Ποιος θα πληρώσει την τεχνολογία που έρχεται στα μικρά αυτοκίνητα;
Αν περιμένεις όλα τα μικρά να έχουν οθόνες αφής στην καμπίνα και ψηφιακό πίνακα οργάνων, περίμενε, όπου να`ναι έρχονται. Αν περιμένεις υβριδική τεχνολογία ή ηλεκτροκίνηση, και αυτή είναι ήδη εδώ. Αν όμως περιμένεις τα μικρά να γίνουν φθηνότερα, μάλλον περιμένεις τσάμπα. Γιατί;
Αν ρίξεις μια ματιά τι συμβαίνει στη μικρομεσαία κατηγορία, μπορείς να μαντέψεις τι έρχεται και στα μικρά. Η πρώτη δόση τεχνολογίας θα μπει στην καμπίνα με τις οθόνες αφής να αντικαθιστούν και εδώ τα πάντα. Και μαζί με τις οθόνες, έρχονται μονάδες ελέγχου για τις οθόνες, νέο λογισμικό και ένα σωρό άλλα συστήματα για να λειτουργήσει η νέα καμπίνα των αυτοκινήτων. Και αυτό είναι ακριβό. Όσο και αν μοιράζονται αυτές οι τεχνολογίες με τα μεγαλύτερα μοντέλα, σίγουρα κοστίζουν. Κοστίζει επίσης και η εγγύηση των μοντέλων με τόση τεχνολογία, που οι κατασκευαστές πληρώνουν σε ασφαλιστικές. Το κόστος ανεβαίνει.
Και ακόμη δεν φτάσαμε στις ηλεκτροκινούμενες εκδόσεις που όλες οι μάρκες ανακοινώνουν για τις επόμενες γενιές των μοντέλων τους. Η ηλεκτροκίνηση είναι ακριβή υπόθεση ακόμη αλλά και απαραίτητη για το μέλλον. Που σημαίνει πως ακόμη κι αν δεν αγοράσεις την ηλεκτρική έκδοση, που μπορεί να μην έχει λανσαριστεί καν, η τιμή του δικού σου μοντέλου θα έχει επιβάρυνση για να βγει λίγο φθηνότερο το ηλεκτρικό, όπως γίνεται με άλλες κατηγορίες.
Και αυτό δεν είναι το μόνο καπέλο. Γιατί με όλο και περισσότερα μικρά να χάνουν τις ντίζελ εκδόσεις τους, αυτό σημαίνει ότι χάνουν και την χήνα με τα χρυσά αβγά. Γιατί βλέπεις το ντίζελ έφερνε το χρήμα για να πωλούνται τα βενζινοκίνητα λίγο φθηνότερα. Οι πετρελαιοκίνητες εκδόσεις είναι ακριβότερες στην κατασκευή (κινητήρας, κιβώτιο, φρένα, αναρτήσεις, καταλύτες) και αγοράζονταν κυρίως από εταιρείες, οπότε εφόσον θεωρούνταν οι «προτιμώμενες» εκδόσεις, είχαν και ένα καπέλο που βοηθούσε στα άλλα.
Αν τώρα περιμένουμε να δούμε και δείγματα αυτόνομης οδήγησης, τότε το κόστος τσιμπάει κι άλλο. Σε πρώτη φάση μιλάμε για συστήματα αυτόματου παρκαρίσματος και πλήρως αυτοματοποιημένα cruise control με ραντάρ και αυτόματο φρενάρισμα και ξεκίνημα. Αυτά βρίσκονται ήδη στα μικρομεσαία οπότε είναι η λογική εξέλιξη των μικρών.
Και μιλάμε για απαραίτητα συστήματα ώστε τα αυτοκίνητα να γίνουν πιο ασφαλή και καθώς αυτές οι τεχνολογίες υπάρχουν ήδη σε πολλά μεσαία και μικρομεσαία μοντέλα, ήρθε η ώρα να μπουν και στα μικρά, με το αντίστοιχο τίμημα.
Φυσικά κανείς δεν λέει όχι σε όλη αυτή την τεχνολογία, όμως αυτό σημαίνει ότι οι τιμές των μικρών δύσκολα θα πάνε προς τα κάτω.
Εσείς ποια τεχνολογία περιμένετε να δείτε; Ηλεκτρικά, υβριδικά, ή απλά οθόνες αφής; Και τελικά αν περιμένετε τόσα καλούδια, είστε έτοιμοι να τα πληρώσετε; Τι λέτε;
Ναι, μάλλον δεν αναμένεται μείωση των τιμών των μικρών, αλλά αύξηση των παρεχομένων διευκολύνσεων οδήγησης και συστημάτων ασφάλειας στις ίδιες τιμές. Αυτές οι διευκολύνσεις βέβαια ξεκινούν (και πληρώνονται σαν εξέλιξη) από τα μεγαλύτερα μοντέλα και εφαρμόζονται καλύτερα στα αυτόματα και ιδανικά στα ηλεκτροκίνητα. Από την άλλη πλευρά, θα προκύψει οικονομία (για τους κατασκευαστές) επειδή θα σταματήσει το κόστος εξέλιξης των ντίζελ, ενώ και οι βενζινοκινητήρες δεν έχουν πολλά περιθώρια εξέλιξης. Πιστεύω πάντως ότι οποιαδήποτε εξέλιξη στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα κινηθεί προς τη δυνατότητα ανάκτησης μέρους της θερμικής ενέργειας του κινητήρα για ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και του φρεναρίσματος εφόσον πρόκειται για "ήπιο" υβριδικό σύστημα.
Ναι, μάλλον δεν αναμένεται μείωση των τιμών των μικρών, αλλά αύξηση των παρεχομένων διευκολύνσεων οδήγησης και συστημάτων ασφάλειας στις ίδιες τιμές. Αυτές οι διευκολύνσεις βέβαια ξεκινούν (και πληρώνονται σαν εξέλιξη) από τα μεγαλύτερα μοντέλα και εφαρμόζονται καλύτερα στα αυτόματα και ιδανικά στα ηλεκτροκίνητα. Από την άλλη πλευρά, θα προκύψει οικονομία (για τους κατασκευαστές) επειδή θα σταματήσει το κόστος εξέλιξης των ντίζελ, ενώ και οι βενζινοκινητήρες δεν έχουν πολλά περιθώρια εξέλιξης. Πιστεύω πάντως ότι οποιαδήποτε εξέλιξη στον τομέα των κινητήρων εσωτερικής καύσης θα κινηθεί προς τη δυνατότητα ανάκτησης μέρους της θερμικής ενέργειας του κινητήρα για ηλεκτροπαραγωγή, αλλά και του φρεναρίσματος εφόσον πρόκειται για "ήπιο" υβριδικό σύστημα.