Πόσα χρόνια «κρατάνε» τα αμορτισέρ;

2.447 Επισκέψεις στο άρθρο
Πόσα χρόνια «κρατάνε» τα αμορτισέρ;
2 Φωτογραφίες »

- Τα αμορτισέρ μετριάζουν-φρενάρουν τη συνεχή ταλάντωση των ελατηρίων
- Το πετυχαίνουν «φρενάροντας» την ταλάντωση με λάδι
- Δύο οι πιο γνωστοί τύποι, λαδιού & αερίου-λαδιού
- Αλλαγή κάθε 80.000 χλμ, αλλά ίσως μπορείς και παραπάνω

Τα αμορτισέρ μετριάζουν-φρενάρουν τη συνεχή ταλάντωση των ελατηρίων

Ας τα πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι να «ομαλοποιούν» τη διαδρομή της ανάρτησης όταν το αυτοκίνητο περνά από μια ανωμαλία του οδοστρώματος. Για να επιτραπεί η απορρόφηση του τραντάγματος από τις λακκούβες, οι τροχοί συνδέονται με το όχημα μέσω ενός συστήματος μοχλών και ελατηρίων (τις αναρτήσεις) που επιτρέπουν τις απαραίτητες ταλαντώσεις. Ωστόσο, οι ανωμαλίες του δρόμου έχουν την τάση να κάνουν τα ελατήρια να παράγουν μια συνεχή κίνηση των τροχών (συνεχές πάνω-κάτω). Μία κίνηση με αρνητικές συνέπειες τόσο για την οδηγική άνεση όσο και το κράτημα στο δρόμο. Ο ρόλος των αμορτισέρ είναι ακριβώς αυτός. Μετριάζουν αυτές τις υπερβολικές ταλαντώσεις, καθιστώντας το όχημα ασφαλέστερο και πιο ευχάριστο στην οδήγηση.

Το πετυχαίνουν «φρενάροντας» την ταλάντωση με λάδι

Ο μηχανισμός βασίζεται στην τριβή που προκαλείται από το πέρασμα ενός υγρού μέσα από κάποιες βαθμονομημένες οπές. Η βασική δομή των αμορτισέρ, στην πραγματικότητα, περιλαμβάνει έναν κύλινδρο γεμάτο με λάδι και ένα έμβολο που γλιστράει μέσα σε αυτόν: η μία πλευρά είναι συνδεδεμένη με το αυτοκίνητο, η άλλη με τον τροχό. Στο έμβολο υπάρχουν οπές, εξοπλισμένες με βαλβίδα, μέσω της οποίας το υγρό περνά υπό πίεση με μεγαλύτερη ή μικρότερη ροή (ανάλογα με τις ρυθμίσεις του κατασκευαστή) φρενάροντας περισσότερο ή λιγότερο την κίνηση του ίδιου του τροχού.

Δες στο βίντεο τις διαφορές ανάμεσα σε ένα καλό και ένα... «τελειωμένο» αμορτισέρ

 

Δύο οι πιο γνωστοί τύποι, λαδιού & αερίου-λαδιού

Αυτός ο τύπος αμορτισέρ λέγεται «ελαιοδυναμικός» ή απλά «λαδιού». Ο τύπος του λαδιού που υιοθετείται και η βαθμονόμηση των οπών καθορίζουν το επίπεδο της ακαμψίας.

Τα πιο εξελιγμένα αμορτισέρ εκτός από το λάδι έχουν και αέριο μέσα στον κύλινδρο: πρόκειται για άζωτο, το οποίο συμπιέζεται σε δέκα ατμόσφαιρες και περιέχεται σε ένα ξεχωριστό θάλαμο. Η παρουσία του επιτρέπει την λειτουργία της συσκευής πολύ πιο απαλά και με ακρίβεια, και είναι κατάλληλο για σπορ αυτοκίνητα ή αυτοκίνητα πολυτελείας. Αυτός ο τύπος ονομάζεται «ελαιοπνευματικός», ή αλλιώς «αερίου-λαδιού».

Κάθε πότε πρέπει να τα αλλάζω;

Είναι πολύ δύσκολο να πούμε με σιγουριά ότι τα αμορτισέρ θα κρατήσουν για 4 ή πέντε χρόνια, (ειδικά αν χρησιμοποιούνται σε δύσκολες καταστάσεις και δρόμους). Από την άλλη δεν είναι ασυνήθιστο να αντέχουν ακόμα και για 10 χρόνια, αν το όχημα κινείται σε στρωμένο οδόστρωμα και σε απλές συνθήκες οδήγησης, ενώ σημαντικό ρόλο για το πόσο θα κρατήσουν αποτελεί και το βάρος του αυτοκινήτου αλλά και το πόσο «σφιχτή» είναι η ρύθμισή τους.

Μερικοί κατασκευαστές λένε, ότι πρέπει να τοποθετούνται  καινούρια κάθε 60 με 80 χιλιάδες χιλιόμετρα, όμως και αυτό τίθεται υπό συζήτηση. Το καλύτερο είναι να τα ελέγξεις μετά από 4 χρόνια και έπειτα να τα τσεκάρεις μία φορά το χρόνο. Έτσι αντί να χρησιμοποιείς το χρόνο ή τα χιλιόμετρα για να αποφασίσεις πότε πρέπει να αντικαταστήσεις τα αμορτισέρ σου, έχε τα περισσότερο ως «οδηγούς», ώστε να ξέρεις πότε πρέπει να ελέγξεις ολόκληρη την ανάρτηση για τυχόν φθορές, ζημιές και διαρροές.

Mercedes
test