
Η Αθήνα του 2025 είναι μια πόλη σε μόνιμο μποτιλιάρισμα που κοστίζει 80–90 εκατ. ευρώ ετησίως.
Οι οδηγοί χάνουν 111 ώρες τον χρόνο και τα ΜΜΜ παραπαίουν.
Μετρό & Ηλεκτρικός: Παλαιοί συρμοί, φθαρμένες ράγες, καθυστερήσεις.
Προαστιακός: Καθυστερήσεις, ατυχήματα και επεκτάσεις που μένουν στα χαρτιά.
Οι νέοι δρόμοι από μόνοι τους δεν θα σώσουν την Αθήνα.
Η Αθήνα του 2025 είναι μια πόλη σε μόνιμο μποτιλιάρισμα που κοστίζει 80–90 εκατ. ευρώ ετησίως
Από τον Κηφισό μέχρι τη Συγγρού, από την Κηφισίας ως την Αττική Οδό, η κίνηση δεν γνωρίζει ώρες αιχμής — είναι καθημερινή, διαρκής και ασφυκτική. Σύμφωνα με τον Σύλλογο Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, κάθε οδηγός χάνει 111 ώρες τον χρόνο εγκλωβισμένος στην κίνηση (104 ώρες το 2023), με πρόβλεψη περαιτέρω αύξησης το 2026. Πίσω από το μποτιλιάρισμα κρύβεται μια βαθύτερη αιτία: η κατάρρευση των δημοσίων συγκοινωνιών της Αττικής, που αναγκάζει χιλιάδες πολίτες να χρησιμοποιούν καθημερινά το αυτοκίνητο.
Η κυκλοφοριακή συμφόρηση κοστίζει στην Αττική 80–90 εκατ. ευρώ ετησίως, μόνο από τον χαμένο χρόνο μετακίνησης. Το 2024 καταγράφηκαν 11.976 παράπονα επιβατών για καθυστερήσεις και συνωστισμό, ενώ τα έσοδα των συγκοινωνιών μειώθηκαν κατά 4%.
Ο πρόεδρος του ΣΕΣ, Θανάσης Τσιάνος, επισημαίνει: «Χρειάζεται σχέδιο διαχείρισης συμφόρησης: νέα σηματοδότηση, περιορισμός φορτηγών, και ουσιαστική αναβάθμιση των ΜΜΜ».
Διάβασε και αυτό: Αττική Οδός - Το έργο στην Μεταμόρφωση δεν λύνει το μποτιλιάρισμα – Που «πονάει» και οι λύσεις
Όταν το λεωφορείο δεν έρχεται, έρχεται το Ι.Χ.
Κάθε χρόνο, 120.000 νέα Ι.Χ. προστίθενται στους δρόμους της Αττικής. Σε δέκα χρόνια αυτό σημαίνει 1.200.000 επιπλέον αυτοκίνητα.
Την ίδια στιγμή, ο ΟΣΥ βυθίζεται σε κρίση:
- 504.769 δρομολόγια λεωφορείων και τρόλεϊ δεν εκτελέστηκαν το 2024.
- Το 87,3% (440.457) ακυρώθηκε λόγω έλλειψης οδηγών.
- Από 3.233 οδηγούς το 2021, σήμερα απέμειναν 2.707.

Η Αθήνα χάνει κάθε χρόνο 111 ώρες ανά οδηγό μέσα στην κίνηση. Όμως το πρόβλημα δεν είναι οι δρόμοι — είναι τα μέσα που δεν κινούνται.
Μετρό & Ηλεκτρικός: Παλαιοί συρμοί, φθαρμένες ράγες, καθυστερήσεις
Η Γραμμή 1 (Κηφισιά–Πειραιάς) κινείται ακόμα με συρμούς 40 ετών, που παρουσιάζουν συνεχείς βλάβες. Συνεργεία αναγκάζονται να «κανιβαλίζουν» παλιούς συρμούς για ανταλλακτικά. Σαν να μην έφτανε αυτό σε πολλά σημεία οι ράγες είναι τόσο φθαρμένες ώστε η ταχύτητα πέφτει από 80 km/h σε 40 km/h. Το έργο αντικατάστασης 32 χλμ. ραγών ξεκίνησε μόλις φέτος και θα διαρκέσει δύο χρόνια. Οι χρόνοι αναμονής στις γραμμές 2 και 3 φτάνουν τα 8–10 λεπτά, ενώ στον Ηλεκτρικό έως και 15 λεπτά.
Παράλληλα, το 2024 εκτελέστηκαν 37.000 λιγότερα δρομολόγια σε σχέση με το 2023. Η επιβατική κίνηση αυξάνεται, αλλά η προσφορά υπηρεσιών μειώνεται.
Η ανακαίνιση 14 συρμών του Ηλεκτρικού, που ξεκίνησε το 2022, έχει καθυστερήσει πάνω από δύο χρόνια. Ο πρώτος ανακαινισμένος συρμός αναμένεται τέλη 2025, οι υπόλοιποι έως το 2027. Η επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον παραμένει παγωμένη, ενώ η Γραμμή 4 (Άλσος Βεΐκου–Γουδή) δεν αναμένεται να λειτουργήσει πριν το 2031–2033.Μέχρι τότε, το υπάρχον δίκτυο θα παραμένει κορεσμένο, χωρίς αύξηση χωρητικότητας.
Η ΣΤΑΣΥ έχασε 90 εργαζόμενους μέσα στο 2024, ενώ η υποστελέχωση αφορά μηχανοδηγούς, τεχνικούς και προσωπικό ασφαλείας. Πολλοί καλύπτουν διπλές βάρδιες, αυξάνοντας τον κίνδυνο λαθών. Με τους συνδικαλιστές να προειδοποιούν: «Η υποεπένδυση και η υποστελέχωση οδηγούν το δίκτυο σε λειτουργία οριακής ασφάλειας».
Προαστιακός: Καθυστερήσεις, ατυχήματα και έργα που μένουν στα χαρτιά
Στον Προαστιακό, η έλλειψη συντήρησης οδηγεί σε καθημερινές καθυστερήσεις. Το 2021 σημειώθηκε εκτροχιασμός στο Ρέντη (δρομολόγιο Κιάτο–Πειραιάς), ενώ το 2025 συρμός συγκρούστηκε με δίκυκλο στη Λένορμαν Στην Θεσσαλονίκη μπήκε σε λάθος γραμμή και έπρεπε να κάνει πίσω για 800 μέτρα για να μπεί στην σωστή πορεία. Οι επεκτάσεις προς Ραφήνα και Λαύριο παραμένουν στα χαρτιά — έργα που θα έπρεπε να είχαν ξεκινήσει από το 2021 μετατίθενται για «μετά το 2026». Έτσι, ολόκληρη η Ανατολική Αττική εξαρτάται ακόμη αποκλειστικά από το οδικό δίκτυο. Ταυτόχρονα και οι εργαζόμενοι προειδοποιούν για «οριακή ασφάλεια» λόγω έλλειψης συντήρησης, ανταλλακτικών και προσωπικού.
