Χειροκίνητο κιβώτιο σαν αυτόματο, γίνεται; Η Hyundai το κατάφερε!
45.891 Επισκέψεις στο άρθρο
Το μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων βάλλεται από παντού και όλα δείχνουν ότι είναι θέμα χρόνου να αντικατασταθεί ολοκληρωτικά από το αυτόματο. Η Hyundai όμως έχει διαφορετική άποψη και μας παρουσιάζει το χειροκίνητο σασμάν χωρίς πεντάλ συμπλέκτη.
Ένα από τα τελικά διλήμματα, λίγο πριν την αγορά ενός νέου αυτοκινήτου, είναι η επιλογή του κιβωτίου ταχυτήτων. Υπάρχουν φανατικοί οπαδοί του χειροκίνητου σασμάν, αλλά και λάτρεις της ευκολίας του αυτόματου. «Σφήνα» σε αυτές τις δύο επιλογές έρχεται να μπει το καινοτόμο χειροκίνητο σασμάν της Hyundai. Ονομάζεται iMT (intelligent Manual Transmission), δηλαδή έξυπνο μηχανικό κιβώτιο, και έχει ήδη αρχίσει να ενσωματώνεται στα υβριδικά μοντέλα των Hyundai και Kia.
Πώς λειτουργεί, όμως, ένα τέτοιου είδους σύστημα μετάδοσης και ποια η διαφορά του από ένα συμβατικό μηχανικό σασμάν; Ώρα να απαντήσουμε σε αυτά τα ερωτήματα και να αναλύσουμε τα πλεονεκτήματά του. Πώς γίνεται ένα κιβώτιο να είναι χειροκίνητο, αλλά να μην υπάρχει συμπλέκτης και ο οδηγός να αλλάζει ταχύτητες; Η Hyundai πάντως το έχει καταφέρει.
Πώς λειτουργεί το κιβώτιο iMT της Hyundai;
Αρχικά θα πρέπει να ξεκαθαρίσουμε ότι το κιβώτιο iMT εμφανίζεται σε δύο διαφορετικές εκδοχές στα μοντέλα των Hyundai και Kia. Στην περίπτωση των Hyundai, υπάρχει ένας συμβατικός επιλογέας ταχυτήτων που έχει τη γνώριμη εικόνα που συναντάμε πάντα σε ένα αυτοκίνητο με μηχανικό σασμάν. Ωστόσο τα πεντάλ δεν είναι τρία, αλλά δύο, όπως ακριβώς συμβαίνει σε ένα αυτόματο, όπου το πεντάλ συμπλέκτη απουσιάζει. Η κορεάτικη εταιρεία αναφέρει ότι με τη μετακίνηση του λεβιέ, ο «εγκέφαλος» του έξυπνου κιβωτίου αντιλαμβάνεται ότι θα αλλαχθεί η σχέση. Αυτό γίνεται μέσω του συστήματος Transmission Gear Shift (TGS), το οποίο διαθέτει αισθητήρα πρόθεσης. Όταν ο οδηγός τον αγγίζει, η μονάδα ελέγχου μετάδοσης λαμβάνει ένα σήμα ότι ο οδηγός επιθυμεί να αλλάξει ταχύτητα. Έτσι, μέσω ενός ενεργοποιητή αυξάνεται η πίεση στο υδραυλικό σύστημα που ανοιγοκλείνει τον συμπλέκτη. Συνεπώς, ο οδηγός απολαμβάνει την αίσθηση των αλλαγών ταχύτητας ενός μηχανικού κιβωτίου χωρίς να πατά κάποιο πεντάλ για τον συμπλέκτη. Η Hyundai τονίζει ότι με αυτό τον τρόπο βελτιστοποιείται η αλλαγή ταχυτήτων και η σύμπλεξη/αποσύμπλεξη γίνεται με τον ακριβέστερο τρόπο. Κάπου εδώ αξίζει να αναφέρουμε ότι τέτοιες υλοποιήσεις υπήρξαν και στο παρελθόν, χωρίς ωστόσο να αποδειχθούν ιδιαίτερα αποτελεσματικές.
... και επειδή κάποιοι κοιτάνε και την ιστορία, τα ανατολικογερμανικά WARTBURG αν θυμάμαι καλά ερχόντουσαν με μηχανικό σαζμάν χωρίς πάτημα συμπλέκτη τη δεκαετία του 70...
Όλα θέμα συνήθειας είναι. Όπως όλα όσα αφορούν την τεχνολογία, έτσι και τα αυτοκίνητα εξελίσσονται. Το πώς έχει συνηθίσει να οδηγεί ο καθένας είναι αδιάφορο. Οι πρώτοι οδηγοί αυτοκινήτων στις αρχές του 20στου αιώνα, είχαν συνηθίσει ας πούμε να έχουν το γκάζι στο χέρι. Το ίδιο και στις μηχανές που είχαν τον επιλογέα ταχυτήτων στο χέρι αντί για το πόδι. Μπορείτε να τα διανοηθείτε αυτά σήμερα; έτσι και τώρα λοιπόν η αυτοκίνηση αλλάζει, απευθυνόμενη σε νεότερο κοινό με άλλα μυαλά και ενδιαφέροντα. Σίγουρα για όσους έχουν συνηθίσει αλλιώς και κυρίως για τους μεγαλύτερους, θα είναι λίγο δύσκολο. Αλλά όλα συνηθίζονται στο τέλος.
Κάτοχος toyota auris mmt μετά τα 80000 χιλιόμετρα αρχίζουν τα όργανα, βλάβες που μπορεί να φτάσουν 2 με 3 χιλιάδες, μόνο όταν είναι καινούργια είναι καλα.
Προσωπικά έχω αρκετούς ενδοιασμούς. Καταρχάς, προφανώς καμία ευχαρίστηση στην αλλαγή ταχυτήτων καθότι αυτή γίνεται ηλεκτρονικά επομένως δεν έχεις άισθηση' του κιβωτίου (το άρθρο προφανώς αναπαράγει το δελτίο τύπου των Κορεατών...). Αυτό βέβαια έχει κάποια σημασία μόνο για όποιους τους αρέσει να αλλάζουν ταχύτητες με το χέρι. Ειδικά δε στην ΚΙΑ δεν υπάρχει ούτε το πλεονέκτημα να μην πατάς συμπλέκτη επομένως εκεί ειδικά δεν βλέπω κανένα όφελος. Φυσικά είναι και θέμα κόστους - εάν δεν κοστολογείται όσο ένα 'πραγματικό' αυτόματο τότε ναι στη Hyundai γλυτώνεις το πάτημα του συμπλέκτη οπότε υπάρχει ένα όφελος. Επίσης κατανοώ οτι ανάλογα το σύστημα θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που (κάποιοι) οδηούν - εγώ για παράδειγμα έχω συχνά το δεξί χέρι 'αφημένο' στον επιλογέα, θα πρέπει να το ξεχάχω αν πάρω Hyundai. Φρενάρισμα κλπ με σαζμάν μάλλον επίσης, εν μέρει έστω, πάει (το ανέφερε και ο Βασίλης), αλλά αυτά είναι υποκειμενικά, πως βολεύει τον καθένα. Προσωπικά η βελτίωση στην κατανάλωση δεν μου λέει απολυτως τίποτε (αυτά είναι μαρκετίστικα και υπό συγκεκριμένες συνθήκες - ούτε 1% διαφορά δεν θα δεις στην πράξη) ενώ το ενδεχόμενο βλάβης με ανησυχεί (το κύριο πλεονέκτημα του χειροκίνητου κιβωτιου πέραν της αίσθησης για όποιον νοιάζεται- είναι η αξιοπιστία). Βέβαια η Hyundai είναι αξιόπιστη μάρκα αλλά βγάζουν ζημιούλες και αυτά (μιλάω εκ πείρας), μην κοροιδευόμαστε ...
Πολύ ωραία διαχείριση κατανάλωση αναπαραγωγή ενέργειας, από θέμα ασφάλειας όμως τι γίνεται; πολλοί οδηγοί ιδιαίτερα σε μεταφορικές στροφές δεν χρησιμοποιούν τα φρένα αλλά το φρενάρισμα του κινητήρα . Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; από τη στιγμή που αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού απελευθερώνεται ο κινητήρας ( σβήνει ) έχουμε επιβράδυνση ή το όχημα εξακολουθεί και κινείται;
Κάτοχος WARTBURG από 1986-1993 όντως στο WARTBURG εκτός από την πρώτη που ήθελε συμπλέκτη για να μπουν όλες οι άλλες ταχύτητες μπαίνανε χωρίς συμπλέκτη άπλα αφήνοντας το γκάζι την στιγμή της αλλαγής της ταχύτητας .Το σύστημα αυτό είχε ένα ελαττώμα το αυτοκίνητο δεν έκοβε με τις ταχύτητες γιατί μόλις άφηνες το πόδι από το γκάζι σε μια κατηφοριά πήγαινε στο νεκρό. Και για αυτό όλο το κόψιμο της ταχύτητας γινόταν από τα φρένα τα οποία δεν είχαν υποβοήθηση. Μου έτυχε σε ταξίδι στην ΧΙΛΙΑΔΟΥ ΕΥΒΟΙΑΣ να φτάσω κάτω και να σταματήσω με χειρόφρενο γιατί τα φρένα είχαν εγκαταλείψει προ πολλού λόγο υπερθέρμανσης .Σήμερα βέβαια τα KIA και HYUNDAI έχουν από τα ποιο δυνατά φρένα της αγοράς και τέτοιο πρόβλημα δεν υφίσταται .Όσο αναφορά την αξιοπιστία του συστήματος η KIA και η HYUNDAI είναι από τις ποιο αξιόπιστες εταιρείες με μεγάλες εγγυήσεις 7 & 5 χρόνια αντίστοιχα.
... και επειδή κάποιοι κοιτάνε και την ιστορία, τα ανατολικογερμανικά WARTBURG αν θυμάμαι καλά ερχόντουσαν με μηχανικό σαζμάν χωρίς πάτημα συμπλέκτη τη δεκαετία του 70...
Όλα θέμα συνήθειας είναι. Όπως όλα όσα αφορούν την τεχνολογία, έτσι και τα αυτοκίνητα εξελίσσονται. Το πώς έχει συνηθίσει να οδηγεί ο καθένας είναι αδιάφορο. Οι πρώτοι οδηγοί αυτοκινήτων στις αρχές του 20στου αιώνα, είχαν συνηθίσει ας πούμε να έχουν το γκάζι στο χέρι. Το ίδιο και στις μηχανές που είχαν τον επιλογέα ταχυτήτων στο χέρι αντί για το πόδι. Μπορείτε να τα διανοηθείτε αυτά σήμερα; έτσι και τώρα λοιπόν η αυτοκίνηση αλλάζει, απευθυνόμενη σε νεότερο κοινό με άλλα μυαλά και ενδιαφέροντα. Σίγουρα για όσους έχουν συνηθίσει αλλιώς και κυρίως για τους μεγαλύτερους, θα είναι λίγο δύσκολο. Αλλά όλα συνηθίζονται στο τέλος.
Κάτοχος toyota auris mmt μετά τα 80000 χιλιόμετρα αρχίζουν τα όργανα, βλάβες που μπορεί να φτάσουν 2 με 3 χιλιάδες, μόνο όταν είναι καινούργια είναι καλα.
Προσωπικά έχω αρκετούς ενδοιασμούς. Καταρχάς, προφανώς καμία ευχαρίστηση στην αλλαγή ταχυτήτων καθότι αυτή γίνεται ηλεκτρονικά επομένως δεν έχεις άισθηση' του κιβωτίου (το άρθρο προφανώς αναπαράγει το δελτίο τύπου των Κορεατών...). Αυτό βέβαια έχει κάποια σημασία μόνο για όποιους τους αρέσει να αλλάζουν ταχύτητες με το χέρι. Ειδικά δε στην ΚΙΑ δεν υπάρχει ούτε το πλεονέκτημα να μην πατάς συμπλέκτη επομένως εκεί ειδικά δεν βλέπω κανένα όφελος. Φυσικά είναι και θέμα κόστους - εάν δεν κοστολογείται όσο ένα 'πραγματικό' αυτόματο τότε ναι στη Hyundai γλυτώνεις το πάτημα του συμπλέκτη οπότε υπάρχει ένα όφελος. Επίσης κατανοώ οτι ανάλογα το σύστημα θα πρέπει να αλλάξει ο τρόπος που (κάποιοι) οδηούν - εγώ για παράδειγμα έχω συχνά το δεξί χέρι 'αφημένο' στον επιλογέα, θα πρέπει να το ξεχάχω αν πάρω Hyundai. Φρενάρισμα κλπ με σαζμάν μάλλον επίσης, εν μέρει έστω, πάει (το ανέφερε και ο Βασίλης), αλλά αυτά είναι υποκειμενικά, πως βολεύει τον καθένα. Προσωπικά η βελτίωση στην κατανάλωση δεν μου λέει απολυτως τίποτε (αυτά είναι μαρκετίστικα και υπό συγκεκριμένες συνθήκες - ούτε 1% διαφορά δεν θα δεις στην πράξη) ενώ το ενδεχόμενο βλάβης με ανησυχεί (το κύριο πλεονέκτημα του χειροκίνητου κιβωτιου πέραν της αίσθησης για όποιον νοιάζεται- είναι η αξιοπιστία). Βέβαια η Hyundai είναι αξιόπιστη μάρκα αλλά βγάζουν ζημιούλες και αυτά (μιλάω εκ πείρας), μην κοροιδευόμαστε ...
Πολύ ωραία διαχείριση κατανάλωση αναπαραγωγή ενέργειας, από θέμα ασφάλειας όμως τι γίνεται; πολλοί οδηγοί ιδιαίτερα σε μεταφορικές στροφές δεν χρησιμοποιούν τα φρένα αλλά το φρενάρισμα του κινητήρα . Σε αυτή την περίπτωση τι γίνεται; από τη στιγμή που αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού απελευθερώνεται ο κινητήρας ( σβήνει ) έχουμε επιβράδυνση ή το όχημα εξακολουθεί και κινείται;
... επανεκτέλεση σε σύγχρονη μορφή... θα δείξει...
Κάτοχος WARTBURG από 1986-1993 όντως στο WARTBURG εκτός από την πρώτη που ήθελε συμπλέκτη για να μπουν όλες οι άλλες ταχύτητες μπαίνανε χωρίς συμπλέκτη άπλα αφήνοντας το γκάζι την στιγμή της αλλαγής της ταχύτητας .Το σύστημα αυτό είχε ένα ελαττώμα το αυτοκίνητο δεν έκοβε με τις ταχύτητες γιατί μόλις άφηνες το πόδι από το γκάζι σε μια κατηφοριά πήγαινε στο νεκρό. Και για αυτό όλο το κόψιμο της ταχύτητας γινόταν από τα φρένα τα οποία δεν είχαν υποβοήθηση. Μου έτυχε σε ταξίδι στην ΧΙΛΙΑΔΟΥ ΕΥΒΟΙΑΣ να φτάσω κάτω και να σταματήσω με χειρόφρενο γιατί τα φρένα είχαν εγκαταλείψει προ πολλού λόγο υπερθέρμανσης .Σήμερα βέβαια τα KIA και HYUNDAI έχουν από τα ποιο δυνατά φρένα της αγοράς και τέτοιο πρόβλημα δεν υφίσταται .Όσο αναφορά την αξιοπιστία του συστήματος η KIA και η HYUNDAI είναι από τις ποιο αξιόπιστες εταιρείες με μεγάλες εγγυήσεις 7 & 5 χρόνια αντίστοιχα.
Renault Twingo Easy Το κατάφεραν νωρίτερα! Έχω ξαναγράψει ανάλογο σχόλιο και παλαιότερα.