Από το αμερικανικό όνειρο στους βομβαρδισμούς & το οριστικό τέλος

29.054 Επισκέψεις στο άρθρο (12/3/2024)
Χαρακτηριστική διαφήμιση του Yugo στις ΗΠΑ.
2 Φωτογραφίες »

Χαρακτηριστική διαφήμιση του Yugo στις ΗΠΑ.

Έφτασε να πωλείται μέχρι τις ΗΠΑ με τιμή… πρόκληση


Τα απολύτως απαραίτητα στο εσωτερικό του Yugo (τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια παραγωγής του).
2 Φωτογραφίες »

Τα απολύτως απαραίτητα στο εσωτερικό του Yugo (τουλάχιστον τα πρώτα χρόνια παραγωγής του).

Μπορεί η ποιότητα κατασκευής να ήταν κακή, όπως και επιδόσεις του, η παθητική ασφάλεια σχεδόν ανύπαρκτη, ενώ οι τριγμοί στο εσωτερικό, οι συχνές μικροζημιές και η άτσαλη ανάρτηση να μην έκαναν ευχάριστες τις διαδρομές. Ωστόσο βασικό ατού του Yugo εκτός από την πολύ χαμηλή τιμή και συντήρησή του, ήταν η ανθεκτικότητά του. Ως γνήσιο αμάξι του πρώην ανατολικού μπλοκ, το Yugo χαρακτηρίστηκε σωστό… σκυλί, καθώς άντεχε κάθε τύπου κακομεταχείριση, σχεδιασμένο για τους κακοτράχαλους δρόμους της Γιουγκοσλαβίας!

Αυτά του τα χαρακτηριστικά του χάρισαν διεθνή καριέρα από την Ευρώπη, μέχρι την Κίνα ενώ η μεγάλη ανατροπή έγινε με την εξαγωγή του μοντέλου στην αγορά των ΗΠΑ. Η παρουσίασή του έγινε στην Εκθεση Αυτοκινήτου του Λος ¶ντζελες το 1984, με 3 μοντέλα βαμμένα στα χρώματα της Ενωμένης Γιουγκοσλαβίας (ένα κόκκινο, ένα λευκό και ένα μπλέ).

Η τρομερά χαμηλή τιμή του (από 4.000 δολάρια), η 10ετής εγγύηση και η δωρεάν συντήρηση, κέρδισαν τελικά το αμερικανικό κοινό, παρά την αρχική καχυποψία με την οποία έβλεπαν στην άλλη άκρη του Ατλαντικού την κομμουνιστική καταγωγή του μικρού χάτσμπακ. Τελικά, κατάφερε να μείνει στην αγορά των ΗΠΑ από το 1985 έως το 1992 πουλώντας περισσότερες από 141.000 μονάδες.

Η παραγωγή του ολοκληρώθηκε σε άλλη χώρα από αυτή που ξεκίνησε

Ο πόλεμος στην Πρώην Γιουγκοσλαβία που ξέσπασε το 1991, σε συνδυασμό με τις διεθνείς κυρώσεις προς τη χώρα από τη Δύση, περιορίζοντας μεταξύ άλλων τις εξαγωγές, φρέναραν για τα καλά την διεθνή πορεία του μοντέλου, με το τελειωτικό χτύπημα να έρχεται το 1999 με τον βομβαρδισμό του εργοστασίου στο Κραγκούγιεβατς από τις ΝΑΤΟικές δυνάμεις.

Τελικά το Νοέμβρη του 2008 η εταιρεία χρεοκόπησε, με την παραγωγή του Yugo να σταματά πλέον οριστικά. Υπολογίζεται πως από την αρχή της παραγωγή του το 1980 έως το οριστικό κλείσιμο της Zastava το 2008, βγήκαν από τη γραμμή παραγωγής συνολικά 794.428 αυτοκίνητα, νούμερο αν μη τι άλλο εντυπωσιακό για ένα αυτοκίνητο που κατακρίθηκε τόσο.

Σήμερα, συναντάμε σπανίως κάποια Yugo και στους ελληνικούς δρόμους, μιας και το συγκεκριμένο μοντέλο είχε αρκετούς λάτρεις και στη χώρα μας (πούλησε αρκετές χιλιάδες αυτοκίνητα), μιας και εκτός από φθηνό, δεν έκαιγε, ενώ ήταν και μικρό σε διαστάσεις.

Σελίδα 1Yugo Zastava: Ίσως το χειρότερο best seller της ιστορίας
Σελίδα 2Από το αμερικανικό όνειρο στους βομβαρδισμούς & το οριστικό τέλος
LINGLONG VS CONTINENTAL
moto