Τα καλύτερα φρένα στις δημοφιλέστερες κατηγορίες
Διαβάστηκε από 74764 αναγνώστες Ημερομηνία δημοσίευσης: 30/11/2011
Καλή η ταχύτητα, αλλά χωρίς φρένα θα σταματήσετε απότομα και σίγουρα δυσάρεστα. Για αυτό και το σύστημα πέδησης θεωρείται θεμελιώδες στοιχείο της ενεργητικής μας ασφάλειας.
Βάλαμε φωτιά στα φρένα
Αναπόσπαστο μέρος των μετρήσεων που πραγματοποιούμε στο Auto Τρίτη είναι και αυτές για την επιβράδυνση από τα 100 χλμ./ώρα μέχρι την πλήρη στάση του κάθε αυτοκινήτου. Τα φρένα αποτελούν πρωταρχικό παράγοντα ενεργητικής ασφάλειας, αφού χωρίς αυτά, δε θα μπορούσαμε τουλάχιστον να επιβραδύνουμε για να αποφύγουμε μια σύγκρουση ή για να σταματήσουμε να κινούμαστε.
Από τι εξαρτάται όμως, η απόσταση ακινητοποίησης σε ένα σύγχρονο αυτοκίνητο; Η απάντηση αναφέρεται σε πολλούς παράγοντες, όπως το υλικό (χυτοσίδηρος, κεραμικά συνθετικά με ανθρακονήματα) και ο τύπος των φρένων (δισκόφρενα αεριζόμενα – διάτρητα – με ραβδώσεις – απλά, ταμπούρα), η κατάσταση, η ποιότητα και η πίεση των ελαστικών, οι εξωτερικές συνθήκες περιβάλλοντος (βροχή, ζέστη, κρύο, πάγος) και η κατάσταση του οδοστρώματος. Επίσης, ιδιαίτερα σημαντικός παράγοντας είναι η αντοχή στην έντονη και συνεχή καταπόνηση, η αντίσταση δηλαδή του συστήματος στο φαινόμενο fading, το οποίο επιδρά αρνητικά στην αποτελεσματικότητά του.

Το «Άγιο» Δισκόφρενο
Η σημαντικότερη εξέλιξη στα συστήματα πέδησης αφορά στην εξέλιξη του δισκόφρενου εδώ και 60 χρόνια, που είναι σαφώς πιο αποτελεσματικό και ανθεκτικό από το ταμπούρο.
Το «κλασικό» σύστημα των δισκόφρενων διαθέτει μια σταθερή δαγκάνα με ένα έμβολο και από κοινού περιβάλλουν το δίσκο. Με το πάτημα του πεντάλ του φρένου, η αυξανόμενη πίεση στο σχετικό υδραυλικό κύκλωμα συντελεί έτσι, ώστε το παραπάνω έμβολο να πιέζει τα υλικά τριβής (τακάκια) και αυτά το δίσκο μετατρέποντας την κινητική ενέργεια των φρένων σε θερμότητα. Εκτός από τους «απλούς» δίσκους, υπάρχουν οι αεριζόμενοι, οι οποίοι κατασκευάζονται σε διάφορους τύπους.

Και το ταμπούρο…
Τα ταμπούρα τοποθετούνται πλέον μόνο στους πίσω τροχούς, γιατί οι πιέσεις που ασκούνται σε αυτούς κατά τη διάρκεια ενός φρεναρίσματος είναι πολύ μικρότερες. Υπάρχουν συνήθως σε χαμηλού κυβισμού αυτοκίνητα. Αυτό το σύστημα βασικά αποτελείται από το τύμπανο, τις σιαγόνες και τα ελατήρια επαναφοράς. Το τύμπανο αποτελεί το κάλυμμα του συστήματος, οι σιαγόνες αναλαμβάνουν την επιβράδυνση του τροχού μέσω της τριβής που ασκούν στο εσωτερικό του τυμπάνου και τα ελατήρια επαναφοράς έλκουν τις σιαγόνες προς τον άξονα περιστροφής του τροχού.

Εσείς πόσο γρήγορα φρενάρετε;
Στο φρενάρισμα, σημαντικός είναι ο χρόνος αντίδρασης που είναι το χρονικό διάστημα από την αντίληψη του κινδύνου μέχρι το πάτημα του μεσαίου πεντάλ. Ο μέσος χρόνος αντίδρασης είναι 1 δλ. Ένα αυτοκίνητο που κινείται με 100 χλμ./ώρα διανύει 28 μ./δλ. Αυτό σημαίνει πως, αν ο χρόνος αντίδρασης είναι 1,0 δλ., τότε, μέχρι να αρχίσει να επιβραδύνει το όχημα, θα διανυθούν ακόμα 28,0 μ. που θα προστεθούν στην απόσταση ακινητοποίησης. Δηλαδή με χρόνο αντίδρασης 2,4 δλ., η απόσταση αυτή επιβαρύνεται με ακόμα 65 μ.!!!

Ο από ηλεκτρονικής Θεός
Θεμελιώδες ηλεκτρονικό βοήθημα για το φρενάρισμα είναι πλέον το ABS που είναι στάνταρ σε όλα τα αυτοκίνητα παραγωγής και αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών.
Έτσι, είναι δυνατή η διενέργεια ελιγμών για την αποφυγή ενός εμποδίου. Η λειτουργία του βασίζεται σε αισθητήρες που βρίσκονται σε κάθε τροχό και που διαγιγνώσκουν την τάση για μπλοκάρισμα. Τα στοιχεία φτάνουν στην ηλεκτρονική μονάδα και μέσω το υδραυλικού κυκλώματος, ειδικές ηλεκτροϋδραυλικές βαλβίδες αυξομειώνουν την πίεση των φρένων σε κάθε τροχό ξεχωριστά (πλέον) για την αποφυγή του μπλοκαρίσματος. Τα περισσότερα αυτοκίνητα πλέον, διαθέτουν μαζί με το ABS και EBD (ηλεκτρονικό κατανεμητή πίεσης), αλλά και BAS (σύστημα που αυξάνει περισσότερο την πίεση στο υδραυλικό κύκλωμα σε φρενάρισμα πανικού). ­
» ΕΙΣΑΓΩΓΗ
» Μίνι
» Μικρά 1.000 – 1.200 κ.εκ
» Μικρά 1.200 – 1.400 κ.εκ.
» Μικρά 1.400 – 1.600 κ.εκ.
» Μικρά GT-GTi
» Μικρομεσαία έως 1.400 κ.εκ
» Μικρομεσαία 1.400 – 1.600 κ.εκ.
» Μικρομεσαία τούρμπο έως 1.800 κ.εκ.
» Μικρομεσαία GTi
» SUV Μικρά
» SUV Δικίνητα έως 2.000 κ.εκ
» SUV 4X4 έως 2.700 κ.εκ.
» Χρήσιμες Πληροφορίες
» Ξέρετε ότι...
» Βελτιώνοντας τα φρένα
»Σχολιάστε την είδηση

Tags: ALFA ROMEO GIULIETTA, ALFA ROMEO MITO, AUDI A1, AUDI A3 SPORTBACK, AUDI S3, BMW 116I 5D, BMW 135I COUPE, CHEVROLET CRUZE, CHEVROLET SPARK, CITROEN C4, DACIA SANDERO STEPWAY, DACIA SANDERO STREETWAY, DAIHATSU CHARADE, DAIHATSU CUORE, DAIHATSU SIRION, DS DS 4, FIAT 500, FIAT BRAVO, FIAT PUNTO EVO, FORD FIESTA, FORD KA, HONDA CIVIC 1,4 5D, HONDA CIVIC TYPE R, HONDA INSIGHT, HYUNDAI I 30, HYUNDAI I10, HYUNDAI I20, KIA PICANTO, KIA SOUL, LANCIA DELTA, MAZDA 3, MAZDA 3 MPS, MERCEDES A160, MINI MINI 3D, MINI ONE, MITSUBISHI COLT, MITSUBISHI LANCER, NISSAN JUKE, NISSAN MICRA, PEUGEOT 206, PEUGEOT 308, RENAULT CLIO, RENAULT MEGANE, RENAULT TWINGO, SEAT IBIZA, SEAT LEON, SEAT LEON CUPRA, SSANGYONG FORTWO  , SUBARU IMPREZA, SUBARU IMPREZA WRC, SUBARU JUSTY, SUZUKI SPLASH, SUZUKI SWIFT, SUZUKI SWIFT SPORT, TOYOTA AURIS, TOYOTA COROLLA, TOYOTA IQ, TOYOTA YARIS, VOLKSWAGEN GOLF, VOLKSWAGEN GOLF GTI, VOLKSWAGEN POLO, VOLKSWAGEN SCIROCCO,

περισσότερα νέα & άρθρα »
HYUNDAI - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Tι κάνει με το Green Bonus η Hyundai; Πού δίνει 17.000 ευρώ έκπτωση;

Φθηνό SUV πόλης, πάνω-κάτω στα 20 χιλιάρικα: Hyundai Bayon ή MG ZS;

Με 100 άλογα: Hyundai i20 ή Opel Corsa στα 20-21 χιλιάρικα

Δοκιμή: Nέο Hyundai Kona 1.0Τ 120 PS 48V

Top 5: Τα καλύτερα μικρά αυτοκίνητα σε φρενάρισμα από τα 100 χλμ./ώρα

Η Hyundai πάει για το ρεκόρ στο Pikes Peak με το Ioniq 5 N

ΣΥΓΚΡΙΣΕΙΣ - ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΝΕΑ

Ευρύχωρα οικογενειακά SUV στα ίδια λεφτά: Citroen C5 Aircross ή Kia Sportage;

Συγκριτικό μεταχειρισμένων: Audi Q3 VS Mercedes GLA

Μικρό SUV Arona ή μικρομεσαίο Leon; Ψηλό ή hatchback από την SEAT;

Υβριδικά & 4κίνητα SUV: Toyota RAV4 (222 PS) ή Honda CR-V (184 PS);