Τι είναι οι σιδηρόστοκοι και ποια είναι η χρήση τους; H HB BODY, μία από τις κορυφαίες βιομηχανίες προϊόντων επαναβαφής αυτοκινήτων, δίνει την απάντηση.
Η θέση της HB BODY στη βιομηχανία προϊόντων επαναβαφής αυτοκινήτων είναι δεδομένη και αδιαμφισβήτητη. Από το 1982 ως σήμερα, με εργαλεία της την τεχνογνωσία και τη συνέπεια, κατάφερε με αφετηρία τη Βιομηχανική Περιοχή της Σίνδου (όπου βρίσκονται και οι ιδιόκτητες εγκαταστάσεις της) να βρίσκεται σήμερα σε 75 χώρες σε όλον τον κόσμο, εξάγοντας το 90% των προϊόντων της.
Μια από τις βασικές κατηγορίες των προϊόντων αυτών είναι και οι σιδηρόστοκοι. Για να καλύψει τη ζήτηση σε τέτοιο επίπεδο, έχει τη δυνατότητα ημερήσιας παραγωγής 50 τόνων έτοιμου προϊόντως, καθιστώντας την έναν από τους μεγαλύτερους παραγωγούς για το συγκεκριμένο προϊόν στον κόσμο.
Με στοιχεία και γνώση που προκύπτουν από το xημείο, την παραγωγή αλλά και την πολύχρονη εμπειρία των ανθρώπων της ΗΒ ΒΟDY σε παγκόσμιο επίπεδο, ο Εμπορικός Διευθυντής Ελλάδος της εταιρείας κος Μιχάλης Φίλιος παρουσιάζει τα χαρακτηριστικά και εμβαθύνει στις ιδιότητες και ιδιαιτερότητες του σιδηρόστοκου. Ας γνωρίσουμε καλύτερα λοιπόν ένα προϊόν, στο οποίο η σωστή επιλογή, χρήση και εφαρμογή κάνει πάντα τη διαφορά!
Τι είναι ο σιδηρόστοκος και ποια είναι η χρήση του;
Είναι ένας πολυεστερικός στόκος, που έχει ως βάση την πολυεστερική ρητίνη. Χρησιμοποιείται για το γέμισμα βαθουλωμάτων, την κάλυψη μικρών και μεγάλων ανωμαλιών στη λαμαρίνα, καθώς και για το ευθυγράμμισμα μιας επισκευής. Μια βασική κατηγοριοποίηση μπορεί να γίνει με βάση το υλικό εφαρμογής. Έτσι, οι σιδηρόστοκοι κατατάσσονται σε 4 κατηγορίες:
Σε αυτούς που απευθύνονται στις κοινές μαύρες λαμαρίνες.
Σε αυτούς που απευθύνονται σε γαλβανιζέ, ανοξείδωτες και λαμαρίνες αλουμινίου.
Σε αυτούς που απευθύνονται σε πλαστικά μέρη, π.χ. προφυλακτήρες.
Σε αυτούς που χρησιμοποιούνται για τη δημιουργία οπλισμού (για στήριξη σε πολύ μεγάλα βαθουλώματα) όπως τα σίδερα στο μπετόν της οικοδομής
Πέρα όμως από το υλικό εφαρμογής τους, οι σιδηρόστοκοι διαχωρίζονται και με βάση τη σύστασή τους -σε χονδρόκοκκους, λεπτόκοκκους και lite.
Ποια είναι η σύνθεσή του, και πώς σχετίζεται με την εφαρμογή του;
Έχει ως βάση την πολυεστερική ρητίνη, ενώ περιέχει πρόσθετα που βοηθούν στο ιξώδες του (ρευστότητα), καθώς και αδρανή (π.χ. τάλκη) που απορροφούν την υγρασία. Είναι ένα θιξοτροπικό προϊόν -κατά την ανάδευση με τον καταλύτη αλλάζει η ρευστότητά του. Μετατρέπεται από ένα σφιχτό και σταθερό προϊόν μέσα στο κουτί του, σε ένα πολύ αφράτο μείγμα ευκολοδούλευτο στην σπάτουλα, έτοιμο να το προσαρμόσεις στην ανάλογη επιφάνεια.
Χρειάζεται να αναμειχθεί με το σκληρυντικό του (υπεροξείδιο του βενζολίου) για να στεγνώσει. Ο σιδηρόστοκος στεγνώνει με εξώθερμη αντίδραση -το στέγνωμά του δηλαδή ξεκινάει από μέσα προς τα έξω. Αυτός είναι και ο λόγος που σε μεγαλύτερη ποσότητα εφαρμογής θα στεγνώσει πιο γρήγορα από ότι σε ένα μικρότερο στοκάρισμα. Όσο μεγαλύτερη η μάζα του, τόσο πιο γρήγορα στεγνώνει.
Τι ψάχνουμε σ' έναν σιδηρόστοκο;
Να έχει πρόσφυση σε όλα τα είδη μετάλλων -γαλβανιζέ, αλουμίνιο, κοινή μαύρη λαμαρίνα, κ.λπ.
Να γεμίζει τις ανωμαλίες (βαθουλώματα) και να είναι σταθερός πάνω στην λαμαρίνα, ιδιαίτερα στις κάθετες επιφάνειες.
Να στεγνώνει σε αποδεκτούς χρόνους -π.χ. 20' με 30'- γεγονός φυσικά που εξαρτάται από τη θερμοκρασία και υγρασία του χώρου.
Να μας διευκολύνει κατά τη διαδικασία ευθυγράμμισης του μπαλώματος της επισκευής.
Να τρίβεται εύκολα με ψηλά νούμερα γυαλόχαρτου -πχ στο ξεκίνημα με P 120 και το τελείωμα με P 240.
Να μην αφήνει πόρους. Αν και όλοι οι σιδηρόστοκοι αφήνουν ελαφρούς πόρους, αυτοί θα πρέπει να είναι τόσο ελάχιστοι, ώστε να εξαφανίζονται μετά την εφαρμογή του ασταριού. Σε κάθε άλλη περίπτωση το αστάρι εισχωρεί και δημιουργούνται μικρές τρύπες στην επιφάνεια.
Να σβήνει πολύ απαλά πάνω στην λαμαρίνα στα όρια της επισκευής και να μην δημιουργεί ανωμαλία στην επιφάνεια (δόντι).
7+1 σημεία που πρέπει να δίνουμε προσοχή:
Δεν πρέπει να ανακατεύουμε τον σιδηρόστοκο μέσα στο κουτί του, γιατί εγκλωβίζουμε αέρα και χαλάμε την ομοιογένεια του προϊόντος.
Η καλής ποιότητας σιδηρόστοκοι δεν πρέπει να έχουν ρητίνη (λάδι) στο πάνω μέρος, έτσι ώστε να μην είμαστε αναγκασμένοι να τους ανακατέψουμε. Όταν τους ανακατεύουμε εγκλωβίζεται αέρας μέσα στο κουτί, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται πόροι κατά την εφαρμογή.
Η πολύ καλή ανάμιξη με το στεγνωτικό. Θα πρέπει να τ' ανακατέψουμε ως το σημείο που δεν θα μπορούμε να εντοπίσουμε το κόκκινο χρώμα του στεγνωτικού στο μίγμα μας. Αυτός άλλωστε είναι και ο μοναδικός λόγος που ο καταλύτης πρέπει να είναι χρωματισμένος.
Το στεγνωτικό θα πρέπει να συμμετέχει κατά όγκο σε ποσοστό 1% με 3% στον στόκο μας -ανάλογα με την εποχή και τη θερμοκρασία του χώρου. Η παραπάνω ποσότητα κάνει ζημιά.
Αντενδείκνυται το τρίψιμο με γυαλόχαρτο νερού, μιας και ο σιδηρόστοκος απορροφά την υγρασία. Αν τρίψουμε με νερό, θα πρέπει να ψήσουμε στον φούρνο ή ν' αφήσουμε τον σιδηρόστοκο στον ήλιο (35℃ – 40℃) για 2-3 ώρες ώστε να εξατμιστεί. Σε κάθε άλλη περίπτωση, μετά την εφαρμογή των υπολοίπων επιστρωμάτων (αστάρι, χρώμα, βερνίκι) είναι πολύ πιθανό να μας παρουσιάσει στην επιφάνεια φουσκάλες.
Κατά το τρίψιμο του σιδηρόστοκου θα πρέπει να ανεβάζουμε σταδιακά τα νούμερα του γυαλόχαρτου (π.χ. P100 – P150 - P180 - P240 ή Ρ80 – Ρ120 – Ρ180 – Ρ240) για να στρώσουμε καλύτερα το μπάλωμα.
Προσοχή στην αποθήκευση του προϊόντος. Η αλλαγή του ιξώδους λόγω θερμοκρασίας -αύξηση της ρευστότητας στις πολύ υψηλές και σφίξιμο του προϊόντος στις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες- είναι ένα φαινόμενο που παρατηρείται σε όλους του σιδηρόστοκους, πάντα όμως σε λογικά όρια. Για παράδειγμα, ένα προϊόν εκτεθειμένο το καλοκαίρι με υψηλή θερμοκρασία γίνεται αρκετά ρευστό και δύσκολο να δουλευτεί στην σπάτουλα. Αν όμως μπορούσαμε να το τοποθετήσουμε πριν την εφαρμογή του 1-2 ώρες στο ψυγείο, θ' άλλαζε εντελώς η συμπεριφορά του αφού θα γινότανε πιο σφιχτός.
Αρκετοί σιδηρόστοκοι έχουν ικανοποιητική πρόσφυση και σε πλαστικούς προφυλακτήρες. Κανένας όμως δεν ενδείκνυται περισσότερο από τον στόκο που είναι σχεδιασμένος αποκλειστικά για αυτή την χρήση. Οι ειδικοί αυτοί στόκοι έχουν μεγαλύτερη περιεκτικότητα ρητίνης ώστε να παρέχουν μεγαλύτερη ελαστικότητα, πράγμα πολύ αναγκαίο, μιας και οι καταπονήσεις ενός πλαστικού προφυλακτήρα είναι πολύ μεγαλύτερες.