Αναμφίβολα η τετρακίνηση αποτελεί ένα σημαντικό όπλο στη μάχη με την πρόσφυση, τόσο εντός ασφάλτου, όσο και εκτός και ειδικά σε εδάφη, όπως η λάσπη, το χιόνι και το γρασίδι
Nα δώσω 2.000 ευρώ για 4κίνηση ή 500 ευρώ για χωμάτινα ελαστικά;
10.034 Επισκέψεις στο άρθρο (7/6/2015)
Οι περισσότεροι κατασκευαστές, αφού «αφουγκράστηκαν» τις πραγματικές ανάγκες και επιθυμίες του αγοραστικού κοινού, επέλεξαν τη συμβατική μετάδοση της κίνησης σε δύο τροχούς για τα crossover μοντέλα τους διατηρώντας την τετρακίνηση, ως επιλογή στις περισσότερες περιπτώσεις. Μια επιλογή, που κατά μέσο όρο κοστίζει 2.000 ευρώ.
«Ρωτήσαμε τον άνθρωπο-off road στην Ελλάδα, τον πολυπρωταθλητή αγώνων 4X4, Στέφανο Αττάρτ, ο οποίος συνηγόρησε στην άποψη μας πως λόγω μικρότερου βάρους και χωμάτινου ελαστικού, το δικίνητο θα μπορούσε να έχει μέχρι και πλεονέκτημα»
H νέα τρέλα των κατασκευαστών είναι χωρίς αμφιβολία τα δικίνητα crossover, που προσφέρουν την πανοραμική θέση οδήγησης, την αυξημένη απόσταση από το έδαφος και το αίσθημα ασφάλειας των τετρακίνητων SUV, χωρίς όμως το έξτρα κόστος, το βάρος και την αυξημένη κατανάλωση των τελευταίων.
Ειδικά στις μέρες μας, όπου οι οδηγοί των 4x4, που διψάνε για σκληρή περιπέτεια είναι είδος υπό εξαφάνιση. Μια μικρή έρευνα στα best seller SUV έδειξε πως η 4κίνηση χρεώνεται 2.000 ευρώ κατά μέσο όρο. Το 4x4 Audi Q3 2,0 TDI κοστίζει 2.000 ευρώ επιπλέον από το δικίνητο και συνοδεύεται από ελαστικά με έμφαση στα ασφάλτινα χαρακτηριστικά.
Κάτι ανάλογο ισχύει και για το Nissan Qashqai 1,6 dCi, όπου η τετρακίνηση κοστίζει 1.900 ευρώ επιπλέον του δικίνητου. Στο Opel Mokka 1,6 CDTi η διαφορά υπέρ του δικίνητου είναι 1.800 ευρώ, ενώ στην περίπτωση της Mercedes-Benz GLA 250 είναι ακόμη μεγαλύτερη με 2.250 ευρώ.
Αναμφίβολα η τετρακίνηση αποτελεί ένα σημαντικό όπλο στη μάχη με την πρόσφυση, τόσο εντός ασφάλτου, όσο και εκτός και ειδικά σε εδάφη, όπως η λάσπη, το χιόνι και το γρασίδι. Ωστόσο η τετρακίνηση δεν αποτελεί πανάκεια για κίνηση σε τέτοια εδάφη.
Η δοκιμή τετρακίνητου crossover με ασφάλτινα ελαστικά σε λασπωμένο δρόμο το έκανε να ζορίζεται και να δείχνει πως δε θα τα καταφέρει. Γλίστρημα, δεξιά-αριστερά, σπινάρισμα και αν η απόσταση είναι μεγάλη, τότε το κόλλημα δεν είναι σίγουρο πως θα αποφευχθεί. Το ίδιο αυτοκίνητο, στο ίδιο κώλυμα με πιο χωμάτινα ελαστικά είχε εξαιρετική συμπεριφορά δείχνοντας να ανεβαίνει την ανηφόρα λες και το τράβαγε προς τα επάνω μια «ανώτερη δύναμη».
Προφανώς, το λάστιχο είναι βασική προϋπόθεση για να δείξει ένα αυτοκίνητο τις αρετές του. Αυτό αποτελεί αξίωμα για την αυτοκίνηση. Ωστόσο τι θα μπορούσε να είχε συμβεί σε ένα δικίνητο με χωμάτινα ελαστικά; Ρωτήσαμε τον άνθρωπο-off road στην Ελλάδα, τον πολυπρωταθλητή αγώνων 4X4, Στέφανο Αττάρτ, ο οποίος συνηγόρησε στην άποψη μας πως λόγω μικρότερου βάρους και χωμάτινου ελαστικού, το δικίνητο θα μπορούσε να έχει απέναντι σε ένα τετρακίνητο με ασφάλτινα λάστιχα μέχρι και πλεονέκτημα.
Βέβαια ένα τετρακίνητο ακόμα και με ασφάλτινα ελαστικά, που όμως διαθέτει «βαρβάτη» τετρακίνηση, μπλοκέ διαφορικά και «κλειδώματα» δεν χαμπαριάζει. Όμως το 99% των τετρακινήσεων σήμερα είναι light μιας και light είναι πλέον οι απαιτήσεις των αγοραστών. Οι μουστακαλήδες της Camel μετριούνται πλέον στα δάκτυλα. Οπότε γυρνάμε πίσω στο θέμα των ελαστικών. Η κατάλληλη χάραξη του χωμάτινου ελαστικού αποβάλει τη λάσπη από το πέλμα και δεν την αφήνει να σωρευτεί και να δημιουργήσει ένα τεράστιο… ντόνατ με μηδενική πρόσφυση.
Επίσης τα χωμάτινα ελαστικά διαθέτουν ενισχυμένα πλαϊνά και δεν είναι ευπαθή σε πέτρες και άλλες παγίδες. Όπως και να έχει κάθε νόμισμα έχει και την άλλη πλευρά. Στην συγκεκριμένη περίπτωση, τα χωμάτινα ελαστικά κάνουν θόρυβο στην άσφαλτο και όσο μεγαλύτερα είναι τα «τακούνια» τους, τόσο μεγαλύτερο θόρυβο παράγουν, ειδικά αν περάσεις τα 100 χλμ.
Βέβαια πιο σημαντικό μειονέκτημα είναι αυτό της λιγότερης πρόσφυσης στην άσφαλτο. Δεν είναι λοιπόν τυχαίο, που στα crossover (στις περισσότερες περιπτώσεις είναι και αποκλειστικά προσθιοκίνητα) και που τουλάχιστον το 90% της χρήσης τους αφορά την κίνηση στην άσφαλτο, η επιλογή των κατασκευαστών είναι μικτά ελαστικά τύπου 90/10 ή το πολύ 80/20 για χρήση σε άσφαλτο/χώμα. Αυτό ο τύπος ελαστικών προσφέρει ιδιαίτερα καλά χαρακτηριστικά στην άσφαλτο, αλλά και αυξημένη αντοχή σε πιθανούς «τραυματισμούς» σε βατές εκτός δρόμου διαδρομές.
Από την άλλη, η εμπειρία μας από τις δοκιμές τέτοιων μοντέλων δείχνει πως δεν μπορείς να εμπιστευτείς απόλυτα τα μικτά ελαστικά τύπου 90/10 σε σαθρά εδάφη. Το Jeep Renegage έκανε πίσω σε 3 πόντους χιονισμένης ανηφόρας και το Fiat 500X κόλλησε σε μικρή ανηφόρα με γρασίδι. Αμφότερα είχαν ελαστικά με έμφαση σε ασφάλτινα χαρακτηριστικά.
Αντίθετα το μικρό Fiat Panda Trekking με ελαστικά Mud+Snow και με όπλο το χαμηλό του βάρος δεν αντιμετώπισε τέτοια προβλήματα χωρίς καν να ενεργοποιηθεί το σύστημα Traction+, που βασίζεται στο ESP και βοηθά την πρόσφυση στα σαθρά εδάφη. Το θέμα με την τετρακίνηση δεν είναι μόνο το κόστος για την απόκτησή της, είναι και το… πάντρεμα με το έξτρα κόστος που την ακολουθεί.
Μεγαλύτερο βάρος λόγω των παραπάνω μηχανικών μερών προφανώς, περισσότερες τριβές, μεγαλύτερη κατά συνέπεια κατανάλωση και αυξημένες ανάγκες συντήρησης. Και φανταστείτε να πάτε με λάθος ελαστικά και να κολλήσετε, όταν κάποιος άλλος με κατάλληλα «πατούμενα» περάσει αέρα χωρίς να είναι καν τετρακίνητος, έχοντας δώσει λιγότερα χρήματα στην αγορά του αυτοκινήτου και έχοντας αρκετά χαμηλότερο κόστος συντήρησης.
Προφανώς και ο ιδανικός συνδυασμός για εκτός δρόμου περιηγήσεις είναι η τετρακίνηση με κατάλληλα ελαστικά, αλλά πόσοι πραγματικά χρειάζονται αυτόν τον συνδυασμό; Αν και τελικά όλα είναι θέμα αναγκών και προτεραιοτήτων, εσείς τι θα επιλέγατε;
Το παραπάνω κόστος αγοράς και χρήσης τετρακίνητου SUV/Crossover ή την εφάμιλλη οδηγική αίσθηση ενός δικίνητου εφοδιασμένου με χωμάτινα ελαστικά τα οποία θα μπορείτε να βάζετε και να βγάζετε ανάλογα με τις απαιτήσεις του προορισμού; Βέβαια για να είμαστε ακριβείς στην τελευταία περίπτωση θα πρέπει να υπολογιστεί και το κόστος για ένα έξτρα σετ ζάντες συν τα πρακτικά προβλήματα, που έχουν να κάνουν με το βάλε-βγάλε και τη μεταφορά.
«Προφανώς και ο ιδανικός συνδυασμός για εκτός δρόμου περιηγήσεις είναι η τετρακίνηση με κατάλληλα ελαστικά, αλλά πόσοι πραγματικά χρειάζονται αυτόν τον συνδυασμό;»
Κανονικό δικίνητο αυτοκίνητο με κατάλληλα για την περίσταση ελαστικά.
Χειμερινά ας πούμε αν ανεβοκατεβαίνουμε στα χιονοδρομικά κάθε ΠΣΚ.
Αν πάμε μια φορά το χρόνο... Ασφάλτινα.. και αλυσίδες. Κ αν θέλεις χώματα
και πέτρες, νοικιάζεις ένα Jimny και κάνεις τη δουλειά σου. Αν από την άλλη
είσαι σκληροπυρηνικός off roader, δε νομίζω ότι σε εξυπηρετεί κανένα crossover..
Χρειάζεσαι πραγματικό 4κίνητο με ό,τι παραχώρηση χρειάζεται αυτό σχετικά με έξοδα
και συμπεριφορά-άνεση στην άσφαλτο και ελαστικά φυσικά.
Για δικίνητο crossover τώρα που είναι και η ερώτηση... Γιατί να πάρεις αυτοκίνητο με
αεροδυναμική ντουλάπας... με χειρότερη οδική συμπεριφορά από τα "συμβατικά" αυτοκίνητα (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων τύπου Qashqai ή πολύ ακριβών κατασκευών τύπου BMW X3) και να μην έχεις και την 4κίνηση...? Για να βλέπεις από πιο ψηλά? Μπορείς να πάρεις και πούλμαν ή κανένα scania με ρυμούλκα..
Στεναχωριέμαι που η κατηγορία των τετρακίνητων έχει αρχίσει να χάνεται...Σαν κάτοχος ενός καθαρόαιμου τετρακίνητου, δεν μπορώ να ακούω για εκτός δρόμου κίνηση με δικίνητα Crossover...Όπως έχω γράψει και σε άλλα άρθρα εδώ μέσα, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος να προτιμήσει ένα δικίνητο Crossover και όχι ένα αυτοκίνητο δρόμου...Δεν προσφέρουν ούτε την ίδια οδική συμπεριφορά, ούτε τα ίδια κρατήματα, ούτε την κατανάλωση, ούτε την ίδια αεροδυναμική...Και όπως προαναφέρθηκε κι από τον Curry_30 παρά μόνο για την λίγο ψηλότερη θέση οδήγησης( γιατί έχουν καταντήσει τα crossover να φτάνουν σε ύψος τα μικρομεσαία hatchback)...Οπότε και ποιος ο λόγος τότε να επιλέξει κάποιος ένα δικίνητο Crossover για να πάει εκτός δρόμου... Την πραγματική τετρακίνηση δεν την αντικαθιστά κανένα λάστιχο...Αρκεί μια φορά να κολλήσεις... και να κουμπώσεις την τετρακίνηση για να σε ξεκολλήσει...Εκεί καταλαβαίνεις την αξία της....
Αν οι οδηγοί τύπου camel trophy είναι είδος προς εξαφάνιση άλλο τόσο οδηγοί που να αγοράζουν δικίνητο crossover και να του βάζουν χωμάτινα λάστιχα απλά δεν υπάρχουν.
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΒΓΑΛΕΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ΤΟ ΔΙΚΙΝΗΤΟ ΑΠΛΩΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΣΕ ΜΙΑ ΛΑΣΠΩΜΕΝΗ ΑΝΗΦΟΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΒΓΑΛΕΙ
Τα ευτυχώς φθηνότερα ως δικίνητα είναι απλώς η αυτοκινητιστική λύση στο πρόβλημα του κοντού που θέλει να αισθάνεται ψηλός, έστω και όταν οδηγεί. Κάτι σαν τα τακούνια του Μπερλουσκόνι. Και, για τους λίγο παλιότερους, είναι η σύγχρονη εκδοχή της Ascona των 1000cc.
Με ένα σετ μικτά λάστιχα κάνεις μια χαρά τη δουλειά σου και με δικίνητο, εκτός από πραγματικά δύσκολες καταστάσεις. Το όριο στην εκτός δρόμου κίνηση συνήθως καθορίζεται από την κοιλιακή ελευθερία και τους προβόλους παρά από την τετρακίνηση, με την προϋπόθεση των σωστών λάστιχων. Αν υπάρχει και σύστημα ηλεκτρονικά περιορισμένης ολίσθησης (Πάντα, Peugeot 2008), τόσο το καλύτερο.
Γιατί εκτός από το επιπλέον αρχικό κόστος, τα τετρακίνητα επιβαρύνονται και με ελαφρά αυξημένη κατανάλωση και αντίστοιχα μειωμένες επιδόσεις.
Κανονικό δικίνητο αυτοκίνητο με κατάλληλα για την περίσταση ελαστικά. Χειμερινά ας πούμε αν ανεβοκατεβαίνουμε στα χιονοδρομικά κάθε ΠΣΚ. Αν πάμε μια φορά το χρόνο... Ασφάλτινα.. και αλυσίδες. Κ αν θέλεις χώματα και πέτρες, νοικιάζεις ένα Jimny και κάνεις τη δουλειά σου. Αν από την άλλη είσαι σκληροπυρηνικός off roader, δε νομίζω ότι σε εξυπηρετεί κανένα crossover.. Χρειάζεσαι πραγματικό 4κίνητο με ό,τι παραχώρηση χρειάζεται αυτό σχετικά με έξοδα και συμπεριφορά-άνεση στην άσφαλτο και ελαστικά φυσικά. Για δικίνητο crossover τώρα που είναι και η ερώτηση... Γιατί να πάρεις αυτοκίνητο με αεροδυναμική ντουλάπας... με χειρότερη οδική συμπεριφορά από τα "συμβατικά" αυτοκίνητα (εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων τύπου Qashqai ή πολύ ακριβών κατασκευών τύπου BMW X3) και να μην έχεις και την 4κίνηση...? Για να βλέπεις από πιο ψηλά? Μπορείς να πάρεις και πούλμαν ή κανένα scania με ρυμούλκα..
Στεναχωριέμαι που η κατηγορία των τετρακίνητων έχει αρχίσει να χάνεται...Σαν κάτοχος ενός καθαρόαιμου τετρακίνητου, δεν μπορώ να ακούω για εκτός δρόμου κίνηση με δικίνητα Crossover...Όπως έχω γράψει και σε άλλα άρθρα εδώ μέσα, δεν μπορώ να καταλάβω γιατί κάποιος να προτιμήσει ένα δικίνητο Crossover και όχι ένα αυτοκίνητο δρόμου...Δεν προσφέρουν ούτε την ίδια οδική συμπεριφορά, ούτε τα ίδια κρατήματα, ούτε την κατανάλωση, ούτε την ίδια αεροδυναμική...Και όπως προαναφέρθηκε κι από τον Curry_30 παρά μόνο για την λίγο ψηλότερη θέση οδήγησης( γιατί έχουν καταντήσει τα crossover να φτάνουν σε ύψος τα μικρομεσαία hatchback)...Οπότε και ποιος ο λόγος τότε να επιλέξει κάποιος ένα δικίνητο Crossover για να πάει εκτός δρόμου... Την πραγματική τετρακίνηση δεν την αντικαθιστά κανένα λάστιχο...Αρκεί μια φορά να κολλήσεις... και να κουμπώσεις την τετρακίνηση για να σε ξεκολλήσει...Εκεί καταλαβαίνεις την αξία της....
Αν οι οδηγοί τύπου camel trophy είναι είδος προς εξαφάνιση άλλο τόσο οδηγοί που να αγοράζουν δικίνητο crossover και να του βάζουν χωμάτινα λάστιχα απλά δεν υπάρχουν.
ΚΑΛΥΤΕΡΑ ΤΕΤΡΑΚΙΝΗΣΗ, ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΒΓΑΛΕΙ ΑΠΟ ΜΙΑ ΔΥΣΚΟΛΗ ΚΑΤΑΣΤΑΣΗ, ΤΟ ΔΙΚΙΝΗΤΟ ΑΠΛΩΣ ΕΧΕΙ ΑΠΟΣΤΑΣΗ ΑΠΟ ΤΟ ΕΔΑΦΟΣ ΑΛΛΑ ΚΑΤΑ ΤΑ ΑΛΛΑ ΣΕ ΜΙΑ ΛΑΣΠΩΜΕΝΗ ΑΝΗΦΟΡΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΣΕ ΒΓΑΛΕΙ
Τα ευτυχώς φθηνότερα ως δικίνητα είναι απλώς η αυτοκινητιστική λύση στο πρόβλημα του κοντού που θέλει να αισθάνεται ψηλός, έστω και όταν οδηγεί. Κάτι σαν τα τακούνια του Μπερλουσκόνι. Και, για τους λίγο παλιότερους, είναι η σύγχρονη εκδοχή της Ascona των 1000cc.
Με ένα σετ μικτά λάστιχα κάνεις μια χαρά τη δουλειά σου και με δικίνητο, εκτός από πραγματικά δύσκολες καταστάσεις. Το όριο στην εκτός δρόμου κίνηση συνήθως καθορίζεται από την κοιλιακή ελευθερία και τους προβόλους παρά από την τετρακίνηση, με την προϋπόθεση των σωστών λάστιχων. Αν υπάρχει και σύστημα ηλεκτρονικά περιορισμένης ολίσθησης (Πάντα, Peugeot 2008), τόσο το καλύτερο. Γιατί εκτός από το επιπλέον αρχικό κόστος, τα τετρακίνητα επιβαρύνονται και με ελαφρά αυξημένη κατανάλωση και αντίστοιχα μειωμένες επιδόσεις.
2.000 ευρώ για τετρακίνηση συν 500 ευρώ για χωμάτινα ελαστικά, αν φυσικά το ποσό διατίθεται και μπορεί να ξοδευτεί.