• 2.280 ΚΑΙΝΟΥΡΙΑ ΜΟΝΤΕΛΑ
    Τιμές - Εξοπλισμός - Τεχνικά - Test - Συγκριτικά Εγγυήσεις - Χρηματοδοτικά - Προσφορές

Σύμφωνα με τις στατιστικές του οργανισμού NGVA EUROPE, η Ελλάδα δεν βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στην κατανάλωση φυσικού αερίου κίνησης.

Να περιμένουμε μία αύξηση της χρήσης CNG/LNG στο άμεσο μέλλον στην Ελλάδα;

Η διείσδυση του CNG στην ελληνική αγορά ξεκίνησε στις αρχές του 2000 και σήμερα, οι ετήσιες πωλήσεις CNG φθάνουν τα 16 εκατομμύρια Nm3.

Σήμερα λειτουργούν 5 σταθμοί ανεφοδιασμού στην χώρα ενώ έχει δρομολογηθεί η ίδρυση 12 δημοσίων σταθμών ανεφοδιασμού σε 4 βασικές πόλεις.

Σαφώς και υπάρχουν πολλά επιτυχημένα παραδείγματα τόσο στις κοντινές μεσογειακές χώρες όσο και στην Βόρεια Ευρώπη, όσον αφορά τα οχήματα με CNG.

Ο ελληνικός στόλος των οχημάτων που κινούνται με μεθάνιο μετρά περί τις 750 μονάδες. Στο εμπορικό / επαγγελματικό κομμάτι, η Ελλάδα έχει 600 αστικά λεωφορεία και 102 φορτηγά CNG τα οποία χρησιμοποιούνται ως απορριμματοφόρα των δήμων.

NGVA Europe: Οι προοπτικές της αεριοκίνησης στην Ελλάδα και την Ευρώπη

2.817 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 2/9/2014

Ποιες είναι οι προοπτικές της αεριοκίνησης στην χώρα μας; Υπάρχουν εμπόδια που φράσσουν τον δρόμο προς την ανάπτυξη στον τομέα αυτό; Τι πρωτοβουλίες πρέπει να λάβουν οι αρμόδιοι φορείς;

 
Ποια είναι τα επιτυχημένα παραδείγματα ευρωπαϊκών χωρών στην χρήση φυσικού αερίου στις μεταφορές; Σε αυτά τα ερωτήματα, απαντά o Oργανισμός NGVA EUROPE  στα όσα ακολουθούν.

1) Σύμφωνα με τις στατιστικές του οργανισμού
NGVA EUROPE, η Ελλάδα δεν βρίσκεται στις υψηλότερες θέσεις στην κατανάλωση φυσικού αερίου κίνησης. Ωστόσο, το θεσμικό πλαίσιο ολοκληρώθηκε πρόσφατα. Να περιμένουμε μία αύξηση της χρήσης CNG/LNG στο άμεσο μέλλον στην Ελλάδα;

Ο ελληνικός στόλος των οχημάτων που κινούνται με μεθάνιο μετρά περί τις 750 μονάδες σύμφωνα με στοιχεία του Ιανουαρίου 2013. Στο εμπορικό / επαγγελματικό κομμάτι, η Ελλάδα έχει 600 αστικά λεωφορεία και 102 φορτηγά CNG τα οποία χρησιμοποιούνται ως απορριμματοφόρα των δήμων. Η διείσδυση του CNG στην ελληνική αγορά ξεκίνησε στις αρχές του 2000 και σήμερα, οι ετήσιες πωλήσεις CNG φθάνουν τα 16 εκατομμύρια Nm3 Σήμερα λειτουργούν 5 σταθμοί ανεφοδιασμού στην χώρα ενώ έχει δρομολογηθεί η ίδρυση 12 δημοσίων σταθμών ανεφοδιασμού σε 4 βασικές πόλεις (Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα, Βόλος) και οι προσπάθειες επικεντρώνονται για την ώρα στην διεύρυνση του δικτύου ανεφοδιασμού ειδικά σε αυτές τις 4 πόλεις καθώς εκεί κινείται το 65% των οχημάτων. 

2) Ποιοι θεωρείτε ότι είναι οι περιορισμοί στην διεύρυνση χρήσης φυσικού αερίου στην κίνηση οχημάτων στην Ευρώπη; Ποιες ενέργειες από την πλευρά των φορέων πιστεύετε ότι θα λειτουργούσαν ενισχυτικά σε αυτό; 

Τρία είναι τα βασικά στοιχεία: 

-Φορολογική Πολιτική: Για παράδειγμα, όταν χρησιμοποιείται ως καύσιμο το μεθάνιο και το βιομεθάνιο, η φορολογία θα έπρεπε να ενσωματώνει τα πλεονεκτήματα χρήσης (μείωση εκπομπών διοξειδίου άνθρακα κλπ), ειδικά αν λάβει κανείς υπΆ όψιν ότι για την ώρα καμία άλλη τεχνολογία δεν μπορεί να προφέρει μια βραχυπρόθεσμη προοπτική μείωσης του διοξειδίου του άνθρακα, η οποία μάλιστα να εφαρμόζεται και στα ήδη υπάρχοντα οχήματα.
-Κανονισμοί και νομοθετικό πλαίσιο για την υποδομή δικτύου ανεφοδιασμού προκειμένη να εξελιχθεί η διανομή σε ευρωπαϊκό επίπεδο. Αξίζει να σημειωθεί, διευκρινιστικά, ότι οι υποδομές ανεφοδιασμού LNG για τις μεταφορές αγαθών πρέπει ναν αναπτυχθούν σε συνεργασία με τις μεγαλύτερες εταιρείες μεταφορών και τους διαχειριστές στόλων οχημάτων σε μία ζώνη κατά μήκος των ευρωπαϊκών αυτοκινητόδρομων. Ένας πρώτος στόχος θα μπορούσε να είναι, για παράδειγμα, να προσφέρεται η δυνατότητα ανεφοδιασμού φορτηγών με σταθμούς ανά 400 χλμ στους πιο σημαντικούς άξονες του διεθνούς οδικού δικτύου όπου κινούνται φορτηγά. 

3) Ποιες χώρες έχουν τα περισσότερα οχήματα CNG;

Σας αναφέρω κατά σειρά την Ιταλία (883.000), την Γερμανία (97.619), την Βουλγαρία (61.320), τη Σουηδία (44.321) και την Γαλλία (13.538).

4) Ως οργανισμός σίγουρα θα έχετε καταγράψει κάποια success stories χρήσης φυσικού αερίου…

Σαφώς και υπάρχουν πολλά επιτυχημένα παραδείγματα τόσο στις κοντινές μεσογειακές χώρες όσο και στην Βόρεια Ευρώπη. Ενδεικτικά, σας αναφέρω τα εξής: 

Ιταλία
Η Ιταλία έχει μεγάλη παράδοση όσον αφορά στη χρήση CNG οχημάτων και εξακολουθεί να έχει την ευρωπαϊκή πρωτιά με 883.000 οχήματα φυσικού αερίου (σύμφωνα με στοιχεία που συλλέχθηκαν στις αρχές του 2014) σημειώνοντας αύξηση της τάξης του 31% τον τελευταίο χρόνο. Ο μεγάλος αυτός αριθμός περιλαμβάνει ιδιωτικά αυτοκίνητα και βαν, τα οποία μπορούν να ανεφοδιαστούν σε ένα από τα 1040 δημόσια πρατήρια που υπάρχουν σε ολόκληρη τη χώρα. 

Ο αριθμός των NGV οχημάτων έχει φθάσει σε αυτά τα υψηλά επίπεδα ως αποτέλεσμα της ύπαρξης κατάλληλης βιομηχανίας εξαρτημάτων μετασκευών και της ετοιμότητας των πιο δημοφιλών μοντέλων της FIAT (μικρής και μικρομεσαίας κατηγορίας) και των εργοστασιακά κατασκευασμένων CNG εκδόσεων. Και βέβαια, όλο αυτό δεν μπορεί παρά να οφείλεται και στην ύπαρξη οικονομικών κινήτρων που ευνοούν την συγκεκριμένη ανάπτυξη: η εξοικονόμηση κόστους καύσιμων ανά χιλιόμετρο για ένα αμάξι μέσης κατηγορίας που κινείται με φυσικό αέριο φθάνει το 60% αν την συγκρίνουμε με ένα πετρελαιοκίνητο αμάξι και το 33% αν την συγκρίνουμε με ένα αντίστοιχο όχημα που κινείται με ντίζελ

Σουηδία
Η Σουηδία διαθέτει έναν στόλο 43.795 ελαφρών οχημάτων, 775 βαρέων φορτηγών και 2.163 λεωφορείων. Ένα ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της συγκεκριμένης αγοράς είναι το γεγονός ότι παρότι η χώρα δεν έχει πρόσβαση σε αγωγούς φυσικού αερίου (εκτός από ένα δίκτυο 300 χλμ που εκτείνεται κατά μήκος της νοτιοδυτικής ακτής), κατάφερε να χτίσει ένα επαρκές δίκτυο ανεφοδιασμού στο νότιο τμήμα της χώρας, το οποίο τώρα επεκτείνεται και προς τις βόρειες περιοχές. 

Στο τέλος του 2013 υπήρχαν 207 δημόσια πρατήρια ανεφοδιασμού, κάτι που κατέστη εφικτό διαμέσου των τοπικών μονάδων παραγωγής βιομεθανίου με αποτέλεσμα τώρα να καλύπτεται το 60% της συνολικής ζήτησης/χρήσης μεθανίου που χρησιμοποιείται στην χώρα στην αεριοκίνηση. Υπάρχουν πάνω από 12 χώρες όπου οι στόλοι λεωφορείων κινούνται αποκλειστικά με βιομεθάνιο και προς αυτή την κατεύθυνση εφαρμόζονται κυβερνητικές και πολιτικές στρατηγικές ενίσχυσης της χρήσης του συγκεκριμένου καυσίμου.

Ισπανία
Η Ισπανία κατέχει ηγετικό ρόλο στην μαζική χρήση LNG καθώς το συγκεκριμένο καύσιμο συντέλεσε και στην ανάπτυξη της ισπανικής αγοράς αερίου και μιλάμε βέβαια για μία χώρα η οποία εξαρτάται εξ ολοκλήρου από τις εισαγωγές με περιορισμένες προσβάσεις στο ευρωπαϊκό δίκτυο φυσικού αερίου. Πάνω από το 60% της ετήσιας ζήτησης για φυσικό αέριο καλύπτεται από το υγροποιημένο φυσικό αέριο (34 δις κ.μ). Δώδεκα διαφορετικές πηγές εφοδιασμού εξασφαλίζουν την απρόσκοπτη παροχή αερίου, την ασφάλεια και την ανταγωνιστικότητα στην χώρα στον τομέα αυτό ενώ έχουν ιδρυθεί 6 τερματικοί σταθμοί επαναεριοποίησης σε ολόκληρη την χώρα. Οι σταθμοί αυτοί έχουν άφθονη διαθέσιμη χωρητικότητα και οι τρίτοι έχουν πρόσβαση μέσω ενός εντελώς ανεξάρτητου φορέα. 

Οι τερματικοί σταθμοί LNG εφοδιάζουν την χώρα με την απαιτούμενη ποσότητα καυσίμου που χρειάζονται οι αεροστρόβιλοι συνδυασμένου κύκλου για τις βασικές μονάδες παραγωγής ενέργειας αλλά και προκειμένου να υποστηριχθούν μεγάλες επενδύσεις σε ανανεώσιμες πηγές ενέργειας. Η Ισπανία έχει υπάρξει ο μεγαλύτερος εισαγωγέας LNG στην Ευρώπη για πολλά χρόνια αν και το Ηνωμένο Βασίλειο έχει εκφορτώσει αρκετά μεγαλύτερες ποσότητες τα τελευταία χρόνια. Περισσότερα από 45.000 φορτηγά LNG τον χρόνο, πραγματοποιούν εκφορτώσεις στους τερματικούς σταθμούς και υλοποιούν διανομές σε βιομηχανικούς και οικιακούς καταναλωτές σε ολόκληρη την χώρα.