Διαβάστηκε από 10686αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:2/8/2011
Το βιομηχανικό design
ευθύνεται για την αλλαγή
στην αντίληψη που έχει ο
σύγχρονος άνθρωπος για
τα καταναλωτικά προϊόντα.
Αυτά έχουν πάψει απλά να
εξυπηρετούν ανάγκες και
αποτελούν αντικείμενα
πόθου. Το αυτοκίνητο
εκφράζει αυτή την τάση
περισσότερο, ίσως, από
όλα. Από πού ξεκίνησε και
πού έχει φτάσει η πορεία
του design των αυτοκινήτων αποκωδικοποιούμε
στη συνέχεια.
Η εξέλιξη των… ιδεών
Η «εξέλιξη των ειδών» σε όλους
τους τομείς έχει προκαλέσει την απόλυτη εξειδίκευση. Ακριβώς το ίδιο
ισχύει και στην περίπτωση του σχεδίου των μέσων μαζικής μεταφοράς ή,
για την ακρίβεια, του αυτοκινητιστικού σχεδίου. Στην αρχή του αιώνα
βέβαια, τομείς όπως η ομορφιά, η
άνεση, η πρακτικότητα, και η ασφάλεια ουσιαστικά δεν περνούσαν από
το μυαλό κανενός, αφού το σημαντικότερο ήταν «απλά να πηγαίνει».
Έτσι, ο σχεδιασμός περιοριζόταν στις
τεχνικές λεπτομέρειες του κινητήρα,
της μετάδοσης και της ανάρτησης και
ακολουθούσε απλά το «ντύσιμο» του
συνόλου με επιφάνειες που θα κάλυπταν μερικά από τα μέρη αυτά και
θα έδιναν την τελική μορφή στο όχημα. Σήμερα, το σχετικό «ντύσιμο» είναι μεν αυτό που θα καλύψει όλα τα
μηχανολογικά σημεία του οχήματος
όμως η διαδικασία αυτή έχει πλέον
αναχθεί σε επιστήμη.
Με το πέρασμα του χρόνου, διαπιστώθηκε ότι ο σχεδιασμός ενός αυτοκινήτου ήταν μια ιδιαίτερα δύσκολη υπόθεση, αφού επρόκειτο για ένα
βιομηχανικό προϊόν το οποίο είχε ως
στόχο να κερδίσει μεγάλο μέρος του
αγοραστικού κοινού, και σαν αποτέλεσμα θα έπρεπε να ακολουθεί τις
τάσεις της εποχής του.
Όπως, λοιπόν, έγινε με τον τεχνολογικό οργασμό της απαρχής του αιώνα σε Αμερική, Ευρώπη και Ιαπωνία, κάτι αντίστοιχο συνέβη και στον
τομέα του σχεδίου (ουσιαστικά από
το 1930 και μετά). Σήμερα το κομμάτι
του Βιομηχανικού Σχεδιασμού που
αφορά στον σχεδιασμό των οχημάτων έχει τον δικό του αντιπροσωπευτικό κλάδο σε πολλά πανεπιστήμια
του κόσμου.