Τα σύγχρονα βενζινοκίνητα έχουν την τεχνολογία που τους επιτρέπει να κινούνται γρήγορα και οικονομικά, παραμένοντας και προσιτά.
14 ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ »

Τα σύγχρονα βενζινοκίνητα έχουν την τεχνολογία που τους επιτρέπει να κινούνται γρήγορα και οικονομικά, παραμένοντας και προσιτά.

Βενζινοκίνητα χωρίς αντίπαλο!

15.106 Επισκέψεις στο άρθρο

Καίνε βενζίνη και δεν έχουν να φοβηθούν σε τίποτα τα diesel. Τα σύγχρονα βενζινοκίνητα έχουν την τεχνολογία που τους επιτρέπει να είναι γρήγορα και οικονομικά, παραμένοντας πιο προσιτά από τα αντίστοιχα diesel.

Μπορεί τα diesel να έχουν κλέψει την παράσταση στις πωλήσεις της ελληνικής αγοράς, αλλά τα βενζινοκίνητα κρατάνε ακόμα τους άσους στο μανίκι τους. Η σύγχρονη τεχνολογία, τους επιτρέπει να χτυπάνε τις τιμές των diesel προσφέροντας περισσότερα από αυτά σε επίπεδο επιδόσεων, χωρίς να υστερούν σε επίπεδο κατανάλωσης. 
Τα σύγχρονα μοντέλα βενζίνης έχουν κινητήρες με μικρή χωρητικότητα, με turbo και βελτιστοποιημένη λειτουργία. Έχουν συστήματα Start&Stop, αλλά και αεροδυναμικά βοηθήματα, ενώ είναι και ελαφρύτερα από τα diesel. Όλα αυτά συνηγορούν στο να είναι φθηνότερα μέχρι και κατά 3.000 ευρώ στις δημοφιλείς κατηγορίες από τα αντίστοιχα μοντέλα πετρελαίου, ενώ έχουν μέχρι και 30 άλογα παραπάνω, όταν συγκρίνονται με τα diesel ανάλογων τιμολογιακών προδιαγραφών. Όλα αυτά «φωνάζουν» ότι, τα βενζινοκίνητα είναι εδώ και διεκδικούν την αγοραστική προσοχή μας, γιατί την αξίζουν και με το παραπάνω. 
Κινητήρες βενζίνης και diesel: Πώς λειτουργούν;   
O βενζινοκινητήρας
Για να παράγει την κινητική ενέργεια που δίνει ώθηση στο αυτοκίνητο, ένας βενζινοκινητήρας λειτουργεί σε τέσσερις φάσεις: 
1. Στην πρώτη φάση, το πιστόνι της βενζίνης κινείται προς τα κάτω, ώστε να εισχωρήσει στο θάλαμο το μείγμα αέρα και βενζίνης.
2. Στη δεύτερη φάση, το πιστόνι κινείται προς τα πάνω μέσα στο θάλαμο καύσης, συμπιέζοντας το μείγμα αέρα και βενζίνης. 
3. Όταν το πιστόνι φτάσει στο υπέρτατο σημείο μέσα στο θάλαμο καύσης, και το μείγμα έχει συμπιεστεί απόλυτα, τότε το μπουζί παράγει ένα σπινθήρα που προκαλεί την ανάφλεξη της βενζίνης. Η ανάφλεξη προκαλεί την καύση μέσα στον κύλινδρο και έτσι, το πιστόνι ωθείται προς τα κάτω.
4. Όταν το πιστόνι βρεθεί στην κατώτερη θέση του, τότε ανοίγει η βαλβίδα εξαγωγής και τα καυσαέρια παίρνουν το δρόμο της εξάτμισης. 
Ο πετρελαιοκινητήρας
Η βασική αρχή λειτουργίας του πετρελαιοκινητήρα είναι όμοια με αυτού που καίει βενζίνη. Το πιστόνι που είναι συνδεδεμένο με το στροφαλοφόρο άξονα, πηγαίνει πάνω και κάτω στο θάλαμο καύσης σε τέσσερις φάσεις (όπως και στη βενζίνη) για να κάψει το καύσιμο και να παράξει ενέργεια που θα δώσει ώθηση στο όχημα. Η μεγάλη διαφορά είναι στο τρόπο με τον οποίο διεξάγεται η ανάφλεξη. Ενώ στη βενζίνη το καύσιμο αναμειγνύεται με τον αέρα (πριν ή μέσα στο θάλαμο καύσης) και η σπίθα για την ανάφλεξη δίνεται από τα μπουζί, στον κινητήρα diesel πρώτα συμπιέζεται ο αέρας και μετά, το καύσιμο ψεκάζεται απευθείας μέσα στο θάλαμο καύσης. Επειδή ο συμπιεσμένος αέρας είναι πολύ καυτός, το καύσιμο αναφλέγεται κατά την επαφή του με αυτόν χωρίς να απαιτείται η… «χείρα βοηθείας» από τα μπουζί.
Απόδοση-Επιδόσεις: Με τα ίδια λεφτά και 30 άλογα παραπάνω
Tα νέα μοντέλα βενζίνης έχουν όλα τους να προτείνουν ενδιαφέρουσες κινητήριες λύσεις. Η πραγματικότητα είναι πως οι βενζινοκινητήρες έχουν πολύ υψηλή απόδοση, που φτάνει μέχρι και τα 30 άλογα παραπάνω από τα diesel στις δημοφιλείς κατηγορίες της αγοράς, όταν συγκριθούν με αναλόγου κόστους πετρελαιοκινητήρες. 
Κοινός τόπος σε όλες τις περιπτώσεις είναι τα λίγα κυβικά που με τη βοήθεια του turbo έχουν υψηλή ιπποδύναμη και ροπή, αλλά χαμηλή κατανάλωση και εκπομπές ρύπων. Ακόμα προκρίνονται ο περιορισμός των κυλίνδρων, των τριβών αλλά και ο τελειότερος ψεκασμός του καυσίμου. 
Η απόδοση στο max, η οικονομία στο full 
Το νέο Clio έχει κινητήρα βενζίνης turbo 0,9 λίτρου που αποδίδει 90 ίππους και 135 Nm ροπής, με μέση κατανάλωση που ξεκινάει από τα 4,3 λτ./100χλμ. (στην έκδοση Eco-Drive) με 99 γρ./χλμ. εκπομπές CO2, που του εξασφαλίζουν και μηδενικά τέλη κυκλοφορίας. 
Ανάλογα χαρακτηριστικά έχει και ο νέος κινητήρας της Ford, ο 3κύλινδρος turbo 1.000άρης EcoBoost που αποδίδει από 100 έως 125 ίππους, ενώ, στην περίπτωση του δημοφιλούς Fiesta έχει χαμηλή κατανάλωση (4,3 λτ./100 χλμ.) και μηδενικά τέλη. 
Το Fiat Punto εξοπλίζεται με τον μοναδικό 2κύλινδρο κινητήρα βενζίνης της αγοράς με turbo και άμεσο ψεκασμό στο 0,9 λίτρο. Πάντως, μικρή κατανάλωση και χαμηλούς ρύπους συναντάμε και σε περιπτώσεις κινητήρων που δεν εξοπλίζονται με turbo, αλλά βασίζονται στην ελαχιστοποίηση των τριβών. 
Μια τέτοια περίπτωση είναι αυτή των κινητήρων της Toyota, όπως ο 3κύλινδρος 1.000άρης που εξοπλίζει το Aygo που δεν πληρώνει τέλη ή ο 1.600άρης του Avensis που, παρά το μέγεθος του αυτοκινήτου που έχει να κινήσει, καταφέρνει πολύ οικονομική μέση κατανάλωση. 
Κάτι παραπάνω από turbo 
Το turbo δίνει τις ευλογίες του σε όλες τις δημοφιλείς κατηγορίες των νέων μοντέλων, συνοδεύοντας κινητήρες με μικρή χωρητικότητα, υψηλή απόδοση και χαμηλή κατανάλωση. Εκτός από τα μοτέρ κάτω του 1 λίτρου που αναφέραμε στην προηγούμενη παράγραφο, υπάρχουν πολλά 1.200άρια (VW Polo, Golf) και 1.600άρια (Mercedes A-Class). Στην περίπτωση των Golf και Polo (έκδοση BlueGT), η τεχνολογία έχει κάνει ένα βήμα παρακάτω. Ο turbo βενζινοκινητήρας 1,4 TSI των 140 ίππων κυκλοφορεί και με τη δυνατότητα επιλογής του ενεργού συστήματος διαχείρισης κυλίνδρων. 
Έτσι, με ένα απλό σχεδιαστικό τρικ πάνω στον εκκεντροφόρο, απομονώνονται οι δύο από τους τέσσερις κυλίνδρους, όταν δεν απαιτείται το φορτίο τους από τις συνθήκες κίνησης του αυτοκινήτου. Σκοπός είναι ο περιορισμός της κατανάλωσης μέχρι και κατά 0,5 λτ./100 χλμ. 
Το Start & Stop καταλύτης οικονομίας 
Ο περιορισμός της κατανάλωσης είναι δουλειά της βελτιστοποίησης των κινητήρων, αλλά και μιας σειράς οικολογικών μέτρων που βοηθούν σε αυτόν το σκοπό. 
Έτσι, τα περισσότερα σύγχρονα αυτοκίνητα σήμερα διαθέτουν σύστημα τερματισμού και επανεκκίνησης του κινητήρα στις σύντομές στάσεις (start&stop), σύστημα ανάκτησης της ενέργειας κατά το φρενάρισμα, ενεργές γρίλιες πίσω από τη μάσκα που ανοίγουν και κλείνουν αυτόματα, ανάλογα με τις απαιτήσεις του κινητήρα για ψύξη, βοηθώντας τη βελτίωση της αεροδυναμικής, αλλά και συστήματα που αποφορτίζουν παροδικά τη λειτουργία των επιμέρους μερών του κινητήρα (βλ. κλιματισμός) για μεγαλύτερη οικονομία. 
Ανάμεσα σε αυτά και η μακριά τελική σχέση μετάδοσης, που επιτρέπει τη διεξαγωγή του ταξιδιού με χαμηλές στροφές και αναλογικά υψηλή ταχύτητα. 
To βάρος κάνει τη διαφορά - Πάνω από 100 κιλά ελαφρύτερα τα βενζινοκίνητα
Λόγω κατασκευής, ένας πετρελαιοκινητήρας είναι αρκετά βαρύτερος από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα, αφού ο diesel καλείται να αντέξει σε υψηλότερες πιέσεις στο εσωτερικό του. Ακόμη και το ίδιο το καύσιμο προσθέτει σε βάρος, αφού π.χ. 60 λίτρα diesel ζυγίζουν εξαιτίας της πυκνότητας του diesel, 7,8 κιλά περισσότερα από 60 λίτρα βενζίνης! 
Συνολικά και εάν προσθέσουμε και τα διάφορα επιπλέον τμήματα ενός diesel κινητήρα (π.χ. συμπληρωματικό σύστημα προθέρμανσης, έξτρα ηχομόνωση κ.λπ.), η διαφορά με έναν αντίστοιχης ισχύος βενζινοκινητήρα, μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει έως και τα 100 κιλά! Φυσικά, η διαφορά αυτή επηρεάζει μια σειρά από παράγοντες (κατανάλωση, εκπομπές ρύπων, ενεργητική ασφάλεια κ.ο.κ.), απαιτώντας τη λήψη μέτρων εξισορρόπησης, που τελικά έχουν αντίκτυπο στην τιμή των diesel. Όπως είναι λοιπόν λογικό, τα επιπλέον κιλά από τον diesel κινητήρα προστίθενται στα κιλά του αυτοκινήτου και τελικά, το τελικό βάρος των πετρελαιοκίνητων μοντέλων είναι αρκετά αυξημένο σε σχέση με αυτό των βενζινοκίνητων. 
Σημειώστε δε, ότι λόγω ακριβώς αυτού του επιπλέον βάρους, τα περισσότερα diesel μοντέλα έχουν και διαφορετικές ρυθμίσεις στην ανάρτησή τους, που τα βοηθούν να διαχειριστούν στην οδική τους συμπεριφορά, το extra βάρος που υπάρχει στον εμπρόσθιο άξονα.
Οι διαφορές στο θόρυβο - Περισσότερη… ησυχία από τους σύγχρονους βενζινοκινητήρες
Κατά κανόνα, οι πετρελαιοκινητήρες έχουν πιο τραχιά λειτουργία από ό,τι οι βενζινοκινητήρες, κάτι που οδηγεί στην αύξηση του θορύβου που φθάνει στα αυτιά των επιβατών του αυτοκινήτου. Ειδικά στο ρελαντί και όταν ο diesel είναι κρύος, η λειτουργία του είναι πιο άρρυθμη από αυτή του βενζινοκινητήρα, ανεβάζοντας τα επίπεδα των κραδασμών και του θορύβου. 
Γεγονός είναι λοιπόν ότι, ένα μοντέλο με κινητήρα πετρελαίου «ακούγεται» περισσότερο στο εσωτερικό από ό,τι ένα αυτοκίνητο με σύγχρονο κινητήρα βενζίνης. Με βάση μάλιστα τις μετρήσεις θορύβου που πραγματοποιούμε, σήμερα παρατηρείται μια διαφορά της τάξης των 3 με 5 db ανά μέτρησή μας (με 4η και 5η ταχύτητα εν κινήσει, ρελαντί) μεταξύ των diesel και βενζινοκίνητων μοντέλων, υπέρ βέβαια των δεύτερων. 
Η τάση σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, είναι να μειώνεται η διαφορά αυτή, ωστόσο δύσκολα οι πετρελαιοκινητήρες θα φθάσουν σε τόσο «αθόρυβα» επίπεδα, όσο οι βενζινοκινητήρες.
Πάνω από 100 κιλά ελαφρύτερα τα βενζινοκίνητα
Λόγω κατασκευής, ένας πετρελαιοκινητήρας είναι αρκετά βαρύτερος από έναν αντίστοιχο βενζινοκινητήρα, αφού ο diesel καλείται να αντέξει σε υψηλότερες πιέσεις στο εσωτερικό του. Ακόμη και το ίδιο το καύσιμο προσθέτει σε βάρος, αφού π.χ. 60 λίτρα diesel ζυγίζουν εξαιτίας της πυκνότητας του diesel, 7,8 κιλά περισσότερα από 60 λίτρα βενζίνης! Συνολικά και εάν προσθέσουμε και τα διάφορα επιπλέον τμήματα ενός diesel κινητήρα (π.χ. συμπληρωματικό σύστημα προθέρμανσης, έξτρα ηχομόνωση κ.λπ.), η διαφορά με έναν αντίστοιχης ισχύος βενζινοκινητήρα, μπορεί να φτάσει ή και να ξεπεράσει έως και τα 100 κιλά! 
Φυσικά, η διαφορά αυτή επηρεάζει μια σειρά από παράγοντες (κατανάλωση, εκπομπές ρύπων, ενεργητική ασφάλεια κ.ο.κ.), απαιτώντας τη λήψη μέτρων εξισορρόπησης, που τελικά έχουν αντίκτυπο στην τιμή των diesel. Όπως είναι λοιπόν λογικό, τα επιπλέον κιλά από τον diesel κινητήρα προστίθενται στα κιλά του αυτοκινήτου και τελικά, το τελικό βάρος των πετρελαιοκίνητων μοντέλων είναι αρκετά αυξημένο σε σχέση με αυτό των βενζινοκίνητων. Σημειώστε δε, ότι λόγω ακριβώς αυτού του επιπλέον βάρους, τα περισσότερα diesel μοντέλα έχουν και διαφορετικές ρυθμίσεις στην ανάρτησή τους, που τα βοηθούν να διαχειριστούν στην οδική τους συμπεριφορά, το extra βάρος που υπάρχει στον εμπρόσθιο άξονα.
Με τα ίδια άλογα και πάνω 3.000 ευρώ φθηνότερα!
Τα βενζινοκίνητα αυτοκίνητα είναι φθηνότερα σε σχέση με τις πετρελαιοκίνητες εκδόσεις τους που έχουν την ίδια απόδοση και αυτό οφείλεται κυρίως στο γεγονός ότι, ένας diesel κινητήρας απαιτεί περισσότερες μηχανικές και τεχνολογικές επεμβάσεις για να αντιμετωπίσει τα θέματα λειτουργίας του (υψηλότερες πιέσεις-θερμοκρασίες-πιο «βαρύ» καύσιμο κ.λπ.), όσο και αυτά της ηχομόνωσης, ακριβαίνοντας την όλη κατασκευή του αυτοκινήτου. 
Επιπλέον των παραπάνω, η ύπαρξη και κάποιων επιπλέον στοιχείων όπως το φίλτρο DPF για τη μείωση των μικροσωματιδίων του πετρελαίου, αυξάνουν ακόμη περισσότερο το κόστος των diesel έναντι των βενζινοκίνητων αυτοκινήτων.
Ανάλογα με την κατηγορία του αυτοκινήτου που θα επιλέξετε, οι διαφορές τιμών που παρατηρούνται μεταξύ μιας βενζινοκίνητης και μια πετρελαιοκίνητης επιλογής αντιστοίχου απόδοσης, ξεκινούν λίγο πιο πάνω από τα 1.500 ευρώ και μπορεί να ξεπεράσουν ακόμη και τα 3.000 ευρώ. Χαρακτηριστικά παραδείγματα υπάρχουν πολλά, αφού π.χ. το Opel Corsa με τον βενζινοκινητήρα 1,4 λτ. των 100 ίππων κοστίζει 10.025 ευρώ έναντι 12.165 ευρώ της αρχικής έκδοσης του diesel 1,3 λτ. με 95 «άλογα». 
Ακόμη μεγαλύτερο είναι το όφελος στην περίπτωση του Toyota Yaris 1,33 99 PS (βενζίνη), το οποίο κοστίζει φθηνότερα 2.500 ευρώ από το diesel των 1,4 λίτρων (90 PS). Ανεβαίνοντας κατηγορία, συναντούμε το νέο Ford Kuga, το οποίο στην έκδοση με τον κορυφαίο 1,6 EcoBoost βενζινοκινητήρα (150 PS) κοστίζει 3.110 ευρώ φθηνότερα από το diesel (2,0-140 PS)!
Βενζινοκίνητη υπεροχή και στα premium
Στην premium κατηγορία αυτοκινήτων, υπάρχουν και εδώ βενζινοκίνητα μοντέλα που δεν έχουν αντίπαλο, αφού καταφέρνουν να έχουν τα ίδια ή και περισσότερα άλογα σε σχέση με τις αντίστοιχες πετρελαιοκίνητες εκδόσεις τους, κοστίζοντας παράλληλα αρκετά φθηνότερα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα εδώ αποτελεί η Mercedes A-Class, η οποία στην πρώτη εξοπλιστική έκδοση με τον 1,6 turbo βενζινοκινητήρα των 122 ίππων (A180 BlueEFFICIENCY) κοστίζει 2.500 ευρώ φθηνότερα από την αντίστοιχα εξοπλιστικά diesel έκδοση με τον 1,5 πετρελαιοκινητήρα των 109 ίππων (A180 CDI BlueEFFICIENCY). 
Πιο γρήγορη η βενζινοκίνητη και με λογική κατανάλωση
Στο κομμάτι της απόδοσης, η βενζινοκίνητη Mercedes A180 BlueEFFICIENCY είναι πιο γρήγορη από τη diesel «αδελφή» της, χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει ότι, η A180 CDI BlueEFFICIENCY είναι αργή. Τουναντίον, με 260 Nm ροπής στις 1.750 σ.α.λ., η diesel Mercedes A-Class απαιτεί 10,7 δλ. για το 0-100 χλμ./ώρα, ενώ έχει πολύ σβέλτες ρεπρίζ, αφού είναι ένα από τα πιο γρήγορα μοντέλα του είδους. 
Η βενζινοκίνητη πάντως A-Class, στο 0-100 χλμ./ώρα είναι κατά 2,2 δλ. γρηγορότερη, ενώ έχει αντίστοιχα γρήγορες ρεπρίζ σε όλες τις μετρήσεις μας. Και όλα αυτά με μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, αφού η μέση κατανάλωσή της βρίσκεται μόλις στα 5,5 λτ./100 χλμ. και είναι σημαντικά χαμηλότερη από το παρελθόν.

Η βασική τεχνικά διαφορά των diesel: Δεν υπάρχουν μπουζί και η ανάφλεξη γίνεται με τη έκχυση καυσίμου απευθείας στον καυτό συμπιεσμένο αέρα.

Η βασική τεχνικά διαφορά των diesel: Δεν υπάρχουν μπουζί και η ανάφλεξη γίνεται με τη έκχυση καυσίμου απευθείας στον καυτό συμπιεσμένο αέρα.

Αν σου άρεσε: Κοινοποίησέ το »

home pro
ETRANSIT VS ESPRINTER