Τι σχεδιάζουν Κυβέρνηση & αντιπολίτευση για ηλεκτροκίνηση & ντίζελ;

3.841 Επισκέψεις στο άρθρο (19/11/2018)

Τι σχεδιάζει η Κυβέρνηση για τα ντίζελ και πότε θα δούμε τις πρώτες προτάσεις για τα κίνητρα αναφορικά με την ηλεκτροκίνηση; Διαβάστε όλα όσα μάθαμε από το «στρατόπεδο» του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, αλλά και απο την αντιπολίτευση.

Η αξιωματική αντιπολίτευση αντέδρασε άμεσα στα δημοσιεύματα για τον αποκλεισμό των ντίζελ οχημάτων από τις μεγαλουπόλεις και την ανάπτυξη κινήτρων προς την κατεύθυνση της ηλεκτροκίνησης που εξήγγειλε ο υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας. Συγκεκριμένα η ΝΔ κοινοποίησε το σχέδιο της με κεντρικό άξονα να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτρικών οχημάτων, να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών στηριξής τους και να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές (το δελτίο τύπου της Νέας Δημοκρατίας επισυνάπτεται παρακάτω πατώντας το "+").

Εμείς επικοινωνήσαμε με ανθρώπους του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας προκειμένου να μάθουμε όσα περισσότερα μπορούμε για τα σχέδια της Κυβέρνησης, αναφορικά πάντα με την επικείμενη σταδιακή εγκατάλειψη των πετρελαιοκίνητων οχημάτων και την ταυτόχρονη θέσπιση κινήτρων για τα ηλεκτροκίνητα.

Σύμφωνα με τις πληροφορίες μας, λοιπόν, το ζήτημα της ηλεκτροκίνησης βρίσκεται πολύ ψηλά στην ατζέντα του υπουργού Περιβάλλοντος, κ. Σταθάκη, και της Κυβέρνησης, ωστόσο προς το παρόν δεν υπάρχουν συγκεκριμένες προτάσεις προς δημοσίευση. Το επιτελείο του υπουργείου εργάζεται αυτό το διάστημα για τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου για το νομοσχέδιο που θα κατατεθεί στις αρχές του νέου έτους στη Βουλή. Στις τρέχουσες εξελίξεις, αυτές τις μέρες και έως τις 3 Δεκεμβρίου είναι προς διαβούλευση ο «Εθνικός Σχεδιασμός για την Ενέργεια και το Κλίμα» (Δείτε τον στη σελίδα του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας), που εν συνεχεία θα κατατεθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Αυτό το σχέδιο θα αποτελεί και το «αλφαβητάρι» για τους περιβαλλοντικούς στόχους του Κράτους. Σημειώνεται πως, το παρόν σχέδιο εντάσσεται στην κεντρική Ευρωπαϊκή πολιτική για την αντιμετώπιση του φαινομένου της κλιματικής αλλαγής με συγκεκριμένους κλιματικούς στόχους μέχρι το έτος 2030 και στην ανάγκη ανάπτυξης ενός μακροπρόθεσμου σχεδίου για την ενέργεια και το κλίμα που θα εκτείνεται μέχρι και το έτος 2050.
 

Αυτό που τονίσθηκε, επίσης, ήταν το σταδιακό «σπάσιμο» του φαύλου κύκλου που κάνει δύσκολη, αν όχι ακατόρθωτη την αγορά ηλεκτροκίνητων αυτοκινήτων στη χώρα μας. Τι σημαίνει φαύλος κύκλος για τους ανθρώπους του υπουργείου; Για να αγοράσει κάποιος ηλεκτρικό αυτοκίνητο πρέπει αρχικά να υπάρχουν υποδομές (π.χ. σημεία φόρτισης). Οι υποδομές πιστεύεται ότι θα φέρουν σταδιακή αύξηση των πωλήσεων, αφού πλέον δεν θα σκέφτεται κάποιος πως θα μετακινηθεί και που θα φορτίσει το όχημά του, οι οποίες με τη σειρά τους και παράλληλα με τα όποια χρηματικά κίνητρα του Κράτους θα μειώσουν την τιμή των ηλεκτροκίνητων στη χώρα μας. Προς αυτή την κατεύθυνση στοχεύουν, σύμφωνα με τα όσα μας αποκάλυψαν. Αξίζει να σημειωθεί πως, αυτή τη στιγμή το πιο φθηνό ηλεκτροκίνητο της ελληνικής αγοράς κοστίζει από 19.950 ευρώ λόγω συγκεκριμένης προωθητικής προσφοράς (σ.σ. χωρίς αυτή το κόστος ανέρχεται στις 28.900 ευρώ) και ανήκει στην κατηγορία των μίνι. Σενάρια για το τι πρόκειται να δούμε στο επερχόμενο νομοσχέδιο κάνουν λόγο για φοροαπαλλαγές, απαλλαγές από τέλη κυκλοφορίας ή ακόμη και ενδεχόμενη επιδότηση για την αγορά καινούργιου αυτοκινήτου.

Λόγος έγινε, όπως ήταν αναμενόμενο, και για τα ταξί, τα επαγγελματικά και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, που αποτελεί και μία από τις μεγαλύτερες πληγές των ελληνικών δρόμων και κατ΄επέκταση του αέρα που αναπνέουμε, καθώς έχουμε έναν από τους γηραιότερους στόλους στην Ευρώπη. Και αυτός ο τομέας αποτελεί πρωταρχικό μέλημα για το επιτελείο του υπουργείου που εργάζεται γύρω από τη δημιουργία του θεσμικού πλαισίου, όπως μας αποκαλύφθηκε.

Τέλος, περνώντας σε πιο ευρύ πλαίσιο, στόχος του υπουργείου Περιβάλλοντος είναι και η ενσωμάτωση της ηλεκτροκίνησης μελλοντικά και σε έναν από τους σημαντικότερους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, τη ναυτιλία. Πόσο πιθανό είναι να δούμε μέσα στα επόμενα χρόνια ηλεκτροκίνητα πλοία και ταχυφορτιστές στα λιμάνια της χώρας; Σίγουρα θυμίζει σενάριο επιστημονικής φαντασίας, όμως όπως λέει και ο σοφός λαός «ποτέ μη λες ποτέ». Η πορεία θα δείξει.

Παρακάτω μπορείτε να βρείτε τις δεσμεύσεις της Ν.Δ. για την ηλεκτροκίνηση:

Δείτε το Δελτίο Τύπου
Η Ν.Δ. παρουσιάζει σήμερα  το  κυβερνητικό της σχέδιο για την ανάπτυξη της ηλεκτρικής κινητικότητας που έχει ως κεντρικό στόχο τη διεύρυνση της χρήσης της ηλεκτροκίνησης στην Ελλάδα, η οποία εκτός από τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, μπορεί μεσοπρόθεσμα να δημιουργήσει χιλιάδες νέες θέσεις εργασίας.
 
Κεντρικός άξονας του σχεδίου της Ν.Δ., το οποίο επεξεργάστηκε επί μήνες ομάδα ειδικών και θα παρουσιάσει σύντομα με λεπτομέρειες ο Κυριάκος Μητσοτάκης, είναι:
  • να δοθούν σημαντικά κίνητρα για τη χρήση ηλεκτροκίνητων οχημάτων
  • να υπάρξει άμεση και ευρεία ανάπτυξη των υποδομών υποστήριξής τους
  • να διευρυνθεί η χρήση της ηλεκτροκίνησης στις μεταφορές.
Αυτό θα γίνει με τη σταδιακή αντικατάσταση των σημερινών Ι.Χ. και των παλαιών μέσων μεταφοράς από φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εξέλιξη που θεωρείται άμεσης προτεραιότητας στη στρατηγική επιλογή της Ευρωπαϊκής Ένωσης που στοχεύει στην τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης στα αστικά κέντρα, αλλά και την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής.
 
Τα μέτρα που ανακοινώνει η Ν.Δ. θεωρούνται κοινή πρακτική σε πολλές χώρες της Ε.Ε., αλλά δυστυχώς η Ελλάδα έχει καθυστερήσει δραματικά να τα υλοποιήσει λόγω της παροιμιώδους αδυναμίας της Κυβέρνησης των ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να παρακολουθήσει τις εξελίξεις και σε αυτόν τον τομέα. Είναι ενδεικτικό ότι μέχρι το 2025 στην Ευρώπη εκτιμάται ότι θα κυκλοφορούν 20 εκατομμύρια ηλεκτρικά αυτοκίνητα και μέχρι το 2040 θα ξεπεράσουν τα 150 εκατομμύρια.
 
Μεταξύ των μέτρων που δεσμεύεται να λάβει η Ν.Δ. αμέσως μόλις αναλάβει τη διακυβέρνηση είναι τα εξής: 
  • Καθολική μείωση του συντελεστή Φ.Π.Α. από το 24% που είναι σήμερα στο 13%, για τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα και δίκυκλα, προκειμένου να δοθεί αμέσως ένα ισχυρό κίνητρο για την αντικατάσταση του σημερινού στόλου.
  • Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα θα έχουν ελεύθερη πρόσβαση στις λεωφορειολωρίδες και δωρεάν στάθμευση στο κέντρο της πόλεων.
  • Οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων οχημάτων θα έχουν σημαντική έκπτωση στα διόδια όλης της χώρας, ενώ εξυπακούεται ότι δεν θα πληρώνουν ούτε τέλη κυκλοφορίας, ούτε φόρο πολυτελείας. 
Για τις εταιρείες: 
 
Τα εν λόγω κίνητρα εννοείται ότι θα ισχύσουν και για τις εταιρείες που διαθέτουν στόλους αυτοκινήτων, οι οποίες επιπλέον θα κινητροδοτηθούν με κατάργηση του φόρου χρήσης εταιρικών αυτοκινήτων από τα στελέχη τους και διευκόλυνση της φορολογικής απόσβεσης, είτε για την αγορά, είτε για τη μηνιαία μίσθωση ηλεκτρικών αυτοκινήτων.
 
Για τα ταξί: 
 
Ειδικότερα για τα ταξί η Ν.Δ. δεσμεύεται να επιδοτήσει με 3.500 ευρώ την αγορά νέων ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Στο σχέδιό της προβλέπεται επίσης η άμεση εγκατάσταση δικτύου ταχυφορτιστών στα οργανωμένα σημεία επιβίβασης πολιτών, ενώ οι οδηγοί ηλεκτροκίνητων ταξί θα έχουν προτεραιότητα στις σειρές αναμονής στις πιάτσες τους, (αεροδρόμια, λιμάνια κλπ), όπως συμβαίνει σε αρκετές χώρες της Ε.Ε.
 
Για το Δημόσιο και τους Ο.Τ.Α.: 
 
Δεσμευτικός στόχος της Ν.Δ. είναι μέχρι το 2025, το 30% του στόλου των αυτοκινήτων και των λεωφορείων του κράτους και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης να έχουν αντικατασταθεί με ηλεκτροκίνητα.
 
Ισχυρά κίνητρα θα δοθούν και για τη διάδοση των φορτιστών που χρειάζονται τα ηλεκτροκίνητα οχήματα. Θα υπάρξει έκπτωση της φορολογίας στις επιχειρήσεις που θα εγκαθιστούν φορτιστές για δημόσια χρήση στις εγκαταστάσεις τους (σταθμοί εξυπηρέτησης αυτοκινητιστών, εμπορικά κέντρα, supermarkets κλπ). Τέλος, θα υπάρξει πρόβλεψη να εγκατασταθούν σταθμοί επαναφόρτισης σε όλα τα εθνικά οδικά δίκτυα, ώστε να ενθαρρυνθεί η χρήση των ηλεκτροκίνητων οχημάτων και εκτός πόλεων.
 
Το πλήρες σχέδιο της Ν.Δ. για την ανάπτυξη της ηλεκτροκίνησης θα παρουσιαστεί σύντομα από τον ίδιο τον Πρόεδρο του Κόμματος κ. Κυριάκου Μητσοτάκη, καθώς η Αξιωματική Αντιπολίτευση θεωρεί μείζονος σημασίας την πολιτική της σε αυτόν τον τομέα που στοχεύει σε τρεις μεγάλες προκλήσεις:
 
  1. Να βελτιώσουμε την ποιότητα ζωής των κατοίκων των μεγάλων αστικών κέντρων, μειώνοντας τις στάθμες ατμοσφαιρικής ρύπανσης και θορύβου και τις δαπάνες στη δημόσια υγεία λόγω του προβληματικού περιβάλλοντος στην πρωτεύουσα και τις μεγάλες πόλεις.
  2. Να μειώσουμε τα εισαγόμενα ορυκτά καύσιμα και ταυτόχρονα να αυξήσουμε τη χρησιμοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας με προφανή οικονομικά αποτελέσματα.
  3. Να δημιουργήσουμε ευκαιρίες ανάπτυξης νέων μορφών επιχειρηματικών δράσεων στους τομείς της ενέργειας, των τεχνολογικών κατασκευών, της πληροφορικής και των υπηρεσιών με σημαντική προστιθέμενη αξία. Έλληνες μηχανικοί, νέοι σε ηλικία, κατέχουν υψηλές θέσεις ευθύνης σε μεγάλες αυτοκινητοβιομηχανίες ηλεκτρικών αυτοκινήτων, ενώ άλλοι ετοιμάζονται να βγουν στην αγορά τα επόμενα χρόνια. Έχουμε ευθύνη να τους δώσουμε την ευκαιρία να εργαστούν στην Ελλάδα.
Hyundai
vw