Λένε πως το μηχανικό κιβώτιο είναι «τέχνη», όμως ο μόνος λόγος ύπαρξης είναι το χαμηλότερο κόστος. Τίποτα άλλο!
Τα ηλεκτρικά έρχονται, όλα τα άλλα φεύγουν, για να παραφράσουμε και την παλιά διαφήμιση ουίσκι, και μαζί με όλα τα άλλα, φεύγουν και τα μηχανικά κιβώτια. Στον αγύριστο! Ειδικά τα τελευταία 20 χρόνια, δεν υπήρχε κανείς λόγος να μην οδηγείς αυτόματο. Και γι΄ αυτό δεν θα μας λείψουν.
Ναι, το να ξέρεις να οδηγείς χειροκίνητο κιβώτιο έχει τα καλά του. Το βασικότερο, ή μάλλον ίσως το μόνο καλό, σήμερα, είναι ότι μπορείς να οδηγήσεις όλα τα αυτοκίνητα, και ειδικά για την Ελλάδα, που τα περισσότερα είναι μηχανικά. Το άλλο είναι πως ίσως να μπορείς να νοικιάσεις φθηνότερο αυτοκίνητο το καλοκαίρι. Αλλο καλό δεν έχει.
Το μηχανικό ήταν μαγκιά και τέχνη, όταν τα αυτοκίνητα ήταν 1.200 κιλά και είχαν 60 άλογα και 10 κιλά ροπή και τέσσερις ταχύτητες. Που τα φόρτωνες μέχρι εκεί που δεν παίρνει και έβγαινες να ανέβεις Αχλαδόκαμπο και καπάκι στροφές Μεγαλόπολης ή αντίστοιχα, έβγαινες προς το Μέτσοβο από Καλαμπάκα ανεβαίνοντας την περίφημη «Κατάρα». Συνέχεια του άρθρου >>>
Ήθελε τέχνη να ανεβάζεις, κατεβάζεις, να κρατάς σταθερές στροφές όταν πρέπει και να δίνεις όταν είναι ανάγκη, αλλιώς πήγαινες συνέχεια σκασμένη δευτέρα ή κρεμασμένη τρίτη, όλο τον ανήφορο.
Όμως, σήμερα, δεν υπάρχει κανένα αυτοκίνητο με 60 άλογα και μόνο 10 κιλά ροπή, ή μόνο τέσσερις ταχύτητες. Και σίγουρα δεν υπάρχει ο Αχλαδόκαμπος και οι στροφές στη Μεγαλόπολη. Όσο για το φόρτωμα και τις ανηφόρες, με το τούρμπο γίναμε άνθρωποι εδώ και σχεδόν 20 χρόνια. Γιατί λοιπόν να πρέπει να παλεύω με το συμπλέκτη, το λεβιέ και να κάνω υπερωρία, όχι στις ανηφόρες, αλλά στο μποτιλιάρισμα;
Κάτσε σημειωτόν νεκρά-πρώτη και η κίνηση σου σπάει τα νεύρα. Δεν νομίζεις πως κάποιος λόγος υπάρχει που τα ακριβά αυτοκίνητα έχουν αυτόματο εδώ και δεκαετίες; Γιατί απλά κάνουν την οδηγική εμπειρία καλύτερη. Όσοι πάλι θεωρούν ότι το μηχανικό είναι πιο «σπορ», και νομίζουν ότι αξίζει για τη μία φορά που θα πάνε γρήγορα (εκεί που δεν πρέπει), ας είναι. Είμαστε πλειοψηφία.
Τα αυτοκίνητα σήμερα έχουν άφθονη ροπή παντού, και τα αυτόματα δεν έχουν ούτε καθυστέρηση, ούτε κομπιάσματα, ούτε προβλήματα αξιοπιστίας. Απλά έχουμε μείνει στη δεκαετία του 80, που το χειροκίνητο ήθελε μαστοριά, και η χρήση του ξεχώριζε τους... «άντρες από τα αγόρια», ή τουλάχιστον έτσι νόμιζαν μερικοί. Σιγά.
Πες μου έναν λόγο γιατί σήμερα θα αγοράσεις μηχανικό; Να πεις το κόστος, εντάξει. Αλλά όλα τα άλλα; Τι λες;