ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Προϊόντα Αυτοκινήτου

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  1/4/2008
ΕΛΑΣΤΙΚΑ
ΦΑΚΕΛΟΣ ΕΛΑΣΤΙΚΑ. Τι να προσέξετε. Τι να επιλέξετε. Είδη ελαστικών. Είδη ελαστικών. Πότε χρίζουν αντικατάστασης
Διαβάστηκε από 11399 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:1/4/2008
Το Α και το Ω για την ασφάλειά μας
Ένα από τα βασικότερα μέρη ενός αυτοκινήτου είναι τα ελαστικά του. Η καλή κατάστασή τους και η σωστή επιλογή την ώρα της αντικατάστασής τους πρέπει να γίνεται με γνώμονα την ασφάλειά μας.
Είναι θέμα ασφάλειας
Ο τελευταίος κρίκος της μετάδοσης της ισχύος του κινητήρα στο δρόμο, είναι τα ελαστικά του αυτοκινήτου. Εκείνα αναλαμβάνουν να μας κρατούν πάνω σε αυτόν και να μας προσφέρουν ασφάλεια. Οι επιλογές μας ως προς την αντικατάστασή τους πρέπει να προορίζονται προς αυτή και μόνο την κατεύθυνση, ενώ είναι και πολύ σημαντικό να τα ελέγχουμε και κατά τη χρήση τους ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Run Flat
H καινοτόμα τεχνολογία των Run Flat ελαστικών περνά καθημερινά σε αρκετά νέα αυτοκίνητα. Τα Run Flat επιτρέπουν την κίνηση του αυτοκινήτου ακόμη και όταν υπάρχει ολική απώλεια της πίεσης και διαχωρίζονται σε τρεις τύπους. Εκείνα που διαθέτουν ειδική στρώση στο εσωτερικό τους, που σφραγίζει την τρύπα (Self-Sealing), εκείνα που διαθέτουν ειδική ενισχυμένη γόμα στα πλαϊνά τους, έτσι ώστε να το υποστηρίζουν σε περίπτωση απώλειας (Self Supporting) και εκείνα που διαθέτουν ειδικό δακτύλιο γύρω από το χείλος της ζάντας, που υποστηρίζει το ελαστικό σε περίπτωση κλαταρίσματος (Auxiliary Supported Run Flat Systems).
Ανάλογα με το είδος της γόμας (μαλακή ή σκληρή) και τη χάραξη του πέλματος (έντονη ή αραιή) καθορίζεται η εικόνα του ελαστικού στο δρόμο.
Είδη ελαστικών
Όλες οι εταιρείες ελαστικών διαθέτουν πλούσια γκάμα από ελαστικά, κατάλληλα για όλα τα αυτοκίνητα (εκτός δρόμου, φορτηγά, αγωνιστικά κ.λπ.). Βασικό μέλημα των κατασκευαστών για τα συμβατικά αυτοκίνητα είναι να προσφέρουν το καλύτερο δυνατό κράτημα σε στεγνό και βρεγμένο οδόστρωμα και αθόρυβη λειτουργία. Επειδή το ελαστικό λειτουργεί και ως προέκταση της ανάρτησης, οι κατασκευαστές εστιάζουν σημαντικά και στον τομέα της άνεσης. Σε πιο ειδικές περιπτώσεις, όπως σε αυτοκίνητα υψηλών επιδόσεων, προκειμένου να επιτευχθεί καλύτερο κράτημα, χρησιμοποιείται πιο σκληρή γόμα, με αποτέλεσμα να φθείρονται πιο γρήγορα αλλά και να θυσιάζονται οι τομείς της άνεσης και της αθόρυβης κύλισης. Τα χειμερινά ελαστικά (φωτό) διαθέτουν εντονότερα αυλάκια και μαλακή γόμα, ενώ όλα τα μέρη του πέλματος έχουν αυλακώσεις, προσφέροντας πολύ καλό κράτημα σε βρεγμένο και χιονισμένο οδόστρωμα, αλλά όχι και σε στεγνό. Εκ των πραγμάτων λοιπόν, το κάθε ελαστικό πρέπει να συμβαδίζει με το χαρακτήρα του αυτοκινήτου και τις ανάγκες του καταναλωτή και εδώ είναι που ξεκινάνε οι μπελάδες…
Φθορά και συντήρηση ελαστικών
Τα ελαστικά, όπως είναι λογικό, φθείρονται με τον καιρό, σε βαθμό όμως που εξαρτάται τόσο από τη χρήση όσο και από τη συντήρησή τους. Συνήθως ένα ελαστικό έχει ωφέλιμο χρόνο ζωής 30.000 χλμ. περίπου ή τρία χρόνια. Για τη συντήρηση των ελαστικών αρκεί να ελέγχετε τακτικά τις πιέσεις και να προσθέτετε, εφ' όσον χρειάζεται, σύμφωνα με τις ενδείξεις του κατασκευαστή (στην κολόνα των θυρών ή στην τάπα ανεφοδιασμού ή στο βιβλιαράκι του κατασκευαστή). Τέλος, η μέθοδος που θέλει την εναλλαγή των εμπρός ελαστικών με τα πίσω, όταν εκείνα έχουν φθαρεί, είναι άτοπη και δεν ενδείκνυται.
Πώς επιλέγουμε ελαστικά
Βασική αρχή του καταναλωτή είναι να επιλέξει ελαστικά με βάση το χαρακτήρα του αυτοκινήτου του. Έτσι, δεν ωφελεί να τοποθετήσουμε ελαστικά υψηλών επιδόσεων σ' ένα αυτοκίνητο συμβατικό (ένα λάθος που το κάνουν αρκετοί), αφού το ελαστικό αυτό διαθέτει άλλες προδιαγραφές, με αποτέλεσμα να μην μπορεί να φτάσει το μάξιμουμ απόδοσής του. Έτσι, επιλέγουμε αρχικά με βάση τις διαστάσεις και εν συνεχεία με βάση το δείκτη ταχύτητας του ελαστικού που θα δούμε παρακάτω.
Αέρας ή άζωτο;
Το άζωτο είναι μια καλή επιλογή για εκείνους που διαθέτουν σπορ κατηγορίας αυτοκίνητο και επισκέπτονται συχνά κάποιες πίστες. Η συμπεριφορά του αυτοκινήτου αλλάζει προς το καλύτερο όσον αφορά στο κράτημα (μεγαλύτερα περιθώρια πρόσφυσης), ωστόσο αυτό το καθιστά ελαφρώς πιο απόλυτο στο όριο. Επιπλέον, μετριάζεται ελαφρώς η απορροφητικότητα της ανάρτησης και οι κλίσεις του αμαξώματος σε δρόμο με στροφές και αυτό γιατί το άζωτο είναι αδρανές αέριο και δε μεταβάλλεται από τη θερμοκρασία και τις πιέσεις που δέχεται το ελαστικό. Καλό είναι ο οδηγός να συνηθίσει τη χρήση του αζώτου στα ελαστικά του και να επιλέξει εκείνος, αν τελικά θα συνεχίσει να το χρησιμοποιεί ή αν θα το χρησιμοποιεί περιστασιακά, αφού η αντικατάστασή του και πάλι με αέρα είναι εύκολη διαδικασία. Το άζωτο τοποθετείται από ειδικό κομπρεσέρ, που διαθέτουν αρκετά βουλκανιζατέρ, με κόστος 20 ευρώ και για τα τέσσερα ελαστικά. Επίσης, οι πιέσεις του ελέγχονται πάλι από βουλκανιζατέρ μια φορά το χρόνο, ενώ αν χρειαστεί συμπλήρωμα, εκείνο γίνεται δωρεάν.
Δείκτης μέγιστης ταχύτητας ελαστικών
Ενδειξη ελαστικούΜέγ.Ταχύτητα (χλμ. / ώρα)
Q160
R170
S180
T190
H210
V240
W270
Y300
VR>210
ZR>240
Επεξήγηση συμβόλων

Όλα τα ελαστικά έχουν στα πλαϊνά τους κάποια στοιχεία, τα οποία υποδηλώνουν τις προδιαγραφές τους. Ας δούμε τι ακριβώς σημαίνουν:

MAX LOAD: Ενδειξη μέγιστου φορτίου σύμφωνα με το D.O.T (Υπ. Μεταφορών Η.Π.Α.)

225/45/ 17: Πλάτος πέλματος ελαστικού/Υψος προφίλ πλαινού(ποσοστό αναλογίας του μεγέθου του πλαινού τμήματος, δια του πλάτους του πέλματος επί τοις εκατό)/διάσταση ζάντας σε ίντσες. 91/W: Δείκτης φορτίου/Δείκτης ταχύτητας
MAX PRESS: Ενδειξη μέγιστης πίεσης

DOT(1408):Ημερομηνία κατασκευής ελαστικού μέσω τετραψήφιου αριθμού (τα πρώτα δύο εκφράζουν την εβδομάδα παραγωγής και τα τελευταία, το έτος.)
TREADWEAR: Δείκτης φθοράς
TRACTION: Δείκτης πρόσφυσης
TEMPERATURE: Δείκτης απαγωγής θερμότητας