Ο 1.0 TSI του Ibiza και ο 1.2 PureTech του 208 καταφέρνουν να καταναλώνουν λιγότερο καύσιμο στις ισχυρότερες εκδόσεις τους!

Μήπως το «μικρό» μοτέρ δεν είναι το πιο έξυπνο;

8.635 Επισκέψεις στο άρθρο (22/8/2019)

Με τούρμπο, βενζίνη και γύρω στους 100 ίππους: οι βασικοί κινητήρες στη μικρή κατηγορία των SUV δείχνουν ότι τα κάνουν όλα τέλεια. Δεν είναι όμως πάντα έτσι.

Είναι γνωστό πια ότι, με 1.000 κ.εκ., άμεσο ψεκασμό και (συνήθως) τούρμπο οι κινητήρες βενζίνης μπορούν να κάνουν θαύματα. Και κάνουν. Οι επιδόσεις είναι θαυμάσιες και οι τιμές της κατανάλωσης περιορίζονται σε επίπεδα που αυτοκίνητα ακόμα και ελάχιστα χρόνια πριν δε μπορούν να τις ακολουθήσουν με τίποτα.
 
Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων οι κινητήρες αυτοί έχουν από τον ίδιο κυβισμό και μια λίγο πιο ισχυρή εκδοχή, κάπου εκεί ανάμεσα στους 110-115 ή 120 ίππους.
 

Όσο ολοκληρωμένη κι αν είναι όμως η βασική έκδοση με το «μικρό» μοτέρ δε σημαίνει ότι είναι και η πιο έξυπνη. Συχνά το πιο ισχυρό μοτέρ συνθέτει μια πιο σοφή επιλογή. Και δεν αναφερόμαστε μόνο στη διαφορά των επιδόσεων, όπου η εικόνα θα είναι προφανώς υπέρ του «μεγάλου» συνόλου. Εκεί η εικόνα είναι ξεκάθαρη: ένα μοντέλο με 115 ίππους (και συνήθως και καλύτερης κλιμάκωσης κιβώτιο έξι σχέσεων) έχει πανεύκολο έργο να βγάλει στο καταγραφικό των μετρήσεών μας καλύτερα νούμερα επιδόσεων.
 
Το ζήτημα που δείχνει ότι για την κλάση των μικρών αλλά και των μικρών SUV ο λίγο πιο ισχυρός κινητήρας είναι και ο πιο ταιριαστός προκύπτει από μια λίγο βαθύτερη ανάλυση. Ας πάρουμε για παράδειγμα το SEAT Ibiza και τον 1.000άρη TSI των 95 και 115 ίππων. Στην πρώτη περίπτωση το 0-100 χλμ./ώρα γίνεται σε 10,7 δλ. και στη δεύτερη πέφτει ένα ολόκληρο δλ. (9,7 δλ.). Στις ρεπρίζ, το 9,1 δλ. στο 60-100 με 4η γίνεται 7,5 δλ. για τον 115άρη κινητήρα. Αντίστοιχα, στη μεγάλη ρεπρίζ, 80-120 χλμ./ώρα με την 5η σχέση, το 95άρι θέλει 14,1 δλ. ενώ το 115άρι μόλις 11,0 δλ..
 
Το ενδιαφέρον αρχίζει στις καταναλώσεις: η μικρή εκδοχή θέλει 6,8 λτ./100 χλμ.. ενώ η μεγάλη κερδίζει, έστω και για λίγο, με μέση τιμή τα 6,6 λτ./100 χλμ.. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι ο πιο δυνατός κινητήρας βγάζει την ισχύ του πιο φυσικά και αβίαστα ενώ το μικρότερο μηχανικό σύνολο ίσως χρειαστεί ο οδηγός να το πιέσει περισσότερο για να βρει δύναμη στα σημεία που θέλει – με συνέπεια να ανεβάζει την κατανάλωση και να δημιουργεί έτσι κάτι οξύμωρο.
 
Κι αν στα κλασσικά μικρά η διαφορά δείχνει διαχειρίσιμη (χωρίς να σημαίνει ότι είναι αποδεκτή) σκεφτείτε πώς θα διαμορφώνεται η κατάσταση στα μικρά SUV. Όσο κι αν τα B-SUV βασίζονται στα μικρά αδέρφια τους, δεν παύει και ο όγκος τους να είναι σημαντικά μεγαλύτερος (λόγω αυξημένου ύψους και μόνο) αλλά και το βάρος τους (γύρω στα 50 κιλά περίπου). Ανεβαίνοντας στο Arona λοιπόν η κατανάλωση με τους 115 ίππους γίνεται 7,2 λτ./100 χλμ. οπότε και η έκδοση των 95 ίππων θα κινηθεί ανοδικά.

¶λλο παράδειγμα, από πλευράς Peugeot: το 208 με 82 ίππους καίει 6,6 λτ./100 χλμ. ενώ το «110» λειτουργεί πιο ορθολογικά και θέλει μόλις 6,2 λτ./100 χλμ.. Στο επίπεδο του 2008 μάλιστα, η έκδοση των 110 ίππων διατηρεί την τιμή των 6,2 λτ./100 χλμ. και δείχνει ότι είναι η σωστή επιλογή στη γκάμα.
 
Εσείς τι πιστεύετε; Ασπάζεστε τη λογική του rightsizing η οποία προβλέπει τη σωστή και όχι πάντα τη χαμηλότερη ιπποδύναμη για το εκάστοτε μοντέλο;

AUTOFIT PASXA
vw