- Στην Ελλάδα μένουμε κυρίως σε διαμερίσματα
- Χωρίς υποδομές παντού, το ηλεκτρικό χωρίς πάρκινγκ γίνεται μάλλον... αδύνατο
- Γιατί εκτός από λεφτά να το πάρεις πρέπει να χεις και δικό σου πάρκινγκ!
Έχω ηλεκτρικό σημαίνει πως «εκτός από λεφτά έχω και μονοκατοικία»!
Τι γίνεται αν έχεις ηλεκτρικό και δεν έχεις φορτιστή στο σπίτι; Μπορείς να λειτουργήσεις με ένα ηλεκτρικό αμάξι, όπως λειτουργείς με ένα θερμικό; Και πόσο στοιχίζει;
Η ηλεκτροκίνηση έχει έρθει για να δώσει λύση στη μόλυνση των πόλεων και στη ρύπανση του περιβάλλοντος. Αν νομίζεις πως έχει έρθει για να δώσει λύση στη δική σου μετακίνηση, τότε μάλλον κάτι δεν κατάλαβες καλά. Ειδικά αν δεν έχεις φορτιστή στο σπίτι.
Βλέπεις ο φορτιστής στο σπίτι στη Νορβηγία ή την Ελβετία είναι μάλλον εύκολη υπόθεση. Ειδικά αν έχεις δει τα σπίτια του Νορβηγού και του Ελβετού. Για τον Έλληνα και άλλους νοτιοευρωπαίους που μένουν σε διαμερίσματα πολυκατοικιών χωρίς θέση πάρκινγκ, ο φορτιστής στο σπίτι είναι αδύνατος. Οπότε τι παίζει;
Παίζει 50 λεπτά η κιλοβατώρα, και αυτό σε «αργή» φόρτιση. Γιατί το κόστος φόρτισης είναι συνδυασμός της ποσότητας ενέργειας που «βάζεις» σε κιλοβατώρες και της ταχύτητας φόρτισης που έχεις σε κιλοβάτ. Όσο περισσότερες οι κιλοβατώρες και όσο περισσότερα τα κιλοβάτ με τα οποία φορτίζεις, τόσο ακριβότερο το κόστος φόρτισης.
Που σημαίνει πως ακόμη και με τη «χαμηλή» τιμή των 50 λεπτών την κιλοβατώρα, τότε το κόστος ανά χιλιόμετρο μπορεί να φτάσει και τα διπλά σε σχέση με ένα καινούργιο υβριδικό μοντέλο βενζίνης.
Με αυτό το δεδομένο, η φόρτιση στο σπίτι, ή στη δουλειά (εφόσον ο εργοδότης προσφέρει δωρεάν ή έστω φόρτιση σε κόστος ΔΕΗ) είναι απαραίτητη για να κάνει την επιλογή ηλεκτρικού βιώσιμη.
Και αυτό φυσικά εφόσον υπάρχει χρόνος. Γιατί όταν φορτίζεις σπίτι ή στη δουλειά (δωρεάν) η ταχύτητα φόρτισης είναι «χώμα». Αν θες 90 λεπτά της ώρας να «γεμίσεις» με 50 ή 100 κιλοβάτ ισχύ (ταχύτητα) φόρτισης, στο σπίτι με ούτε 7,5 κιλοβάτ θες μέχρι και 8 φορές περισσότερο. Αν βιάζεσαι, έχεις πρόβλημα.
Αυτό από μόνο του φυσικά είναι που κάνει τις κυβερνήσεις της Ευρώπης να επιμένουν στις υποδομές ώστε να έχεις φόρτιση με λογική ταχύτητα και λογικό κόστος εκτός σπιτιού. Κάνει όμως και τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, προς το παρόν, ακόμη περισσότερο αντικείμενα «lifestyle». Βλέπεις το «έχω ηλεκτρικό» συνεπάγεται εκτός από το «έχω λεφτά» και το «έχω μονοκατοικία». Και όσο το lifestyle του ηλεκτρικού «πουλάει», οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα το εκμεταλλεύονται όταν καθορίζουν τιμές. Και το πράμα μπλέκει παραπάνω.
Εσύ τι λες όμως; Το σκέφτεσαι το ηλεκτρικό χωρίς φορτιστή στο σπίτι; Έχεις σκεφτεί πως θα φορτίζεις και πόσο θα σου στοιχίζει; Που θα φορτίζεις και που έχει φορτιστές για γρήγορη φόρτιση; Έχεις ασχοληθεί ή πας, και όπου σε βγάλει;