Σα να μην φτάνουν όλα τα άλλα αντικίνητρα, αν η ζήτηση βενζίνης μειωθεί σημαντικά με τα συμβατικά να αποσύρονται και τα ηλεκτρικά να επικρατούν, τι θα γίνει με την τιμή της;
Η αγορά ενός συμβατικού αυτοκινήτου μετά το 2025 θα είναι πολύ δύσκολη απόφαση. Από τη μία τα μοντέλα θα είναι λιγότερα. Από την άλλη η νόρμα Euro7 θα τους βάζει τα δύο πόδια σε ένα παπούτσι. Και τέλος, ίσως το κόστος των καυσίμων να είναι πολύ υψηλό. Γιατί;
Αυτή τη στιγμή η αγορά βρίσκεται σε ένα μεταβατικό στάδιο. Οι κυβερνήσεις από τη μία μιλάνε για οριστική απαγόρευση από πόλεις και κέντρα των συμβατικών μοντέλων από το 2030, ή και νωρίτερα. Από την άλλη οι κατασκευαστές έχουν δείξει πως το 2025 θα είναι η χρονιά που θα σταματήσουν να λανσάρουν συμβατικά μοντέλα, με στόχο να σταματήσουν να τα παράγουν με το τέλος ζωής τους, πέντε ή έξι χρόνια αργότερα.
Σήμερα μπορεί κανείς να αγοράσει ηλεκτρικό, υβριδικό ή συμβατικό αυτοκίνητο, και να μη φοβάται για την επιλογή του. Όμως η αγορά των ηλεκτρικών ανεβαίνει κάθε χρόνο, και το 2026 αναμένεται να πάρει κεφάλι. Αυτό φυσικά δε σημαίνει πως θα υπάρχουν πιο πολλά ηλεκτρικά από ότι συμβατικά στους δρόμους. Άρα το θέμα ζήτησης της αγοράς σε καύσιμα δεν τίθεται. Ή όχι.
Βλέπεις, αυτό που δεν ξέρουμε ακόμη είναι ο ρυθμός απόσυρσης των συμβατικών. Αν οι κυβερνήσεις, εθνικές ή τοπικές, αρχίσουν να «κόβουν» συμβατικά από τις πόλεις, με σειρά παλαιότητας νόρμας ρύπων, δηλαδή πρώτα τα Εuro5, μετά τα Euro6, αυτοκίνητα που πωλούνται σήμερα δηλαδή, και αφήσουν μόνο τα Euro7 να κυκλοφορούν (που θα είναι όλα υβριδικά), και αυτά με ηλεκτροκίνηση στο κέντρο, τότε το θέμα αλλάζει.
Συνέχεια του άρθρου >>>
Το Euro7 επίσης ίσως κάνει την απόκτηση ενός συμβατικού (ή καλύτερα υβριδικού) μοντέλου δύσκολη απόφαση μετά το 2027, οπότε είναι πιθανό η μετάβαση στα ηλεκτρικά να γίνει πιο βεβιασμένα και γρήγορα, μειώνοντας γρήγορα το στόλο συμβατικών. Προς αυτή την κατεύθυνση θα θέλουν να πάνε τόσο οι κυβερνήσεις όσο και οι κατασκευαστές. Πιθανώς μάλιστα να θέλουν να πάνε και οι εταιρείες ενέργειας που σήμερα πουλάνε καύσιμα, όμως σύντομα αλλάζουν τη δραστηριότητά τους στην παροχή ηλεκτρισμού για μετακινήσεις.
Οπότε και η συρρίκνωση της ζήτησης μπορεί να είναι πιο γρήγορη, και να δούμε εντός των επόμενων 5-10 ετών τη βενζίνη και τα καύσιμα γενικά να «τσιμπάνε» είτε μέσω φόρων ως αντικίνητρα, είτε μέσω μείωσης παραγωγής λόγω χαμηλότερης ζήτησης και άρα υψηλότερης τιμής.
Τι λέτε; Εσείς ανησυχείτε για την τιμή των καυσίμων; Είναι κάτι που νομίζετε θα δούμε σύντομα; Ή ίσως η Ελλάδα, λόγω υστέρησης στις αλλαγές να τη «γλιτώσει» στα καύσιμα; Τι λέτε;