Κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, διεύρυνση του σώματος των εξεταστών, ο νέος θεσμός του επόπτη και αλλαγή θέσης των εξεταστών για να σπάσουν οι κλίκες είναι μερικά από τα highlights του νέου νομοσχεδίου του υπουργείου Μεταφορών.
Το νέο ολοκληρωμένο θεσμικό πλαίσιο του νομοσχεδίου «Οδηγώντας με Ασφάλεια» περιέγραψε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών κ. Κώστας Καραμανλής στα μέλη της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής κι Εμπορίου και της Ειδικής Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας, της Βουλής.
Κεντρικός στόχος του νομοσχεδίου είναι να σταματήσουν τα φαινόμενα διαφθοράς στις εξετάσεις για τις άδειες οδήγησης, να διασφαλιστεί η αξιοκρατία αλλά και να δοθεί η δυνατότητα στους νέους των 17 ετών να αποκτήσουν προσωρινή άδεια οδήγησης. «Πρέπει να μπει οριστικό τέλος στο επικίνδυνο ελληνικό φαινόμενο, ορισμένοι νέοι οδηγοί, πρώτα να παίρνουν το δίπλωμα και μετά, στο δρόμο, να μαθαίνουν να οδηγούν. Κι αυτό ακριβώς κάνουμε με αυτό το νομοσχέδιο» σημείωσε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Κώστας Καραμανλής.
Τέσσερις άξονες για αδιάβλητες εξετάσεις οδήγησης
Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών ανέλυσε τους τέσσερις βασικούς άξονες του νομοσχεδίου που προάγει το αδιάβλητο των εξετάσεων οι οποίοι είναι: κάμερες κατά την διάρκεια των εξετάσεων, διεύρυνση του σώματος των εξεταστών, επόπτες και αλλαγή θέσης των εξεταστών.
Κάμερες στα οχήματα των Σχολών Οδηγών
Κατά την διάρκεια της εξέτασης θα μπούν κάμερες μέσα στο όχημα, έχοντας ήδη εξασφαλίσει την έγγραφη συγκατάθεση της Αρχής Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα. Οι κάμερες θα ανήκουν στο υπουργείο, θα εγκαθίστανται στο όχημα ειδικά για τις εξετάσεις και το υλικό θα αποθηκεύεται και θα διατηρείται για ρεαλιστικό, νόμιμο χρονικό διάστημα. Σε αυτό το χρονικό διάστημα, το υλικό μπορεί να εξεταστεί είτε δειγματοληπτικά είτε αν γίνει κάποια καταγγελία. Μάλιστα, αν ο νέος οδηγός προκαλέσει ατύχημα, τότε αυτομάτως το καταγεγραμμένο οπτικοακουστικό υλικό θα εξεταστεί για να διαπιστωθεί αν έχει υπάρξει παρατυπία κατά την εξέταση του, με ό,τι αυτό συνεπάγεται.
Περισσότεροι, νέοι εξεταστές
Πέρα από τους ήδη υπάρχοντες, το νομοσχέδιο δίνει τη δυνατότητα και σε όποιον άλλον δημόσιο υπάλληλο το επιθυμεί, αφού περάσει φυσικά τη σχετική εκπαίδευση και πιστοποιηθεί, να γίνει και αυτός εξεταστής. Με αυτό τον τρόπο θα το νομοθέτημα θα προσπαθήσει να σπάσει τα «κυκλώματα», διότι διευρύνεται το σώμα των εξεταστών και έχουμε καλά εκπαιδευμένους και περισσότερους εξεταστές, ώστε να προχωράει και πιο γρήγορα το πρόγραμμα των εξετάσεων.
Νέος θεσμός: Επόπτες για εξεταστές και εξεταζόμενους
Οι επόπτες θα είναι μέλη της Ελληνικής Αστυνομίας, των Λιμενικών Αρχών, των Αρχών της διαφάνειας, όσοι το επιθυμούν, οι οποίοι επίσης θα περνούν από ειδική εκπαίδευση και θα λαμβάνουν πιστοποίηση, ώστε στη συνέχεια να μπαίνουν μέσα στο όχημα κατά την εξέταση και να εποπτεύουν τη διαδικασία, είτε δειγματοληπτικά, είτε επειδή υπάρχουν υπόνοιες για προβλήματα.
Η θέση του εκπαιδευτή κατά την εξεταστική διαδικασία
Ο εκπαιδευτής θα κάθεται στο πίσω κάθισμα ώστε να μην έχει τη δυνατότητα να παρέμβει υπέρ του εξεταζόμενου. Μάλιστα, ο κ. Καραμανλής δήλωσε πως για την συγκεκριμένη διάταξη που αφορά την θέση του εκπαιδευτή θα ακούσει με ενδιαφέρον τις προτάσεις των φορέων και των κομμάτων πριν τις τελικές αποφάσεις. «Με όλους αυτούς τους τρόπους πιστεύω ότι διασφαλίζουμε πως οι εξετάσεις πλέον θα είναι αδιάβλητες. Και άρα, πως θα έχουμε πολύ καλύτερους νέους οδηγούς στο δρόμο. Και για αυτόν το λόγο, πλέον έχουμε τη δυνατότητα να κάνουμε και ένα βήμα παραπάνω προς τους νέους μας» συμπλήρωσε ο υπουργός.
Προσωρινή άδεια οδήγησης στους 17χρονούς
«Καθιερώνουμε τη δυνατότητα εξέτασης για νέους 17 ετών και θεσπίζουμε τη δυνατότητα απόκτησης προσωρινής άδειας οδήγησης για νέους 17 ετών, οι οποίοι θα μπορούν πλέον να οδηγούν κανονικά, αρκεί να έχουν και έναν έμπειρο οδηγό δίπλα τους» τόνισε ο κ. Καραμανλής και υπογράμμισε πως αυτός είναι άλλος ένας τρόπος να δείξουμε ότι εμπιστευόμαστε τα παιδιά μας, τους νέους μας. Το νέο νομοσχέδιο εισάγει ειδικές διατάξεις για άτομα με αναπηρίες, για όσους υποψήφιους οδηγούς δεν μιλούν καλά ελληνικά αλλά και για τα ιστορικά οχήματα. «Έχουμε οικοδομήσει ένα ευρύτερο σύστημα – όχι μόνο καινοτόμων – αλλά κυρίως αυτονόητων προβλέψεων, που – θα έπρεπε να ισχύουν εδώ και χρόνια στη χώρα μας» κατέληξε.