Προϊόντα Αυτοκινήτου

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  26/9/2006
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
FAST τρίτη : Εγκέφαλος αυτοκινήτου
Διαβάστηκε από 10526 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:26/9/2006
Το Νο 1 βήμα στη βελτίωση του αυτοκινήτου είναι ο επαναπρογραμματισμός του εγκεφάλου. Από εκείνον εξαρτώνται το πώς και αν θα δουλέψουν τα περιφερειακά μέρη που έχουμε ήδη εφοδιάσει, αφού εκείνος διαχειρίζεται τα πάντα, όσον αφορά στη λειτουργία του αυτοκινήτου.
H ολοένα και εξελισσόμενη τεχνολογία που εφαρμόζουν τα σύγχρονα αυτοκίνητα -για να χαιρόμαστε όλοι εμείς ως τελικοί χρήστες- εστιάζει στο να παρέχουν αυτά τη μέγιστη δυνατή ιπποδύναμη, με αντίβαρο την όσο το δυνατόν χαμηλότερη κατανάλωση, τον καλύτερο οδηγικό έλεγχο και την καλύτερη δυνατή ασφάλεια. Όπως καταλαβαίνετε, έτσι, όσο αυξάνεται η ιπποδύναμη ενός αυτοκινήτου, αντιστρόφως ανάλογα χειροτερεύει στους υπόλοιπους τομείς, αν βέβαια η βελτίωση δεν είναι συνολική.
Πώς δουλεύει
Η Κεντρική Μονάδα Ελέγχου (ECU), μέσω προγράμματος, αναγνωρίζει, επεξεργάζεται, εξακριβώνει και τελικά ρυθμίζει όλες τις σημαντικές λειτουργίες του κινητήρα, καθώς παίρνει στοιχεία από τις στροφές του κινητήρα, τη θερμοκρασία και την πυκνότητα του αέρα, τη θερμοκρασία του κινητήρα και άλλες φυσικές μεταβλητές, ενώ λαμβάνει και πληροφορίες από τον αισθητήρα "λάμδα" (λ). Το πάντα ανήσυχο βελτιωτικό πνεύμα δε θα μπορούσε να μην ασχοληθεί και με τη συγκεκριμένη "συσκευή" του αυτοκινήτου και ιδιαίτερα μάλιστα από τη στιγμή, που μέσα από τον εγκέφαλο καθορίζεται η σωστή του λειτουργία και κατά συνέπεια η αξιοπιστία του.
Πόσα είδη προγραμματισμού υπάρχουν;
Αυτός καθ' αυτός ο προγραμματισμός του εγκεφάλου διεξάγεται με δύο τρόπους. Πιο συγκεκριμένα, για να έχουμε τα οφέλη σε απόδοση και ροπή, ο προγραμματισμός μπορεί να γίνει είτε με επαναπρογραμματισμό του εργοστασιακού εγκεφάλου (αλλάζοντας το τσιπ του εγκεφάλου με άλλο), είτε με εισαγωγή παράλληλου εγκεφάλου, που συνεργάζεται με τον εργοστασιακό.
Τι είναι ο προγραμματισμός εγκεφάλου;
Ο προγραμματισμός του εγκεφάλου είναι η διαδικασία που γίνεται από το βελτιωτή, ώστε να αλλάξει όλες ή μερικές από τις συντεταγμένες που εκείνος επεξεργάζεται, έτσι ώστε να αποδώσει τα μέγιστα που μπορεί, με δεδομένες τις υπόλοιπες μετατροπές που έχουν γίνει. Για παράδειγμα, σε ένα αυτοκίνητο που εφοδιάζεται με βελτιωμένο φίλτρο και εξάτμιση, ο λόγος του αέρα και της βενζίνης αλλάζει, με αποτέλεσμα, σε υψηλές στροφές, το καύσιμο να μην επαρκεί για την καύση (φτωχό μίγμα), γεγονός που οδηγεί στην εμφάνιση της καταστροφικής προανάφλεξης. Με τον επαναπρογραμματισμό λοιπόν, αυτός ο λόγος (air-fuel ratio) εναρμονίζεται ώστε να δουλέψει σωστά με την ιδανική ανάφλεξη.
Τι κερδίζω με τον προγραμματισμό εγκεφάλου;
Ένας εγκέφαλος μπορεί να αυξήσει την ιπποδύναμη και τη ροπή του αυτοκινήτου. Σε υπερτροφοδοτούμενο μηχανικό σύνολο η αύξηση φτάνει στα 20%-30%, ενώ σε ατμοσφαιρικά αυτοκίνητα η αύξηση κυμαίνεται από 8%-12%. Εννοείται ότι αυτά τα ποσοστά μπορούν να είναι και κατά πολύ μεγαλύτερα, αν -εκτός από εγκέφαλο- το αυτοκίνητο εφοδιάζεται και με άλλες βελτιώσεις, αλλά και ανάλογα με το είδος του εγκεφάλου.
Επαναπρογραμματισμός ή Παράλληλος εγκέφαλος;
Για πολλά από τα νέα αυτοκίνητα, ο επαναπρογραμματισμός αποτελεί "πονοκέφαλο" για το βελτιωτή, ενώ δε λείπουν και περιπτώσεις όπου ο εργοστασιακός εγκέφαλος είναι τόσο "κλειστός" με ασφαλιστικές δικλείδες, που δεν επιτρέπει αλλαγές. Οι προστατευτικές δικλείδες της εργοστασιακής ECU, όπως ο έλεγχος καλής λειτουργίας των αισθητήρων, ο κόφτης βενζίνης, ο κόφτης πίεσης υπερπλήρωσης (αν είναι υπερτροφοδοτούμενο), ο κόφτης στροφών, καθώς και η σωστή λειτουργία της προειδοποιητικής λυχνίας check engine δεν τροποποιούνται. Έτσι, όταν ο εγκέφαλος διαγνώσει λάθη (κακή ποιότητα βενζίνης, υπερθέρμανση κινητήρα, διαρροή αέρα από κολλάρο κ.ο.κ), συνεχίζει να έχει τον πλήρη έλεγχο, ώστε να επέμβει και να λειτουργεί το αυτοκίνητο σε κατάσταση safe mode. Αυτή είναι η σημαντική διαφορά με τους παράλληλους εγκεφάλους, οι οποίοι είτε παρακάμπτουν τον έλεγχο των λειτουργιών του κινητήρα, είτε αλλοιώνουν με ψευδή στοιχεία τον εγκέφαλο για την κατάσταση των αισθητήρων του. Φυσικά, υπάρχουν και πακέτα παράλληλου προγραμματισμού, που είναι κατάλληλα για πολλά αυτοκίνητα και είναι τόσο μελετημένα, που δεν εγκυμονούν κινδύνους, ενώ ο παράλληλος προγραμματισμός αποτελεί μονόδρομο, αν υπάρχουν πολλές βελτιώσεις στον κινητήρα σας (τούρμπο, εξάτμιση, μπεκ, εκκεντροφόροι, μπιέλες, πιστόνια κ.α.).
O ρόλος της ECU
Όλα τα σύγχρονα αυτοκίνητα ενσωματώνουν ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της διαχείρισης των κινητήρων τους (Electronic Engine Management Systems). Η κεντρική μονάδα του κινητήρα γνωστή και ως "ECU" από τα αρχικά (Engine Control Unit) είναι μια πλακέτα, η οποία εφαρμόζει έναν ή περισσότερους μικροϋπολογιστές, που είναι υπεύθυνοι για τη διατήρηση του ελέγχου του κινητήρα.

TIPS
• Με τη βελτίωση της ECU, η μέση κατανάλωση αυξάνεται -ανάλογα και με τον τρόπο οδήγησης- κατά 10% περίπου.
• Αν ο επαναπρογραμματισμός ή ο παράλληλος εγκέφαλος είναι σωστά μελετημένοι για συγκεκριμένο αυτοκίνητο, δε θα υπάρξει πρόβλημα αξιοπιστίας.
• Αν οι βελτιώσεις σας περιορίζονται στην τοποθέτηση ενός φίλτρου και μιας εξάτμισης, ο επαναπρογραμματισμός αποτελεί καλύτερη επιλογή. Από την άλλη, ένας καλός παράλληλος εγκέφαλος θα αυξήσει κατά πολύ περισσότερο την ιπποδύναμη και τη ροπή του αυτοκινήτου σας και αποτελεί μονόδρομο, αν σκοπός σας είναι τα "πολλά" άλογα.
• Προτιμήστε δοκιμασμένους και γνωστούς βελτιωτές, γιατί δεν είναι λίγοι εκείνοι που βγάζουν το εργοστασιακό τσιπ, το σβήνουν και περνούν τα δικά τους στοιχεία σε αυτό. Η σωστή μέθοδος τσιπαρίσματος είναι να έχουν έτοιμα τσιπάκια για να τοποθετήσουν στο αυτοκίνητό σας.
Με την εγγύηση τι γίνεται;
• Ως μηχανική παρέμβαση από τρίτο, η εγγύηση του κατασκευαστή χάνεται από μία τέτοια βελτίωση, αλλά, όπως είπαμε, καλύτερα αυτή να γίνει, όταν υπάρχουν και άλλα βελτιωμένα περιφερειακά μέρη.
To κόστος
Ανάλογα με το είδος του εργοστασιακού εγκεφάλου, ένας επαναπρογραμματισμός κοστίζει από 320 ευρώ και άνω, ενώ ένας παράλληλος εγκέφαλος έχει αρκετά μεγαλύτερο κόστος και καθορίζεται από το είδος, τη μάρκα και τις δυνατότητές του.