ΕΚΘΕΣΗ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ
Τιμές με Leasing
LIVE: κίνηση στους δρόμους

Αφιέρωμα

Αυτό  το  άρθρο  έχει  δημοσιευτεί  στις  23/9/2008
Αφιέρωμα
ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Υγραεριοκίνηση
Διαβάστηκε από 7355 αναγνώστεςΗμερομηνία δημοσίευσης:23/9/2008
Υγραέριο; Γιατί όχι...!
Οι εναλλακτικές μορφές καυσίμων γίνονται ολοένα και πιο δημοφιλείς σε παγκόσμια βάση, αφού η τιμή του πετρελαίου έχει φτάσει στα ύψη. Μία τέτοια μορφή εναλλακτικού καυσίμου είναι και το υγραέριο, το οποίο εκτός από το ότι είναι πιο φθηνό, εξασφαλίζει και πολύ μειωμένες εκπομπές ρύπων. Στο εν λόγω θέμα αναλύουμε τα αρνητικά και τα θετικά της υγραεριοκίνησης, τον τρόπο και το κόστος της μετατροπής, καθώς και όλες τις άλλες παραμέτρους, που σχετίζονται με αυτήν.
To υγραέριο θεωρείται καύσιμο υψηλής απόδοσης και έχει χαμηλό όριο ανάφλεξης, όταν αναμειχθεί με τον αέρα (θερμοκρασία περίπου 500 βαθμούς Κελσίου). Αναφλέγεται λοιπόν πιο εύκολα από τη βενζίνη και δε βλάπτει τον κινητήρα και τα εσωτερικά του μέρη.
Eίναι ιδιαίτερα δημοφιλές στην Ευρώπη
Μεγάλο ποσοστό των Ευρωπαίων οδηγών εδώ και πολλά χρόνια προχωρά σε after market μετατροπές με υγραέριο, προκειμένου να εξοικονομήσει χρήματα. Σύμφωνα με στοιχεία της Shell, κυκλοφορούν στην Ιταλία περίπου 1 εκατομμύριο οχήματα και στο Ηνωμένο Βασίλειο περίπου 40.000 οχήματα με υγραέριο. Ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι το 90% των Ταξί στην Ιαπωνία χρησιμοποιεί το υγραέριο ως βασικό καύσιμο.
Γιατί είναι οικολογικό*;
To βασικό πλεονέκτημα του υγραερίου είναι ότι διαθέτει χαμηλή περιεκτικότητα σε άνθρακα. Υπολογίζεται λοιπόν, ότι ένας κινητήρας εσωτερικής καύσης που χρησιμοποιεί υγραέριο, εκπέμπει περίπου 12% μικρότερες ποσότητες CO2, μέχρι και 80% λιγότερα οξείδια του αζώτου, 20%-40% λιγότερους υδρογονάνθρακες και αντίστοιχα μειωμένη ποσότητα μονοξειδίου του άνθρακα, σε σύγκριση με το αν η καύση του διενεργούνταν με βενζίνη, νούμερα πολύ σημαντικά. Πλεονεκτήματα όμως υπάρχουν και έναντι των πετρελαιοκινητήρων, οι οποίοι εκπέμπουν έως και 95% μεγαλύτερες ποσότητες σωματιδίων (*στοιχεία της Shell).
Πώς γίνεται η μετατροπή:
Η μετατροπή μπορεί να γίνει σχεδόν σε κάθε τύπο βενζινοκίνητου αυτοκινήτου σε εξειδικευμένο συνεργείο. Παράλληλα, μετατροπές κάνουν και βενζινάδικα που έχουν υγραέριο. Είναι σημαντικό, ο άνθρωπος που θα κάνει τη μετατροπή να ξέρει καλά τη δουλειά του, καθώς απαιτoύνται ειδικές και συγκεκριμένες γνώσεις και απόλυτη εξειδίκευση.
Τι περιλαμβάνει η εγκατάσταση;
Toν "πνεύμονα"
Το ρεζερβουάρ (σε σχήμα ρεζέρβας ή κυλινδρικό)
Φίλτρο υγραερίου
Μπεκέρα
Εγκέφαλο υγραερίου
Σωληνώσεις και καλωδίωση

Το σύστημα λοιπόν δουλεύει ως εξής:
Το ρεζερβουάρ του υγραερίου τοποθετείται στα περισσότερα οχήματα στο πάτωμα του πορτ μπαγκάζ, στο χώρο που καταλαμβάνει η ρεζέρβα. Η βαλβίδα ασφαλείας στο κέντρο (πάνω φωτό) φροντίζει ώστε σε περίπτωση κινδύνου, το υγραέριο να εκτονωθεί στην ατμόσφαιρα μέσω της βαλβίδας πλήρωσης στη βάση του προφυλακτήρα (κάτω φωτό ).
Η πίεση στην οποία βρίσκεται το υγραέριο στο ρεζερβουάρ αρκεί, προκειμένου αυτό να φτάνει στον πνεύμονα, ο οποίος βρίσκεται στο χώρο του κινητήρα. Αυτός, χρησιμοποιώντας τα ζεστά νερά του κινητήρα, μετατρέπει το υγραέριο από υγρή σε αέρια μορφή. Το αέριο διοχετεύεται μέσω ενός σωλήνα στο φίλτρο υγραερίου και έπειτα στην μπεκιέρα, προκειμένου να ψεκαστεί στον κινητήρα για να γίνει η καύση. Για τον έλεγχο των λειτουργιών αυτών υπεύθυνος είναι ένας ηλεκτρονικός εγκέφαλος, ο οποίος εφ' όσον τίθεται σε λειτουργία, παρακάμπτει το βασικό εγκέφαλο του αυτοκινήτου, επιτρέποντας όμως στην μπεκέρα να λειτουργεί στους ίδιους παλμούς. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπερδεύει τον εργοστασιακό εγκέφαλο, αλλά ούτε φθείρει και τα εσωτερικά μέρη του κινητήρα. Ξεκινάμε λοιπόν το αυτοκίνητο στη βενζίνη και περιμένουμε ώσπου ο δείκτης της θερμοκρασίας του κινητήρα να φτάσει στους 30 με 40 βαθμούς Κελσίου, προκειμένου να πατήσουμε το διακόπτη και να επιλέξουμε το υγραέριο για καύσιμο. Από εκεί και πέρα, τα πάντα λειτουργούν όπως με τη βενζίνη.
• To ρεζερβουάρ Το ρεζερβουάρ αποτελείται από επενδύσεις, οι οποίες μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ατσάλι πάχους περίπου 3 χιλιοστών. Ζυγίζει περίπου 30-40 κιλά κενό και 55-60 κιλά γεμάτο. Στην ουσία λοιπόν ζυγίζει όσο ένας μικρόσωμος επιβάτης. Πάντως, πρέπει να έχουμε υπ' όψιν μας, πως το ρεζερβουάρ του υγραερίου θα μας "κλέψει" ίσως και όλο το χώρο της ρεζέρβας!
• Μου δίνουν εγγύηση;
Oι εγγυήσεις που δίνουν οι περισσότεροι μετατροπείς είναι κατά μέσο όρο για ένα χρόνο. Χρειάζεται όμως προσοχή να διευκρινίσουμε, αν καλύπτει μόνο τη συγκεκριμένη εγκατάσταση ή ολόκληρο το αυτοκίνητο -πράγμα σχεδόν απίθανο. Επίσης ενδιαφέρον παρουσιάζει το γεγονός, ότι κάποιοι επίσημοι έμποροι και επισκευαστές αυτοκινήτων αναγνωρίζουν αυτού του είδους τις μετατροπές, δίχως να στερούν από τον πελάτη τους την εργοστασιακή εγγύηση. Ωστόσο καλό θα είναι και αυτό να το διευκρινίσουμε πριν προχωρήσουμε στη μετατροπή.
• Πόσο κοστίζει η μετατροπή;
Οι μετατροπές αυτές κοστίζουν από περίπου 1.000 έως 2.500 ευρώ, ανάλογα και τον τύπο του κινητήρα (4κύλινδρος, 6κύλινδρος, τούρμπο κ.λπ.). Οι περισσότεροι μετατροπείς χρειάζονται σχεδόν δύο μέρες για να την ολοκληρώσουν, καθώς απαιτείται χαρτογράφιση του πρόσθετου εγκεφάλου με ειδικό λογισμικό, αλλά και αρκετές δοκιμές, προκειμένου το αποτέλεσμα να είναι το επιθυμητό.
• Προέχει η ασφάλειά μας
Φυσικά, το υγραέριο είναι γνωστό ακόμα και για τις εκρηκτικές ιδιότητες που διαθέτει. Σύμφωνα πάντως με τους μετατροπείς, πρόβλημα έκρηξης ή πυργαγιάς -μετά από αστοχία υλικού ή τρακάρισμα- δεν τίθεται. Το ρεζερβουάρ διαθέτει ειδική βαλβίδα ασφαλείας, η οποία σε περίπτωση διαρροής ή σύγκρουσης ανοίγει, αποκόπτει την παροχή ρεύματος και υγραερίου στον κινητήρα αλλά και φροντίζει, ώστε το υγραέριο να εκτονώνεται μέσω της βαλβίδας πλήρωσης του ρεζερβουάρ.
Χρειάζεται Service;
H τακτική συντήρηση του συστήματος πραγματοποιείται περίπου κάθε 20.000 χιλιόμετρα και -εκτός από ένα γενικό έλεγχο- περιλαμβάνει αλλαγή του φίλτρου υγραερίου, το οποίο κοστίζει περίπου 20 με 30 ευρώ.
Με τη γραφειοκρατία τι γίνεται;
Φυσικά, μία τέτοιου είδους μετατροπή είναι νόμιμη, αρκεί να το δηλώσουμε στο Υπουργείο Μεταφορών. Αφού λοιπόν κάνουμε τη μετατροπή, πρέπει να επισκεφθούμε ένα δημόσιο ΚΤΕΟ, προκειμένου να πάρουμε βεβαίωση ότι η μετατροπή έγινε σωστά και όλα τα επιπλέον μέρη που τοποθετήθηκαν, έχουν πιστοποιηθεί και λειτουργούν σωστά. Εκεί πρέπει να προσκομμίσουμε και υπεύθυνη δήλωση του μετατροπέα, τα στοιχεία του οποίου θα διασταυρωθούν με το Υπουργείο Ανάπτυξης, προκειμένου να διαπιστωθεί αν είναι εγκεκριμένος ή όχι. Με τη βεβαίωση αυτή πρέπει να πάμε στο Υπουργείο για να αλλάξουμε την άδεια της κυκλοφορίας, η οποία στο εξής, δίπλα στον τύπο του καυσίμου, θα πρέπει να γράφει "αμόλυβδη-υγραέριο".

Βενζινάδικα που έχουν υγραέριο (στοιχεία της Shell)
Στην Αττική υπάρχουν τα εξής πρατήρια καυσίμων που διαθέτουν και υγραέριο:
SHELL Gas. 8ο χλμ. Βάρης-Κορωπίου, ΚΟΡΩΠΙ 19400
SHELL Gas. Αεροδρόμιο ΣΠΑΤΑ
SHELL Gas. Αγ. ¶ννης 46, ΑΓ. ΙΩΑΝ. ΡΕΝΤΗΣ
SHELL GAS. Mαρκόνι 9, ΑΙΓΑΛΕΩ
SHELL Gas. Δεκελείας 108, ΑΧΑΡΝΑΙ (ΜΕΝΙΔΙ)
ΕΠ (SHELL Gas). Αλ. Παναγούλη 39, ΧΑΛΑΝΔΡΙ
PETROGAS. 2ο χλμ. Παιανίας - Μαρκοπούλου, ΚΟΡΩΠΙ
BP. Αεροπορίας 6 ΑΛΙΜΟΣ
BP. Μαρκόνι 17, ΒΟΤΑΝΙΚΟΣ
BP. Λ. Μαραθώνος 150, ΓΕΡΑΚΑΣ
ΕΠ. Δαβάκη 16 & Πολυκράτη (Λαχαναγορά), ΜΟΣΧΑΤΟ
ΕΚΟ. Κ. Παλαμά & Ιφιγένειας, ΚΑΜΑΤΕΡΟ
ΕΚΟ. Π. Ράλλη 99-101, ΑΓ. ΙΩΑΝ. ΡΕΝΤΗΣ
ΕΠ. Ναυπλίου 36, ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ
ΕΚΟ. Πειραιώς & Κοντόνη 27, ΜΟΣΧΑΤΟ
EKO. Λασκαράτου 7, ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ
JET GAS. Λεωφ. Μαρκοπούλου 26, ΚΟΡΩΠΙ
LEON GAS. Π. Ράλλη 44, ΑΙΓΑΛΕΩ
Στην υπόλοιπη Ελλάδα θα βρούμε τα εξής:
SHELL GAS. 55ο χλμ. Θεσ/νίκης - Αθηνών, ΣΕΑ Κορινού - Κατερίνη
SHELL GAS. 447ο χλμ Αθηνών - Θεσ/νίκης, ΣΕΑ Κορινού - Κατερίνη
ΕΚΟ. 3ο χλμ. Λαρίσης Αθηνών (έναντι ΕΛΠΑ), ΛΑΡΙΣΑ
ΕΚΟ. 7ο χλμ. Λαρίσης - Βόλου, ΛΑΡΙΣΑ
ΕΠ. 7ο χλμ. Εθν. Οδού Βόλου - Λάρισας Διμηνιό - ΒΟΛΟΣ
ΕΚΟ. 11ο χλμ. Οδού Βόλου-Ν. Αγχιάλου (Μικροθήβες), ΒΟΛΟΣ
JET GAS. 3o χλμ οδ. Θηβών - Μουρικίου (έξοδος Θηβών), ΘΗΒΑ
PETROGAS. 3o χλμ Ιωαννίνων-Αθηνών. ΙΩΑΝΝΙΝΑ
SHELL GAS. Τέλος 28ης Οκτωβρίου, ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ
JET GAS. Στροφή αεροδρομίου, ΑΕΡΟΔΡΟΜΙΟ
PETROGAS. Έναντι HYATT ΘΕΡΜΗ
LEON GAS. Τέρμα οδ. Γιαννιτσών, ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
BP GAS. Ποσειδώνος (όπισθεν Μηχανοστασίου ΟΑΣΘ), ΦΟΙΝΙΚΑΣ
JET GAS. 11ο χλμ. Θεσ/κης-Χαλκιδικής, ΠΑΤΡΙΑΡΧΙΚΟ ΠΥΛΑΙΑΣ
PETROGAS. Ξηροπόταμος, ΗΡΑΚΛΕΙΟ
PETROGAS. Γαλατάς, ΧΑΝΙΑ
AVIN. Δ.Ε.Δ. Ηρακλείου - Μοιρών 97, ΗΡΑΚΛΕΙΟ
Σημ.: Σύντομα ετοιμάζονται νέα πρατήρια στην Τρίπολη και στην Πάτρα.

H δική μας μέτρηση
Προκειμένου να διαπιστώσουμε πόσο πιο οικονομικό είναι το υγραέριο, κάναμε τη δική μας δοκιμή σε ένα Hyundai Santa Fe 2,7 V6 του 2002, διανύοντας 115 χιλιόμετρα στην εθνική οδό, κινούμενοι αποκλειστικά με υγραέριο και 115 χιλιόμετρα στην εθνική οδό κινούμενοι με βενζίνη και στις δύο περιπτώσεις με ταχύτητα 120 χλμ./ώρα. Καταγράψαμε τα εξής στοιχεία: Το Santa Fe χρειάστηκε 14,74 λίτρα υγραερίου για να διανύσει τα 100 χιλιόμετρα και 11,16 λίτρα βενζίνης για την ίδια απόσταση. Με τιμή του υγραερίου 0,67 ευρώ ανά λίτρο, σημαίνει ότι ξοδέψαμε 9,87 ευρώ. Όσο για τη βενζίνη, με τιμή 1,19 ευρώ ανά λίτρο, σημαίνει ότι ξοδέψαμε 13,28 ευρώ. Είναι λοιπόν προφανές, ότι η συγκεκριμένη διαδρομή μας κόστισε πολύ λιγότερο με το υγραέριο, ακόμα και αν καταναλώσαμε περισσότερα λίτρα.
Καμία διαφορά στην οδήγηση
Στη διάρκεια της διαδρομής που κάναμε, πρόεκυψε πως το Hyundai Santa Fe κινούμενο με υγραέριο δεν είχε καμία διαφορά σε σχέση με όταν κινείται με βενζίνη. Μία απειροελάχιστη πτώση της απόδοσης ίσως υπάρχει, ωστόσο είναι τόσο περιορισμένη, που δεν έγινε αισθητή σε εμάς. Επιπλέον, δεν παρατηρήθηκαν μυρωδιές από το υγραέριο, αλλά ούτε και διαφορές στον τρόπο λειτουργίας του κινητήρα (κραδασμοί κ.λπ.).

Συμπέρασμα - Απόσβεση σε 3 χρόνια
Συνοψίζοντας, λοιπόν, έχει ενδιαφέρον να τονίσουμε, ότι αξίζει να επενδύσει κανείς στο υγραέριο, όσο ακόμα είναι φθηνό, με την ελπίδα ότι δε θα ακριβύνει. Πρόκειται για στοιχείο που αποτελεί βασική προϋπόθεση, προκειμένου αυτή η μορφή του καυσίμου να είναι συμφέρουσα για την τσέπη του οδηγού. Υπολογίζοντας πως ένας μέσος οδηγός διανύει περίπου 15.000 χιλιόμετρα το χρόνο, σημαίνει ότι με σημερινές τιμές καυσίμων και με βάση τη δική μας μέτρηση, θα ξοδεύει το χρόνο περίπου 1.992 ευρώ για βενζίνη ή 1.481 ευρώ για υγραέριο. Από αυτό βλέπουμε, πως προκύπτει όφελος περίπου 511 το χρόνο. Δηλαδή, αν έχει πληρώσει 1.600 ευρώ για τη μετατροπή, θα χρειαστεί περίπου 3 χρόνια για να κάνει ολική απόσβεση των χρημάτων του, και από εκεί και πέρα θα έχει όφελος 500 ευρώ περίπου το χρόνο.