Ο έλεγχος πίεσης των ελαστικών βοηθά τους οδηγούς να διατηρούν σωστά τα ελαστικά των οχημάτων τους, βελτιώνει την ασφάλεια τους και την αποδοτικότητα των καυσίμων

Τα μεγάλα πλεονεκτήματα των σωστά φουσκωμένων ελαστικών είναι η εξοικονόμηση καυσίμων, η διάρκεια ζωής των ελαστικών και η απόδοση στο φρενάρισμα

Νέα «εποχή» στον έλεγχο της πίεσης των ελαστικών

11.369 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 21/12/2016

Αλήθειες και ψέματα για τη νέα εποχή στις βαλβίδες ελαστικών και τα έμμεσα και άμεσα συστήματα Tire Pressure Monitoring (TPMS).

 
Το σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών ή TPMS (Tire Pressure Monitoring System) είναι ένα ηλεκτρονικό σύστημα για την παρακολούθηση της πίεσης του αέρα σε ένα ελαστικό οχήματος και αυτόματα εκπέμπει ένα προειδοποιητικό σήμα για τον οδηγό σε περίπτωση λιγότερο ή περισσότερο φουσκωμένων ελαστικών. Τα συστήματα αυτά έχουν νομοθετηθεί ώστε να εγκατασταθούν σε όλα τα οχήματα των επιβατών της Ε.Ε. και παρόμοια νομοθεσία εισάγεται σε όλο τον κόσμο. Η πλειοψηφία των συστημάτων χρησιμοποιούν αισθητήρες ελαστικών που μεταδίδουν σε πραγματικό χρόνο πληροφορίες για την πίεση των ελαστικών, απευθείας στον οδηγό του οχήματος, είτε μέσω μιας οθόνης του ταμπλό, είτε με ένα προειδοποιητικό φως. Η φυσιολογική διαρροή αέρος των καινούργιων ελαστικών από ένα χρόνο και πάνω είναι από 3 έως 9 psi.

Ο έλεγχος πίεσης των ελαστικών βοηθά τους οδηγούς να διατηρούν σωστά τα ελαστικά των οχημάτων τους, βελτιώνει την ασφάλεια των οχημάτων και την αποδοτικότητα των καυσίμων. Δεδομένου ότι οι περισσότεροι οδηγοί ελέγχουν μόνο τα ελαστικά τους σε περιόδους service και όταν προκύπτουν προβλήματα, υπάρχει σημαντικό θέμα για εξοικονόμηση καυσίμων και αποδοτικότητας χρησιμοποιώντας ένα σύστημα παρακολούθησης της πίεσης των ελαστικών. Στην πραγματικότητα το λανθασμένο φούσκωμα των ελαστικών δεν είναι το μόνο τεράστιο ζήτημα ασφάλειας. Τα μεγάλα πλεονεκτήματα των σωστά φουσκωμένων ελαστικών είναι η εξοικονόμηση καυσίμων, η διάρκεια ζωής των ελαστικών και η απόδοση στο φρενάρισμα. Δεδομένου ότι η τοποθέτηση TPMS (συμπεριλαμβανομένων των αισθητήρων) μπορεί να διαρκέσει όσο τρεις αλλαγές ελαστικών ή και περισσότερο, τότε η αξία της τοποθέτησης είναι υψηλή και θα γλιτώσει τον καταναλωτή - οδηγό από σημαντικά λειτουργικά κόστη κατά τη διάρκεια της ζωής του οχήματος.

Ευρωπαϊκή Νομοθεσία

Το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο στο Στρασβούργο, επίσημα ενέκρινε το κανονισμό Νο. 661/2009, για την υποχρεωτική παρουσία TPMS σε όλα τα αυτοκίνητα και τροχόσπιτα της κατηγορίας Μ1 (Οχήματα που μεταφέρουν το μέγιστο 8 καθήμενους επιβάτες, εκτός του οδηγού, με βάρος μέχρι 3,5 τόνους) που δημιουργεί νέα ζήτηση στην αγορά ανταλλακτικών. Ξεκινώντας από 1 Νοεμβρίου 2014 όλα τα αυτοκίνητα και τροχόσπιτα της κατηγορίας Μ1, για την εγγραφή στο εσωτερικό UE, πρέπει να έχουν υιοθετήσει ένα σύστημα TPMS. Η απενεργοποίηση του συστήματος ασφαλείας λόγω του δελτίου αναγνώρισης, σημαίνει ότι το αυτοκίνητο δε μπορεί να κυκλοφορεί νομίμως στους ευρωπαϊκούς δρόμους, ακυρώνεται η ασφαλιστική βεβαίωση, το οποίο έχει τις ίδιες κυρώσεις, όπως στην περίπτωση μη δεσίματος της ζώνης ασφαλείας ή μη φουσκωμένων ελαστικών.

Έμμεσα συστήματα (παθητικά)

Αυτά τα συστήματα σε σχέση με τις ενδείξεις προέρχονται από τους αισθητήρες ταχύτητας του ABS. Ένα λογισμικό συγκρίνει την ταχύτητα των τροχών. Αν η ταχύτητα του τροχού αλλάζει ως συνέπεια της διαφορετικής περιμέτρου του τροχού, που προκαλείται από τη μείωση της πίεσης, το σύστημα το εντοπίζει και στέλνει τις λεπτομέρειες στο σταθμό παραγωγής ενέργειας (ECU = Μονάδα Ηλεκτρονικού Ελέγχου), όταν αυτή η αλλαγή δεν μπορεί να αποδοθεί στις κανονικές συνθήκες οδήγησης (π.χ. Αλλαγή των τροχών, ταχύτητα σε μια στροφή), ενεργοποιεί ένα σήμα συναγερμού.

Άμεσα συστήματα (ενεργητικά)

Σε ένα άμεσο σύστημα κάθε τροχός είναι εφοδιασμένος με έναν αισθητήρα μέτρησης της πίεσης ελαστικών και ανάλογα με τον τύπο, μπορεί επίσης να ελέγξει τη θερμοκρασία. Οι πληροφορίες αυτές αποστέλλονται (σε ασύρματη λειτουργία σε μία συχνότητα των 433Mhz στην Ευρώπη (ή 315 Mhz σε Αμερική) σε ένα σταθμό παραγωγής ενέργειας που τις εξετάζει και εμφανίζει μια προειδοποίηση (στον πίνακα εργαλείων ή σε μία κατάλληλη οθόνη) αν βρεθεί χαμηλή πίεση. Κύρια πλεονεκτήματα του άμεσου συστήματος:
  • Είναι ταχύτερο και πιο ακριβές στις λεπτομέρειες.
  • Διαθέτει ένδειξη της πίεσης και της θερμοκρασίας του κάθε ελαστικού (συμπεριλαμβανομένης της ρεζέρβας), ακόμη και όταν είναι ακόμη στο όχημα.
  • Δεν αναφέρει εάν οι μεταβολές της πίεσης των ελαστικών είναι λόγω της αύξησης του φορτίου ή των αλλαγών του ελαστικού.
Η άμεση τεχνολογία TPMS προορίζεται να επικρατήσει σε σχέση με την έμμεση, καθώς είναι πιο πλήρης. Ήδη το 60% των οχημάτων που πωλήθηκαν στην Ευρώπη το 2015 είχε άμεσο TPMS, αλλά από το 2016 το ποσοστό αυτό έχει αρχίσει να μεγαλώνει ώστε να φτάσει το 2018 στο 85%.

Γιάννης Κομνηνός
TPMS Specialist (by Huf Group )
Υπεύθυνος Πωλήσεων
Κομνηνός Ιγνάτιος & ΣΙΑ Ε.Ε.

 

 
  • Alexadros

    Καλά είναι όλα αυτά τα συστήματα που βοηθούν τον οδηγό και τον προφυλάσουν από ανθρώπινο λάθος , αλλά η γνώμη μου είναι ότι ο οδηγός πρέπει να έχει πάντοτε τον έλεγχο του αυτοκινήτου , βασιζόμενος και γνωρίζοντας στις ικανότητές του ιδίου και του οχήματος που οδηγεί. Οσο πιο περίπλοκη είναι μία κατασκευή , τόσο πιο ευαίσθητη είναι . Η πίεση των ελαστικών , ελέγχεται όταν αυτά είναι κρύα . Στο βιβλίο χρήσης κάθε αυτοκινήτου (όσα έχω διαβάσει) , αναφέρονται οι σχετικές οδηγίες- πληροφορίες . Τι να πω στους οδηγούς που έχω δει , που έχουν κάνει τουλάχιστον μία ώρα ταξείδι καλοκαίρι και μεσημέρι και σταματούν να βάλουν βενζίνη και κάνουν και έλεγχο πίεσης των ελαστικών του αυτοκινήτου τους???

      3