Διαβάστηκε από 2108αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:14/11/2006
Koντά στη μαζική παραγωγή
Νέα επαναστατική τεχνολογία κυψελών καυσίμου παρουσίασε η Volkswagen. Πρόκειται για ένα σύστημα κυψελών υδρογόνου, που έχει την ιδιότητα να
λειτουργεί σε πολύ μεγαλύτερες θερμοκρασίες από αυτές που γνωρίζαμε μέχρι τώρα, δημιουργώντας έτσι σημαντικά πλεονεκτήματα σε σχέση με τις
υπάρχουσες παρόμοιες τεχνολογίες. Ας το δούμε αναλυτικά:
Το νέο σύστημα κυψελών καυσίμου υψηλής θερμοκρασίας (HTFC), όπως ονομάζεται, πλεονεκτεί σε σχέση με τις υπάρχουσες σχετικές τεχνολογίες σε αρκετά σημεία, κάνοντας τη μαζική παραγωγή του πιο εφικτή. Σύμφωνα με τον προϊστάμενο του τμήματος ερευνών του ομίλου VW, καθηγητή Γιούργκεν Λέοχολντ: "Οι κυψέλες υψηλής θερμοκρασίας που αναπτύξαμε μετά από 8 χρόνια ερευνών είναι ελαφρύτερες, μικρότερες και πιο φθηνές. Ακριβώς αυτά είναι τα βασικά κριτήρια που απαιτεί η συγκεκριμένη τεχνολογία, προκειμένου η μαζική παραγωγή της να γίνει βασική".
Σε τι ακριβώς διαφέρουν από τις κυψέλες καυσίμου,
όπως είναι τώρα;
Οι υπάρχουσες κυψέλες καυσίμου χαμηλής θερμοκρασίας λειτουργούν περίπου στους 80 βαθμούς Κελσίου. Αν η θερμοκρασία αυτή αυξηθεί, η απόδοση της κυψέλης μειώνεται αισθητά και μπορούν να προκληθούν και ζημιές στο σύστημα. Γι αυτό και τα οχήματα που εφοδιάζονται με τέτοια τεχνολογία έχουν ιδιαίτερα εξελιγμένο και ακριβό σύστημα ψύξης (συχνά είναι ακόμα και 3 φορές μεγαλύτερο από αυτό σε έναν κινητήρα πετρελαίου). Αντίθετα, οι νέες κυψέλες υψηλής θερμοκρασίας (λειτουργούν στους 120 βαθμούς), επειδή χρησιμοποιούν φωσφορικό οξύ, το oποίο έχει πολύ υψηλότερο σημείο βρασμού, απαιτούν απλούστερο και μικρότερο σύστημα ψύξης, κάτι που μειώνει τόσο το κόστος παραγωγής, το συνολικό βάρος αλλά και τον όγκο του συστήματος (ακόμα και κατά 30%). Σύμφωνα με τη Volkswagen, το σύστημα αυτό θα εφοδιάσει τα πρώτα πειραματικά οχήματα περίπου το 2010. Φαίνεται πάντως, πως οι Γερμανοί, ξεπερνώντας το αυξημένο κόστος κατασκευής του συστήματος κυψελών υδρογόνου που απαιτείται μέχρι τώρα, θα είναι πολύ κοντά στο να ξεκινήσουν τη μαζική του παραγωγή.
Συνοπτικά
Πώς ακριβώς λειτουργούν οι κυψέλες καυσίμου;
Το σημαντικότερο κομμάτι των κυψελών υδρογόνου είναι μία μεμβράνη ανταλλαγής πρωτονίων. To οξυγόνο από τον αέρα και το υδρογόνο εισέρχονται στην κυψέλη και αντιδρούν μεταξύ τους, πραγματοποιώντας μία διαδικασία που ονομάζεται και "ψυχρή καύση". Η κυψέλη έχει την ιδιότητα να μετατρέπει την ενέργεια που παράγεται από αυτήν την καύση σε ηλεκτρική ενέργεια, δίνοντας έτσι, μέσω ενός ειδικού μετατροπέα, κίνηση στο όχημα. Από την καύση αυτή παράγεται μόνο καθαρό νερό, γεγονός που επιτρέπει στο όχημα να κινείται εντελώς αθόρυβα, αλλά και με μηδενικές εκπομπές ρύπων.