Non-Paper

Επιλέχτηκαν 5 τελευταίες ειδήσεις
Με 6 Β-SUV & τώρα τη Junior, τι άλλο θες για να πάρεις SUV Stellantis;
Εν έτει 2024, γίνεται μικρό με 65 άλογα και 18 χιλιάρικα;
Γέμισε αφρικανική σκόνη: Το πλένεις έξω & πληρώνεις, στο χέρι ή άπλυτο;
Επιδότηση ηλεκτρικών: Μήπως να γίνει επιδότηση για καινούριο γενικά;
Γιατί οι μάντρες θα πλακώνονται για βενζίνης/diesel τα επόμενα χρόνια;
περισσότερα »
non paper an off-the record or unofficial presentation of (auto) policy Είναι τα ηλεκτρονικά ικανά υποκατάστατα της πραγματικής μηχανικής τετρακίνησης για τα SUV;
Διαβάστηκε από 10448 αναγνώστες

Γιατί τα SUV είναι «μαλακής» χρήσης; Γιατί τα θεωρούμε λιγότερο ικανά από τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου οχήματα; Από τη μία είναι ο προσανατολισμός τους, όπως έχει οριστεί στο γονίδιο και συνολικά στην κατασκευή τους, από την άλλη όμως είναι η τετρακίνηση. Μπορεί η νέα τεχνολογία να υποκαταστήσει την ικανότητα του παλιού, καλού μηχανικού συστήματος μετάδοσης; Γιατί τα SUV είναι «μαλακής» χρήσης; Γιατί τα θεωρούμε λιγότερο ικανά από τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου οχήματα; Από τη μία είναι ο προσανατολισμός τους, όπως έχει οριστεί στο γονίδιο και συνολικά στην κατασκευή τους, από την άλλη όμως είναι η τετρακίνηση. Μπορεί η νέα τεχνολογία να υποκαταστήσει την ικανότητα του παλιού, καλού μηχανικού συστήματος μετάδοσης; Με τι θα προτιμούσες να διασχίσεις τη Σαχάρα; Με ένα Land Rover Defender ή ένα Freelander 2; H πιθανότερη απάντηση είναι το πρώτο, αφού αυτό έχει (εκτός από την παράδοση) και την εικόνα του ικανού, του σκληροτράχηλου, του έμπιστου και γενικά του άφθαρτου.
Και όμως το είδος του πεθαίνει. Προφανώς γιατί λιγοστεύουν οι ανάγκες να διασχίσει κανείς τη Σαχάρα, μήπως όμως η αγορά για τα καθαρόαιμα εκτός δρόμου οχήματα μικραίνει γιατί πλέον μπορούν τα SUV να κάνουν την ίδια δουλειά;
Το πιθανότερο είναι πως δεν μπορούν. Γιατί είναι χαμηλά, έχουν διαστάσεις οικογενειακού, με μακριά μεταξόνια και μεγάλους προβόλους. Το κερασάκι όμως έρχεται στην τετρακίνηση. Που είναι τα τρία διαφορικά, οι κοντές σχέσεις και το κλείδωμα του άξονα ή και των αξόνων.
Μήπως όμως όλα αυτά δε χρειάζονται; Μήπως με όλα αυτά τα σύγχρονα συστήματα μπορεί ένα αυτοκίνητο να καταφέρει ότι πριν χρειαζόταν όλη αυτή τη μηχανική διάταξη;

Αλήθεια είναι πως τα SUV ξεκίνησαν με μια απόλυτη απλοποίηση του συστήματος τετρακίνησης. Κίνηση μετά το εμπρός διαφορικό περνούσε στον πίσω άξονα ο οποίος έμενε παθητικός έως ότου ο ενδιάμεσος κρίκος, ένας συμπλέκτης δηλαδή, του έλεγε να πάρει μπρος.
Αυτή η απλούστευση σήμαινε πως στις πρώτες γενιές των SUV τα πράγματα ήταν μάλλον απογοητευτικά όταν δυσκόλευαν οι καταστάσεις. Ο πίσω άξονας έμενε ανενεργός, ή αργούσε να πάρει κίνηση, ενώ ακόμη και έτσι τα ελεύθερα διαφορικά επέτρεπαν στη ροπή χαθεί στον τροχό με τη λιγότερη πρόσφυση.
Που να περάσει ένα τέτοιο SUV από τις κακοτοπιές; Όμως αυτή η εποχή αλλάζει σταδιακά με όλο και περισσότερη τεχνολογία να μπαίνει στο σύστημα μετάδοσης εξομοιώνοντας τη συμπεριφορά των παραδοσιακών τετρακινήσεων.
Σήμερα ο συνεκτικός σύνδεσμος δεν είναι πια ένα δοχείο με υγρό που «σφίγγει» όταν αλλάζει η σχετική ταχύτητα των δύο αξόνων που συνδέει. Είναι ηλεκτρονικά ελεγχόμενοι συμπλέκτες που λαμβάνουν υπόψη τους στοιχεία που μαζεύουν αισθητήρες σε κάθε γωνιά του αυτοκινήτου. Θέση τιμονιού, γκαζιού, κλίσης αμαξώματος, πρόσφυση τροχών κλπ. Με αυτά τα στοιχεία αποφασίζουν ποιος άξονας θα πάρει πόση ροπή, ενώ πλέον ολοκληρωμένα συστήματα φρενάρουν τους τροχούς που «χαζεύουν» δίνοντας δύναμη εκεί που χρειάζονται.
Οι νέες τετρακινήσεις συνδυάζονται με πίσω διαφορικά ελεγχόμενης ολίσθησης, είτε μηχανικά είτε ηλεκτρονικά, πετυχαίνοντας έτσι να μοιράζουν τη ροπή με ακρίβεια εκεί που χρειάζεται, τόση που κανένα παραδοσιακό σύστημα μετάδοσης δε μπορούσε ποτέ να φανταστεί.
Και μετά είναι τα υποσυστήματα που επιτρέπουν εκκίνηση σε ολισθηρό έδαφος, ή ελεγχόμενη κατάβαση στις λασπωμένες κατηφόρες, αποφυγή μπλοκαρίσματος τροχών στο κατέβασμα σχέσης στο κιβώτιο, αλλαγή της ευαισθησίας του ABS και άλλα που διευκολύνουν ακόμη περισσότερο τον οδηγό στα δύσκολα.
Συγχρόνως με την κατάργηση των μηχανικών τετρακινήσεων μειώνεται και το βάρος, σημαντικό πρόβλημα στην κίνηση εκτός δρόμου. Αρκεί όμως μια σύγχρονη τετρακίνηση για να κάνει τα SUV τρακτέρ; Εσείς πιστεύετε πως η νέα τεχνολογία μπορεί να αντικαταστήσει την μηχανική τετρακίνηση; Μπορεί να ξεπεράσει τα ίδια εμπόδια και να ξεφύγει από κολλήματα και άλλες δύσκολες καταστάσεις; Ή μήπως τα τρία διαφορικά είναι αναντικατάστατα;
Σχολιάστε την είδηση
Σχόλια...
gb140... (30/1/2010, 10:44) Πηγαίνεις μια εκδρομή με το NIVA περνάς το σημείο που έχουν σταματήσει οι πολλοί, προχωράς αρκετά ,το διασκεδάζεις,παίρνεις και την ικανοποίηση ότι έφτασες εκεί που δεν μπορούν οι άλλοι ,αν και σε όλη την ασφάλτινη γκρίνιαζες,γυρνάς σπίτι,πίνεις 2 ασπιρίνες για να συνέλθεις και...ύπνο. Κάνεις την ίδια εκδρομή με το FORESTER, που έχει της ίδιας φιλοσοφίας τετρακίνηση, αλλά με πολλά σύγχρονα βοηθήματα.Αφού ικανοποιήθηκες από την ασφάλτινη διαδρομή φτάνεις εκεί που έχουν σταματήσει οι πολλοί,ίσως και λίγο παραπάνω,επιστρέφεις ξεκούραστος και έτοιμος για την επόμενη εκδρομή. Η εμπειρία είναι προσωπική. Τα συμπεράσματα δικά σας
s_yia... (30/1/2010, 10:38) Φυσικά σε συνθήκες εκτός δρόμου τα 3 διαφορικά και οι "κοντές" σχέσεις έχουν το πλεονέκτημα, αλλά σε όλες τισ υπόλοιπες συνθήκες μειονεκτούν. Επίσης το σωστό στήσιμο ενός αυτοκινήτου για σκληρή χρήση προυποθέτει μεγάλο ύψος απ' το έδαφος, μεγάλη διαδρομή αναρτήσεων, πλαίσιο τύπου σκάλας, ελαστικά, κοντούς προβόλους, m+s ελαστικά κλπ. Δυστυχώς όλα αυτά κάνουν το αυτοκίνητο να συμπεριφέρεται άθλια στο δρόμο και να καταναλώνει υπερβολικά, οπότε λογικά και με βάση τη χρήση που γίνεται απ' το 99% τον ανθρώπων η εταιρείες καταλήγουν σε οχήματα με πιο light χαρακτηριστικά εκτός δρόμου, αλλά με εξαιρετικά για τον όγκο τους χαρακτηριστικά στην άσφαλτο. Όπως και νά χει πάντως και ευτυχώς, τα suv είναι μια μόδα που φεύγει ελπίζω ανεπιστρεπτι.
dsars... (29/1/2010, 07:45) Σηκωστε με ενα γρυλο τους δυο αριστερους η δεξιους τροχους απο ενα καινουργιο ΚΙΑ SORENTO που εχει ηλεκτρικο LSD και αν κανει βημα να μου τρυπησετε την μυτη.
cmvrg... (28/1/2010, 11:12) Μακαρι να μπορουσε να γινει η αντικατασταση των κλασικων διαφορικων. Τα νεα συστηματα δεν εχουν την αντοχη που εχουν τα παραδοσιακα συστηματα και δεν θα μπορουν. Στην πραξη ομως πιος χρειαζεται ενα πραγματικο 4x4 ? Παλαιοτερα πηγαινα και καμια δυσκολη εκδρομη τωρα ειναι καλο μονο για τα πεζοδρομια. Το συμπερασμα ειναι οτι θα μεινουν ελαχιστα καθαρα 4x4 και απλα θα μικρινει το φασμα επιλογης που και σημερα ειναι πολυ περιορισμενο.
mosai... (28/1/2010, 11:07) Ειχα κανει σχολιο και πιο πριν (με το Peugeot 3008) Τελικα χιονισε και για 1η φορα χρησιμοποιησα εστω και λιγο το grip control-snow mode (συγκεκριμενα μεσα στο χωρο του carrefour ευκαρπιας που ειχε 5-10cm χιονι). Απο την απλη ρυθμιση του ESP δεν ειχε μεγαλη διαφορα . Τα M+S λαστιχα το βοηθουσαν αρκετα. Ισως με περισσοτερους ποντους χιονι στο οδοστρωμα να φαινοταν περισσοτερο το grip control.
jdel3... (26/1/2010, 20:57) tipota den einai opws to af8entiko.....ola ta upoloipa einai pshlomena I.X. jeep cherokee XS
stath... (26/1/2010, 16:51) Εκτιμώ ότι τα κλασσικά τετρακίνητα με τα τρία διαφορικά και το βοηθητικό κιβώτιο υποπολλαπλασιασμού των σχέσεων, είναι πιό κατάλληλα για εκτός δρόμου διαδρομές, από τα σύγχρονα ηλεκτρονικά συστήματα. Καλό θα ήταν να γίνει ένα τεστ ντράιβ μεταξύ των δύο συστημάτων σε μια συγκεκριμένη διαδρομή, για να δούμε ποιό είναι καταλληλότερο. Πάντως τα σύγχρονα ηλεκτρονικά δεν διαθέτουν αντίστοιχο σύστημα υποπολλαπλασιασμού σχέσεων, οπότε σε εξαιρετικά ανώμαλα εδάφη πιστεύω ότι θα υστερούν.