Δεν πουλάνε τα ηλεκτρικά γιατί δεν υπάρχουν σταθμοί φόρτισης, ή δεν υπάρχουν σταθμοί φόρτισης γιατί δεν πουλάνε τα ηλεκτρικά;
Η κότα έκανε το αβγό ή το αβγό την κότα; Στην περίπτωση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων, τι ισχύει; Δεν πωλούνται ηλεκτρικά στην Ελλάδα γιατί δεν υπάρχει υποδομή φόρτισης, ή δεν υπάρχει υποδομή φόρτισης γιατί απλά δεν πωλούνται τα ηλεκτρικά;
Την ερώτηση την έχουμε κάνει ξανά: Πως θα φορτίσεις το ηλεκτρικό σου αυτοκίνητο αν δεν υπάρχει ίχνος υποδομής; Στην Ευρώπη τα ηλεκτρικά βρίσκονται ήδη στο 5-7% των πωλήσεων, αφού ακόμη και πριν αρχίσουν οι επενδύσεις για δίκτυο φόρτισης, ο κόσμος τα αγοράζει. Τα αγοράζει γιατί το επιτρέπει η χωροταξία των πόλεων, αφού τα σπίτια δεν είναι πολυκατοικίες όπως στην Ελλάδα και έτσι μπορεί μια μεγάλη μερίδα της αγοράς να φορτίζει στο σπίτι. Στην Ελλάδα, για τους περισσότερους, αυτό δεν γίνεται.
Και μετά είναι οι χώροι στάθμευσης. Με την στάθμευση να είναι ελεγχόμενη, να γίνεται σε μεγάλα ιδιωτικά πάρκιν και με τις εταιρείες να διαθέτουν δικούς τους χώρους, υπάρχουν σταθμοί φόρτισης που καλύπτουν, τουλάχιστον αρχικά τη ζήτηση. Δηλαδή ξέρεις πως μπορείς να φορτίσεις σπίτι σου, στη δουλειά και στα ψώνια.
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών στην Ευρώπη, σπρώχνουν την επένδυση σε δίκτυο. Εταιρείες ενέργειας (ηλεκτρισμού αλλά και πετρελαϊκές) έχουν ήδη προχωρήσει σε μεγάλες δαπάνες για την εξέλιξη κέντρων φόρτισης.
Στην Ελλάδα όμως το πράγμα είναι αλλιώς. Η αγορά είναι βασικά νεκρή. Ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων περιμένει και στη χώρα μας να φτάσουμε σε ένα 5% της αγοράς μέχρι το 2025, που με τους ρυθμούς πωλήσεων σήμερα μεταφράζεται περίπου σε 50.000 αυτοκίνητα μέχρι τα μέσα της επόμενης δεκαετίας.
Σε αντίθεση με την άλλη Ευρώπη όμως εδώ περιμένουμε πρώτα το δίκτυο πριν αρχίσουμε να αγοράζουμε, αφού χωρίς αυτό, ούτε σπίτι, ούτε δουλειά, ούτε στα ψώνια μπορείς να φορτίσεις.
Οπότε τα ηλεκτρικά που αναμένονται στα επόμενα 5 χρόνια, και είναι πολλά, πάρα πολλά, θα περιμένουν στα «ράφια» μέχρι να υπάρξει δίκτυο, κάτι που ακόμη φαίνεται μακρινό όνειρο.
Εσείς τι λέτε όμως; Είναι η αδυναμία φόρτισης, σπίτι ή αλλού ο λόγος που δεν σκέφτεστε ηλεκτρικά; Ή έχετε άλλους λόγους; Ποιους;
Στην Ελλάδα αγοράζουμε με βασικό κριτήριο το αρχικό κόστος αγοράς, οπότε τα ηλεκτρικά ξεκινούν με ένα σημαντικό μειονέκτημα. Επιπλέον, με τις σημερινές συνθήκες και στην καλύτερη περίπτωση (δυνατότητα ολονύκτιας φόρτισης), το ηλεκτρικό θα ήταν ένα δεύτερο (και πανάκριβο) αυτοκίνητο πόλης. Όσο για την περιβαλλοντική επιβάρυνση, πράγματι τα ηλεκτρικά "μεταφέρουν" τους ρύπους στην επαρχία, αλλά αυτό είναι μια σημαντική ανακούφιση για τα κέντρα των μεγάλων πόλεων. Φυσικά η ιδανική αξιοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (περιβαλλοντικά) συμβαίνει εκεί όπου η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτισή τους, γίνεται από ανανεώσιμες πηγές.
Βασικός λόγος δεν είναι η έλλειψη δικτύου φορτίσεως - σε τελική ανάλυση μη ξεχνάμε ότι πλήθος συμπολιτών μας διαμένουν όχι σε πολυκατοικίες οπότε είναι εύκολο να εγκαταστήσουν πρίζα φορτίσεως στο σπίτι τους. Όπως εύστοχα παρατηρεί η κα loukia η μπατιροσύνη πρώτιστα είναι η αιτία μη αγοράς ηλεκτρικών και θα προσθέσω και εγώ ότι πέραν της μπατιροσύνης θα χρειαστείς πάνω από 10-15 χρόνια ώστε να αποσβέσεις το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (αν μάλιστα διανύεις κάω από 15.000 χλμ άστο καλύτερα δεν συμφέρει με τίποτα). Ας πούμε ότι έχεις να διαθέσεις τα 38.800 ευρώ και βάλε που κοστίζει ένα ηλεκτρικό Golf 136 ίππωνμε αυτονομία 300 χλμ. Το με αντίστοιχες επιδόσεις και χαρακτηριστικά βενζινόκινητο 1,5 με 130 ίππους και κατανάλωση βενζίνης 4,8 λ/100χλμ (εγώ σου λέω ότι καίει 7 λτ /100 χλμ) κοστίζει 22.000 ευρώ. Αν υποθέσουμε ότι διανύεεις 15.000 χλμ το έτος με μέση κατανάλωση 7 λτ/100 χλμ και με τη βενζίνη στο 1,60 θα χρειαστείς στο περίπου 1050 ευρώ για βενζίνη ετησίως. Άρα χονδρικά (δεν υπολογίζω κόστος ρεύματος για το ηλεκτρικό ούτε κόστος σέρβις για το βενζινοκίνητο) δεδομένου ότι η διαφορά τους είναι στα 16.000 ευρώ θα χρειαστείς 16 χρόνια για να κάνεις απόσβεση. Ήγουν πάρε το ωό και κουρευτο.
Μόνον αν η αγορά του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου συνδυαζόταν με άλλες φοροαπαλλαγές (πχ μειωμένος ή και μηδενικός φόρος ειδοδήματος για κάποια χρόνια - ανάλογα πάντα και με το εισόδημα) θα ήταν ελκυστική για τους υποψηφίους αγοραστές. Αλλά ακόμα και ανα γινόταν αυτό θα έβγαιναν κάποιοι και θα έλεγαν ότι ευνοούνται οι πλούσιοι και προνομιούχοι .
και για να πάμε την συζήτηση λίγο πιο πέρα ας μου εξηγήσει κάποιος αν το ξέρει, στην Ελλάδα τι επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον, τα καυσαέρια 1000 νέων euro 6 αυτοκινήτων ή το ρεύμα που πρέπει να παραχθεί (από μονάδες που καίνε κυρίως λιγνίτη) για την φόρτιση των μπαταριών 1000 αυτοκινήτων
...η μπατιροσύνη είναι το πρωτεύον πρόβλημα και ακολουθούν τα υπόλοιπα... επίσης εξίσου σημαντικό πρόβλημα η μορφολογία της χώρας μας και η χωροταξική διαμόρφωση...
Να πέσουν οι τιμές των ηλεκτρικών στα επίπεδα των 10.000-13.000 ευρώ και θα δείτε πόσα θα πουλήσουν.
Στην Ελλάδα αγοράζουμε με βασικό κριτήριο το αρχικό κόστος αγοράς, οπότε τα ηλεκτρικά ξεκινούν με ένα σημαντικό μειονέκτημα. Επιπλέον, με τις σημερινές συνθήκες και στην καλύτερη περίπτωση (δυνατότητα ολονύκτιας φόρτισης), το ηλεκτρικό θα ήταν ένα δεύτερο (και πανάκριβο) αυτοκίνητο πόλης. Όσο για την περιβαλλοντική επιβάρυνση, πράγματι τα ηλεκτρικά "μεταφέρουν" τους ρύπους στην επαρχία, αλλά αυτό είναι μια σημαντική ανακούφιση για τα κέντρα των μεγάλων πόλεων. Φυσικά η ιδανική αξιοποίηση των ηλεκτρικών αυτοκινήτων (περιβαλλοντικά) συμβαίνει εκεί όπου η παραγωγή της ηλεκτρικής ενέργειας για τη φόρτισή τους, γίνεται από ανανεώσιμες πηγές.
Βασικός λόγος δεν είναι η έλλειψη δικτύου φορτίσεως - σε τελική ανάλυση μη ξεχνάμε ότι πλήθος συμπολιτών μας διαμένουν όχι σε πολυκατοικίες οπότε είναι εύκολο να εγκαταστήσουν πρίζα φορτίσεως στο σπίτι τους. Όπως εύστοχα παρατηρεί η κα loukia η μπατιροσύνη πρώτιστα είναι η αιτία μη αγοράς ηλεκτρικών και θα προσθέσω και εγώ ότι πέραν της μπατιροσύνης θα χρειαστείς πάνω από 10-15 χρόνια ώστε να αποσβέσεις το κόστος αγοράς ενός ηλεκτρικού αυτοκινήτου (αν μάλιστα διανύεις κάω από 15.000 χλμ άστο καλύτερα δεν συμφέρει με τίποτα). Ας πούμε ότι έχεις να διαθέσεις τα 38.800 ευρώ και βάλε που κοστίζει ένα ηλεκτρικό Golf 136 ίππωνμε αυτονομία 300 χλμ. Το με αντίστοιχες επιδόσεις και χαρακτηριστικά βενζινόκινητο 1,5 με 130 ίππους και κατανάλωση βενζίνης 4,8 λ/100χλμ (εγώ σου λέω ότι καίει 7 λτ /100 χλμ) κοστίζει 22.000 ευρώ. Αν υποθέσουμε ότι διανύεεις 15.000 χλμ το έτος με μέση κατανάλωση 7 λτ/100 χλμ και με τη βενζίνη στο 1,60 θα χρειαστείς στο περίπου 1050 ευρώ για βενζίνη ετησίως. Άρα χονδρικά (δεν υπολογίζω κόστος ρεύματος για το ηλεκτρικό ούτε κόστος σέρβις για το βενζινοκίνητο) δεδομένου ότι η διαφορά τους είναι στα 16.000 ευρώ θα χρειαστείς 16 χρόνια για να κάνεις απόσβεση. Ήγουν πάρε το ωό και κουρευτο. Μόνον αν η αγορά του ηλεκτροκίνητου αυτοκινήτου συνδυαζόταν με άλλες φοροαπαλλαγές (πχ μειωμένος ή και μηδενικός φόρος ειδοδήματος για κάποια χρόνια - ανάλογα πάντα και με το εισόδημα) θα ήταν ελκυστική για τους υποψηφίους αγοραστές. Αλλά ακόμα και ανα γινόταν αυτό θα έβγαιναν κάποιοι και θα έλεγαν ότι ευνοούνται οι πλούσιοι και προνομιούχοι . και για να πάμε την συζήτηση λίγο πιο πέρα ας μου εξηγήσει κάποιος αν το ξέρει, στην Ελλάδα τι επιβαρύνει περισσότερο το περιβάλλον, τα καυσαέρια 1000 νέων euro 6 αυτοκινήτων ή το ρεύμα που πρέπει να παραχθεί (από μονάδες που καίνε κυρίως λιγνίτη) για την φόρτιση των μπαταριών 1000 αυτοκινήτων
...η μπατιροσύνη είναι το πρωτεύον πρόβλημα και ακολουθούν τα υπόλοιπα... επίσης εξίσου σημαντικό πρόβλημα η μορφολογία της χώρας μας και η χωροταξική διαμόρφωση...