Kατάφερε το turbo, να «τελειώσει» τους κομπρέσορες;

Kατάφερε το turbo, να «τελειώσει» τους κομπρέσορες;

Turbo: Ο φονιάς του κομπρέσορα

14.192 Επισκέψεις στο άρθρο (16/7/2017)

Που πήγαν τα compressor; Οι μηχανικοί συμπιεστές που μόστραραν δίπλα στα τούρμπο ως η επόμενη φάση της αυτοκίνησης; Γιατί εξαφανίστηκαν ενώ το τούρμπο καθιερώθηκε; Τι έγινε σε αυτή την τεχνολογία που προτιμήθηκε από τόσο κόσμο στην αρχή; Μήπως την σκότωσε το τούρμπο;

Ο κομπρέσορας, ο μηχανικός συμπιεστής, ήρθε στα τέλη του 1990 και παρέμεινε εδώ και εκεί για περίπου δέκα χρόνια πριν εξαφανιστεί. Ο κομπρέσορας υποσχόταν να υψηλές επιδόσεις χωρίς περισσότερα κυβικά, και χωρίς τα τερτίπια που είχε το τούρμπο τότε.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »


Ένας κομπρέσορας αύξανε την πλήρωση του θαλάμου καύση με αέρα (και άρα με μείγμα) αυξάνοντας κατακόρυφα την απόδοση του αυτοκινήτου. Στις μέρες όπου το τούρμπο συνήθως σήμαινε πως πατούσες γκάζι σήμερα και ξεκινούσε αύριο, λόγω της υστέρησης, ή lag, o κομπρέσορας δεν είχε τέτοια προβλήματα. Αφού τον κινούσε με ιμάντα ο στροφαλοφόρος άξονας, ήταν έτοιμος να προσφέρει υψηλή πίεση από χαμηλές στροφές και αμέσως. ¶ρα που το πρόβλημα;

Το πρόβλημα του κομπρέσορα ήταν ότι «κέρδιζε» το τούρμπο όσο το τούρμπο έμπαινε πάνω στο μοτέρ εκ των υστέρων. Όταν οι κατασκευαστές άρχισαν να σχεδιάζουν από το μηδέν τούρμπο μοτέρ, τα περισσότερα προβλήματα του τούρμπο εξαφανίστηκαν. Έτσι τα νέα τούρμπο μοτέρ δεν είχαν ανάγκη από πολλούς και μακριούς σωλήνες, αλλά έβαλαν τις τουρμπίνες δίπλα στην εισαγωγή. Τα ιντερκούλερ ήταν επίσης πιο κοντά με λίγες απώλειες, τα λάδια των κινητήρων εξελίχθηκαν να αντέχουν τις θερμοκρασίες του τούρμπο και η γεωμετρία του τούρμπο άλλαξε για να «αρπάζει» από χαμηλά. Μέσα σε δύο γενιές τούρμπο μοτέρ η υστέρηση εξαφανίστηκε.

Αντίθετα οι κομπρέσορες παρέμειναν με τα προβλήματά τους. Τα πολλά κινούμενα μέρη τους αύξαναν την κατανάλωση ακόμη και στο ρελαντί, έκαναν τα μοτέρ βραδύστροφα και απρόθυμα να ανεβάσουν μέχρι τον (χαμηλό) κόφτη, αύξαναν το βάρος του κινητήρα σημαντικά και μάλιστα στο πάνω μέρος του με ότι αυτό σήμαινε για το κέντρο βάρους, ενώ τελικά είχαν και αντίκτυπο στην αξιοπιστία.

Η αρχική νίκη τους επί του τούρμπο οφείλεται στο ότι είναι καλύτερη λύση για να «κουμπώσεις» σε ένα ατμοσφαιρικό μοτέρ από όλα τα μαραφέτια που θέλει ένα τούρμπο, όμως η σχεδίασή τους είναι για μεγάλα μοτέρ, κυρίως V8 που δεν τους νοιάζουν οι απώλειες ισχύος και δεν έχουν την τάση να στροφάρουν ούτως ή άλλως. Με την εξέλιξη των μοτέρ, τα συστήματα 48V και τα ηλεκτρικά τούρμπο που φέρνουν, ο κομπρέσορας έχει πεθάνει για πάντα στην Ευρώπη.

Εσάς σας λείπουν; Θεωρείτε πως είχαν κάτι ανώτερο από το τούρμπο; Πιστεύετε πως ένας ηλεκτρικός κομπρέσορας θα ήταν καλύτερη λύση; Ή μήπως καλύτερα που τους σκότωσε το τούρμπο;

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

Toyota
test center