Ποιος δε θέλει ένα αμάξι που να καίει λιγότερο; Δείτε τώρα, γιατί το Start-Stop είναι η τεχνολογία που «έσωσε» τους κατασκευαστές και γιατί με αυτό είμαστε όλοι ικανοποιημένοι. Αξίζει να το πληρώσει κάποιος στο νέο του αυτοκίνητο;
Πόσο καίει το καινούργιο σας αυτοκίνητο; Και πόσο λέει ότι καίει; Πόσο ρυπαίνει και πόσο λέει ότι ρυπαίνει; Μήπως πληρώσατε κάτι παραπάνω για να έχει αυτά τα νούμερα, μόνο που αντί να εξυπηρετούν εσάς, εξυπηρετούν απλά τον κατασκευαστή;
Πόσο παραπάνω θα πλήρωνες για να αγοράσεις το ίδιο μοντέλο με χαμηλότερη κατανάλωση; 100, 200, τριακόσια ευρώ; Αυτό είναι το ερώτημα που κάνουν τα τμήματα μάρκετινγκ των αυτοκινητοβιομηχανιών. Και φυσικά η μειωμένη κατανάλωση έχει την αξία της. Πόση είναι αυτή; Ας δούμε ένα παράδειγμα.
Το σύστημα start/stop που σβήνει το μοτέρ στο φανάρι είναι κλασσική περίπτωση. Δεν είναι φθηνό αφού χρειάζεται διαφορετική, μεγαλύτερη μίζα, διαφορετική, μεγαλύτερη μπαταρία, και όλα τα αξεσουάρ του κινητήρα, αντλίες και κλιματισμό να είναι ηλεκτρικά. Χρειάζεται επίσης επανασχεδιασμένα μέρη του μοτέρ που αντέχουν στις αυξημένες τριβές του άναψε-σβήσε.
Πόσο χρεώνεται όλο αυτό το σύστημα; Περίπου 400 ευρώ. Συνήθως είναι μέρος της τιμής αφού σε πολλές μάρκες το start/stop είναι στάνταρ. Ή υποχρεωτικό, όπως το βλέπει κανείς.
Τι κερδίζεις; Εδώ είναι η μεγάλη ερώτηση. Οι κατασκευαστές κάνουν λόγο για μείωση της κατανάλωσης από 1 έως 10%. Το αν είσαι στο ένα ή στο δέκα, εξαρτάται από τη χρήση. Αν δεν σταματάς συχνά, οι διαδρομές σου δεν έχουν φανάρια ή κίνηση, τότε είσαι κοντά στο 1%. Αν κινείσαι στην πόλη και στο μποτιλιάρισμα, μπορείς να φτάσεις πιο κοντά στο 10%. Αξίζει. Αν υπήρχε η δυνατότητα να το έχεις ως έξτρα ώστε να αποφασίζεις αν θα ρίξεις τα 400 ευρώ ή αν θα τα κρατήσεις για κάτι άλλο, πιθανώς όχι. Αυτό που αξίζει είναι το γεγονός ότι τι πραγματικό κόστος του συστήματος είναι υψηλότερο και με τέσσερα κατοστάρικα οι κατασκευαστές ουσιαστικά έχουν ζημιά.
Βλέπεις το start/stop δεν είναι σχεδιασμένο για να κερδίζει ο οδηγός. Παρότι ανάλογα με τη χρήση, και με την τιμή ευκαιρίας, σίγουρα δεν βγαίνει χαμένος. Το start/stop υπάρχει για να σώζεται ο κατασκευαστής. Όταν το κόστος έρευνας για να μειωθεί η κατανάλωση ενός μοτέρ μπορεί να φτάσει και στα 100 εκατομμύρια για κάθε 10% μείωση, ένα «μαραφέτι» που το πετυχαίνει χωρίς ουσιαστική μετατροπή του μοτέρ είναι θείο δώρο.
Και μπορεί εσένα η οικονομία που σου προσφέρει να είναι αμελητέα, στον τυποποιημένο κύκλο των μετρήσεων όμως το start/stop κάνει θαύματα, μειώνοντας κατανάλωση και ρύπους για όλο τον στόλο του κατασκευαστή και βγάζοντάς τον από τον κίνδυνο προστίμου, ενώ τον κάνει και πιο ελκυστικό στην αγορά.
Αξίζει λοιπόν; Μήπως πληρώνουμε εμείς τα σπασμένα της αυτοκινητοβιομηχανίας; Μήπως κοστίζει ακριβά το χατίρι που τους κάνουμε; Ή μήπως είναι ένα μικρό τίμημα για να μπορούμε να έχουμε τα αυτοκίνητα που θέλουμε σήμερα; Τι λέτε;
Τα πραγματικά κέρδη του συστήματος δεν είναι το μισό λίτρο κατανάλωση. Είναι η μείωση που προσφέρει στους ρύπους (άρα τέλη κυκλοφορίας) και ο σταθεροποιητής τάσης που υποχρεωτικά έχει ένα αυτοκίνητο με start stop. Είναι τόσα τα ηλεκτρικά - ηλεκτρονικά σήμερα που ταλαιπωρούνται αν πχ μας σβήσει το αμάξι το φανάρι και βαλουμε βιαστικά μπρος ενώ εκείνη τη στιγμη, δουλευουν φωτα, a/c, ραδιο, φορτίζουμε κινητό, ή κατεβαίνει παράθυρο... Σε ένα αυτοκίνητο χωρίς το εν λόγω σύστημα η τάση πέφτει κάτω από τα 10V κατά την εκκίνηση ή κ στα 8 αν η μπαταρία είναι στο τέλος της ζωής της! Εγώ λοιπόν λέω ας το έχει το αμάξι, για μικρότερα τέλη κυκλοφορίας κ ασφαλή τα ηλεκτρικά μας με το σταθεροποιητή τάσης κ οποιος δεν του αρέσει ας το βάλει στο off!
Ως φρέσκος κάτοχος αυτοκινήτου με start stop έψαξα, διάβασα, στην αρχή τρόμαξα και μετά ρώτησα. Τρόμαξα από τους "ειδήμονες" που με έμφαση λένε ότι θα τα παίξει η μπαταρία, η μίζα και τα κουζινέτα (και άλλα ενδεχομένως) εξ αιτίας των πολλών κύκλων εκκίνησης.
Ρώτησα λοιπόν δύο φίλους, ο ένας μεταφορέας courier με candy και κάτι αντίστοιχο ο άλλος.
Με 40 ξεκινήματα την ημέρα, τυπική μπαταρία, τυπική μίζα και κινητήρα κατασκευής τουλάχιστον δωδεκαετίας, η μίζα ήταν μια χαρά, η μπαταρία άλλαζε στη συνηθισμένη 4ετία-5ετία και ο κινητήρας μετά από τουλάχιστον 200,000 χιλιόμετρα αστικής μετακίνησης δε ζήτησε τίποτε.
Φαντάζομαι αυτά που γράφετε υπέρ του start/stop, να μην τα πιστεύετε ούτε κι ...εσείς
Τα πραγματικά κέρδη του συστήματος δεν είναι το μισό λίτρο κατανάλωση. Είναι η μείωση που προσφέρει στους ρύπους (άρα τέλη κυκλοφορίας) και ο σταθεροποιητής τάσης που υποχρεωτικά έχει ένα αυτοκίνητο με start stop. Είναι τόσα τα ηλεκτρικά - ηλεκτρονικά σήμερα που ταλαιπωρούνται αν πχ μας σβήσει το αμάξι το φανάρι και βαλουμε βιαστικά μπρος ενώ εκείνη τη στιγμη, δουλευουν φωτα, a/c, ραδιο, φορτίζουμε κινητό, ή κατεβαίνει παράθυρο... Σε ένα αυτοκίνητο χωρίς το εν λόγω σύστημα η τάση πέφτει κάτω από τα 10V κατά την εκκίνηση ή κ στα 8 αν η μπαταρία είναι στο τέλος της ζωής της! Εγώ λοιπόν λέω ας το έχει το αμάξι, για μικρότερα τέλη κυκλοφορίας κ ασφαλή τα ηλεκτρικά μας με το σταθεροποιητή τάσης κ οποιος δεν του αρέσει ας το βάλει στο off!
Ως φρέσκος κάτοχος αυτοκινήτου με start stop έψαξα, διάβασα, στην αρχή τρόμαξα και μετά ρώτησα. Τρόμαξα από τους "ειδήμονες" που με έμφαση λένε ότι θα τα παίξει η μπαταρία, η μίζα και τα κουζινέτα (και άλλα ενδεχομένως) εξ αιτίας των πολλών κύκλων εκκίνησης. Ρώτησα λοιπόν δύο φίλους, ο ένας μεταφορέας courier με candy και κάτι αντίστοιχο ο άλλος. Με 40 ξεκινήματα την ημέρα, τυπική μπαταρία, τυπική μίζα και κινητήρα κατασκευής τουλάχιστον δωδεκαετίας, η μίζα ήταν μια χαρά, η μπαταρία άλλαζε στη συνηθισμένη 4ετία-5ετία και ο κινητήρας μετά από τουλάχιστον 200,000 χιλιόμετρα αστικής μετακίνησης δε ζήτησε τίποτε.