Η κατα-σκευαστική απλότητα και η μεγάλη διάρκεια ζωής είναι τα σημεία «κλειδιά» της επιτυχίας των λαμπτήρων αλογόνου

Στα πλεονεκτήματα Xenon προβολέων σε σχέση με τις απλές λυχνίες έγκειται η μειωμένη κατανάλωση κατά περίπου 50% και η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής.

Τα υψηλά επίπεδα αποδοτικότητας, η μεγάλη διάρκεια ζωής και η υψηλή θερμοκρασία φωτός είναι μερικά από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των LED.

Οι προβολείς matrix αποτελούνται από περισσότερες μονάδες φωτισμού, κάθε μία από τις οποίες απενεργοποιείται αυτόματα όταν λάβει εντολή από ειδική κάμερα.

Αλογόνου, LED, Xenon. Ποια η διαφορά;

336.152 Επισκέψεις στο άρθρο (1/5/2019)

Ποιες είναι οι δημοφιλέστερες τεχνολογίες στα φώτα των αυτοκινήτων; Πως λειτουργούν και πόσο καλές είναι; Παρακάτω θα βρείτε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τα συστήματα φωτισμού των σύγχρονων αυτοκινήτων.

Στο μεγάλο μας τεστ τα αυτοκίνητα που έλαβαν μέρος είχαν 3 διαφορετικών τύπων φώτα. Η μεγάλη πλειοψηφία εφοδιαζόταν με φώτα αλογόνου, αρκετά ήταν τα μοντέλα με LED σώματα, ενώ η Ford επέλεξε για το Kuga λαμπτήρες Xenon. Πρόκειται για διαφορετικές τεχνολογίες, τόσο όσον αφορά την κατασκευή τους, αλλά και τις ιδιότητες τους. Φυσικά υπάρχουν και άλλα είδη φωτιστικών σωμάτων, ωστόσο αφενός μεν δεν είναι τόσο διαδεδομένα, αφετέρου δε είναι και πιο ακριβές τεχνολογίες, συνεπώς δε συμφέρει τους κατασκευαστές να τις ενσωματώνουν στα μοντέλα τους.

Πριν σας παρουσιάσουμε τα τρία είδη αξίζει να αναφέρουμε μια πληροφορία σχετικά με το χρώμα της δέσμης του φωτός. Το κιτρινωπό ή αντίθετα το λευκό χρώμα που βλέπουμε έχει να κάνει με τη θερμοκρασία χρώματος φωτός: Είναι ένα μέτρο σύγκρισης του χρώματος της δέσμης φωτός σε σχέση με το φυσικό φως της ημέρας. Μετριέται σε Kelvin και χαρακτηρίζεται «ψυχρό λευκό» όταν πλησιάζει το φως της ημέρας (5.600Κ) και «θερμό λευκό» όταν η δέσμη κιτρινίζε.

Λαμπτήρες αλογόνου: All time classics
Σήμερα, η επικρατέστερη επιλογή σε ένα αυτοκίνητο είναι οι λυχνίες αλογόνου, οι οποίες αντικατέστησαν τις λάμπες πυρακτώσεως και προσφέρουν ικανοποιητικό φωτισμό. Αποτελούνται από ένα νήμα βολφραμίου, το εξωτερικό γυαλί κατασκευάζεται από χαλαζία για να είναι ανθεκτικό σε θερμοκρασίες της τάξης των 600 βαθμών Κελσίου, ενώ στο εσωτερικό υπάρχει αδρανές αέριο και ατμοί ιωδίου ή βρωμίου. Η κατασκευαστική απλότητα και η μεγάλη διάρκεια ζωής είναι τα σημεία «κλειδιά» της επιτυχίας της συγκεκριμένης τεχνολογίας, ενώ η θερμοκρασία χρώματος αγγίζει περίπου τα 3.000Κ, γιΆ αυτό ο οδηγός αντιλαμβάνεται ένα πιο κίτρινο φωτισμό σε σχέση με τις νεότερες τεχνολογίες. Στο εμπόριο κυκλοφορούν και βελτιωμένες λάμπες αλογόνου με υψηλότερη θερμοκρασία χρώματος τύπου ξένον, χωρίς ασφαλώς να είναι εξίσου αποτελεσματικές με τις HID.

Xenon: Η σταθερή αξία
Ένα μεγάλο ποσοστό των μοντέλων κάθε αυτοκινητοβιομηχανίας εξοπλίζεται με αυτή την τεχνολογία φωτιστικών σωμάτων. Τα HID (High Intensity Discharge) ή xenon όπως συχνά τα αποκαλούμε, είναι λυχνίες που περιέχουν το ευγενές αέριο «ξένο» και τροφοδοτούνται από ένα σύστημα υψηλής τάσης της τάξης των 23.000V. Με τη βοήθεια ενός μετασχηματιστή, γνωστού και ως ballast, παράγεται στιγμιαία υψηλή τάση για την ενεργοποίηση της ειδικής λυχνίας, ενώ στη συνέχεια η τάση μειώνεται στα 85V. Στα πλεονεκτήματα των συγκεκριμένων λαμπτήρων σε σχέση με τις απλές λυχνίες έγκειται η μειωμένη κατανάλωση κατά περίπου 50%, η μεγαλύτερη διάρκεια ζωής και η υψηλή θερμοκρασία φωτός που ξεπερνά τα 4300K. Μοναδικό μειονέκτημα είναι το κόστος, που ακόμα και σήμερα, αν δεν συμπεριλαμβάνεται στον εξοπλισμό, ξεπερνά πολλές φορές τα 1.000 ευρώ. 

LED: Τα «premium» φωτιστικά σώματα
Μία τεχνολογία που κερδίζει όλο και περισσότερο «έδαφος» στη σύγχρονη αυτοκίνηση είναι τα LED (Light Emitting Diode) ή αλλιώς δίοδος εκπομπής φωτός. Σε αντίθεση με τις τεχνολογίες που προαναφέραμε, σε αυτή την περίπτωση το φως απελευθερώνεται από μία δίοδο, όταν αυτή διαρρέεται από ρεύμα. Τα υψηλά επίπεδα αποδοτικότητας σε σχέση με την τεχνολογία HID, η μεγάλη διάρκεια ζωής και η υψηλή θερμοκρασία φωτός είναι μερικά από τα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα των LED, ενώ η υψηλή θερμοκρασία που αναπτύσσεται κατά τη λειτουργία τους είναι ένα υπαρκτό πρόβλημα. Αξίζει να αναφέρουμε ότι πολλές εταιρείες έχουν αναπτύξει την τεχνολογία Matrix LED, δίνοντας στον οδηγό τη δυνατότητα να μην κλείνει τη μεγάλη «σκάλα» όταν διέρχεται αυτοκίνητο στο αντίθετο ρεύμα (βλ. Opel Astra). Οι προβολείς matrix αποτελούνται από περισσότερες μονάδες φωτισμού, κάθε μία από τις οποίες απενεργοποιείται αυτόματα όταν λάβει εντολή από ειδική κάμερα. 

ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΑ

NEO TRAFIC
moto