Οι πολυαναμενόμενες ημέρες των διακοπών έφτασαν επιτέλους. Η πρωτεύουσα θα αδειάσει από κόσμο, οι παραθαλάσσιοι προορισμοί θα γεμίσουν με κόσμο και οι μπαταρίες όλων, καλώς εχόντων των πραγμάτων, θα γεμίσουν μέχρι να επιστρέψουμε ξανά στη ρουτίνα της καθημερινότητας.
Συνεπώς προετοιμάζουμε βαλίτσες, φορτώνουμε εξοπλισμό, εφοδιαζόμαστε με όλα τα απαραίτητα σνακ για το δρόμο και βάζουμε πλώρη για το ταξίδι. Σωστά; Εν μέρει σωστά, με την προϋπόθεση βεβαίως ότι έχουμε προετοιμαστεί σωστά για την αναχώρηση και τη διαμονή στον ταξιδιωτικό προορισμό μας.
Διότι, ως γνωστόν, η στραβή δε θέλει και πολύ για να συμβεί, πράγμα που συνεπάγεται πως καλό είναι να είμαστε όσο το δυνατόν περισσότερο προνοητικοί και προετοιμασμένοι.
Αν έχει περάσει αρκετός καιρός από την τελευταία φορά που πήγες το όχημά σου για service ή για συντήρηση, τώρα είναι μια καλή στιγμή για να το πράξεις. Και σε αυτό το σενάριο, το θετικό είναι πως οι μάστορες του συνεργείου σου, με εφόδιο την πείρα τους, θα εντοπίσουν όλα αυτά που εσύ αγνοείς, την κατάλληλη ώρα στην κατάλληλη στιγμή, προκειμένου να μην τα βρεις εσύ μπροστά σου.
'Αρα, εδώ θα πραγματοποιηθεί έλεγχος πάνω σε λάδια, νερό, ελαστικά, υαλοκαθαριστήρες, ψυκτικό υγρό, alarm, φώτα θέσης & μεγάλη σκάλα κ.ο.κ.. Με δεδομένο, άλλωστε, πως ταξιδεύουμε προς επαρχία και διάγουμε τις μέρες της θερινής περιόδου, οφείλουμε να θυμόμαστε πως οι επιλογές μας (π.χ. σε συνεργεία), αν τυχόν συμβεί το κακό, δε θα είναι πολλές. Χώρια που με ταχύτητα 100 χλμ στο δρόμο, κάθε απρόβλεπτη κατάσταση μπορεί να αποδειχτεί ιδιαίτερα επιζήμια.
Προκειμένου να μη βρισκόμαστε, πάντως, εξ ολοκλήρου στο έλεος τρίτων, καλό είναι να έχουμε προνοήσει λαμβάνοντας κι εμείς οι ίδιοι τα μέτρα μας. Δηλαδή τη ρεζέρβα και την εργαλειοθήκη μας. Για την πρώτη, φροντίζουμε να ελέγξουμε – ακόμα και σε ένα βενζινάδικο, κάνοντας το φουλάρισμα ενόψει ταξιδιού– την πίεσή της και αν αυτή δεν είναι ok να τη φουσκώσουμε αναλόγως. Για τη δεύτερη, κοιτάζουμε να έχει μέσα έστω τα απολύτως απαραίτητα (π.χ. κατσαβίδι χειρός).
Από εκεί και πέρα, ο γρύλος και η τριγωνική πινακίδα έρχονται να συμπληρώσουν την «προίκα» μας στο πορτ μπαγκάζ του αυτοκινήτου, ως τα κατεξοχήν εργαλεία για την απρόσμενη αναποδιά, που μπορεί να αποδειχτούν ακόμα και σωτήρια.
Τα απαραίτητα έγγραφα: ασφαλιστήριο, άδεια κυκλοφορίας κ.ο.κ.
Κατά κανόνα, σχεδόν άπαντες φυλάμε τα απαραίτητα έγγραφα του αυτοκινήτου στο ντουλαπάκι του οχήματός μας – με εξαίρεση το δίπλωμα οδήγησης που είθισται να το «κουβαλάμε» πάντοτε μαζί μας. Με τον όρο «απαραίτητα έγγραφα», λοιπόν, εννοούμε την άδεια κυκλοφορίας του αυτοκινήτου, τα τέλη κυκλοφορίας του, τον φάκελο του ΚΤΕΟ και προφανώς το ασφαλιστήριο συμβόλαιο.
Απαραίτητη προϋπόθεση δε, αναφορικά με αυτό το τελευταίο, είναι να σιγουρευτούμε πως όχι απλώς βρίσκεται σε ισχύ, αλλά και ότι δεν πρόκειται να λήξει κατά τη χρονική περίοδο που θα λείπουμε σε διακοπές. Αφενός γιατί θα είμαστε παράνομοι, αφετέρου διότι ποιος θέλει να ασχολείται με τέτοια ζητήματα στην άδειά του;
Κατ΄ επέκταση ελέγχουμε πολύ σχολαστικά τις ημερομηνίες, καθώς και τις παροχές που μας εξασφαλίζει το συμβόλαιο, δίχως να περιφρονούμε προφανώς το στοιχείο της οδικής βοήθειας. Εφόσον συμπεριλαμβάνεται στους όρους έτσι κι αλλιώς, κανένα πρόβλημα. Στο αντίθετο σενάριο, όμως, ίσως θα ήταν συνετό να το ξανασκεφτούμε για δυο λόγους: θα πετύχουμε καλύτερη τιμή και θα γλιτώσουμε το άγχος αν τυχόν γίνει η ζημιά.
Οδηγούμε ξεκούραστοι και με σύνεση
Θεωρείται αυτονόητο πως από τη στιγμή που θα βγεις σε εθνικές οδούς, τα αντανακλαστικά σου καλό είναι να βρίσκονται σε μια μόνιμη εγρήγορση, προκειμένου το οποιοδήποτε ανεπιθύμητο λάθος – δικό σου ή κάποιου άλλου οδηγού – να μην οδηγήσει σε δυσάρεστες επιπτώσεις. Προκειμένου να εξασφαλιστεί, ωστόσο, αυτό στο μέτρο του δυνατού, ο οδηγός οφείλει να λάβει όλα τα κατάλληλα μέτρα.
Για αρχή, να είναι ξεκούραστος. Κοινώς να έχει κοιμηθεί αρκετά και ικανοποιητικά, ώστε να έχει διαύγεια στο τιμόνι. Κατά δεύτερον, κάτι που κρίνεται απαραίτητο ιδίως στη χώρα μας και ακόμα περισσότερο στη συγκεκριμένη περίοδο του χρόνου: το νερό. Καλοκαίρι είναι, στην Ελλάδα βρισκόμαστε, υψηλές θερμοκρασίες αντιμετωπίζουμε, συνεπώς ο κίνδυνος της αφυδάτωσης είναι πάντοτε ορατός.
Από εκεί και πέρα, άπαντες μέσα στο όχημα πρέπει να φορούν τις ζώνες τους και να έχουν σωστά ρυθμισμένα τα καθίσματά τους, δίχως να απομακρύνονται από τις θέσεις τους, μιας και κάτι τέτοιο ενδέχεται να στοιχίσει την προσοχή του οδηγού ή να αφήσει τους ίδιους εκτεθειμένους σε κάποιον κίνδυνο.
Σύνεση, ακολούθως, σημαίνει πως δεν οδηγούμε επιπόλαια. Τουτέστιν δεν τρέχουμε πάνω από το επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας, χρησιμοποιούμε την αριστερή λωρίδα μόνο για προσπέραση, διατηρούμε την απαραίτητη απόσταση ασφαλείας από τα προπορευόμενα οχήματα, έχουμε το νου μας για κάθε προειδοποιητική σήμανση που ενημερώνει για κατασκευαστικά έργα, προσέχουμε όλα τα οδικά σήματα ώστε να είμαστε προετοιμασμένοι για όλα τα δεδομένα της περιοχής και του δρόμου και είμαστε προσεκτικοί με τα φώτα μας: στα τούνελ θυμόμαστε να ανάψουμε τα φώτα πορείας, ενώ στις διασταυρώσεις φροντίζουμε να μην έχουμε ξεχάσει ανοιχτά τα μεγάλα.