Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  5/8/2008
Αφιέρωμα
ΕΡΕΥΝΑ: Πόσο αυξάνεται η θερμοκρασία στο εσωτερικό του αυτοκινήτου ανάλογα με το εξωτερικό του χρώμα
Τα χρώματα που «καίνε»!
Διαβάστηκε από 3328 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:5/8/2008
Η επιλογή του χρώματος που θα έχει το αυτοκίνητό μας αποτελεί αναμφισβήτητα ένα σημαντικό παράγοντα στην αγορά μας, αφού αντικατοπτρίζει το χαρακτήρα και τη διάθεσή μας. Στη χώρα μας όμως, όπου το ύψος της θερμοκρασίας το καλοκαίρι είναι αρκετά μεγάλο, για την επιλογή του χρώματος υπεισέρχεται και ένας άλλος παράγοντας, αυτός της θερμότητας που αναπτύσσεται στο εσωτερικό του αυτοκινήτου, ανάλογα με τον εξωτερικό του χρωματισμό. Όπως θα διαπιστώσετε και εσείς από το "πείραμα" που κάναμε στο Auto Τρίτη, αποδεικνύεται ότι τα σκούρα χρώματα -και ειδικά το μαύρο- είναι αυτά που καθιστούν την καμπίνα του εσωτερικού πραγματικό θερμοκήπιο.
Οι παράμετροι του "πειράματός" μας
Σκοπός της έρευνάς μας ήταν να δούμε πώς εξελίσσεται η θερμοκρασία στο εσωτερικό ενός αυτοκινήτου κατά την έκθεση του στον ήλιο, ανάλογα με το εξωτερικό χρώμα. Για το σκοπό αυτό χρησιμοποιήθηκαν 4 όμοια αυτοκίνητα ως "πειραματόζωα", στην προκειμένη περίπτωση Μazda 2, χρώματος μαύρο, κόκκινο, πράσινο και λευκό (εδώ θα πρέπει να σημειώσουμε ότι το λευκό και το πράσινο ήταν μεταλλικά χρώματα), με τις εσωτερικές ταπετσαρίες σε όλα τα αυτοκίνητα να είναι μαύρης απόχρωσης. Μετρήσεις πραγματοποιούσαμε κάθε 15 λεπτά, με σκοπό να δούμε πώς αυξάνεται η εσωτερική θερμοκρασία σε σχέση με τον εξωτερικό χρωματισμό. Όπως προείπαμε, η διάρκεια παραμονής των αυτοκινήτων στον ήλιο ήταν σχεδόν 2 ώρες (ξεκινώντας από τις 12:00 το μεσημέρι), που στην ουσία πρόκειται για ένα αντιπροσωπευτικό-υπαρκτό χρονικό διάστημα, για κάποιον που αφήνει το αυτοκίνητό του στον ήλιο, προκειμένου να κάνει οποιαδήποτε δουλειά. Όμως, τι συμβαίνει στο εσωτερικό από τη στιγμή που θα κλειδώσετε το αυτοκίνητό σας, έως ότου διεκπεραιώσετε τη δουλειά σας; Η απάντηση είναι μία: Εσείς λείπετε και αυτό βράζει… Παράλληλα με τις μετρήσεις της εσωτερικής θερμοκρασίας που επικρατούσε συνολικά στην καμπίνα των επιβατών, πραγματοποιήσαμε και μετρήσεις σε διάφορα σημεία εντός του αυτοκινήτου (αλλά και εκτός δηλαδή πάνω στο καπό), με τα οποία ερχόμαστε σε άμεση επαφή μόλις εισέλθουμε μέσα όπως στο κάθισμα, στο λεβιέ ταχυτήτων και στο τιμόνι.
Πριν την "ηλιοθεραπεία"
Τα αυτοκίνητα, πριν εκτεθούν στον ήλιο, παρέμειναν στο υπόγειο πάρκινγκ του περιοδικού για περίπου 3 ώρες, με εξαίρεση το κόκκινο και το λευκό, που κατέφθασαν μισή ώρα αργότερα. Για να έχουμε σαφέστερη εικόνα για τις μετέπειτα ενδείξεις της έρευνάς μας, πραγματοποιήσαμε μετρήσεις στα εσωτερικά των αυτοκινήτων και στο χώρο στάθμευσης, ώστε να δούμε τις αρχικές τιμές θερμοκρασίας που θα ξεκινούσε κάθε αυτοκίνητο. Αναλυτικά, τα πρώτα νούμερα που πήραμε από τις ενδείξεις των ηλεκτρονικών θερμομέτρων, ήταν ότι η εσωτερική θερμοκρασία στο μαύρο ήταν 30,1 C°, στο λευκό 31,7 C°, στο πράσινο 29 Cο και στο κόκκινο 31,4 C°. Οι διαφορές αυτές στις τιμές οφείλονταν στο ότι τα αυτοκίνητα κατέφθασαν σε διαφορετικές χρονικές στιγμές και ο παράγοντας αυτός αποδείχθηκε αρκετά σημαντικός για τις πρώτες ενδείξεις.
Κατά την τελευταία μας μέτρηση, στις 1:45 το θερμόμετρο έδειχνε εξωτερική θερμοκρασία 47,5 βαθμούς κάτω από τον ήλιο και 37,4 υπό σκιά, αποδεικνύοντας ότι επρόκειτο για μια αντιπροσωπευτική ζεστή καλοκαιρινή μέρα.
Επί του πρακτέου
Τα τέσσερα Mazda 2 παρατάχθηκαν στον ήλιο προς την ίδια κατεύθυνση, ακριβώς στις 12 το μεσημέρι, με εξωτερική θερμοκρασία 36,5 βαθμούς Κελσίου υπό σκιά. Μετά από ένα τέταρτο "ηλιολουσίας", οι ενδείξεις θερμοκρασίας στα εσωτερικά των αυτοκινήτων ήταν 35,8 C° για το μαύρο, 37,5 C° για το άσπρο, 37,3 C° για το κόκκινο και 36,3 C° για το πράσινο. Δηλαδή, κατά το πρώτο 15λεπτο όλα τα αυτοκίνητα παρουσίασαν κατά μέσο όρο αύξηση θερμοκρασίας στο εσωτερικό τους κατά 6,1 βαθμούς. Όμως μέχρι και τα πρώτα 30 λεπτά, όπως μπορούμε να παρατηρήσουμε, το άσπρο και το κόκκινο παρουσίαζαν τις μεγαλύτερες θερμοκρασίες και αυτό γιατί, όπως προείπαμε, τα αυτοκίνητα λόγω της καθυστερημένης άφιξής τους στο κλειστό πάρκινγκ, έδειξαν εξ αρχής μεγαλύτερες τιμές στα ηλεκτρονικά θερμόμετρα. Το σκηνικό αρχίζει να αλλάζει τη συμπλήρωση των 45 λεπτών παραμονής των αυτοκινήτων στον ήλιο. Δηλαδή, στις 12:45 και με την εξωτερική θερμοκρασία να βρίσκεται στους 38 C° υπό σκιά, στο εσωτερικό του μαύρου Mazda η ένδειξη του θερμομέτρου μας έδειξε 48,1 C° στο μαύρο, 46,9 C° στο λευκό, στο κόκκινο 47,8 C° και στο πράσινο 46,6 C°. Η ίδια κατάταξη συνεχίστηκε μέχρι το τέλος της μέτρησής μας, δηλαδή έχοντας 1 ώρα και 45 λεπτά τα αυτοκίνητα στον ήλιο. Οι μέγιστες τιμές που σημειώθηκαν στα αυτοκίνητα ήταν 61,8 C° στο μαύρο Mazda, 57,8 C° στο κόκκινο, 56,9 C° στο πράσινο και 54,4 C° στο λευκό, με τα εξωτερικά θερμόμετρα να δείχνουν 37,4 C° βαθμούς Κελσίου υπό σκιά και 47,3 C° στον ήλιο.
Αποτέλεσμα: Το μαύρο Mazda 2 εμφάνισε τη μεγαλύτερη τιμή εσωτερικής θερμοκρασίας, αγγίζοντας τους 61,8 C°.
ΏραΜαύροΚόκκινοΠράσινοΆσπρο
12:00*30,1 C°31,4 C°29,0 C°31,7 C°
12:1535,8 C°37,3 C°36,3 C°37,5 C°
12:3041,9 C°42,9 C°42,4 C° 42,3 C°
12:4548,1 C°47,8 C°46,6 C°46,9 C°
13:0051,2 C°51,1 C°50,9 C°49,8 C°
13:1554,4 C°54,0 C°53,8 C°52,0 C°
13:3060,2 C°56,9 C°56,7 C°53,6 C°
13:4561,8 C°57,8 C°56,9 C°54,4 C°
Εύρος θερμοκρασιών31,7 C°26,4 C°27,9 C°22,7 C°
Ρυθμός αύξησης ανά τέταρτο4,5 C°3,77 C°3,9 C°3,24 C°
*Μέτρηση εντός του υπογείου πάρκινγκ

Οι θερμοκρασίες που αναπτύσσονται σε επιμέρους σημεία
Στα καθίσματα μαύρης απόχρωσης, οι θερμοκρασίες που αναπτύχθηκαν και στα 4 αυτοκίνητα κυμαίνονταν από τους 56 έως τους 47,8 C°.

Μην απορείτε όταν ακουμπάτε το λεβιέ ταχυτήτων και καίγεστε. Η θερμοκρασία του, μετά από παραμονή 1 ώρας και 45 λεπτών, μπορεί να φτάσει έως και τους 54 C°.

Στο καπό του μαύρου Mazda η θερμοκρασία έφτασε στους 60,3 βαθμούς Κελσίου.

Η μέγιστη θερμοκρασία των 58 C° που μετρήσαμε στο τιμόνι του μαύρου Mazda, ήταν αρκετή ώστε να μην μπορούμε να αγγίξουμε το τιμόνι.
Εκτός από την εξέλιξη της θερμοκρασίας στο εσωτερικό των αυτοκινήτων, μετρήσαμε και τις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται σε επιμέρους σημεία των αυτοκινήτων μετά από τη 1 ώρα και τα 45 λεπτά παραμονής τους στον ήλιο. Αυτά τα σημεία αφορούσαν στο καπό, στο λεβιέ ταχυτήτων, στο πάνω μέρος του τιμονιού, καθώς και στο ταμπλό. Σε αυτές τις μετρήσεις, πάλι το μαύρο Mazda συγκέντρωσε τις υψηλότερες τιμές, ενώ ακολούθησαν το κόκκινο, το πράσινο και λευκό. Όπως αποδείχθηκε, τα σημεία των αυτοκινήτων που αναπτύσσουν τις υψηλότερες θερμοκρασίες ήταν το καπό και το ταμπλό. Επίσης, οι μετρήσεις έδειξαν ότι οι σκουρόχρωμες ταπετσαρίες ανεβάζουν κατά πολύ τις ενδείξεις των θερμομέτρων, γι' αυτό και οι τιμές που πήραμε μετρώντας τα καθίσματα, κυμαίνονταν από τους 47,8 έως τους 56 βαθμούς Κελσίου. Τέλος, θα πρέπει να σημειώσουμε ότι η περιοχή του ταμπλό συγκεντρώνει τις μεγαλύτερες τιμές μεταξύ των σημείων των εσωτερικών των αυτοκινήτων, λόγω της ύπαρξης του τζαμιού, εφ' όσον εκεί "εγκλωβίζεται" η περισσότερη θερμότητα.
Χρώμα / ΣημείοΚαπόΛεβιές ταχυτήτωνΤιμόνιΤαμπλόΚάθισμα οδηγού
Μαύρο60,3 C°54,0 C°58,0 C°62,7 C°56,0 C°
Κόκκινο53,4 C°51,0 C°53,2 C°61,2 C°53,0 C°
Πράσινο49,0 C°49,1C°49,6 C°58,9 C°50,9 C°
Λευκό48,0 C°46,9 C°47,2 C°58,0 C°47,8 C°
Τα ευρήματα της έρευνάς μας
• Το μεγαλύτερο εύρος θερμοκρασίας μεταξύ της αρχικής και τελικής μέτρησης παρουσίασε το μαύρο χρώμα, με διαφορά 31,7 Cο και με μέσο ρυθμό αύξησης ανά 15λεπτο τους 4,5 Cο. Στον αντίποδα αυτού ήταν το λευκό Mazda, το οποίο, αν και ξεκίνησε από τη μεγαλύτερη αρχική θερμοκρασία, παρουσίασε το μικρότερο εύρος με 22,7 βαθμούς Κελσίου και ρυθμό αύξησης τους 3,24 Cο.
• Από τα υπόλοιπα χρώματα, το κόκκινο αποδείχθηκε το πιο "θερμό" χρώμα, με το πράσινο να ακολουθεί σε απόσταση αναπνοής σε όλες τις μετρήσεις, λόγω της μεταλλικής του επίστρωσης.
• Με την εξωτερική θερμοκρασία να βρίσκεται στους 37,4 Cο? υπό σκιά και στους 47,5 Cο κάτω από τον ήλιο, οι μέσες τιμές θερμοκρασιών που εμφανίστηκαν στα εσωτερικά των αυτοκινήτων βρίσκονταν στους 57,2 βαθμούς Κελσίου, το εύρος θερμοκρασιών μεταξύ της αρχικής μέτρησης ήταν στους 27 Cο και η αύξηση για το κάθε 15λεπτο ανερχόταν στους 3,8 Cο.
• Τα σημεία του εσωτερικού, όπου αναπτύσσονται οι μεγαλύτερες θερμοκρασίες, είναι το ταμπλό του αυτοκινήτου και τα καθίσματα, που στη συγκεκριμένη περίπτωση ήταν μαύρης απόχρωσης.

Η συμπεριφορά των χρωμάτων στον ήλιο
Τα σκούρα χρώματα, ανεξαρτήτως αν πρόκειται για αυτοκίνητο ή οτιδήποτε άλλο, έχουν την ιδιότητα να απορροφούν το μεγαλύτερο μέρος της ηλιακής ακτινοβολίας και να αυξάνουν κατά πολύ τη θερμοκρασία τους.
Τα σκούρα χρώματα έχουν την ιδιότητα να απορροφούν το 80-90% της προσπίπτουσας ηλιακής ακτινοβολίας, σε αντίθεση με τα ανοικτά χρώματα, που ανακλούν το μεγαλύτερο ποσοστό. Φυσικά τα δύο άκρα των παραπάνω περιπτώσεων είναι το άσπρο και το μαύρο. Ο κανόνας που ισχύει γενικά για τα χρώματα αναφέρει ότι οι διαφορές στις θερμοκρασίες που σημειώνονται μεταξύ σκουρόχρωμων και ανοιχτόχρωμων επιφανειών κυμαίνονται από τους 25 έως τους 30 βαθμούς Κελσίου. Ειδικά για την περίπτωση των αυτοκινήτων, στην αύξηση της εσωτερικής θερμοκρασίας συμβάλλουν τα τζάμια που βρίσκονται περιμετρικά. Σε αυτά οφείλεται άλλωστε περίπου το 40% της συσσωρευμένης θερμότητας και αυτό γιατί, το γυαλί έχει την ιδιότητα να επιτρέπει την είσοδο της ηλιακής ακτινοβολίας σχεδόν στο σύνολό της, ενώ λόγω της χαμηλής θερμικής του αγωγιμότητας, συμβάλλει τα μέγιστα στη διατήρηση της υψηλής εσωτερικής θερμοκρασίας.

Πώς πρέπει να αντιμετωπίζουμε τη ζέστη
• Φροντίζουμε να αφήνουμε έστω και λίγο τα παράθυρα ανοιχτά, ώστε να αερίζεται το εσωτερικό του αυτοκινήτου, εφ' όσον είμαστε βέβαιοι ότι το έχουμε παρκάρει σε ασφαλές σημείο.
• Οι ηλιοπροστασίες αλουμινίου που τοποθετούνται στο παρμπρίζ είναι καλό να χρησιμοποιούνται, λόγω του ότι ανακλούν το μεγαλύτερο μέρος της ηλιακής ακτινοβολίας.
• Πριν μπούμε στο αυτοκίνητό μας, φροντίζουμε να αφήσουμε τα παράθυρα ανοιχτά, έστω και για μικρό χρονικό διάστημα, ώστε να απομακρυνθεί το μεγαλύτερο μέρος της συσσωρευμένης θερμότητας.
• Για να επιτύχουμε την καλύτερη απόδοση του κλιματισμού, είναι καλύτερα να κινηθούμε για λίγο με τα παράθυρα ανοιχτά, ώστε να υπάρξει κάποια ισορροπία μεταξύ εσωτερικής και εξωτερικής θερμοκρασίας. Κατά τη λειτουργία του κλιματιστικού, είναι καλό να έχουμε επιλέξει την ανακύκλωση του αέρα.

Μύθοι και αλήθειες-Το αυγό δεν ψήθηκε…
Κάποιοι ισχυρίζονται ότι το καλοκαίρι, με τις θερμοκρασίες που αναπτύσσονται στις σκούρες επιφάνειες, μπορεί να ψηθεί ακόμη και ένα αυγό. Για να διαπιστώσουμε αν ισχύει, το δοκιμάσαμε!!!!!! Παρ' όλο που η θερμοκρασία στην επιφάνεια του ουρανού του μαύρου Mazda 2 ήταν 60,3 C, αυτό δεν κατέστη δυνατό. Προφανώς, για να ισχύσει κάτι τέτοιο, θα πρέπει οι θερμοκρασίες να είναι πολύ μεγαλύτερες και ο χρόνος "ψησίματος" προφανώς πολύ περισσότερος από αυτόν που γνωρίζουμε. Όπως και να έχει, το Auto Τρίτη έκανε και αυτό το πείραμα για τους αναγνώστες του.

Τι επιπτώσεις έχουν στον ανθρώπινο οργανισμό οι μεγάλες θερμοκρασίες
Ο κάθε άνθρωπος, ανάλογα με τις αντοχές του οργανισμού του, απαιτεί συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, προκειμένου να εξισορροπήσει τις λειτουργίες του, στη θερμοκρασία του περιβάλλοντος όπου μεταβαίνει. Ειδικοί επισημαίνουν ότι μια ενδεχόμενη απότομη αλλαγή θερμοκρασίας της τάξης των 10-15 βαθμών Κελσίου μπορεί εύκολα μας οδηγήσει σε θερμικό σοκ. Αυτό μεταφράζεται σε έντονη εφίδρωση, αύξηση των παλμών της καρδιάς και παρουσία ίλιγγων. Δεδομένου ότι στις μετρήσεις που πραγματοποιήσαμε η μέση τιμή της εσωτερικής θερμοκρασίας άγγιξε τους 57,72C° και η εξωτερική τους 38,5C°, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι είναι αρκετά εύκολο κάποιος να υποστεί κάτι ανάλογο. Πιο ευαίσθητες σε τέτοια φαινόμενα είναι οι ευπαθείς ομάδες, δηλαδή άτομα άνω των 65 ετών, παιδιά κάτω των 12 ετών, καθώς και καρδιοπαθείς.

Συμπέρασμα
Για τις ανάγκες του θέματος, παραμείναμε αρκετή ώρα κάτω από τον ήλιο αλλά και μέσα στα αυτοκίνητα-θερμοκήπια, όπου οι θερμοκρασίες που επικρατούσαν δημιουργούσαν τις ιδανικές συνθήκες για ένα θερμικό σοκ.
Αν και στη χώρα μας τα σκούρα χρώματα εμφανίζονται ως τα πιο δημοφιλή στην αγορά των αυτοκινήτων, στην καθημερινότητά μας αποδεικνύεται ότι αποτελούν πραγματικό… θερμοκήπιο -και ειδικά το μαύρο. Μάλλον θα πρέπει όλοι μας να αρχίσουμε να συγκλίνουμε προς τα ανοιχτά και χρώματα και ειδικά το λευκό, αφού το κλίμα της περιοχής όπου ζούμε, περιλαμβάνει αρκετά υψηλές τιμές θερμοκρασιών. Τέλος, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, όπου το εύρος των μεταβολών των θερμοκρασιών που αναπτύσσεται στις επιφάνειες του αυτοκινήτου είναι τεράστιο, θα πρέπει σε τακτά χρονικά διαστήματα να προχωρούμε σε συντήρηση του χρώματός μας, προκειμένου να αποφύγουμε την οποιαδήποτε αλλοίωση στη βαφή.