Αλήθεια τώρα, ποιανού ιδέα είναι τα αυτόνομα αυτοκίνητα; Τα χρειαζόμαστε πραγματικά ή όχι;
Ποιος αποφάσισε ότι χρειαζόμαστε αυτόνομα αυτοκίνητα; Ποιος είπε ότι προτιμά να μην οδηγεί το αυτοκίνητό του και θα ήταν καλύτερα το αυτοκίνητο να πήγαινε μόνο του; Έχει γίνει τόσο δύσκολο να οδηγούμε που αποφασίσαμε ότι δεν θέλουμε να το ξανακάνουμε ποτέ πια;
Ποιανού ιδέα ήταν λοιπόν τα αυτοκίνητα να οδηγούνται μόνα τους; Αν τόσα χρόνια οι κατασκευαστές έφτιαχναν αυτοκίνητα που θέλαμε να αγοράζουμε γιατί θέλαμε να οδηγούμε, και η έμφαση εδώ είναι στη λέξη θέλαμε, τότε ποιος αποφάσισε να αφαιρέσει την οδήγηση, και πραγματικά περιμένει να θέλουμε ακόμη να τα αγοράσουμε;
Οι κατασκευαστές; Όχι. Τα πρώτα βήματα στα αυτόνομα οχήματα δεν έγιναν από τους κατασκευαστές. Έγιναν από τη Google. Φτιάχνει η Google αυτοκίνητα; Όχι. Η Google πουλάει υπηρεσίες ίντερνετ. Και για να έχει πελάτες που αγοράζουν τις υπηρεσίες της, αυτοί οι πελάτες πρέπει να έχουν χρόνο. Χρόνο που πιθανώς τους αφαιρεί η διαδικασία της οδήγησης.
Ειδικά στις πόλεις όπου η μετακίνηση από και προς την δουλειά μπορεί να πάρει ώρες, και σε μία κοινωνία που είναι ήδη κολλημένη με το κινητό τηλέφωνο και το ίντερνετ, η ιδέα ενός αυτοκινήτου κολλημένου στην κίνηση που δεν απαιτεί καμία προσοχή, όσο εμείς είμαστε ελεύθεροι να κάνουμε ότι θέλουμε, δεν ακούγεται άσχημη. Ούτε για εμάς, ούτε, κυρίως για την Google.
H ιδέα των αυτόνομων αυτοκινήτων δεν ήρθε από τους κατασκευαστές αλλά από τις εταιρείες τεχνολογίας. Που θέλουν να κάνουν την μετακίνηση υπηρεσία από την οποία μπορούν να κερδίζουν, είτε με συστήματα όπου τα αυτόνομα οχήματα είναι κοινόχρηστα, με χρέωση ανά χρήση, όπως περίπου τα ποδήλατα στις πρωτεύουσες της Ευρώπης, είτε γιατί την ώρα της οδήγησης μπορούμε πλέον να καταναλώνουμε αντί να οδηγούμε.
Οι κατασκευαστές από την άλλη δεν μπορούσαν να μείνουν αμέτοχοι, αφού η πίτα είναι δική τους και οποιαδήποτε αλλαγή έρθει στην αυτοκινητοβιομηχανία, αν δεν είναι μέρος της, μπορεί απλά να τους εξαφανίσει. Η εμπειρία της μετάβασης της κινητής τηλεφωνίας στα έξυπνα τηλέφωνα είναι πολύ πρόσφατη και τα μαθήματα μεγάλα: τα μεγάλα ονόματα της βιομηχανίας πριν τα έξυπνα τηλέφωνα, έσβησαν σε μία νύχτα και αντικαταστάθηκαν από άλλα. Οι κατασκευαστές δεν θέλουν να τους συμβεί το ίδιο.
Και έτσι πάμε ολοταχώς προς τα αυτόνομα αυτοκίνητα, χωρίς να τα ζητήσαμε ποτέ και χωρίς να ξέρουμε καν ποιος τα θέλει. Εσείς; Τα θέλετε; Τα ζητήσατε; Τα περιμένετε; Θα σας λύσουν κάποιο πρόβλημα; Και τελικά είστε υπέρ ή κατά; Τι λέτε;
Παραλείψατε να αναφέρετε πολλά από τα πλεονεκτήματα (και τα μειονεκτήματα) της αυτόνομης αυτοκίνησης τα οποία ήδη μπορούμε να αντιληφθούμε ή να φανταστούμε και τα οποία ήδη συζητούνται, πλεονεκτήματα γενικά όπως:
- η αυτονομία ομάδων πληθυσμού που δεν διαθέτουν δίπλωμα ή δεν μπορούν να οδηγήσουν
- η αύξηση της ενεργητικής ασφάλειας για τους επιβάτες και για τους άλλους
- η τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ. απανταχού και πάντοτε
- η μείωση των απαιτούμενων έργων υποδομής και συντήρησής τους όπως π.χ. εγκατάσταση σηματοδοτών σε διασταυρώσεις, φωτισμός δρόμων κλπ.
- η ενίσχυση της δυνατότητας αυτοκίνησης για οικογένειες ή άτομα που δεν διαθέτουν τα οικονομικά μέσα για την απόκτηση ή ενοικίαση αυτοκινήτου ή για την απόκτηση δεύτερου αυτοκινήτου κλπ.
- η ενίσχυση της αυτονομίας π.χ. για τις οικογένειες με παιδιά που πρέπει να πάνε στο σχολείο, κολυμβητήριο κλπ.
- η δυνατότητα γρήγορων και φθηνών μεταφορών
- η ασφαλέστερη μετάβαση οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε ώρα της ημέρας γενικά (για διάφορους ευνόητους λόγους)
- η μείωση της δαπάνης για την κατασκευή (και επομένως και για την απόκτηση) αυτοκινήτου
- η σταδιακή μείωση της εγκληματικότητας σε διάφορους τομείς όπως π.χ. η κλοπή αυτοκινήτων, οι καταδιώξεις μεγάλης ταχύτητας, οι απαγωγές
και ειδικά που προκύπτουν από τη χρήση προγραμμάτων επιλογής βέλτιστης διαδρομής, από τη δυνατότητα αυτόνομης επικοινωνίας με κέντρα πληροφοριών και με άλλα οχήματα κ.ο.κ. όπως:
- η μείωση του χρόνου που απαιτείται για π.χ. την εύρεση χώρου στάθμευσης
- η μείωση του χρόνου μετάβασης στον επιθυμητό προορισμό γενικά
- η μείωση της κατανάλωσης
- η αποφυγή καταστάσεων όπως π.χ. η ξαφνική διαπίστωση της ανεπάρκειας των καυσίμων
- η ενδεχόμενη μείωση της συμφόρησης στις πόλεις στο μέλλον όταν ωριμάσει και κυριαρχήσει πλήρως η αυτόνομη αυτοκίνηση
- η ενδεχόμενη μείωση των εκπομπών καυσαερίων που συνεπάγεται το προηγούμενο
και από την άλλη, μειονεκτήματα γενικά όπως:
- η περαιτέρω συρρίκνωση του κατασκευαστικού κλάδου αυτοκινήτων όσον αφορά στον αριθμό των μεγάλων κατασκευαστών και η δημιουργία μονοπωλίων / ολιγοπωλίων
- η αύξηση του αριθμού αυτοκινήτων και η αύξηση της συμφόρησης στις πόλεις
- η ανάγκη δημιουργίας κέντρου πληροφοριών και η αύξηση ραδιοεκπομπών που συνεπάγεται η επικοινωνία των αυτόνομων οχημάτων
- οι ποικίλλες δυσκολίες που θα προκύψουν από την συνύπαρξη οχημάτων με οδηγό με τα αυτόνομα οχήματα μέχρι την εύρεση ικανοποιητικής λύσης
- η περαιτέρω αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικού ρεύματος κατά τη διάρκεια της ημέρας
και ειδικά όπως:
- η σταδιακή συρρίκνωση επαγγελματικών κλάδων όπως: επαγγελματίες οδηγοί, υπάλληλοι πρατηρίων καυσίμων κλπ.
Πολλά από τα ανωτέρω πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα προκύπτουν με βάση την υπόθεση ότι τα αυτόνομα οχήματα σταδιακά θα κυριαρχήσουν πλήρως, θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα, Θα ανήκουν σε περιορισμένο αριθμό τύπων, θα κατασκευάζονται από λίγες εταιρίες που θα κυριαρχήσουν, θα συμπεριφέρονται με το βέλτιστο τρόπο όταν μπορούν να επικοινωνούν με κέντρα πληροφοριών και με άλλα οχήματα με ικανοποιητικό ρυθμό ώστε να μπορούν να λαμβάνουν έγκαιρα τις κατάλληλες αποφάσεις (δηλ. θα αποτελούν μία ακόμα περίπτωση διαδικτύου αντικειμένων). Στον ενδιάμεσο χρόνο μέχρι να κυριαρχήσουν και να ωριμάσουν ως τεχνολογία ενδεχομένως ανακύψουν διάφορα προβλήματα από τη συνύπαρξή τους με άλλα συμβατικά αυτοκίνητα, πεζούς, δικυκλιστές, ζώα ή και σε διάφορες ακραίες ή απρόβλεπτες καταστάσεις (π.χ. πλημμύρες, κατολισθήσεις, παγετούς, καύσωνες, ηλιακές καταιγίδες, διακοπή ηλεκτροδότησης μεγάλων περιοχών, ηλεκτρικές παρεμβολές κλπ.).
Καλώς ή κακώς (καλώς) τα αυτόνομα αυτοκίνητα φαίνεται είναι η καλύτερη μακροχρόνια λύση για τη μείωση των θανατηφόρων οδικών δυστυχημάτων. Το θέμα είναι πως για να είναι αποτελεσματικά, στο κοντινό μέλλον τουλάχιστον, χρειάζονται σωστές οδικές υποδομές. Πάντως το αυτόνομο δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορεί να οδηγηθεί και χειροκίνητα, τουλάχιστο αυτά που θα κατασκευάζονται από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
...οι κατασκευαστές software και hardware κατά κύριο λόγο... κ.τ.λ. επιθυμούν αυτού του είδους τις τεχνολογίες... ποιοι σας είπαν, κ.τ.λ. ότι αυτού του είδους η τεχνολογία είναι ασφαλής, κ.τ.λ. και ότι δεν θα υπάρχουν ατυχήματα; Αν πραγματικά ήταν τόσο ασφαλή, κ.τ.λ. αυτή η τεχνολογία... προσωπικά θα ήμουν fan της... βλέπετε το τι συμβαίνει με τα ατυχήματα των αυτόνομων οχημάτων...
Παραλείψατε να αναφέρετε πολλά από τα πλεονεκτήματα (και τα μειονεκτήματα) της αυτόνομης αυτοκίνησης τα οποία ήδη μπορούμε να αντιληφθούμε ή να φανταστούμε και τα οποία ήδη συζητούνται, πλεονεκτήματα γενικά όπως: - η αυτονομία ομάδων πληθυσμού που δεν διαθέτουν δίπλωμα ή δεν μπορούν να οδηγήσουν - η αύξηση της ενεργητικής ασφάλειας για τους επιβάτες και για τους άλλους - η τήρηση των κανόνων του Κ.Ο.Κ. απανταχού και πάντοτε - η μείωση των απαιτούμενων έργων υποδομής και συντήρησής τους όπως π.χ. εγκατάσταση σηματοδοτών σε διασταυρώσεις, φωτισμός δρόμων κλπ. - η ενίσχυση της δυνατότητας αυτοκίνησης για οικογένειες ή άτομα που δεν διαθέτουν τα οικονομικά μέσα για την απόκτηση ή ενοικίαση αυτοκινήτου ή για την απόκτηση δεύτερου αυτοκινήτου κλπ. - η ενίσχυση της αυτονομίας π.χ. για τις οικογένειες με παιδιά που πρέπει να πάνε στο σχολείο, κολυμβητήριο κλπ. - η δυνατότητα γρήγορων και φθηνών μεταφορών - η ασφαλέστερη μετάβαση οπουδήποτε και σε οποιαδήποτε ώρα της ημέρας γενικά (για διάφορους ευνόητους λόγους) - η μείωση της δαπάνης για την κατασκευή (και επομένως και για την απόκτηση) αυτοκινήτου - η σταδιακή μείωση της εγκληματικότητας σε διάφορους τομείς όπως π.χ. η κλοπή αυτοκινήτων, οι καταδιώξεις μεγάλης ταχύτητας, οι απαγωγές και ειδικά που προκύπτουν από τη χρήση προγραμμάτων επιλογής βέλτιστης διαδρομής, από τη δυνατότητα αυτόνομης επικοινωνίας με κέντρα πληροφοριών και με άλλα οχήματα κ.ο.κ. όπως: - η μείωση του χρόνου που απαιτείται για π.χ. την εύρεση χώρου στάθμευσης - η μείωση του χρόνου μετάβασης στον επιθυμητό προορισμό γενικά - η μείωση της κατανάλωσης - η αποφυγή καταστάσεων όπως π.χ. η ξαφνική διαπίστωση της ανεπάρκειας των καυσίμων - η ενδεχόμενη μείωση της συμφόρησης στις πόλεις στο μέλλον όταν ωριμάσει και κυριαρχήσει πλήρως η αυτόνομη αυτοκίνηση - η ενδεχόμενη μείωση των εκπομπών καυσαερίων που συνεπάγεται το προηγούμενο και από την άλλη, μειονεκτήματα γενικά όπως: - η περαιτέρω συρρίκνωση του κατασκευαστικού κλάδου αυτοκινήτων όσον αφορά στον αριθμό των μεγάλων κατασκευαστών και η δημιουργία μονοπωλίων / ολιγοπωλίων - η αύξηση του αριθμού αυτοκινήτων και η αύξηση της συμφόρησης στις πόλεις - η ανάγκη δημιουργίας κέντρου πληροφοριών και η αύξηση ραδιοεκπομπών που συνεπάγεται η επικοινωνία των αυτόνομων οχημάτων - οι ποικίλλες δυσκολίες που θα προκύψουν από την συνύπαρξη οχημάτων με οδηγό με τα αυτόνομα οχήματα μέχρι την εύρεση ικανοποιητικής λύσης - η περαιτέρω αύξηση της ζήτησης ηλεκτρικού ρεύματος κατά τη διάρκεια της ημέρας και ειδικά όπως: - η σταδιακή συρρίκνωση επαγγελματικών κλάδων όπως: επαγγελματίες οδηγοί, υπάλληλοι πρατηρίων καυσίμων κλπ. Πολλά από τα ανωτέρω πλεονεκτήματα/μειονεκτήματα προκύπτουν με βάση την υπόθεση ότι τα αυτόνομα οχήματα σταδιακά θα κυριαρχήσουν πλήρως, θα είναι κατά πάσα πιθανότητα ηλεκτρικά και επαναφορτιζόμενα, Θα ανήκουν σε περιορισμένο αριθμό τύπων, θα κατασκευάζονται από λίγες εταιρίες που θα κυριαρχήσουν, θα συμπεριφέρονται με το βέλτιστο τρόπο όταν μπορούν να επικοινωνούν με κέντρα πληροφοριών και με άλλα οχήματα με ικανοποιητικό ρυθμό ώστε να μπορούν να λαμβάνουν έγκαιρα τις κατάλληλες αποφάσεις (δηλ. θα αποτελούν μία ακόμα περίπτωση διαδικτύου αντικειμένων). Στον ενδιάμεσο χρόνο μέχρι να κυριαρχήσουν και να ωριμάσουν ως τεχνολογία ενδεχομένως ανακύψουν διάφορα προβλήματα από τη συνύπαρξή τους με άλλα συμβατικά αυτοκίνητα, πεζούς, δικυκλιστές, ζώα ή και σε διάφορες ακραίες ή απρόβλεπτες καταστάσεις (π.χ. πλημμύρες, κατολισθήσεις, παγετούς, καύσωνες, ηλιακές καταιγίδες, διακοπή ηλεκτροδότησης μεγάλων περιοχών, ηλεκτρικές παρεμβολές κλπ.).
Καλώς ή κακώς (καλώς) τα αυτόνομα αυτοκίνητα φαίνεται είναι η καλύτερη μακροχρόνια λύση για τη μείωση των θανατηφόρων οδικών δυστυχημάτων. Το θέμα είναι πως για να είναι αποτελεσματικά, στο κοντινό μέλλον τουλάχιστον, χρειάζονται σωστές οδικές υποδομές. Πάντως το αυτόνομο δεν σημαίνει ότι δεν θα μπορεί να οδηγηθεί και χειροκίνητα, τουλάχιστο αυτά που θα κατασκευάζονται από τους παραδοσιακούς κατασκευαστές αυτοκινήτων.
Ὑπάρχει πολὺς κόσμος ποὺ χρειάζεται νὰ μετακινῆται γιὰ τὴν δουλειά του ἢ θέλει νὰ μετακινῆται γιὰ ἀναψυχή, ἀλλὰ δὲν μπορεῖ (γιὰ διαφόρους λόγους) νὰ ὁδηγήσῃ, δὲν ἐξυπηρετεῖται ἀπὸ τὰ μέσα μαζικῆς μεταφορᾶς γιὰ τὶς παραπάνω ἀνάγκες / ἐπιθυμίες του καὶ δὲν ἔχει χρήματα γιὰ ταξὶ ἐπὶ τακτικῆς/καθημερινῆς βάσεως. Ἂν τ' αὐτόνομα αὐτοκίνητα ἔχουν τὶς ἴδιες περίπου τιμὲς μὲ τὰ συμβατικά, τότε οἱ ἄνθρωποι τῶν προαναφερομένων κατηγοριῶν θὰ τὰ προτιμήσουν._
...οι κατασκευαστές software και hardware κατά κύριο λόγο... κ.τ.λ. επιθυμούν αυτού του είδους τις τεχνολογίες... ποιοι σας είπαν, κ.τ.λ. ότι αυτού του είδους η τεχνολογία είναι ασφαλής, κ.τ.λ. και ότι δεν θα υπάρχουν ατυχήματα; Αν πραγματικά ήταν τόσο ασφαλή, κ.τ.λ. αυτή η τεχνολογία... προσωπικά θα ήμουν fan της... βλέπετε το τι συμβαίνει με τα ατυχήματα των αυτόνομων οχημάτων...
Ασφαλώς και τα θέλουμε. Προτιμάει κανείς να νεκροφιλήσει το παιδί του επειδή ο απέναντι "πιλοτάρει" μεθυσμένος?