Μια ιδιαίτερη ιστορία σχετικά με το πρώτο αυτοκίνητο παραγωγής που εξοπλιζόταν με πετρελαιοκινητήρα. Ποια γερμανική μάρκα κατέχει τον τίτλο και πως οι Γάλλοι διεκδικούν την πρωτιά;
Οι diesel κινητήρες εμφανίστηκαν σχεδόν ταυτόχρονα με τους βενζινοκινητήρες όμως παρά τον διπλάσιο βαθμό απόδοσής τους σε σχέση με τους βενζινοκινητήρες, είχαν δυσκολία να «βγάλουν» σημαντική ισχύ από μικρούς κινητήρες.
Η ονομασία τους προέρχεται από τον Γερμανό εφευρέτη Rudolf Diesel που εμπνεύστηκε έναν κινητήρα εσωτερικής καύσης, με την ανάφλεξη του καυσίμου να προκαλείται από την αυξημένη θερμοκρασία και την συμπίεση σε αυτό.
Το 1893 θεωρείται η χρονιά εκκίνησης των κινητήρων diesel, ωστόσο τα πρώτα χρόνια οι diesel κινητήρες έβρισκαν εφαρμογή κυρίως σε πλοία και βιομηχανίες, λόγω του μεγάλου όγκου τους (απαιτούμενο για να πετύχουν αξιόλογες επιδόσεις ισχύος).
H Mercedes-Benz 260 D ήταν το πρώτο επιβατικό μαζικής παραγωγής με κινητήρα πετρελαίου.
Έτσι λοιπόν πρέπει να φτάσουμε στις αρχές της δεκαετίας του `40 για να δούμε εφαρμογή πετρελαιοκινητήρα σε επιβατικό αυτοκίνητο. Πιο συγκεκριμένα το 1933 παρουσιάστηκε το citroen Rosalie, που στην γκάμα των κινητήρων του είχε και έναν πρώιμο πετρελαιοκινητήρα 1,766 CC. Ωστόσο ο συγκεκριμένος κινητήρας χρησιμοποιήθηκε κυρίως για δοκιμαστικούς σκοπούς.
Ο πρώτος πετρελαιοκινητήρας που εξελίχθηκε και κατασκευάστηκε εξ`ολοκλήρου για επιβατικό όχημα ανήκει στην Mercedes-Benz. Ο κινητήρας αυτός, με κωδική ονομασία OM 138, ήταν ένας 4κύλινδρος ατμοσφαιρικός κινητήρας 2,6 λίτρων (2.545 cc) με ονομαστική ισχύ τους 45 ίππους. Η κατασκευή του ξεκίνησε το 1935 και ολοκληρώθηκε με το ξέσπασμα του 2ου Π.Π. το 1940.
Οι πετρελαιοκινητήρες είχαν πολύ μικρότερες απαιτήσεις σε καύσιμο από τους βενζινοκινητήρες, κάτι που αποτέλεσε κίνητρο για να βρεθεί τρόπος να «χωρέσουν» σε επιβατικά αυτοκίνητα. Ο OM 138 αποτέλεσε εξέλιξη άλλων μεγαλύτερων πετρελαιοκινητήρων της Mercedes, που χρησιμοποιούνταν σε φορτηγά. Βελτιώνοντας και ενισχύοντας κάποια μηχανικά μέρη, κατάφεραν να πετύχουν μεγαλύτερες ταχύτητες περιστροφής και άρα μεγαλύτερη ισχύ και να μικρύνουν τον κυβισμό, ώστε να ταιριάξει στο χώρο μηχανής ενός μικρού επιβατικού οχήματος.
Το πρώτο πετρελαιοκίνητο αυτοκίνητο είναι γεγονός
Έτσι λοιπόν, οι άνθρωποι της Mercedes αποφάσισαν να τοποθετήσουν τον νέο, «μικρό» αυτό κινητήρα στην Mercedes-Benz 230. Με βάρος περίπου 1,5 τόνου, το αυτοκίνητο κατάφερνε να φτάσει τελική ταχύτητα 95 χλμ./ώρα. Το μοντέλο ονομάστηκε Mercedes-Benz 260 D (W138), δείχνοντας εκτός από το καύσιμο και τον κυβισμό του. Αυτό είναι και το πρώτο επιβατικό μαζικής παραγωγής που εφοδιάστηκε με κινητήρα που κατανάλωνε πετρέλαιο.
Από το 1935 έως και το 1940 κατασκευάστηκαν συνολικά 5.719 μονάδες του συγκεκριμένου κινητήρα, αλλά μόλις 2.000 εξ αυτών μπήκαν σε επιβατικές 260 D, με τις υπόλοιπες να καταλήγουν σε φορτηγάκια.