Κόβει κατανάλωση το start/stop μέσα στην πόλη ή μήπως το αντίθετο; Εσείς το χρησιμοποιείτε ή όχι;
Εσείς το έχετε αναμμένο ή σβησμένο το start/stop στην κίνηση; Σας αρέσει να σβήνει το μοτέρ κάθε φορά που σταματάτε ή μήπως φοβάστε μην δεν ανάψει στην ώρα του να ξεκινήσετε; Και η κατανάλωση; Κόβει το σύστημα κατανάλωση ή μήπως το αντίθετο;
Με το start/stop να αποτελεί πλέον μέρος από τα βασικά συστήματα των αυτοκινήτων με στόχο τη μειωμένη κατανάλωση, η χρήση του έχει αρχίσει να γίνεται συνήθεια. Ή όχι; Μήπως απλά το start/stop στο δικό σας αυτοκίνητο είναι μονίμως σβηστό και απενεργοποιημένο;
Αλήθεια είναι πως η λειτουργία του συστήματος μειώνει την κατανάλωση, τουλάχιστον όπως αυτή μετρούνταν με το προηγούμενο τρόπο μετρήσεων, όπου στις προσομοιώσεις το αυτοκίνητο σταματούσε για μεγάλα διαστήματα και έτσι το να σβήνει ο κινητήρας είχε νόημα.
Όταν όμως οδηγείς στο μποτιλιάρισμα όπου σταματάς κάθε μερικά μέτρα για μερικά δευτερόλεπτα, και το αυτοκίνητο σταματάει-ξεκινάει συνεχώς, πόσο χρήσιμο είναι το start/stop στη μείωση της κατανάλωσης;
Θα έλεγε κανείς πως ακόμη και για κάθε δευτερόλεπτο που μένει το μοτέρ σβηστό, γλιτώνεις καύσιμο. Και στη θεωρία αυτό είναι αλήθεια. Όμως κάθε φορά που το μοτέρ παίρνει μπρος το μείγμα στο θάλαμο καύσης είναι πιο πλούσιο, οι στροφές ανεβαίνουν έστω και στιγμιαία και η κατανάλωση εκείνη τη στιγμή είναι τσιμπημένη.
Όταν είσαι κολλημένος στην κίνηση, το πράγμα είναι απλό. Σταματημένος δεν καις. Όμως όταν τσουλάς-σταματάς-τσουλάς-σταματάς, το ζήτημα αλλάζει. Αν σε 200 μέτρα δρόμο θες πέντε λεπτά με το μποτιλιάρισμα, άλλο είναι να σταματήσεις τα 4 και να κινηθείς το ένα για να καλύψεις την απόσταση, και άλλο να σταματάς 10 δευτερόλεπτα και να κινείσαι δύο.
Στο σύνολο την ίδια ώρα θα κάνεις για τα 200 μέτρα, όμως στην πρώτη περίπτωση το σύστημα start/stop θα λειτουργήσει μία φορά, ενώ στην δεύτερη θα λειτουργήσει τριάντα φορές. Που σημαίνει πως τριάντα φορές θα έχεις εκείνη την τσιμπημένη κατανάλωση όταν παίρνει μπρος το μοτέρ.
Και μετά είναι και η μπαταρία. Αντέχει τόση χρήση; Ή μήπως ζορίζεται και εκτός από το κόστος του καυσίμου, θα έχεις να πληρώσεις και την μπαταρία νωρίτερα;
Πάντως, ακόμα και έτσι έχει αποδειχθεί ότι η κατανάλωση πέφτει ακόμα και στο μποτιλιάρισμα με τη χρήση του start/stop, ενώ για την μπαταρία, τα αυτοκίνητα με αυτό το σύστημα έχουν μεγαλύτερες μπαταρίες και ενισχυμένη μίζα.
Εσείς λοιπόν τι κάνετε; Το ανάβετε ή το σβήνετε το start/top στην κίνηση; Και τελικά αν το σβήνετε, μήπως το έχετε συνεχώς σβηστό και δεν το χρησιμοποιείτε; Τι λέτε;
Πρόκειται για μια από τις πιο άχρηστες εξελίξεις στην αυτοκίνηση, η οποία εξυπηρετεί
μόνο τους κατασκευαστές με επιπλέον δαπάνη για τους καταναλωτές. Δούλεμα κανονικό δηλαδή..
Το σύστημα αυτό απλώς βοηθάει λίγο τους κατασκευαστές να «πιάσουν» τα όρια ρύπων, με τον
μεικτό τρόπο χρήσης του οχήματος που πραγματοποιείται κατά τις μετρήσεις.
Στην πράξη τώρα από πλευράς καταναλωτών, εάν κάποιος πρόκειται ή προβλέπεται να
ακινητοποιηθεί για σχετικά μεγάλο διάστημα, μπορεί απλά να σβήσει τον κινητήρα μόνος του,
δεν χρειάζεται να πληρώσει γιαυτό. Κοντά στο νου κι η γνώση.
Εάν όμως πρόκειται να κάνει πολλές και μικρές στάσεις λόγω συνθηκών, τότε αυτό το σύστημα
απλά θα του τσακίσει τη μπαταρία χωρίς έλεος..
Την οποία μπαταρία θα πληρώσει ακριβά επειδή είναι μεγαλύτερη λόγω σταρτ/στοπ και θα την
αλλάξει πολύ νωρίτερα για τον λόγο που θα εξηγήσω παρακάτω.
Όσον αφορά τη μείωση στην κατανάλωση, τελικά συμβαίνει το αντίθετο στις περισσότερες
περιπτώσεις. Δεν είναι μόνο η ελαφρώς αυξημένη κατανάλωση στιγμιαία κατά την εκκίνηση του
κινητήρα.
Υπάρχει άλλη μια παράμετρος, η οποία, όλως περιέργως, δεν έχω δει να αναφέρεται πουθενά στα
σχετικά με το σταρτ/στοπ άρθρα: Η μπαταρία χάνει σημαντικό φορτίο σε κάθε μιζιά, επειδή η μίζα
είναι ο μεγαλύτερος ηλεκτρικός καταναλωτής του αυτοκινήτου, με ισχύ περίπου 500-1600 watt,
ανάλογα τον κυβισμό. Το φορτίο αυτό αναπληρώνεται από τον κινητήρα (μέσω του δυναμό), που
σημαίνει επιπλέον κατανάλωση κατά τη φόρτιση της μπαταρίας. Υπολογίζεται ότι η μπαταρία
επανέρχεται στην κατάσταση που ήταν πριν τη μιζιά μετά από περίπου 20 λεπτά λειτουργίας του
κινητήρα. Φανταστείτε τώρα το συνολικό απολεσθέν φορτίο μετά από πολλές μιζιές λόγω σταρτ/στοπ,
το οποίο θα αναπληρώσει στη μπαταρία ο κινητήρας, με την ανάλογη κατανάλωση βεβαίως βεβαίως..
Αυτή η επιπλέον κατανάλωση δεν συμβαίνει χωρίς σταρτ/στοπ, διότι απλά μεσολαβούν πολύ λιγότερες
μιζιές, ακόμα και μια μόνο, μεταξύ αφετηρίας-προορισμού.
Επίσης, ο συνολικός χρόνος λειτουργίας του κινητήρα μεταξύ αφετηρίας-προορισμού, συνήθως είναι
μικρότερος από αυτόν που απαιτείται για επαναφόρτιση της μπαταρίας μετά από πολλές μιζιές λόγω
σταρτ/στοπ, οπότε η μπαταρία κλείνει τη μέρα της με αρνητικό ισοζύγιο φορτίου (τι έχασε, τι κέρδισε),
πράγμα καταστροφικό για τις μπαταρίες μολύβδου όλων των τύπων (βλέπε θειΐκωση).
Εάν αυτό επαναλαμβάνεται τακτικά, οδηγεί αναμφισβήτητα στην πρόωρη καταστροφή της (ακριβής
λόγω σταρτ/στοπ) μπαταρίας.
Με ευγενή καλοσύνη θα ήθελα να σχόλιασω ότι το άρθρο δεν ήταν αρκετά πλήρης είχε ένα βοβαρδισμο από ερωτήσεις και εν συνεχεία δεν είχε κανένα συμπέρασμα που να λύνει την απορία που δημιουργήθηκε.. διαβάζω καθημερινά τα άρθρα σας και αυτό γίνεται σε μερικά σας άρθρα στέλνω αυτό μήνυμα με σεβασμό και σκοπό την βελτίωση της εικόνας του σαιτ... ευχαριστώ
Απάντηση: Καλημέρα σας, το συγκεκριμένο θέμα είναι NonPaper, δηλαδή έχει στόχο να σχολιάσει και να δημιουργήσει προβληματισμό πάνω σε θέματα σχετικά με την αυτοκίνηση. Μπορείτε να βρείτε τεχνικό θέμα για το Start/Stop εδώ: https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Pws-doyleyoyn-ta-systhmata-Start-Stop_158633.asp
Πέρα από τα πολύ εμπεριστατωμένα που αναφέρθηκαν, υπάρχουν και οι επικαθήσεις στους θαλάμους από ατελείς καύσεις που προκαλούνται κατά τις συνεχείς εκκινήσεις. Κοινώς μία σειρά από όχι αμελητέα μειονεκτήματα για ένα αμφίβολο κέρδος επί της ουσίας.
Όφελος για την τσέπη μας κανένα, πιθανόν να κοστίζει και παραπάνω. Το εξτρά κόστος (πρόωρη αντικατάσταση, ακριβότερη μπαταρία) πιθανόν να μην καλύπτεται απο την όποια οικονομία καυσίμου.
ΑΛΛΑ υπάρχει μεγάλο περιβαλλοντολογικό κέρδος. Οταν θα μπει σε όλα τα αυτοκίνητα σε χρήση, (κάτι που θα γίνει αργά ή γρήγορα) εκατομμύρια αυτοκίνητα, θα σβήνουν τους κινητήρες τους καθημερινά για 1-5 λεπτά το καθ ένα. Αυτό μεταφράζεται σε πολλές χιλιάδες τόνους λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου κάθε χρόνο.
Αυτός είναι ο λόγος που το start/stop (και αρκετές άλλες τεχνολογίες) θα υπάρχουν σε όλα τα αυτοκίνητα απο εδώ και πέρα μέχρι να καθιερωθούν (αν καθιερωθούν τελικά...) τα ηλεκτρικά.
Πρόκειται για μια από τις πιο άχρηστες εξελίξεις στην αυτοκίνηση, η οποία εξυπηρετεί μόνο τους κατασκευαστές με επιπλέον δαπάνη για τους καταναλωτές. Δούλεμα κανονικό δηλαδή.. Το σύστημα αυτό απλώς βοηθάει λίγο τους κατασκευαστές να «πιάσουν» τα όρια ρύπων, με τον μεικτό τρόπο χρήσης του οχήματος που πραγματοποιείται κατά τις μετρήσεις. Στην πράξη τώρα από πλευράς καταναλωτών, εάν κάποιος πρόκειται ή προβλέπεται να ακινητοποιηθεί για σχετικά μεγάλο διάστημα, μπορεί απλά να σβήσει τον κινητήρα μόνος του, δεν χρειάζεται να πληρώσει γιαυτό. Κοντά στο νου κι η γνώση. Εάν όμως πρόκειται να κάνει πολλές και μικρές στάσεις λόγω συνθηκών, τότε αυτό το σύστημα απλά θα του τσακίσει τη μπαταρία χωρίς έλεος.. Την οποία μπαταρία θα πληρώσει ακριβά επειδή είναι μεγαλύτερη λόγω σταρτ/στοπ και θα την αλλάξει πολύ νωρίτερα για τον λόγο που θα εξηγήσω παρακάτω. Όσον αφορά τη μείωση στην κατανάλωση, τελικά συμβαίνει το αντίθετο στις περισσότερες περιπτώσεις. Δεν είναι μόνο η ελαφρώς αυξημένη κατανάλωση στιγμιαία κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Υπάρχει άλλη μια παράμετρος, η οποία, όλως περιέργως, δεν έχω δει να αναφέρεται πουθενά στα σχετικά με το σταρτ/στοπ άρθρα: Η μπαταρία χάνει σημαντικό φορτίο σε κάθε μιζιά, επειδή η μίζα είναι ο μεγαλύτερος ηλεκτρικός καταναλωτής του αυτοκινήτου, με ισχύ περίπου 500-1600 watt, ανάλογα τον κυβισμό. Το φορτίο αυτό αναπληρώνεται από τον κινητήρα (μέσω του δυναμό), που σημαίνει επιπλέον κατανάλωση κατά τη φόρτιση της μπαταρίας. Υπολογίζεται ότι η μπαταρία επανέρχεται στην κατάσταση που ήταν πριν τη μιζιά μετά από περίπου 20 λεπτά λειτουργίας του κινητήρα. Φανταστείτε τώρα το συνολικό απολεσθέν φορτίο μετά από πολλές μιζιές λόγω σταρτ/στοπ, το οποίο θα αναπληρώσει στη μπαταρία ο κινητήρας, με την ανάλογη κατανάλωση βεβαίως βεβαίως.. Αυτή η επιπλέον κατανάλωση δεν συμβαίνει χωρίς σταρτ/στοπ, διότι απλά μεσολαβούν πολύ λιγότερες μιζιές, ακόμα και μια μόνο, μεταξύ αφετηρίας-προορισμού. Επίσης, ο συνολικός χρόνος λειτουργίας του κινητήρα μεταξύ αφετηρίας-προορισμού, συνήθως είναι μικρότερος από αυτόν που απαιτείται για επαναφόρτιση της μπαταρίας μετά από πολλές μιζιές λόγω σταρτ/στοπ, οπότε η μπαταρία κλείνει τη μέρα της με αρνητικό ισοζύγιο φορτίου (τι έχασε, τι κέρδισε), πράγμα καταστροφικό για τις μπαταρίες μολύβδου όλων των τύπων (βλέπε θειΐκωση). Εάν αυτό επαναλαμβάνεται τακτικά, οδηγεί αναμφισβήτητα στην πρόωρη καταστροφή της (ακριβής λόγω σταρτ/στοπ) μπαταρίας.
Με ευγενή καλοσύνη θα ήθελα να σχόλιασω ότι το άρθρο δεν ήταν αρκετά πλήρης είχε ένα βοβαρδισμο από ερωτήσεις και εν συνεχεία δεν είχε κανένα συμπέρασμα που να λύνει την απορία που δημιουργήθηκε.. διαβάζω καθημερινά τα άρθρα σας και αυτό γίνεται σε μερικά σας άρθρα στέλνω αυτό μήνυμα με σεβασμό και σκοπό την βελτίωση της εικόνας του σαιτ... ευχαριστώ
Απάντηση: Καλημέρα σας, το συγκεκριμένο θέμα είναι NonPaper, δηλαδή έχει στόχο να σχολιάσει και να δημιουργήσει προβληματισμό πάνω σε θέματα σχετικά με την αυτοκίνηση. Μπορείτε να βρείτε τεχνικό θέμα για το Start/Stop εδώ: https://www.autotriti.gr/data/news/preview_news/Pws-doyleyoyn-ta-systhmata-Start-Stop_158633.asp
Πέρα από τα πολύ εμπεριστατωμένα που αναφέρθηκαν, υπάρχουν και οι επικαθήσεις στους θαλάμους από ατελείς καύσεις που προκαλούνται κατά τις συνεχείς εκκινήσεις. Κοινώς μία σειρά από όχι αμελητέα μειονεκτήματα για ένα αμφίβολο κέρδος επί της ουσίας.
Γι' αυτό, πέρα απ' όσα σωστά αναφέρει ο Νικόλας, ουσιαστική οικονομία μπορούν να προσφέρουν μόνο τα ήπια υβριδικά.
Όφελος για την τσέπη μας κανένα, πιθανόν να κοστίζει και παραπάνω. Το εξτρά κόστος (πρόωρη αντικατάσταση, ακριβότερη μπαταρία) πιθανόν να μην καλύπτεται απο την όποια οικονομία καυσίμου. ΑΛΛΑ υπάρχει μεγάλο περιβαλλοντολογικό κέρδος. Οταν θα μπει σε όλα τα αυτοκίνητα σε χρήση, (κάτι που θα γίνει αργά ή γρήγορα) εκατομμύρια αυτοκίνητα, θα σβήνουν τους κινητήρες τους καθημερινά για 1-5 λεπτά το καθ ένα. Αυτό μεταφράζεται σε πολλές χιλιάδες τόνους λιγότερα αέρια του θερμοκηπίου κάθε χρόνο. Αυτός είναι ο λόγος που το start/stop (και αρκετές άλλες τεχνολογίες) θα υπάρχουν σε όλα τα αυτοκίνητα απο εδώ και πέρα μέχρι να καθιερωθούν (αν καθιερωθούν τελικά...) τα ηλεκτρικά.