Προϊόντα Αυτοκινήτου

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  19/8/2008
ΒΕΛΤΙΩΣΕΙΣ
Συμπλέκτες
Πατινάρισμα ΤΕΛΟΣ
Διαβάστηκε από 18352 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:19/8/2008
Το σύστημα του συμπλέκτη είναι υπεύθυνο για τη μεταφορά της κίνησης από τον κινητήρα στο κιβώτιο ταχυτήτων και στη συνέχεια στους τροχούς. Οι δυνάμεις αυτές σε γρήγορη οδήγηση -ή από ένα βελτιωμένο κινητήρα- είναι αρκετά μεγάλες, με αποτέλεσμα να έχουμε το φαινόμενο του πατιναρίσματος…
Το σύστημα
Το πιο βασικό σημείο του συμπλέκτη είναι ο δίσκος, που συνήθως είναι κυκλικός και σε κάθε του πλευρά διαθέτει επιφάνειες τριβής (τακάκια). Από τη μία πλευρά εφάπτεται με το βολάν, για να πάρει κίνηση από τον κινητήρα και από την άλλη με το πλατό, για να δώσει την κίνηση στο κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν το αυτοκίνητο κινείται με επιλεγμένη ταχύτητα στο κιβώτιο, ένα σύστημα ελατηρίου (χτένι) εξασφαλίζει τη μόνιμη επαφή του δίσκου με το βολάν και το πλατό. Κάθε φορά λοιπόν που εμείς πατάμε το πεντάλ του συμπλέκτη, με τη βοήθεια του ελατηρίου, απομονώνουμε το συμπλέκτη από το κιβώτιο ταχυτήτων. Όταν, λοιπόν, ο κινητήρας δουλεύει σε ψηλές στροφές, ο άξονας του κιβωτίου ταχυτήτων γυρίζει με μεγάλη ταχύτητα. Στη συνέχεια πατάμε συμπλέκτη, για να αλλάξουμε γρήγορα ταχύτητα και αφήνουμε απότομα το συμπλέκτη. Εκείνη τη στιγμή, ο δίσκος αναλαμβάνει να εξισορροπήσει τη διαφορά ταχυτήτων ανάμεσα στο κιβώτιο και στο στρόφαλο. Η στιγμή εκείνη είναι δύσκολη για το δίσκο, που μπορεί να έχει ως αποτέλεσμα την υπερθέρμανση και στη συνέχεια το πατινάρισμα ή την απόλυτη καταστροφή του.
Τι θα πρέπει να γνωρίζουμε
• Κάθε φορά που αλλάζουμε δίσκο πλατό, θα πρέπει στο σετ να περιλαμβάνεται και καινούργιο ρουλεμάν. Αν το ρουλεμάν είναι παλιό και έχει χάσει την απόδοσή του, πιθανό να παράγει θόρυβο αλλά και να δυσκολεύει την αλλαγή των σχέσεων.
• Το εργοστασιακό πλατό δεν αντέχει τους βελτιωμένους δίσκους και θα πρέπει να αντικαθίσταται.
• Αν το αυτοκίνητό σας χρειάζεται συχνά δίσκο κάνοντάς του συνετή οδήγηση, τότε καλό θα είναι να προχωρήσετε στην αγορά ενός ενισχυμένου σετ.
Tips για αντοχή του συμπλέκτη στο χρόνο
• Nα πατάτε το συμπλέκτη μόνο όταν θέλετε να αλλάξετε σχέση στο κιβώτιο. Η συνεχής επαφή του αριστερού σας ποδιού σας με το πεντάλ μπορεί να προκαλέσει βλάβη στο δίσκο.
• Να μην αφήνετε απότομα το συμπλέκτη σε κάθε αλλαγή σχέσης
• Να μην κατεβάζετε ταχύτητα όταν ήδη ο κινητήρας βρίσκεται σε υψηλό φάσμα περιστροφής.
• Όταν είστε σταματημένοι για παράδειγμα στο φανάρι, να μην έχετε πατημένο συνεχώς το πεντάλ του συμπλέκτη.
Tιμές:
Η τιμή για ένα υψηλής απόδοσης σετ δίσκου πλατό διαφέρει σε κάθε αυτοκίνητο. Η τιμή ενός ενισχυμένου μπορεί να ξεκινά από τα 250 ευρώ και να φτάνει για έναν αγωνιστικό σε αρκετές χιλιάδες ευρώ.

Βελτίωση
Αυτό είναι ένα ολοκληρωμένο σετ δίσκου-πλατό και ρουλεμάν της Valeo.

Αυτή είναι η κατάληξη ενός δίσκου που έχει δεχθεί μεγάλη κρουστική δύναμη.
Μία αγωνιστική πρόταση για 4φτερο δίσκο από την AP Racing.
Η πιο φθηνή λύση είναι η επιλογή ενός ενισχυμένου σετ δίσκου-πλατό, το οποίο διαθέτει καλύτερα μέταλλα και υλικά τριβής. Εκτός από καλύτερη λειτουργία στις γρήγορες αλλαγές ταχυτήτων, έχει και μεγαλύτερη αντοχή στο χρόνο, ακόμα και με συνετή οδήγηση, σε σχέση με ένα απλό σύστημα συμπλέκτη. Επίσης, αν υπάρχει αρκετός ελεύθερος χώρος γύρο από τον εργοστασιακό δίσκο πλατό, μπορούμε να επιλέξουμε ένα σύστημα συμπλέκτη, το οποίο να έχει μεγαλύτερη διάμετρο. Μετά τα ενισχυμένα σετ, η λύση είναι ένας αγωνιστικός δίσκος, ο οποίος όμως δεν ενδείκνυται στην καθημερινή χρήση. Ο δίσκος αυτός είναι κατασκευασμένος από υλικά υψηλής αντοχής, ώστε να έχει μεγάλο ποσοστό τριβής και να μεταφέρει τις απότομες δυνάμεις από τον κινητήρα στο κιβώτιο. Συνήθως, το σχήμα του δίσκου δεν είναι στρογγυλό, αλλά έχει 3, 4 ή και 6 "φτερά", ώστε να έχει καλύτερη κατανομή της δύναμης αλλά και γρηγορότερη ψύξη. Το μειονέκτημα του αγωνιστικού δίσκου είναι ότι όσο πιο σκληρά υλικά τριβής διαθέτει, τόσο πιο πολύ επιβαρύνει το πλατό και το βολάν.