3κύλινδρο turbo ή 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό;

3.522 Επισκέψεις στο άρθρο (26/6/2019)

Η μόδα επιβάλλει μικρά turbo μοτέρ, αλλά η «ατμόσφαιρα» και μάλιστα με περισσότερους κυλίνδρους δείχνει πολύ σκληρή για να πεθάνει. Υπάρχει τελικά ξεκάθαρη απάντηση στο ερώτημα;

Η ερώτηση του αναγνώστη από την άλλη άκρη της τηλεφωνικής γραμμής ήταν κοφτή και απόλυτα συγκεκριμένη: «Να πάρω το Kia Stonic με 3κύλινδρο turbo κινητήρα ή με 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό;» Πιο χαρακτηριστικό δίλημμα δε θα μπορούσε να τεθεί μιας και στις δύο περιπτώσεις υπάρχει ακριβώς η ίδια απόδοση των 100 ίππων.
 
Είναι αλήθεια πως ο αρκετός  κόσμος  εξακολουθεί να είναι επιφυλακτικός απέναντι στα 1000άρια 3κύλινδρα turbo μοτέρ έχοντας στο πίσω μέρος του μυαλού λανθασμένες σκέψεις για την αξιοπιστία και την αντοχή του στο χρόνο. Η πράξη τους διαψεύδει, ενώ το μεγάλο πλεονέκτημα της υψηλής αποδοτικότητας και των μειωμένων εκπομπών ρύπων -επιτυγχάνονται λόγω των μειωμένων τριβόμενων επιφανειών- τονίζεται σε κάθε νέα εφαρμογή. Βάλτε τώρα παράγοντες όπως το μειωμένο κόστος συντήρησης σε σχέση με ένα 4κύλινδρο μοτέρ (1 λιγότερο μπουζί, λιγότερο λάδι, μικρότερες ανάγκες ψύξης κτλ) και θα βρείτε ακόμη ένα σημείο υπεροχής.

Μα θα μπορεί ένα 1000άρι μοτέρ να κινήσει με άνεση το ίδιο αμάξωμα σε σχέση με το 1400άρι; Η απάντηση είναι εμφατικά ναι και αυτό έχει να κάνει με το πλεόνασμα ροπής που εξασφαλίζει το turbo στις χαμηλές στροφές. Στην περίπτωση του Stonic μιλάμε για 172 Nm στις 1.500-4.000 σ.α.λ., όταν το 100 επίσης ίππων 1.400άρι, 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό μοτέρ αναπτύσσει μόλις 133 Nm στις 4.000 σ.α.λ.

Το καλύτερο τράβηγμα του turbo κινητήρα πέρα από την καθημερινότητα θα φανεί σε μια ανηφορική διαδρομή με φορτίο ή σε ένα προσπέρασμα, όπου δε θα χρειάζεται να ξεζουμίζεις το μοτέρ για να κινηθείς άνετα.

Ακόμα ένα (σοβαρό) πλεονέκτημα λοιπόν για το 3κύλινδρο turbo μοτέρ. Η ίδια η Kia θέλει το ατμοσφαιρικό 1.400άρι μοτέρ πιο λαίμαργο με μέση κατανάλωση 5,7-5,8 λτ./100 χλμ., όταν για το 1.000άρι turbo κάνει λόγο για 5,0-5,2 λτ./100 χλμ. Βέβαια στην πράξη όλα τα turbo μοτέρ έχουν την τάση να τσιμπάνε παραπάνω, ειδικά σε συνθήκες συνεχούς πίεσης. Μικρή διαφορά υπέρ του 3κύλινδρου υπάρχει και στα τέλη κυκλοφορίας με 113 ευρώ έναντι 157.

Βέβαια εκ κατασκευής ένα 3κύλινδρο μοτέρ δεν μπορεί να συναγωνιστεί το 4κύλινδρο σε πολιτισμένη λειτουργία μιας και η απουσία ενός κυλίνδρου συνεπάγεται την μη άσκηση ομοιόμορφων δυνάμεων και ροπών, όπως στους τετρακύλινδρους όπου όταν ένα έμβολο κινείται προς μία κατεύθυνση, κάποιο άλλο κινείται με ίδια ταχύτητα και αντίθετη φορά δημιουργώντας ισορροπία στο σύστημα.

Το 1400άρι ατμοσφαιρικό μοτέρ έχει επίσης και μικρότερο κόστος κατασκευής κάτι το οποίο φαίνεται και στην τιμή των 2 εκδόσεων: 15.390 το Kia Stonic 1,4 100 PS Uptown και 16.290 ευρώ  το 1.000άρι 3κύλινδρο turbo στο ίδιο επίπεδο εξοπλισμού. Είναι προφανές πως υπάρχουν συγκεκριμένα πλεονεκτήματα σε κάθε επιλογή.

Εσείς λοιπόν τι θα επιλέγατε; Θα δίνατε ψήφο εμπιστοσύνης στον μικρό 3κύλινδρο turbo «ήρωα» ή θα επιλέγατε πιο παραδοσιακά τον 4κύλινδρο ατμοσφαιρικό κινητήρα; Τι λέτε;

PEIRAIOS LEASING
NISSAN