Αεροδυναμική: Ο γνωστός… άγνωστος

Το Fiesta αποδείχθηκε το γρηγορότερο μικρό, μιας και κατόρθωσε με 5 λτ./100 χλμ, να κινείται με ταχύτητα 136 χλμ/ώρα.

Τα καινούργια αυτοκίνητα έχουν πιο ελαφριά αμαξώματα από τους προκατόχους τους, βασίζονται σε λιγότερο βαριά δάπεδα, ενώ πολλά μηχανικά τους μέρη είναι σημαντικά πιο ελαφριά από το παρελθόν.

Τα κιβώτια, με 5 ή 6 σχέσεις και δη η κλιμάκωσή τους («σφιχτό» ή μακρύ), παίζουν και αυτά το ρόλο τους στην κατανάλωση των αυτοκινήτων.

Οι σύγχρονοι diesel κινητήρες χρησιμοποιούν τεχνολογία common rail με προηγμένο σύστημα ψεκασμού, ενώ διατηρούν τον κυβισμό τους χαμηλά (από 1,1 λτ.).

3 μικρά diesel που δεν καίνε «τίποτα»

108.876 Επισκέψεις στο άρθρο - Ημερομηνία δημοσίευσης: 6/6/2015

Τα μικρά diesel είναι οικονομικά. Αυτό δεν επιβεβαιώνεται μόνο από τα νούμερα της μέσης κατανάλωσης, αλλά και από τις μετρήσεις του auto Τρίτη, για την κατανάλωσή τους στον ανοιχτό δρόμο.

 
Τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της μικρής κατηγορίας είναι τα πιο δημοφιλή στην ελληνική αγορά, αφού εξυπηρετούν πολλαπλές ανάγκες με μικρό κόστος.
Πιο συγκεκριμένα, προσφέρουν όλα τα καλά των σύγχρονων αυτοκινήτων (τεχνολογία, ευρυχωρία, άνεση, ασφάλεια) μαζί με χαμηλή κατανάλωση, οικονομία κτήσης, αλλά και χρήσης, αφού, μεταξύ άλλων, στις περισσότερες των περιπτώσεων εξασφαλίζουν απαλλαγή από την καταβολή τελών.

Γιατί το «ψάξαμε» τόσο;
Η περιέργεια σκότωσε την γάτα λένε. Εμάς όμως μας ώθησε να ψάξουμε σε τρομερό βαθμό με πόσα χιλιόμετρα μπορούμε να κινούμαστε, ώστε να «καίμε» μέχρι το ψυχολογικό όριο των 5 λτ./100 χλμ. Και το ψάξαμε, μαθαίνοντας καλύτερα τους νόμους της φυσικής στους οποίους υπόκειται η κίνηση των αυτοκινήτων.

Έτσι δείξαμε και σε σας μέχρι πόσα χιλιόμετρα μπορείτε να πατάτε το γκάζι, ώστε να κινείστε με αξιοπρεπείς ταχύτητες στο οδικό δίκτυο και να κάνετε άνετα και γρήγορα ταξίδια, χωρίς το άγχος της κατανάλωσης, αξιοποιώντας παράλληλα στο έπακρο τις σημαντικές δυνατότητες που έχουν τα σύγχρονα μικρά αυτοκίνητα.

Κιβώτια και κλιμάκωση
Οι δυνατότητες των νέων κινητήρων και κυρίως, η μειωμένη κατανάλωση που αυτοί προσφέρουν, δεν θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν στο έπακρο εάν αυτοί δεν συνεργάζονταν με κιβώτια ταχυτήτων αντίστοιχης «φιλοσοφίας». Με 5 ή 6 σχέσεις, τα μηχανικά αυτά κιβώτια εφαρμόζουν συνήθως μακριά κλιμάκωση, που όμως λόγω της άφθονης ροπής των σύγχρονων diesel κινητήρων δεν επηρεάζουν τις επιδόσεις των αυτοκινήτων, προσφέροντας γρήγορες επιταχύνσεις από στάση και εν κινήσει.

Αεροδυναμική: Ο γνωστός… άγνωστος
Ο τομέας της αεροδυναμικής είναι αρκετά πιο σύνθετος από ότι τον φανταζόμαστε και αποτελεί καθοριστικό παράγοντα που επηρεάζει την κατανάλωση ενός αυτοκινήτου, σε συνάρτηση πάντα με την ταχύτητα του. Η αεροδυναμική αντίσταση είναι ένα «τέρας», που τρέφεται από τον κινητήρα, καταναλώνοντας καύσιμο. Ονομάζεται και οπισθέλκουσα, ενώ αναπτύσσεται όταν ένα αντικείμενο κινείται και μετατοπίζει το ρευστό (αέρα στην περίπτωση του αυτοκινήτου) που συναντά. Η αντίσταση του αέρα είναι αντίθετη με την φορά που κινείται το αυτοκίνητο και αυξάνεται με το τετράγωνο της ταχύτητας του. Αυτό φαίνεται και από τον τύπο υπολογισμού της συνολικής αεροδυναμικής αντίστασης:
D = 1/2 * Cd * p * A * V2, όπου:
ρ: η πυκνότητα του ρευστού
Α: η μετωπική επιφάνεια του οχήματος
V: η ταχύτητα του οχήματος ή του ρευστού
Cd: ο συντελεστής οπισθέλκουσας

Περίπου το 40% της συνολικής αντίστασης του αέρα προέρχεται από τις αναλογίες και το σχήμα του αυτοκινήτου, (η μετωπική επιφάνεια είναι σημαντικός παράγοντας) με το ένα τέταρτο αυτού να προέρχεται αντίστοιχα από την επιφανειακή δομή του οχήματος και άλλα στοιχεία, όπως οι καθρέπτες, τα φώτα, οι πινακίδες κυκλοφορίας και οι κεραίες. Ένα ακόμα 10% της συνολικής αντίστασης προέρχεται από λειτουργικά ανοίγματα που κατευθύνουν τον αέρα κατάλληλα προς τα φρένα, τον κινητήρα ή το κιβώτιο. Αλλο ένα 20% της συνολικής αντίστασης του αέρα προέρχεται από το κάτω μέρος του πατώματος, ενώ το 30% οφείλεται στους τροχούς και τους θόλους των τροχών.

Το βάρος, σημαντικός παράγοντας μείωσης της κατανάλωσης
Ένας από τους πλέον σημαντικούς παράγοντες που επιβαρύνουν την κατανάλωση ενός αυτοκινήτου είναι το βάρος του. Για το λόγο αυτό λοιπόν στα σύγχρονα diesel μικρά οι αυτοκινητοβιομηχανίες, έχουν προβεί σε εκτεταμένη δίαιτα τόσο σε αναρτώμενα, όσο και μη αναρτώμενα μέρη του αμαξώματος. Ανάμεσα στους τρόπους μείωσης του βάρους, περιλαμβάνεται η χρήση χάλυβα υψηλής και υπερυψηλής αντοχής στο αμάξωμα τους, σε καίρια σημεία της δομής τους, γεγονός που επιτρέπει την ελάχιστη επιβάρυνση σε μέταλλο, αλλά τη μέγιστη ανθεκτικότητα. Ωστόσο, η δίαιτα των σύγχρονων μικρών δεν είναι θέμα μόνο του ελαφρύτερου σκελετού τους, αλλά περιλαμβάνει και άλλα δομικά στοιχεία. Έτσι, για παράδειγμα, ο πίσω άξονας μπορεί να έχει σωληνοειδή κατασκευή, δηλαδή να είναι κούφιος, αλλά εξίσου ανθεκτικός με ένα συμπαγή. Εκπτώσεις βάρους γίνονται και στα υλικά κατασκευής του εσωτερικού, όπως για παράδειγμα στον τρόπο κατασκευής του ταμπλό. 

Κινητήρες diesel με πλούσια ροπή, άμεσο ψεκασμό και λιγότερα κυβικά
Η εξέλιξη της αυτοκινητιστικής τεχνολογίας, έχει βοηθήσει πολλές παραμέτρους των αυτοκινήτων της μικρής κατηγορίας. Αρχής γενομένης από το downsizing των diesel κινητήρων, χωρίς όμως να υπάρχει αντίκτυπος στην απόδοση τους, η οποία κυμαίνεται σε υψηλά επίπεδα. Επί της ουσίας, η εξέλιξή τους επικεντρώνεται σε δύο πράγματα: Στον αποτελεσματικότερο ψεκασμό του καυσίμου μέσα στον κύλινδρο, για όσο το δυνατό τελειότερη καύση και άρα, υψηλότερη απόδοση, καλύτερη απόκριση στο γκάζι και μεγαλύτερη οικονομία, αλλά και στην προσπάθεια μείωσης της χωρητικότητάς τους, για χαμηλότερο βάρος, που ευνοεί και τη δυναμική συμπεριφορά των μοντέλων που εξοπλίζουν.