρότερες σχέσεις μετάδοσης, του αυτοκινήτου, που πολλαπλασιάζουν τη διαθέσιμη ροπή και δεν λυπάμαι να πατάω γκάζι τέρμα, με τις στροφές να ανεβαίνουν στην περιοχή της μέγιστης ισχύος του κινητήρα. Μην ξεχνάμε ότι στη μέτρηση της μέγιστης ροπής, στο δυναμόμετρο, το αυτοκίνητο έχει κομπλαρισμένη τη μέγιστη σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων, δηλαδή την 4η, 5η, ή 6η, οπότε η ροπή που μετράμε με τη σχέση αυτή, αυξάνει πολύ περισσότερο, αν χρησιμοποιήσουμε μια μικρότερη σχέση, με την 1η να είναι εκείνη που δίνει τη μεγαλύτερη δυνατή ροπή κάθε αυτοκινήτου. Αυτό φαίνεται εξ άλλου πολύ εύκολα, αν πας να ξεκινήσεις με 2α, ή 3η, όπου βλέπεις ότι το αυτοκίνητο δεν ξεκινάει τόσο εύκολα όσο με 1η, διότι η 1η δίνει τη μέγιστη ροπή, η οποία μειώνεται καθώς ανεβάζουμε σχέσεις στο κιβώτιο.
Κανένας δεν ενδιαφέρεται πλέον ούτε για άλογα ούτε για ροπή. Μόνο για την κατανάλωση.
Η κότα έκανε το αυγό ή το αυγό την κότα; Δυστυχώς μπερδεύεται πάντα ο κόσμος με το δίλημμα που βάζετε. Μια πιο απλή μέθοδος είναι αναφέρεστε στην καμπύλη ιπποδύναμης vs στροφών. Έτσι δεν υπάρχει σύγχυση με ένα επιπλέον φυσικό μέγεθος που είναι δύσκολο να κατανοήσει όποιος δεν είναι καλός στη φυσική (τη ροπή).