Θα συμφωνήσω και εγώ με τον πολυγραφότατο φίλτατο κο Στάθη σε σχέση με το σφάλμα να ισχύει η προτεραιότητα για τους εισερχόμενους σε κυκλικό κόμβο για ένα ακόμα πρόσθετο λόγο. Εις πλείστες όσες περιπτώσεις παρατηρούμε ότι οι κινούμενοι επί του κυκλικού κόμβου συμπεριφέρονται ωσάν να είχαν αυτοί την προτεραιότητα συχνά λόγω κεκτημένης ταχύτητος. Εξάλλου με βάση τους κανόνες της λογικής αλλά και τα διδάγματα της κοινής πείρας δεδομένου ότι ένας κυκλικός κόμβος δεν αποτελεί διασταύρωση ο κινούμενος εντός αυτού ωθείται στο να κινείται συνεχώς μέχρι την έξοδό του. Τέλος πάντων. Κατά τα λοιπά πως είναι δυνατόν να υπολογίζει κανείς όρια ταχύτητας και δη σε επαρχιακούς δρόμους τα οποία ετέθησαν προ αμνημονεύτων ετών και μάλιστα ακόμα και όταν ετέθησαν ήταν εκτός εποχής. Αλλά πολλάκις αυτό γίνεται δια εισπρακτικούς λόγους. Θυμάμαι ότι στην έξοδο της Αττικής οδού προς Ραφήνα ο ανισόπεδος κόμβος έχει όριο ταχύτητας 80 χλμ. Οταν εξέρχεσαι από τον κόμβο αυτόν με κατεύθυνση προς Ραφήνα ο δρόμος είναι σαν την Αττική οδό (προέκταση της περιφερειακής Υμηττού) και λίγο παρακάτω είχε όριο ταχύτητος 120 χλμ. Μια φορά λοιπόν εγώ εξερχόμενος του κόμβου και εισελθών στον δρόμο αναπτύσσω ταχήτητα 120 χλμ. Μετά από λίγο στη γέφυρα της εξόδου προς Παλλήνη με σταματά μπλόκο της τροχαίας. Κύριε τρέχατε με 120 χλμ. Ε και, απαντώ, αυτό δεν είναι το όριο εδώ αφού μάλιστα λίγο παρακάτω υπάρχει και σχετική πινακίδα; Όχι κύριέ μου, μου λέει το όργανον της τάξεως, εδώ ισχύει ακόμα το όριο των 80 χλμ παρακάτω αρχίζει το όριο των 120 χλμ. Μα καλά, ερωτώ, μπορείτε να μου πείτε τι διαφορά έχει εδώ ο δρόμος που ισχύει το όριο των 80 με διακόσια τριακόσια μέτρα παρακάτω που ισχύει το όριο των 120. Ουδεμία μου λέει αλλά ξέρετε το όριο είναι εδώ 80 και το παραβιάσατε. Εν συνεχεία αφού μου κόβει το κοστούμι (670 ευρώ τότε αλλά άμα το πλήρωνες άμεσα έπεφτε στα 30) μου λέει. Να προσέχετε διότι συχνά εδώ την στήνουμε για να γράφουμε. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Πέρα από τα σήματα υπάρχουν και κάποια άλλα προβλήματα στον ΚΟΚ και την οδική σήμανση. Π.χ. παλίότερα, όταν έμπαινες σε κυκλικό κόμβο, δεν ίσχυε η προτεραιότητα του εισερχομένου, δηλαδή από δεξιά, αλλά προτεραιότητα είχε ο κινούμενος μέσα στον κυκλικό κόμβο. Αυτό είχε ένα καλό, ότι βοηθούσε και στην αποσυμφόρηση του κόμβου, καθώς βοηθούσε την κίνηση των εντός κόμβου, όπου έφευγαν πιό εύκολα, σφού όσοι ήταν να μπουν, περίμεναν τους εντός να περάσουν πρώτα. Με την αλλαγή που έγινε στη συνέχεια και αντιστράφηκε η προτεραιότητα, ώστε να υπάρχει ένας ενιαίος κανόνας και παντού να ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά, δημιουργήθηκαν δύο σημαντικά προβλήματα. Το ένα είναι ότι όσοι μέχρι εκείνη τη στιγμή ήξεραν ότι προτεραιότητα έχουν οι εντός κόμβου, ξεχνούσαν ότι αυτό άλλαξε και πολλές φορές μπέρδευαν την προτεραιότητα, ιδιαίτερα αν ήσαν αφηρημένοι, όπου δεν σταματούσαν στις εισόδους του κόμβου για να μπουν οι εκ δεξιών εισερχόμενοι (το λάθος αυτό το κάνουν ακόμα οι παλιότεροι οδηγοί, που δυσκολεύονται να αντιληφθούν την αλλαγή). Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι καθώς όλοι σταματούσαν, για να μπουν οι εισερχόμενοι, οι πλατείες απέκτησαν μεγάλο μπλοκάρισμα. Πέρα όμως από αυτό, δημιουργήθηκε ένα επιπλέον πρόβλημα στους κυκλικούς κόμβους, όταν σε κάποιους από αυτούς, τοποθετήθηκαν σήματα stop είτε στις διασταυρώσεις από την πλευρά των κινουμένων εντός κόμβου, είτε από την πλευρά των εισερχομένων στον κόμβο. Αυτό δυσκόλεψε ακόμα περισσότερο το πρόβλημα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο κάθε οδηγός, οδηγεί σε ένα βαθμό, μηχανικά και κάνει κινήσεις σχεδόν αυτόματα, χωρίς να σκέφτεται. Έτσι όταν μπαίνει, ή βγαίνει από ένα κυκλικό κόμβο, μπορεί πολύ εύκολα να παραπλανηθεί και να κάνει λάθος. Μπορεί ας πούμε ξέροντας ότι σε όλες τις πλατείες έχει προτεραιότητα αυτός που μπαίνει υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αγνοήσει το stop που ενδεχομένως υπάρχει μπροστά του, είτε επειδή μπορεί να μην το δει, αν είναι λίγο κρυμμένο, είτε επειδή μπορεί να μην κυττάξει καν, για να το δει, επειδή είναι βέβαιος ότι, αφού μπαίνει στην πλατεία έχει προτεραιότητα. Αυτά λοιπόν θα έπρεπε να τα γνωρίζουν οι αρμόδιοι και να τα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους όταν βάζουν σήματα, εκεί που ισχύουν γενικοί κανόνες, όπου με τα σήματα τους ανατρέπουν. Το ακραίο μάλιστα, το έχω δει σε κάποιες πλατείες, όπου στις διασταυρώσεις έχουν βάλει stop και από τιςς δύο πλευρές.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον apk για τα καλά του λόγια και να προσθέσω και κάτι άλλο. Όταν υπάρχει stop σε μια διασταύρωση, θα έπρεπε να υπάρχει και το αντίστοιχο σήμα, ο γνωστός ρόμβος, στους κάθετους δρόμους, ότι οι κινούμενοι σε αυτούς, έχουν προτεραιότητα. Αυτό διότι σε κάποιες διασταυρώσεις, όπου ο εκ δεξιών ερχόμενος έχει stop, αυτό δεν το βλέπει ο κινούμενος στο δρόμο, με προτεραιότητα και κόβει ταχύτητα, για να περάσει ο εκ δεξιών ερχόμενος, νομίζοντας ότι δεν υπάρχει σήμανση και έτσι έχει προτεραιότητα ο εκ δεξιών. Αυτό όμως δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία, που δεν θα υπήρχαν αν όλοι ήξεραν ποιός έχει προτεραιότητα σε κάθε διασταύρωση, με αντίστοιχα σήματα σε όλες τις πλευρές.
Θα συμφωνήσω και εγώ με τον πολυγραφότατο φίλτατο κο Στάθη σε σχέση με το σφάλμα να ισχύει η προτεραιότητα για τους εισερχόμενους σε κυκλικό κόμβο για ένα ακόμα πρόσθετο λόγο. Εις πλείστες όσες περιπτώσεις παρατηρούμε ότι οι κινούμενοι επί του κυκλικού κόμβου συμπεριφέρονται ωσάν να είχαν αυτοί την προτεραιότητα συχνά λόγω κεκτημένης ταχύτητος. Εξάλλου με βάση τους κανόνες της λογικής αλλά και τα διδάγματα της κοινής πείρας δεδομένου ότι ένας κυκλικός κόμβος δεν αποτελεί διασταύρωση ο κινούμενος εντός αυτού ωθείται στο να κινείται συνεχώς μέχρι την έξοδό του. Τέλος πάντων. Κατά τα λοιπά πως είναι δυνατόν να υπολογίζει κανείς όρια ταχύτητας και δη σε επαρχιακούς δρόμους τα οποία ετέθησαν προ αμνημονεύτων ετών και μάλιστα ακόμα και όταν ετέθησαν ήταν εκτός εποχής. Αλλά πολλάκις αυτό γίνεται δια εισπρακτικούς λόγους. Θυμάμαι ότι στην έξοδο της Αττικής οδού προς Ραφήνα ο ανισόπεδος κόμβος έχει όριο ταχύτητας 80 χλμ. Οταν εξέρχεσαι από τον κόμβο αυτόν με κατεύθυνση προς Ραφήνα ο δρόμος είναι σαν την Αττική οδό (προέκταση της περιφερειακής Υμηττού) και λίγο παρακάτω είχε όριο ταχύτητος 120 χλμ. Μια φορά λοιπόν εγώ εξερχόμενος του κόμβου και εισελθών στον δρόμο αναπτύσσω ταχήτητα 120 χλμ. Μετά από λίγο στη γέφυρα της εξόδου προς Παλλήνη με σταματά μπλόκο της τροχαίας. Κύριε τρέχατε με 120 χλμ. Ε και, απαντώ, αυτό δεν είναι το όριο εδώ αφού μάλιστα λίγο παρακάτω υπάρχει και σχετική πινακίδα; Όχι κύριέ μου, μου λέει το όργανον της τάξεως, εδώ ισχύει ακόμα το όριο των 80 χλμ παρακάτω αρχίζει το όριο των 120 χλμ. Μα καλά, ερωτώ, μπορείτε να μου πείτε τι διαφορά έχει εδώ ο δρόμος που ισχύει το όριο των 80 με διακόσια τριακόσια μέτρα παρακάτω που ισχύει το όριο των 120. Ουδεμία μου λέει αλλά ξέρετε το όριο είναι εδώ 80 και το παραβιάσατε. Εν συνεχεία αφού μου κόβει το κοστούμι (670 ευρώ τότε αλλά άμα το πλήρωνες άμεσα έπεφτε στα 30) μου λέει. Να προσέχετε διότι συχνά εδώ την στήνουμε για να γράφουμε. Τα συμπεράσματα δικά σας.
Προσωπικά προτιμώ δρόμους με STOP γιατί είναι σαφής η προτεραιότητα. Σε δρόμους με φανάρια, αν συμβεί τίποτα άντε να αποδείξεις ποιός είχε κόκκινο!
Πέρα από τα σήματα υπάρχουν και κάποια άλλα προβλήματα στον ΚΟΚ και την οδική σήμανση. Π.χ. παλίότερα, όταν έμπαινες σε κυκλικό κόμβο, δεν ίσχυε η προτεραιότητα του εισερχομένου, δηλαδή από δεξιά, αλλά προτεραιότητα είχε ο κινούμενος μέσα στον κυκλικό κόμβο. Αυτό είχε ένα καλό, ότι βοηθούσε και στην αποσυμφόρηση του κόμβου, καθώς βοηθούσε την κίνηση των εντός κόμβου, όπου έφευγαν πιό εύκολα, σφού όσοι ήταν να μπουν, περίμεναν τους εντός να περάσουν πρώτα. Με την αλλαγή που έγινε στη συνέχεια και αντιστράφηκε η προτεραιότητα, ώστε να υπάρχει ένας ενιαίος κανόνας και παντού να ισχύει η προτεραιότητα από δεξιά, δημιουργήθηκαν δύο σημαντικά προβλήματα. Το ένα είναι ότι όσοι μέχρι εκείνη τη στιγμή ήξεραν ότι προτεραιότητα έχουν οι εντός κόμβου, ξεχνούσαν ότι αυτό άλλαξε και πολλές φορές μπέρδευαν την προτεραιότητα, ιδιαίτερα αν ήσαν αφηρημένοι, όπου δεν σταματούσαν στις εισόδους του κόμβου για να μπουν οι εκ δεξιών εισερχόμενοι (το λάθος αυτό το κάνουν ακόμα οι παλιότεροι οδηγοί, που δυσκολεύονται να αντιληφθούν την αλλαγή). Το δεύτερο πρόβλημα είναι ότι καθώς όλοι σταματούσαν, για να μπουν οι εισερχόμενοι, οι πλατείες απέκτησαν μεγάλο μπλοκάρισμα. Πέρα όμως από αυτό, δημιουργήθηκε ένα επιπλέον πρόβλημα στους κυκλικούς κόμβους, όταν σε κάποιους από αυτούς, τοποθετήθηκαν σήματα stop είτε στις διασταυρώσεις από την πλευρά των κινουμένων εντός κόμβου, είτε από την πλευρά των εισερχομένων στον κόμβο. Αυτό δυσκόλεψε ακόμα περισσότερο το πρόβλημα. Πρέπει να καταλάβουμε ότι ο κάθε οδηγός, οδηγεί σε ένα βαθμό, μηχανικά και κάνει κινήσεις σχεδόν αυτόματα, χωρίς να σκέφτεται. Έτσι όταν μπαίνει, ή βγαίνει από ένα κυκλικό κόμβο, μπορεί πολύ εύκολα να παραπλανηθεί και να κάνει λάθος. Μπορεί ας πούμε ξέροντας ότι σε όλες τις πλατείες έχει προτεραιότητα αυτός που μπαίνει υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αγνοήσει το stop που ενδεχομένως υπάρχει μπροστά του, είτε επειδή μπορεί να μην το δει, αν είναι λίγο κρυμμένο, είτε επειδή μπορεί να μην κυττάξει καν, για να το δει, επειδή είναι βέβαιος ότι, αφού μπαίνει στην πλατεία έχει προτεραιότητα. Αυτά λοιπόν θα έπρεπε να τα γνωρίζουν οι αρμόδιοι και να τα λαμβάνουν σοβαρά υπόψη τους όταν βάζουν σήματα, εκεί που ισχύουν γενικοί κανόνες, όπου με τα σήματα τους ανατρέπουν. Το ακραίο μάλιστα, το έχω δει σε κάποιες πλατείες, όπου στις διασταυρώσεις έχουν βάλει stop και από τιςς δύο πλευρές.
Θα ήθελα να ευχαριστήσω τον apk για τα καλά του λόγια και να προσθέσω και κάτι άλλο. Όταν υπάρχει stop σε μια διασταύρωση, θα έπρεπε να υπάρχει και το αντίστοιχο σήμα, ο γνωστός ρόμβος, στους κάθετους δρόμους, ότι οι κινούμενοι σε αυτούς, έχουν προτεραιότητα. Αυτό διότι σε κάποιες διασταυρώσεις, όπου ο εκ δεξιών ερχόμενος έχει stop, αυτό δεν το βλέπει ο κινούμενος στο δρόμο, με προτεραιότητα και κόβει ταχύτητα, για να περάσει ο εκ δεξιών ερχόμενος, νομίζοντας ότι δεν υπάρχει σήμανση και έτσι έχει προτεραιότητα ο εκ δεξιών. Αυτό όμως δημιουργεί προβλήματα στην κυκλοφορία, που δεν θα υπήρχαν αν όλοι ήξεραν ποιός έχει προτεραιότητα σε κάθε διασταύρωση, με αντίστοιχα σήματα σε όλες τις πλευρές.