Που πήγε το χειρόφρενο και εξαφανίστηκε από την καμπίνα; Ποιος αποφάσισε να το καταργήσει, σε ποιόν λείπει και ποιος επιμένει ακόμη να το διατηρεί;
Ποιος αποφάσισε να το εξαφανίσει;
Το χειρόφρενο φυσικά δεν εξαφανίστηκε σε ένα βράδυ από τα αυτοκίνητα. Η αρχή έγινε από τα πολυτελή μεγάλα μοντέλα, όμως σταδιακά η αφαίρεσή του πέρασε και στα υπόλοιπα. Σήμερα κανένα μεγάλο ή μεσαίο μοντέλο δεν έχει μηχανοκίνητο χειρόφρενο. Με μερικές εξαιρέσεις.
Για παράδειγμα η BMW αφαίρεσε στο χειρόφρενο από τη Σειρά 5, ήδη εδώ και δύο γενιές, όμως το διατηρεί στη Σειρά 4. Όχι, δεν είναι λόγω κόστους. Η λογική της BMW είναι πως η 4άρα είναι σπορ μοντέλο και άρα ένα μηχανικό χειρόφρενο είναι ακόμη χρήσιμο.
Πως είναι όμως ακριβώς χρήσιμο στην 4άρα το μηχανικό χειρόφρενο; Μπορεί κανείς να πει πως ένα φλικ, μία υπερστροφή στο μπάσιμο της στροφής είναι πάντοτε μια πιθανότητα για έναν οδηγό μιας 4αρας. Αλήθεια όμως, πόσο πιθανό είναι;
Μήπως το μηχανικό χειρόφρενο αποτελεί απλά ένα σήμα ότι το αυτοκίνητο είναι σπορ; Όπως για παράδειγμα οι πόρτες χωρίς πλαίσια σηματοδοτούν πως ένα αυτοκίνητο είναι κουπέ, ακόμη και όταν δεν είναι (όπως τα Subaru για παράδειγμα, ή η τρίθυρη Σειρά 1 και το στέισον Peugeot 508).
Το μηχανικό χειρόφρενο έχει ξεμείνει σε δύο κατηγορίες αυτοκινήτων. Στα οικονομικά, που δεν το διαθέτουν για λόγους κόστους, και στα σπορ που το διατηρούν λόγω στυλ. Μήπως αυτό δείχνει ότι το ηλεκτρονικό χειρόφρενο είναι πλέον το de facto χειρόφρενο;
Σε πολλούς πάντως δεν αρέσει, γιατί θεωρούν ότι αφαιρεί ακόμη ένα επίπεδο εμπλοκής του οδηγού. Αλλοι θεωρούν πως τους αφαιρεί τη δυνατότητα να το χρησιμοποιήσουν σε περίπτωση ανάγκης. Όμως ποια ακριβώς ανάγκη είναι αυτή που θα τους κάνει να τραβήξουν το χειρόφρενο εν κινήσει;
Στα θετικά της απουσίας του φυσικά είναι ο χώρος που αδειάζει πίσω από τον λεβιέ ταχυτήτων (το επόμενο είδος υπό εξαφάνιση), αλλά, και κυρίως, η χρηστικότητα που προσφέρει το ηλεκτρονικό στο ότι δεν χρειάζεται ούτε να το «τραβήξεις» αλλά ούτε και να το «λύσεις», αφού (στα αυτόματα) τα κάνει όλα μόνο του.
Τι είναι λοιπόν αυτό που λείπει από το μηχανικό χειρόφρενο; Η συνήθεια; Η δυνατότητα χρήσης του σε ώρα ανάγκης; Η αίσθηση ότι το αυτοκίνητο δεν είναι σπορ; Τι λέτε; Εσείς είστε με αυτούς που θεωρούν την απουσία του μηχανικού χειρόφρενου την λογική κίνηση; Ή σε αυτούς που επιμένουν να το θέλουν;
Η αίσθηση του οδηγού, που ενώ δεν έχει πισωκίνητο με 250+ άλογα και παρόλα αυτά "στιμπώντας" το χειρόφρενο παίρνει την αίσθηση της πλαγιολίσθησης και του μπαίνω με τις πόρτες στις πλατείες!!!! Απαράμιλλη αίσθηση για μας τους παλαιούς με Golf I ή UNO , Escort , κλπ. Γνωρίζω οτι αυτά που γράφω παραπέμπουν στην σφαίρα της παρανομίας αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς δεν θα ξεχάσω ποτέ τις πλατείες στην Πολιτεία ή τα Λιμανάκια ή όπου αλλού βρίσκαμε πρόσφορο έδαφος... Βέβαια και τότε και τώρα βασιλιάς η Πίσω Κίνηση!!!!
Προτιμώ το μηχανικό χειρόφρενο, διότι έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα μηχανικά, από όσο στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Επίσης διότι μπορώ να το ενεργοποιήσω σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το τι θα αποφασίσει ο ηλεκτρονικός μηχανισμός. Επίσης το μηχανικό, σου δίνει την ακριβή αίσθηση πόσο πιάνει, ή δεν πιάνει, αν είναι φθαρμένο και ξέρεις πόσο θα το τραβήξεις κάθε φορά. Ας πούμε στον ίσιο δρόμο δεν χρειάζεται να το τραβήξεις με μεγάλη δύναμη, διότι το αυτοκίνητο δεν έχει την τάση να μετακινηθεί, όπως συμβαίνει σε μια κατωφέρεια, όπου χρειάζεται μεγαλύτερη δύναμη, ώστε να πιάσει καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση όμως για μεγαλύτερη σιγουριά, καλό είναι να βάζεις και την όπισθεν, αν πρόκειται να σταθμεύσεις σε κατωφέρεια, αλλά και να στρίψεις το τιμόνι προς το πεζοδρόμιο, ώστε να κοντράρουν οι τροχοί στο πεζοδρόμιο για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια.
Η αίσθηση του οδηγού, που ενώ δεν έχει πισωκίνητο με 250+ άλογα και παρόλα αυτά "στιμπώντας" το χειρόφρενο παίρνει την αίσθηση της πλαγιολίσθησης και του μπαίνω με τις πόρτες στις πλατείες!!!! Απαράμιλλη αίσθηση για μας τους παλαιούς με Golf I ή UNO , Escort , κλπ. Γνωρίζω οτι αυτά που γράφω παραπέμπουν στην σφαίρα της παρανομίας αλλά δυστυχώς ή ευτυχώς δεν θα ξεχάσω ποτέ τις πλατείες στην Πολιτεία ή τα Λιμανάκια ή όπου αλλού βρίσκαμε πρόσφορο έδαφος... Βέβαια και τότε και τώρα βασιλιάς η Πίσω Κίνηση!!!!
Προτιμώ το μηχανικό χειρόφρενο, διότι έχω μεγαλύτερη εμπιστοσύνη στα μηχανικά, από όσο στα ηλεκτρικά και ηλεκτρονικά εξαρτήματα. Επίσης διότι μπορώ να το ενεργοποιήσω σε κάθε περίπτωση, ανεξάρτητα από το τι θα αποφασίσει ο ηλεκτρονικός μηχανισμός. Επίσης το μηχανικό, σου δίνει την ακριβή αίσθηση πόσο πιάνει, ή δεν πιάνει, αν είναι φθαρμένο και ξέρεις πόσο θα το τραβήξεις κάθε φορά. Ας πούμε στον ίσιο δρόμο δεν χρειάζεται να το τραβήξεις με μεγάλη δύναμη, διότι το αυτοκίνητο δεν έχει την τάση να μετακινηθεί, όπως συμβαίνει σε μια κατωφέρεια, όπου χρειάζεται μεγαλύτερη δύναμη, ώστε να πιάσει καλύτερα. Σε κάθε περίπτωση όμως για μεγαλύτερη σιγουριά, καλό είναι να βάζεις και την όπισθεν, αν πρόκειται να σταθμεύσεις σε κατωφέρεια, αλλά και να στρίψεις το τιμόνι προς το πεζοδρόμιο, ώστε να κοντράρουν οι τροχοί στο πεζοδρόμιο για ακόμα μεγαλύτερη ασφάλεια.
Μήπως όταν η ενεργοποίηση των φρένων γίνει ηλεκτρική (μάλλον σύντομα), ένα τελείως μηχανικό back up σύστημα πέδησης θα εξακολουθεί να έχει νόημα;