3 φωτογραφίες »

Εντύπωση προκαλεί η κορυφαία απόκριση στο γκάζι, η ευστροφία, η γραμμική απόδοση και η εντυπωσιακά πολιτισμένη λειτουργία του Skyactiv-X.

Κινητήρας-Επιδόσεις: «Πάει» και έχει συγκρατημένη κατανάλωση

119.758 Επισκέψεις στο άρθρο (25/7/2020)

Δοκιμάζοντας το επαναστατικό μοτέρ, εντύπωση προκαλεί η κορυφαία απόκριση στο γκάζι, η ευστροφία, η γραμμική απόδοση και η εντυπωσιακά πολιτισμένη λειτουργία με «καθαρό» ήχο χωρίς θόρυβο και κραδασμούς. Με μέγιστη ροπή 224 Nm ήδη από τις 3.000 σ.α.λ., το «3άρι» της δοκιμής πραγματικά δυναμικό δε δείχνει, παρά τις φιλότιμες προσπάθειες του αυτόματου κιβωτίου να καλύψει το έλλειμμα ροπής στις χαμηλές στροφές. Στο ζητούμενο τώρα που είναι η κατανάλωση. Στη διάρκεια της δοκιμής μας σίγουρα δεν περιμέναμε να δούμε τα 5,3 λτ./100 χλμ., που υπόσχεται η Mazda για τη συγκεκριμένη αυτόματη έκδοση του πεντάθυρου Mazda3 (4,5 λτ./100 χλμ. με χειροκίνητο κιβώτιο), αλλά και πάλι τα 7,5 λτ./100 χλμ. ήταν ευχάριστη έκπληξη για ένα 2λιτρο μοτέρ με 180 άλογα, 0-100 σε 8,9 δλ, και ζωηρές ρεπρίζ. Μάλιστα με προσεκτική οδήγηση και χωρίς πολλή Sport ρύθμιση κινητήρα-κιβωτίου, η μέση κατανάλωση πέφτει εύκολα κάτω από τα 7,0 λτ./100 χλμ. Αξίζει να σημειωθεί πως η μέση κατανάλωση του 2λίτρου Mazda3 Skyactiv-G με 122 ίππους και αυτόματο κιβώτιο στις μετρήσεις μας πλησίασε τα 10 λτ./100 χλμ., ενώ στο χειροκίνητο 1,8 diesel των 116 ίππων μετρήθηκε στα 6,1 λτ./100 χλμ..

Πως λειτουργεί ο Skyactiv-X
Ο 2λιτρος Skyactiv-X είναι κινητήρας βενζίνης ο οποίος αν και διαθέτει μπουζί, αυτό χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της καύσης μέσω συμπίεσης. Η τελευταία μάλιστα είναι πολύ υψηλή (16,3:1) θυμίζοντας diesel. Ο Skyactiv-X αποδίδει 180 ίππους με 224 Νm ροπής στις 3.000 σ.α.λ. Υπάρχει στάνταρ ήπια υβριδικό σύστημα κίνησης και η Mazda προτείνει νορμάλ αμόλυβδη βενζίνη 95 οκτανίων. Πως όμως λειτουργεί;

Καθώς το έμβολο ανεβαίνει στο άνω νεκρό σημείο υπάρχει ένα πολύ φτωχό μείγμα μέσα στον κύλινδρο. Δίπλα από το μπουζί υπάρχει ένα υψηλής πίεσης μπεκ που ψεκάζει μια μικρή ποσότητα βενζίνης. Την στιγμή του ψεκασμού το μπουζί δίνει σπινθήρα και δημιουργείται ένα μέτωπο φλόγας που κινείται προς τα κάτω. Φανταστείτε ότι είναι σαν να υπάρχουν δύο έμβολα τα οποία πιέζουν το μείγμα από κάτω και από πάνω. Αυτό αυξάνει πολύ την συμπίεση και τελικά ξεκινάει η καύση και στο υπόλοιπο φτωχό μείγμα. Με αυτόν τον τρόπο είναι εφικτή η καύση λόγω συμπίεσης σε μεγάλο εύρος στροφών και φορτίων.

Επειδή ο κινητήρας σε ότι αφορά το μείγμα είναι κοντά στην λειτουργία του diesel, για να επιτευχθεί το φτωχό μείγμα, απαιτείται περίσσεια αέρα. Αυτή επιτυγχάνεται μέσω ενός συμπιεστή στροφάλου τύπου roots ο οποίος απεμπλέκεται στις χαμηλές στροφές και στα μικρά φορτία για να μην γίνει το μείγμα ιδιαίτερα φτωχό. Επίσης ένα ακόμα χαρακτηριστικό άξιο αναφοράς, είναι ότι η πεταλούδα είναι πολύ συχνά μονίμως ανοιχτή, κάτι που μειώνει τις απώλειες άντλησης, ενώ επιπρόσθετα ο κινητήρας ουσιαστικά δουλεύει σε τέσσερις κύκλους: Κύκλο βενζίνης, diesel, Atkinson όταν ο συμπιεστής Roots είναι ανενεργός και Miller όταν αυτός είναι ενεργός. Οι δύο τελευταίοι κύκλοι επιτυγχάνονται μέσω του αργού κλεισίματος των βαλβίδων εισαγωγής όπως και σε άλλους κινητήρες του είδους.

ΠροηγούμενηΕπόμενη σελίδα

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ (κάντε κλικ στη σελίδα που σας ενδιαφέρει)

peugeot
skoda