Κώστας Βήκας Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Γενικός Διευθυντής της auteco.

Κώστας Βήκας Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ, Γενικός Διευθυντής της auteco.

Συνέντευξη: Κώστας Βήκας Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ

22.769 Επισκέψεις στο άρθρο (16/7/2013)

Με αφορμή την αναστολή λειτουργίας των δημόσιων ΚΤΕΟ, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διαδικασίες πιστοποίησής τους και προμήθειας του απαραίτητου εξοπλισμού, ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συνδέσμου Ιδιωτικών ΚΤΕΟ μας παραθέτει την άποψή του για το συγκεκριμένο ζήτημα. 


Ερ.: Πριν από μερικές ημέρες ανακοινώθηκε η εκ νέου αναστολή λειτουργίας των δημόσιων ΚΤΕΟ, ώστε να γίνουν οι απαραίτητες διαδικασίες πιστοποίησής τους και προμήθειας των απαραίτητων μηχανημάτων. Πώς μεταφράζεται όλο αυτό; Πρόκειται να δούμε στο άμεσο μέλλον μια διαφορετική μορφή στα δημόσια ΚΤΕΟ; 

Απ.: Σύμφωνα με σχετική νομοθεσία του 2001 όλα τα ΔΚΤΕΟ έπρεπε να εκσυγχρονιστούν στα πλαίσια λειτουργίας των ιδιωτικών ΚΤΕΟ. Υποχρεούνται δηλαδή για το αυτονόητο, να εξοπλιστούν δηλαδή με σύγχρονο εξοπλισμό γραμμών ελέγχου οχημάτων, αδιάβλητο μηχανογραφικό σύστημα διασυνδεδεμένο online με το αρμόδιο υπουργείο για την αυτόματη εκτύπωση των αποτελεσμάτων στα δελτία ΚΤΕΟ και την αποστολή αυτών στη βάση του ΥΜΕ, ώστε να αντιμετωπιστούν περιπτώσεις εκτεταμένης διαφθοράς και αλλοίωσης των αποτελεσμάτων των ελεγχόμενων οχημάτων από διεφθαρμένους και επιπόλαιους δημοσίους υπαλλήλους, να εκπαιδεύσουν το προσωπικό τους σε νέες τεχνολογίες, ώστε να ανταποκρίνονται στις σύγχρονες ανάγκες της εποχής, να αναβαθμίσουν τις κτιριακές υποδομές και να εφαρμόσουν αυστηρές μεθόδους ελέγχου ποιότητας των υπηρεσιών τους, προκειμένου να ευνοούνται και να μην «τιμωρούνται» οι πολίτες και να αναβαθμιστούν οι τεχνικοί έλεγχοι οχημάτων προς ενίσχυση του επιπέδου οδικής ασφάλειας της χώρας.

Δυστυχώς, δεν υπήρξε καμία σχετική πρωτοβουλία από κανέναν και καμία αρμόδια δημόσια αρχή, με αποτέλεσμα 12 χρόνια μετά να μην υπάρξει καμία σχετική μεταβολή. Ουσιαστικά όλα τα ΔΚΤΕΟ παρέμειναν σε συνθήκες της αγοράς του 1980, με ασάφεια και αδιαφάνεια στη λειτουργία τους δίχως κανέναν έλεγχο επί της λειτουργίας τους, τα δελτία συμπληρώνονταν χειρόγραφα με ότι συνεπάγεται αυτό, για την αξιοπιστία των φερόμενων τεχνικών και οικονομικών αποτελεσμάτων τους. Δεδομένα που αντιτίθεντο άλλωστε, στις οδηγίες της ΕΕ, αλλά και στην κοινή λογική, διότι δεν ήταν δυνατόν να καλύψουν τις πραγματικές ανάγκες ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας της χώρας μας. Πλέον τα ΔΚΤΕΟ δεν μπορούν να λειτουργήσουν αν δεν εναρμονιστούν πλήρως με τις επιταγές του νόμου. 

Δε θεωρείται σίγουρη η επαναλειτουργία όλων των ΔΚΤΕΟ, καθώς για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους θα πρέπει να δαπανηθούν τεράστια κονδύλια δυσεύρετου δημοσίου χρήματος, να αποδείξουν κερδοφορία, που δεν την έχουν και εν τέλει να υπάρχει βασικός λόγος ύπαρξής τους, που δεν υπάρχει καθώς σε όλη την ελληνική επικράτεια λειτουργούν πλέον άνω των 160 πλήρως οργανωμένων και πιστοποιημένων Ιδιωτικών ΚΤΕΟ που εξυπηρετούν πλέον το σύνολο των διενεργούμενων ελέγχων.  Αρα μόνο από μικροπολιτικές σκοπιμότητες και μικροσυμφέροντα συντεχνιών θα εξαρτηθεί η συνέχιση της λειτουργίας τους.

Ερ.: Ο Σύνδεσμος σας αλλά και εσείς προσωπικά έχετε αναφέρει πολλές φορές τα τελευταία χρόνια ότι είναι επιτακτική η ανάγκη αναβάθμισης του πλαισίου τεχνικού ελέγχου οχημάτων και αποτελεσματικότερης εποπτείας λειτουργίας όλων των ΚΤΕΟ (δημοσίων & Ιδιωτικών) από το αρμόδιο υπουργείο. Τι σημαίνει αυτό; 

Απ.: Δυστυχώς, λόγω της ανομίας, της ασάφειας και αδιαφάνειας στη λειτουργία των ΔΚΤΕΟ τα τελευταία 12 χρόνια δεν κατέστη εφικτό από την Πολιτεία να δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο σύστημα συλλογής και αξιολόγησης δεδομένων ελέγχου από τα ΚΤΕΟ, ώστε να παραχθεί μια σαφή και ξεκάθαρη εικόνα για την κατάσταση του ελληνικού στόλου κυκλοφορούντων οχημάτων στη χώρα μας. 

Πλέον είναι στη διακριτική ευχέρεια της πολιτείας να εφαρμόσει πολιτικές αποτελεσματικότερου ελέγχου και παρακολούθησης καθώς τα ΙΚΤΕΟ παρέχουν αδιάλειπτη και λεπτομερή ενημέρωση επί των αποτελεσμάτων της λειτουργίας και άρα είναι εφικτή η αξιολόγηση και παραγωγή συμπερασμάτων για τον ελεγχόμενο στόλο οχημάτων της χώρας. Όπως συμβαίνει δηλαδή και στην Γερμανία όπου κάθε χρόνο παράγεται το τελικό συμπέρασμα για το ποια οχήματα είναι «ζημιάρικα» και ποια παρουσιάζουν ελάχιστες βλάβες ανάλογα πάντα με την ηλικία τους. 

Δε θεωρείται σίγουρη η επαναλειτουργία όλων των ΔΚΤΕΟ καθώς για να καλύψουν τις υποχρεώσεις τους θα πρέπει να δαπανηθούν τεράστια κονδύλια δυσεύρετου δημοσίου χρήματος


Ερ.: Ποιες προτάσεις έχει κάνει ο Σύνδεσμος στη νέα ηγεσία του υπουργείου Μεταφορών για τη βελτίωση του τεχνικού ελέγχου των οχημάτων και ποια η στάση των υπευθύνων; 

Απ.: Ο Σύνδεσμός μας έχει καταθέσει τα τελευταία 5 χρόνια πάμπολλες προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό και την εξυγίανση του θεσμού και της λειτουργίας των ΚΤΕΟ. Δυστυχώς στις περισσότερες των περιπτώσεων οι πρωτοποριακές ιδέες και πρωτοβουλίες υποβαθμίστηκαν για χάρη της εξυπηρέτησης μικροπολιτικών συμφερόντων και συντεχνιακών αιτημάτων που απαιτούσαν από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία την εφαρμογή πρακτικών, άσχετων προς τον βασικό σκοπό των ΚΤΕΟ και την εξασφάλιση του δημοσίου συμφέροντος των πολιτών. Ενδεικτικά, αναφέρουμε δύο προτάσεις μας που δυστυχώς ακόμα εξετάζονται:

1. Ηλεκτρονική παρακολούθηση και αυτόματος έλεγχος επί των στοιχείων διενεργούμενων ελέγχων οχημάτων, ώστε να προκύπτει αυτόματα το αποτέλεσμα συμμετοχής των ιδιοκτητών οχημάτων στη διαδικασία ΚΤΕΟ. Δυστυχώς, εν έτη 2013 το αρμόδιο υπουργείο δεν διαθέτει ακόμη την απαραίτητη ολοκληρωμένη μηχανογραφική υποδομή, ώστε να μπορεί να ελέγχει άμεσα και αποτελεσματικά το ποιος έλεγξε το όχημά του και ποιος όχι, με αποτέλεσμα 2,5 εκ. αυτοκίνητα και 750.000 μοτοσικλέτες να παραμένουν ανέλεγκτα από ΚΤΕΟ, να πλήττεται σοβαρά η προσπάθεια ενίσχυσης της οδικής ασφάλειας της χώρας μας και παράλληλα να χάνονται δημόσια έσοδα αξίας 400 εκ. ευρώ κάθε χρόνο λόγω απώλειας εσόδων ΦΠΑ, παραβόλων, τελών, κ.λ.π.

2. Αυτόματος έλεγχος των τεχνικών αποτελεσμάτων ΚΤΕΟ. Τα δεδομένα που λαμβάνει ηλεκτρονικά το ΥΜΕ καθημερινά αφορούν εκατοντάδες χιλιάδες τεχνικά στοιχεία, τα οποία για να ταξινομηθούν και αξιολογηθούν από ανθρώπους, απαιτείται μεγάλος αριθμός προσωπικού και εκατοντάδες χιλιάδες εργατοώρες. Πράγμα αδύνατο για τα σημερινά ελληνικά δεδομένα. Αυτό έχει ως συνέπεια την ανενόχλητη δράση κυκλωμάτων που εξαπατούν και παραπλανούν ανυποψίαστους ιδιοκτήτες οχημάτων.

Θα μπορούσαν κάλλιστα να διαθέσουν ένα απλό αυτοματοποιημένο σύστημα μηχανογραφικού ελέγχου, το οποίο θα έκανε όλη την απαραίτητη προεργασία και θα παρουσίαζε στις οθόνες των υπολογιστών των αρμοδίων υπαλλήλων, κάθε ύποπτο ή μη συμβατό αποτέλεσμα. Αυτό θα είχε ως αποτέλεσμα τον πλήρη και αποτελεσματικό έλεγχο όλων των εμπλεκόμενων φορέων ελέγχου και θα αποτελούσε μπούσουλα για παροχή αξιόπιστων υπηρεσιών από κάθε εμπλεκόμενο φορέα ελέγχου οχημάτων. 

Σε συνέχεια αυτού του δεδομένου, όλα τα συνεργεία επισκευής, καθώς και οι μάντρες πώλησης μεταχειρισμένων οχημάτων θα υποχρεούνταν να συμμορφωθούν, ώστε να επισκευάζουν σωστά ή να πωλούν αντίστοιχα κατάλληλα οχήματα. Το δεδομένο αυτό θα αποτελούσε επίσης βασικό κίνητρο αυτό-ρύθμισης του κλάδου των ΚΤΕΟ, ξεχωρίζοντας έτσι τους αξιόπιστους από τους αναξιόπιστους επαγγελματίες, επιβραβεύοντας παράλληλα άμεσα όσους κάνουν σωστά τη δουλειά τους. Θα υπήρχε επίσης η δυνατότητα να παρέχεται αξιόπιστη πληροφόρηση προς τους πολίτες για το ποια οχήματα και ποια ΚΤΕΟ θεωρούνται αξιόπιστα. 

Τα παραπάνω όσο δεν εφαρμόζονται, το ελληνικό δημόσιο θα συνεχίζει να χάνει τεράστια ποσά δημοσίων εσόδων, ενώ παράλληλα θα συνεχίσει να ευνοείται η ανάπτυξη αφανών κυκλωμάτων που λυμαίνονται το χώρο του αυτοκινήτου, εξαπατώντας ανυποψίαστους ιδιοκτήτες οχημάτων .

Ερ.: Με αφορμή τις ημέρες των θερινών διακοπών που πλησιάζουν, όπου αρκετοί συμπολίτες μας θα ταξιδέψουν με το αυτοκίνητό τους, ποιες συμβουλές θα δίνατε, όσον αφορά στο τεχνικό έλεγχο του οχήματος; Ποιες υπηρεσίες παρέχει η auteco στον συγκεκριμένο τομέα; 

Απ.: Κάθε όχημα κατασκευάστηκε, ώστε να εξυπηρετεί τον χρήστη εντός συγκεκριμένου πλαισίου συντήρησης και συστηματικού τεχνικού ελέγχου, προκειμένου να κυκλοφορεί με ασφάλεια και οικονομία. Συστήνουμε λοιπόν σε όλους τους ιδιοκτήτες αυτοκινήτων και μοτοσικλετών να μην επιχειρήσουν να ταξιδέψουν, αν δεν έχουν ελέγξει και δεν έχουν συντηρήσει ορθά τα οχήματά τους. 

Στην auteco έχουν τη δυνατότητα, εκτός του ελέγχου ΚΤΕΟ, να πραγματοποιήσουν έναν έκτακτό τεχνικό έλεγχο εν όλω ή σε επιμέρους βασικά συστήματα του οχήματος με κόστος από μόλις 5 ευρώ. Αξίζει ενδεικτικά να αναφερθεί ότι στην καλύτερη περίπτωση τεχνικής ανεπάρκειας ενός οχήματος π.χ. μόνο από μια ανεπαίσθητη σύγκλιση των τροχών, μπορεί το ταξίδι ενός οχήματος να κοστίσει αρκετά παραπάνω χρήματα λόγω μεγαλύτερης κατανάλωσης καυσίμου, ενώ σε περιπτώσεις πιο σοβαρών ελαττωμάτων π.χ. φρένα ή σύστημα διεύθυνσης, τότε αυτό μπορεί να αποβεί μοιραίο ακόμα και για την ίδια τους τη ζωή. Αντικειμενικός τεχνικός έλεγχος λοιπόν πριν από κάθε μετακίνηση. 

Τέλος, για όσους σκοπεύουν να ταξιδέψουν δίχως να έχουν περάσει από έλεγχο ΚΤΕΟ τα οχήματά τους, τούς συστήνουμε να μην το κάνουν, καθώς εκτός του ζητήματος ασφάλειας που δημιουργείται αντιμετωπίζουν και τον κίνδυνο να εισπράξουν πρόστιμο αξίας 400 ευρώ από την Τροχαία βάση του Κ.Ο.Κ.





Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

ELASTIKA 2024
moto