Χαλάει το μοτέρ αν οδηγώ με χαμηλές στροφές;
- Αν δεν «τραβάει» κατέβασε σχέση
- Μην το αφήνεις να τρέμει, το ζορίζεις
- Να το σέβεσαι περισσότερο όταν είναι κρύο
- Στις πολύ χαμηλές στροφές δεν λιπαίνεται σωστά
Το κάνεις για να καις λιγότερο όμως δεν είναι πάντα καλό!
Η οικονομία στην κατανάλωση έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας τα τελευταία χρόνια. Τόσο η οικονομική κρίση, όσο και τα πανάκριβα πλέον καύσιμα, έχουν αναγκάσει τους περισσότερους οδηγούς να αλλάξουν τον τρόπο οδήγησής τους και κυρίως να αλλάζουν σχέση στο κιβώτιο νωρίτερα, ίσως και πριν τις 2.000 σαλ..
Και ενώ η ιδέα του «όσο χαμηλότερες οι στροφές του κινητήρα, τόσο λιγότερο καύσιμο χρειάζεται το μοτέρ» είναι γενικότερα σωστή, αυτό δεν σημαίνει ότι ισχύει πάντα! Πολλοί οι παράγοντες που επηρεάζουν αυτήν την κατάσταση, από τη θερμοκρασία και την καμπύλη ροπής του κινητήρα, έως τις συνθήκες του δρόμου και το βάρος-φορτίο του οχήματος.
Θερμοκρασία κινητήρα
Οι κινητήρες έχουν μια βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας και μέχρι να φτάσουν σε αυτή οφείλουμε να οδηγούμε πιο συνετά. Η οδήγηση σε υψηλές στροφές και η πίεση του κινητήρα τα πρώτα λεπτά λειτουργίας του, «φλερτάρουν» με σοβαρή βλάβη.
Από την άλλη, κατά τα πρώτα λεπτά λειτουργίας, οι κινητήρες δουλεύουν με περισσότερες στροφές στο ρελαντί (η γνωστή κρύα εκκίνηση), οπότε η αλλαγή σχέσης σε πολύ χαμηλές στροφές ζορίζει τον κινητήρα και καθυστερεί την επίτευξη της βέλτιστης θερμοκρασίας λειτουργίας. Ειδικότερα, στις πολύ χαμηλές στροφές (κάτω από 1.000), πέφτει και η πίεση λαδιού, με αποτέλεσμα να γίνεται ελλειπής λύπανση του κινητήρα, κάτι που δεν θες να συμβεί, ακόμα χειρότερα όταν το μοτέρ είναι κρύο!
Καμπύλη ροπής του μοτέρ
Εκτός από τα άλογα υπάρχει και η ροπή, η οποία μάλιστα μας δείχνει σε ποιο εύρος στροφών είναι πιο «πρόθυμος» ο κινητήρας. Δηλαδή σε ποιες στροφές λειτουργεί πιο… ξεκούραστα και άρα καίει λιγότερο.
Εφόσον οδηγείτε εκτός αυτών των στροφών, τότε η κατανάλωση δεν είναι η βέλτιστη, ενώ σε ιδιαίτερα χαμηλές στροφές υπάρχουν κραδασμοί από τον κινητήρα. Αυτοί οι κραδασμοί δείχνουν ότι το μοτέρ «ζορίζεται» και εκτός του ότι τραβάει καύσιμο χωρίς να «τραβάει» στο δρόμο, επηρεάζει και τα «σωθικά» του, όπως τις βαλβίδες και τα πιστόνια τα οποία φθείρονται πρόωρα (και λόγω της μειωμένης λύπανσης που αναφέραμε παραπάνω).
Προσπέραση; Αν είναι ανηφόρα, θες στροφές!
Και πάμε στις συνθήκες του δρόμου και ειδικότερα σε περίπτωση προσπέρασης. Όταν οδηγούμε με χαμηλές στροφές, όπως αναφέραμε προηγουμένως, ο κινητήρας ίσως να μην είναι και τόσο… πρόθυμος. Αυτή η απροθυμία γίνεται περισσότερο αισθητή σε ανηφόρες, ή όταν χρειαστεί να κάνετε μια προσπέραση. Τότε είναι λάθος να επιμείνετε στις χαμηλές στροφές και πρέπει να κατεβάσετε σχέση.
Ζόρισμα με χαμηλές στροφές; Θα μπουκώσει!
Κάτι άλλο που συμβαίνει όταν οδηγούμε λάθος με χαμηλές στροφές είναι το γνωστό «μπούκωμα». Σκεφτείτε ότι ανέκαθεν ακούγαμε πως όταν το αυτοκίνητο κινείται συνεχώς εντός πόλης και κάνει μικρές αποστάσεις, τότε «μπουκώνει» και χρειάζεται να βγεις λίγο σε ανοιχτό δρόμο για… «ξεμπούκωμα».Αυτό ισχύει ακόμα περισσότερο σήμερα, στα σύγχρονα οχήματα που εξοπλίζονται με φίλτρα μικροσωματιδίων και την απαραίτητη αναγέννηση που πρέπει να γίνεται σε αυτά. Συνέχεια του άρθρου >>>