Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  19/6/2007
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ : Κατεστραμμένες πινακίδες
Διαβάστηκε από 3577 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:19/6/2007
"Καλλιτέχνες" των δρόμων…
Πινακίδες σήμανσης καλυμμένες με αυτοκόλλητα, ζωγραφισμένες με σπρέι, ακόμη και τρυπημένες από σφαίρες! Κάποιοι συμπολίτες μας φαίνεται πως εκφράζουν τις "καλλιτεχνικές" τους δραστηριότητες με βανδαλισμούς, αλλά κυρίως με τρόπο που θέτει σε κίνδυνο τη σωματική μας ακεραιότητα.
Ο βανδαλισμός των πινακίδων σήμανσης είναι καινούργιο φαινόμενο. Είναι κάτι σαν μάστιγα, που εξαπλώνεται με ραγδαίους ρυθμούς και ανυπολόγιστες συνέπειες. Στην ευρύτερη περιοχή των βορείων προαστίων, όπου και έλαβε χώρα το ρεπορτάζ μας, οι περισσότερες πινακίδες κυκλοφορίας -σε κεντρικούς δρόμους μάλιστα- δε γίνονται αντιληπτές από τους διερχόμενους οδηγούς. Καλυμμένες με αυτοκόλλητα (νέο χόμπι κυρίως των οπαδών ποδοσφαιρικών συλλόγων), ζωγραφισμένες με χρωματιστά σπρέι ή ακόμα και πεσμένες στο πεζοδρόμιο, αλλάζουν τους κανόνες οδικής ασφάλειας ή, εάν το προτιμάτε καλύτερα, καταργούν τους ισχύοντες νόμους.
Πού οδηγούμαστε;
Στην κυριολεξία, όμως, "πού οδηγούμαστε…!". Γιατί με όλα αυτά τα χάλια που είδαμε να επικρατούν στους δρόμους μας, μάλλον φθάνουμε στους προορισμούς μας… κατά τύχη! Ας δούμε, λοιπόν, μαζί μια "τυχαία" περίπτωση, που μπορεί να συναντήσουμε στους δρόμους μας… Για παράδειγμα, προκαλείται ένα ατύχημα εξαιτίας πινακίδας "STOP", που είναι κατεστραμμένη ή δεν είναι ορατή από τους οδηγούς, λόγω εμποδίων. Πόσες φορές δεν έχουμε βρεθεί αντιμέτωποι με κατεστραμμένες πινακίδες σήμανσης ή πινακίδες, που δεν είναι εύκολα ορατές από τους οδηγούς, γιατί είναι γεμάτες αυτοκόλλητα ή είναι τοποθετημένες πίσω από εμπόδια, όπως δέντρα, θάμνους κολώνες κ.λ.π. ή, ακόμα και πεσμένες στο δρόμο; Τι γίνεται, λοιπόν, στην περίπτωση που προκληθεί ατύχημα εξαιτίας προβληματικής σήμανσης των οδών; Εξετάζουμε, λοιπόν, την περίπτωση, όπου στη διασταύρωση δύο δρόμων είχε αρχικά τοποθετηθεί πινακίδα "STOP", η οποία όμως στη συνέχεια, για οποιοδήποτε λόγο, έπεσε ή είναι κατεστραμμένη, με αποτέλεσμα να μην είναι ορατή από τους διερχόμενους οδηγούς. Δύο αυτοκίνητα, λοιπόν, κινούνται στους κάθετους δρόμους, με κατεύθυνση προς την ίδια διασταύρωση. Ο οδηγός στην πορεία του οποίου υπάρχει η πεσμένη ή κατεστραμμένη πινακίδα "STOP", δε μειώνει την ταχύτητά του πλησιάζοντας στη διασταύρωση, ούτε σταματάει το αυτοκίνητό του, αλλά διασχίζει τη διασταύρωση, με αποτέλεσμα να συγκρουστεί με το αυτοκίνητο που έρχεται από τα αριστερά του, ο οδηγός του οποίου, επειδή γνώριζε ότι έχει προτεραιότητα λόγω της πινακίδας "STOP", που υπήρχε στην πορεία του άλλου αυτοκινήτου, διασχίζει και αυτός την παραπάνω διασταύρωση, χωρίς να σταματήσει για να ελέγξει. Ποιος ευθύνεται στην περίπτωση αυτή; Εσείς, που δεν σταματήσατε; Ο ατυχής κύριος, που βρισκόταν κανονικά στην πορεία του και δεν έφταιγε σε τίποτα, αλλά τον τρακάρατε; Ο δήμος ή το Υ.ΠΕ.ΧΩ.ΔΕ. (υπερβολικά μπερδεμένη ιστορία), που δε μερίμνησαν -ή μήπως επειδή δεν τα βρήκαν;- για την αντικατάσταση της κατεστραμμένης πινακίδας; Οι "καλλιτέχνες" των δρόμων;
Επιστημονικά
Δε θα πρέπει να ξεχνάμε, πως το οπτικό πεδίο ενός οδηγού περιορίζεται σε μια οπτική γωνία 6 μοιρών κατά μήκος της πορείας του, ενώ και η ανθρώπινη ικανότητα επεξεργασίας της πληροφόρησης είναι περιορισμένη. Από τα 1x109 bits όγκου πληροφορίας ανά δευτερόλεπτο, που δέχεται ο οδηγός από το περιβάλλον, μπορεί να "καταλάβει" μόνο 16 bits ανά δευτερόλεπτο. Καταλαβαίνετε, λοιπόν, πόσο μειώνεται η δυνατότητα αντίληψης, αλλά και επεξεργασίας των φθαρμένων σημάτων.
Τροχαία εναντίον δολιοφθορών πινακίδων
Το τελευταίο χρονικό διάστημα, η Τροχαία πραγματοποιεί μεγάλη εκστρατεία, προκειμένου να εντοπίσει όλους όσοι κάνουν φθορές στις πινακίδες οδικής σήμανσης. Μάλιστα, τα πρόστιμα τα οποία ορίζει ο Κ0Κ είναι ιδιαίτερα υψηλά, αφού κυμαίνονται ανάμεσα στα 1.800 με 5.900 ευρώ. Το τελευταίο διάστημα η Διεύθυνση Τροχαίας έχει προχωρήσει σε 79 μηνύσεις σε άτομα, που ευθύνονται για την τοποθέτηση αυτοκόλλητων διαφημίσεων, οι περισσότεροι από τους οποίους είναι τεχνίτες ή μικρές εταιρείες, που διαφημίζουν τις υπηρεσίες τους. Ακόμη, τα αρμόδια τμήματα της Τροχαίας ανά την Ελλάδα θα καταγράψουν τις ζημιές στις πινακίδες και από αλλοίωση με σπρέι, αλλά και την καταστροφή τους λόγω πυροβολισμών με κυνηγετικά -ή μη- όπλα.
Τι προβλέπει ο Νόμος
(΄Αρθρο 10 Παράγραφος 2)

Η κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση των οδών εκτελείται μόνον κατόπιν σχετικής μελέτης. Αρμόδιοι φορείς για την εκπόνηση ή έγκριση μελετών εφαρμογής, που αφορούν στην κατακόρυφη και οριζόντια σήμανση των οδών (πινακίδες και διαγραμμίσεις) και στην εγκατάσταση και συντήρηση της σήμανσης αυτής, είναι είτε η Γενική Γραμματεία Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων, είτε οι Υπηρεσίες της Περιφέρειας, είτε οι Οργανισμοί Τοπικοί Αυτοδιοίκησης, που τις συντηρούν, κατά περίπτωση. Οι αρμόδιες υπηρεσίες των φορέων αυτών έχουν την υποχρέωση της υλοποίησης, σε εύλογο χρονικό διάστημα, και των σχετικών αστυνομικών αποφάσεων. Σε περίπτωση τώρα, που τα αρμόδια όργανα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων διαπιστώσουν την ελλιπή ή εσφαλμένη σήμανση ή πλημμελή συντήρηση μέσων σημάνσεως από τις προς τούτο αρμόδιες υπηρεσίες, δύνανται να τις καλέσουν προς εκτέλεση των αναγκαίων ενεργειών εγκατάστασης νέας, απομάκρυνσης ή αντικατάστασης εσφαλμένης σήμανσης, καθώς και συντήρησης μέσων σήμανσης, τάσσοντάς τους σχετική προθεσμία ενέργειας. Αν η προθεσμία παρέλθει άπρακτη, τα αρμόδια όργανα της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων δύνανται να προβούν σε όλες τις αναγκαίες ενέργειες καθ' υποκατάστασή τους. Η υποκατάσταση αυτή περιλαμβάνει κάθε πρόσφορη ενέργεια για την εγκατάσταση, απομάκρυνση, αντικατάσταση και συντήρηση μέσων σήμανσης. Η σχετική δαπάνη βαρύνει τις ανωτέρω υπηρεσίες και εγγράφεται στον προϋπολογισμό τους ως υποχρεωτική δαπάνη, βάσει των σχετικών διατάξεων. Ο Υπουργός Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων μπορεί να ακυρώνει αποφάσεις των αρμοδίων υπηρεσιών, που αναφέρονται σε θέματα οδικής σήμανσης και οι οποίες δεν είναι σύμφωνες με τις τεχνικές προδιαγραφές και οδηγίες της Γενικής Γραμματείας Δημοσίων Έργων του Υπουργείου Περιβάλλοντος, Χωροταξίας και Δημοσίων Έργων.
Μπορώ να κινηθώ δικαστικά;
Φυσικά και μπορείτε να κινηθείτε δικαστικά, διεκδικώντας αποζημίωση. Παρακάτω, σας παραθέτουμε τη γνώμη δικηγόρου, για τις διαδικασίες που πρέπει να ακολουθήσετε.
"Σε περίπτωση που προκληθεί ατύχημα εξαιτίας σήμανσης, η οποία όμως κατά το ένδικο χρονικό διάστημα είχε πέσει ή καλύπτονταν με τέτοιο τρόπο, ώστε να μην είναι ορατή ή κατανοητή από τους διερχόμενους οδηγούς, ο οδηγός στο αυτοκίνητο του οποίου προκλήθηκε -εξαιτίας των παραπάνω- βλάβη, είναι δυνατόν να στραφεί κατά του δήμου, αξιώνοντας αποζημίωση για τις ζημιές που υπέστη το αυτοκίνητό του. Ο δήμος ευθύνεται και υποχρεούται σε αποζημίωση, δεδομένου ότι θα έπρεπε να έχει αποκαταστήσει τη σήμανση, ώστε αυτή να είναι ορατή από τους διερχόμενους οδηγούς. Ο οδηγός του βλαβέντος αυτοκινήτου (το παράδειγμα που αναφέραμε εμείς) μπορεί να στραφεί -με λιγότερες ίσως πιθανότητες να ικανοποιηθεί- και κατά του οδηγού του άλλου αυτοκινήτου, που ενεπλάκη στο ατύχημα, ακόμη και εάν ο τελευταίος εκινείτο σύμφωνα με την ισχύουσα, αλλά μη ορατή -κατά το χρόνο του ατυχήματος- σήμανση, αφού θα μπορούσε να υποστηριχτεί, ότι και εκείνος δεν ήταν σε θέση να γνωρίζει την ισχύουσα σήμανση, λόγω των όσων αναφέρθηκαν παραπάνω και ως εκ τούτου θα έπρεπε να οδηγεί το αυτοκίνητό του με σύνεση και προσοχή, εκτελώντας τους κατάλληλους χειρισμούς, όπως επιβάλλει ο Κ.Ο.Κ. Υπό αυτήν την έννοια, ευθύνεται και αυτός για το προκληθέν ατύχημα".
Παρ' ότι στο πίσω μέρος της πινακίδας αναγράφεται η ποινή φυλάκισης μέχρι δύο χρόνια, για όσους επιχειρήσουν να την καταστρέψουν, μέχρι στιγμής δεν έχει τιμωρηθεί κανείς για τη χρήση των σπρέι και των αυτοκόλλητων.

Άντε, τώρα, ο οδηγός να καταλάβει τι σημαίνει αυτό το σήμα! Είναι πραγματικά αδύνατο, έτσι όπως έχει αλλοιωθεί, εκτός βέβαια και αν κινείται με τα πόδια…..

Μη νομίζετε, πάντως, πως το φαινόμενο είναι κατεξοχήν ελληνικό…. Και στη γείτονα χώρα, την Ιταλία, φαίνεται πως οι "καλλιτέχνες των δρόμων" κάνουν καλά… τη δουλειά τους. Και μετά σου λέει, πως δεν ισχύει το Una facia, una razza…